Reverse sneezing, entreactie

Voor vragen over niesziekte, astma, longontsteking en andere luchtwegaandoeningen.
Gebruikersavatar
loek
Jaguar
Jaguar
Berichten: 787
Lid geworden op: 13 jun 2009 16:57

Reverse sneezing, entreactie

Bericht door loek »

Hallo allemaal

Heeft iemand ervaring met reverse sneezing bij katten. (weet iemand een filmpje hierover te vinden? Ik kan alleen honden vinden die dit doen) en/of een entreactie (specifiek op de bordetella neusenting) (ook daarover vrijwel alleen maar hondeninfo te vinden)

Mijn katten hebben waarschijnlijk last van reverse sneezing door de inenting tegen bordetella.

Ze hebben bijna 2 weken geleden hun vaccinatie gehad tegen kattenziekte, niesziekte en bordetella (omdat ze over een klein maandje naar een pension gaan voor twee weken vanwege mijn vakantie). Een paar dagen daarna hebben ze een ontwormingkuur gekregen (milbemax). De dag daarna begon Diesel te 'hoesten' 2 dagen daarna ongeveer zag ik het Muis ook doen.
Gebeld naar de da, en assistente dacht misschien haarbal. (ik dacht zelf misschien reactie op womkuur...maar dat kwam eigenlijk niet voor?) Het ziet er wel een beetje uit alsof er een haar bal in de weg zit. (lijf wordt aan de zijkanten ingedrukt en weer normaal, koppie iets naar voren en dat duurt een paar seconde tot hooguit een minuutje denk ik.....en dat een aantal keer per dag) dus antihaarbalpasta gegeven, moest drie dagen achter elkaar, nog een vierde dag aan vastgeplakt maar zonder resultaat of verbetering.
Vandaag weer gebeld en kreeg een andere assistente aan de lijn. Zij dacht na het horen van mijn verhaal dat ze last hebben van een entreactie door de bordetella neusvaccinatie en dat ze last hebben van 'reverse sneezing'. Dit mag max 3 weken aanhouden na de enting. Dus als het over een week niet over is dan moeten ze er missschien voor behandeld worden. Of als het erger werd of ze echt ziek lijken te zijn/ worden eerder bellen.

Ze hebben verder nergens last van, eten gewoon (behalve als ze tijdens het eten moeten 'hoesten' zo zielig is dat), spelen gewoon etc.

Ik maak me niet echt grote zorgen omdat ze verder goe ogen. Maar een beetje spannend vind ik het allemaal wel.
Ik wilde graag zelf een zien hoe dat reverse sneezing er dan uit ziet bij katten. Om zelf te beoordelen of ik dat er inderdaad op vind lijken. De fimpjes die ik van honden zien kunnen er inderdaad op lijken....
(ik probeer het hier op film te krijgen, maar telkens als ik de camera gereed heb is het weer over. Misschien lukt het nog.)

Iemand iets zinvols hierover te zeggen? Alle ervaringen en info is welkom!

gr. Loek
Diesel (2 april '09) en Muis (3 april '09)
vanaf 11 Juni '09 mijn huisgenoten
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11244
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Reverse sneezing, entreactie

Bericht door Adriana »

hoi loek ;-) , ff voor je gezocht en kom vooral veel Amerikaanse info tegen over reverse sneezing. als je in het engels zoekt dan regent het artikelen.
heb nu even niet voldoende tijd :eeh: om naar filmpjes te zoeken en verder te kijken naar rev sneezing in combi met injecties, maar wil dat komende dagen best wel doen als je er niet uitkomt..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Nyncke
Tijger
Tijger
Berichten: 1284
Lid geworden op: 25 sep 2008 09:29
Contacteer:

Re: Reverse sneezing, entreactie

Bericht door Nyncke »

Helaas niets over katten maar heb een hond die dat doet.

Ik heb begrepen van de DA dat het iets aangeboren is, zijn vader doet dat nl ook.
Er zit dat iets in het strottenhoofd niet helemaal goed, met kriewelen onder kinnetje en slikken wat ze dan doen, komt het weer goed te zitten.
Dus ik vraag me af hoe het dan zit bij inentingen, heb jij daar wat meer gegevens over?
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3010
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Reverse sneezing, entreactie

Bericht door Cari »

[youtube][/youtube]
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Gebruikersavatar
loek
Jaguar
Jaguar
Berichten: 787
Lid geworden op: 13 jun 2009 16:57

Re: Reverse sneezing, entreactie

Bericht door loek »

Bedankt voor jullie reacties. Als je iets vind Adriana, let me know. Ik kan inderdaad wel wat info vinden (in het engels) maar of het gaat over honden, of het is een forumbericht ofzo. Ik zou graag feiten willen hebben...en/of wat voorbeelden op duidelijke filmpjes en dan over katten.
Ik begrijp namelijk ook uit de info die ik vind dat het bij honden vrij vaak voorkomt maar bij katten niet. Dus mij lijkt de oorzaak en de manier van handelen ook misschien anders. (?)
Ik zie wel ergens staan dat bij honden antibiotica aan wordt geraden als een hond last krijgt van reverse sneezing als gevolg van de neusenting. Maar die zin komt maar van 1 bron af. (staat wel op verschillende sites maar precies hetzelfde geformuleerd......)

Cari bedankt voor de link. Dat is het filmpje wat ik ook kon vinden. Vind het wel enigszins herkenbaar alleen die 'knallen' die dat beestje maakt niet. Zou er graag wat meer zien. De andere fimpjes zijn of heel kort, of het gaat om gewoon niezen (dat is het zeker niet). Of het zijn dus honden...

Nynke, wat de link precies is met de enting weet ik niet. Het zou dan iniedergeval door de neusenting komen. (ze krijgen die druppels in de neus....dus kan me er iets bij voorstellen dat hun 'neus en keelholte ofzo daarop reageert..maar hoe precies?) Direct na de enting (of tijdens) schijnen best veel katten te gaan niezen. En dat wordt als normaal gezien. Maar mijn katten begonnen pas na een paar dagen...en dan niet niezen...maar (waarschijnlijk) "achterstevoren niezen" dus.

Het reverse sneezing ontstaat o.a. als er bijv. iets vast zit in de neus of tussen het verhemelte en de keelholte. Ook kan het volgens mij komen doordat er een te grote hoeveelheid 'snot' zich daar ergens bevind. Iets wat 'irriteerd' tenminste. Misschien is dat laatste het geval ten gevolge van de enting ??? Of het is een zwakke vorm van bordetella??????Omdat ze de 'dode ziektekiemen' binnen hebben gekregen en daar toch op reageren??? (weet niet precies of dat zo werkt...misschien is dat wel een domme theorie?)

Ze hebben verder geen last van overmatige vloeiing ofzo uit neus of ogen.

(ondertussen ben heb ik al een paar keer mijn camera gegrepen....maar het is meestal 1 tot 3 keer achter elkaar...dus dan ben ik weer te laat om het op te nemen)
Diesel (2 april '09) en Muis (3 april '09)
vanaf 11 Juni '09 mijn huisgenoten
Gebruikersavatar
loek
Jaguar
Jaguar
Berichten: 787
Lid geworden op: 13 jun 2009 16:57

Re: Reverse sneezing, entreactie

Bericht door loek »

Even een korte update. Vanaf vandaag zit er wat verandering in. Weet alleen nog niet of dit positief of negatief is. Morgen ga ik soweiso weer even bellen naar de da om te vragen wat zij ervan denken. (in het kader van beter iets te vaak dan te weinig aan de bel trekken)

Af en toe hoor ik nu een gewone nies tussendoor. En Diesel had net een 'hoestbui' waarna er een draad slijm uit zijn mond hing (die hij weer lekker naar binnen werkte jammie) Dus het lijkt net of er een vastzittende hoest loskomt. Bij mensen zou dat positief zijn, toch!? Verder hoor ik ze door hun neus ademen, mn als ze aan iets snuffelen of tijdens het eten. Kortom ze lijken nu 'gewoon' snotje verkouden.

Ik vind het allemaal wel wat naar nog steeds. Zouden ze dan verminderde weerstand hebben gehad dat ze zo reageren op die enting? Maken ze inderdaad nu een soort lichte vorm van bordetella door? Ik begin dat steeds meer te vermoeden (?) Ga ik morgen ook navragen...

Verder nog steeds alles oke, actief, goed eten etc. Dus da's iniedergeval positief.
Diesel (2 april '09) en Muis (3 april '09)
vanaf 11 Juni '09 mijn huisgenoten
Gebruikersavatar
loek
Jaguar
Jaguar
Berichten: 787
Lid geworden op: 13 jun 2009 16:57

Re: Reverse sneezing, entreactie

Bericht door loek »

Heeft nou niemand ooit een soortgelijke reactie op een enting gehad?

Hier gaat het beter maar nog steeds niet over. Vandaag naar da geweest (na al meerdere keren bellen hoor met de stand van zaken) . Hij vond het maar raar, had dit nog nooit meegemaakt etc. Vroeg zich ook af of dit wel een entreactie was of dat ze ergens anders op reageerde. Voreg of ik wat had geverfd of nieuw tapijt had.....Nee dus niets raars gedaan...en wel heel toevallig dat ze hier last van kregen na de enting. Dus het voelde net alsof hij me niet geloofde ofzo! Dus meer mensen die zoiets hebben meegemaakt zijn welkom.

gr. Loek
Diesel (2 april '09) en Muis (3 april '09)
vanaf 11 Juni '09 mijn huisgenoten
Nyncke
Tijger
Tijger
Berichten: 1284
Lid geworden op: 25 sep 2008 09:29
Contacteer:

Re: Reverse sneezing, entreactie

Bericht door Nyncke »

Misschien heb je iets aan deze site

http://www.homeo-natura.nl/Entreacties_klein.html

En ik zou eens gaan vragen bij een holistische dierenarts of klassieke homeopaat
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11244
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Reverse sneezing, entreactie

Bericht door Adriana »

mijn ervaring is dat bv dierenartsen niet dol zijn op dat soort berichten en daarop niet positief reageren.
ook hier lopen de discussies over mogelijk schadelijke effecten na sommige vaccinaties vrij hoog op. zoek je even verder en vooral Amerikaanse fora hebben er veel berichten over dan zie je dat het vóór komt incl overlijden. en de meeste gevallen worden waarsch niet gemeld.
van het weekeinde zal ik verder zoeken in combi met bordetella..
(http://www.felissana.nl/dutch/text/fold ... dagfip.pdf)
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Nyncke
Tijger
Tijger
Berichten: 1284
Lid geworden op: 25 sep 2008 09:29
Contacteer:

Re: Reverse sneezing, entreactie

Bericht door Nyncke »

Dat is dan het probleem van die of personage, het negeren van deze mogelijkheden vind ik niet in de haak.
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11244
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Reverse sneezing, entreactie

Bericht door Adriana »

hier heb je waarsch al iets aan
http://www.americancat.net/bordetella.html
en overweeg te wisselen van da............

p.s. ik heb gezocht op reverse sneezing bordetella vaccination cat
en vond heel erg veel niet zo vrolijke berichten trouwens
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
loek
Jaguar
Jaguar
Berichten: 787
Lid geworden op: 13 jun 2009 16:57

Re: Reverse sneezing, entreactie

Bericht door loek »

He sorry voor de wat late reactie. Ik heb wat pc probleempjes.

Nynke, Ik ben nooit zo van de homeopathie. En als je daar dus niet echt vertrouwen in hebt denk ik dat het hem niet wordt. Maar wel heel erg bedankt voor het meedenken!

Adriana, Die eerste link was interessant, dat schema'tje. Ik denk daardoor nog meer dat het dus inderdaad door de bordetella enting komt. (dat ze een lichte vorm van bordetella doormaken)
Verder vind ik toch niet echt info over enting en reacties daarop. Ook geen 'niet vrolijke berichten' gelukkig ;-) Wel inderdaad over bodetella zelf. Maar er wordt juist dan gezegd, denk dus aan de enting. En vaak wordt gezegd dat de neusenting beter is dan de injectie. Mijn katten hebben ook de neusenting gehad.

Hier gaat het nog steeds niet helemaal zoals het hoort. Diesel was een paar dagen ervan af en toen kreeg hij gisteren weer een hoestbui, vandaag weer niet gehoord. Muis nog steeds een beetje hetzelfde al gaat het langszaam wel vooruit volgens mij. Ze 'hoest' nog maar ongeveer 1 keer in de 2 a 3 uur ofzo. Maar over is het dus niet en dat is eigenlijk volgens mij nu toch echt een beetje raar te noemen.

Sinds vandaag heeft ze er ook een waterig oogje bij. Ik hoop dat dit niet doorzet. Morgen wordt het weer eens tijd vooreen belletje naar de dierenarts...

Verder zijn ze nog niet ziek, (anders had ik allang iedere dag op de stoep van de dierenarts gestaan natuurlijk) in die zin ze spelen gewoon, eten gewoon, doen verder heel normaal dus en komen heel normaal over..alleen dat hoestje van Muisje dat maakt dat je denkt: 'toch niet helemaal oke'.

Wat betreft dierenarts wisselen. Als ik denk dat hij er echt een potje van maak dan zal dat wel moeten. Op dit moment ben ik nog niet zo ver. Het voordeel van deze da is ook dat hij heel dichtbij zit, kan er naar toe lopen. Dus zolang het nog zo heet is en het is niet noodzakelijk dan blijf ik gewoon. (in bus met katten met zo warm weer heb ik een keer gedaan namelijk dat was geen succes...higende kat was resultaat)

Ik ken zelf nog een dierenarts (in familie) die op de achtergrond meedenkt. Dus dat scheelt ook voor mijn gevoel. Maar ik houd mijn koppie erbij dat beloof ik, en wat moet dat moet.

gr. Loek
Diesel (2 april '09) en Muis (3 april '09)
vanaf 11 Juni '09 mijn huisgenoten
evelin_vaher
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 01 jul 2010 19:58

Re: Reverse sneezing, entreactie

Bericht door evelin_vaher »

hallo iedereen
Normaal ga ik niet direct op forums maar nu heb ik wel wat steun nodig.
Mijn katje is gisteren avond uit de derde verdieping naar beneden gevallen, ik ben vandaag naar de dierenarts geweest en het gaat niet goed, het kan zijn dat ze een gat in haar luchtpijp heeft zitten. Ze laten mij morgen nog iets weten. Ik ben niet direct heel gelovig maar bij deze vraag ik aub om klein gebedje voor mijn katje. Ze is mijn leven voor mij. Dank u.
Gebruikersavatar
Meowth
Poema
Poema
Berichten: 287
Lid geworden op: 24 apr 2010 14:13
Locatie: H'lo

Re: Reverse sneezing, entreactie

Bericht door Meowth »

Evelin, je kaapt loek's topic. Maar: Dierenambulance bellen? Spoedafspraak bij de dierenarts maken?

Sorry Loek, ik heb voor jou geen raad, helaas.
Gebruikersavatar
loek
Jaguar
Jaguar
Berichten: 787
Lid geworden op: 13 jun 2009 16:57

Re: Reverse sneezing, entreactie

Bericht door loek »

Hoi Eveline
Och je wat erg. Ik weet niet of je per ongeluk onder dit onderwerp hebt gepost of dat je wilde zeggen dat jou katje ook zon 'niesgeluid' maakt?

Nou ja goed, als je vragen hebt ofzo hoor ik het wel, of er iets mee wilde zeggen. Voor nu vooral sterkte met je beestje!
Diesel (2 april '09) en Muis (3 april '09)
vanaf 11 Juni '09 mijn huisgenoten
Plaats reactie