Verkoudheid?

Voor vragen over niesziekte, astma, longontsteking en andere luchtwegaandoeningen.
Gebruikersavatar
GiNi
Poema
Poema
Berichten: 253
Lid geworden op: 17 apr 2006 20:55
Locatie: Mechelen

Verkoudheid?

Bericht door GiNi »

Ben vorige week verhuisd en ik dacht eerst dat Sumi wist van de stress dat ze zich verstopte, maar ik denk dat ze verkouden was. Maar ik had hier nog nooit van gehoord, bestaat dat: een verkoudheid voor katten?
Ze kon moeilijk ademen en niesde vaak, dan kwam er redelijk veel snot uit haar neusje. Haar oogjes zijn altijd proper gebleven, maar ze was duidelijk niet goed (slapen onder bed, zich vaak verstoppen, meer wit dan anders aan haar ogen). Ik denk dat ze nu beter is, maar weet niet of ik haar echt op iets in het oog moet houden?
Gebruikersavatar
Boomer
Jaguar
Jaguar
Berichten: 703
Lid geworden op: 26 jul 2007 17:12
Locatie: papendrecht

Bericht door Boomer »

IK zou der wel in de gaten houden. Zoals je verteld denk ik toch aan de vorm van niesziekte. Door de stress van de verhuizing kunnen ziektes sneller naar buiten komen.
Dieren zijn oprecht en liegen niet !
Gebruikersavatar
Leonie89
Tijger
Tijger
Berichten: 1266
Lid geworden op: 20 mei 2008 14:57
Locatie: kampen
Contacteer:

Re: Verkoudheid?

Bericht door Leonie89 »

Benthe is sinds gisteren snipverkouden.. ze niesen en hoesten doet ze niet, ze heeft gewoon een enorme loopneus.. echt zo zielig.. ze zit de hele dag zichzelf schoon te likken omdat haar nekje eronder zit.. het is geen pus, gewoon helder snot..
ik vind haar ook een beetje warm, maar dat kan ik me als ongeruste moeder, misschien ook wel verbeelden..
ik heb vanmiddag de dierenarts even gebeld voor advies.. geen idee wat een verkoudheid inhoud voor een kat.. onze oude kat had ook wel eens een nat neusje, maar dat was het.. dit is veel extremer en met Benthe zijn we gewoon extra voorzichtig..
de dierenarts zei dat ik het nog even aan moest kijken. als het erger werd en ze ook zou stoppen met eten en drinken moesten we direct bellen.. als het niet op zou houden mochten we maandag langskomen. Benthe is ingeënt, maar de dierenarts zei dat het misschien toch een beginnende niesziekte zou kunnen zijn..
hopen dat het gewoon over gaat en ze gewoon te dicht bij het open raam heeft gelegen..
iemand nog tips of ervaringen??
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Re: Verkoudheid?

Bericht door Sandra W »

Het is een misverstand om te denken dat (beginnende) niesziekte een verkoudheid of een koudje is dat ze kan hebben opgelopen door op de tocht te liggen. Het is namelijk een virus dat meestal niet vanzelf overgaat (zeker niet bij katten met verminderde weerstand of magere katten) en dit dient met een kuurtje antibiotica bestreden te worden.

In mijn ogen reageert jouw dierenarts veel te laks, want uit je beschrijving te lezen heeft je kat al (beginnende) niesziekte en moet je dus gewoon even morgen met haar naar de dierenarts. Zeker niet wachten tot ze stopt met eten en drinken :shock:, want dan ben je echt veel te laat. De volgende fase is namelijk dat ze niet meer kunnen eten (ook al willen ze het wel) en dan kunnen ze dood gaan. Echt jammer dat hij je niet direct heeft laten komen, want nu kost het je een weekend consult.

groeten,
Sandra

O ja, ook katten die ingeënt zijn kunnen niesziekte krijgen, maar dan is het gelukkig door de enting minder ernstig. Trouwens jouw dierenarts hoort dit ook allemaal te weten en aan jou te vertellen, wat een incapabele vent zeg :evil:!
Gebruikersavatar
rieneke
Tijger
Tijger
Berichten: 1521
Lid geworden op: 16 dec 2007 13:34
Locatie: leiden

Re: Verkoudheid?

Bericht door rieneke »

ik ben het niet helemaal met je eens sandra.
het is inderdaad een virus, en in principe moeten ze dat zelf overwinnen.
preventief antibiotica geven vind ik geen goede zaak,
zolang het snot helder is wacht ik af.
komt er pussig spul uit ogen en/of neus, dan is er een bacteriele infectie bijgekomen, en moet je rap naar de dierenarts voor antibiotica.
maar ik praat vanuit een thuissituatie, ik kan me voorstellen dat je in een asiel anders handelt.
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Re: Verkoudheid?

Bericht door Sandra W »

Benthe is een poes die met ondergewicht te kampen heeft (gehad) en dan ben ik altijd extra voorzichtig. Ik denk namelijk dat ze al (beginnende) niesziekte heeft en de kuur is dan ook zeker niet preventief bedoeld.

Als haar hele bekkie vol zit met heldere snot is dat namelijk voor mij voldoende, want er zijn twee mogelijke symptomen bij niesziekte: groene snotterige neus en/of oogjes en de andere varant is heldere draden aan de neus of de bek.

Bij deze laatste vorm lijkt het of ze heftig kwijlen. Ze krijgen in de fase erna soms zweren in de bek of een keelontsteking en stoppen ze met eten.

In het asiel hebben we op het ogenblik beide vormen naast elkaar en de tweede vorm heeft zelf al een dodelijk slachtoffer gemaakt (sorry Leonie, ik wil je niet onnodig ongerust maken). Vandaar dat ik er op aandring dat ze zeker de dierenarts bezoekt voor een kuur, al kan het wellicht tot maandag wachten als Benthe er verder nog goed onder is.

Ik handel overigens in een asiel situatie inderdaad iets anders dan thuis, vanwege het besmettingsgevaar en voor je het weet heeft iedere kat in het asiel het te pakken, maar ook in individuele gevallen zoals bij Benthe (die ik uit mijn asiel ken als Fientje) ben ik de ene keer voorzichtiger dan de andere keer, al na gelang de conditie van de kat.

groeten,
Sandra
Gebruikersavatar
rieneke
Tijger
Tijger
Berichten: 1521
Lid geworden op: 16 dec 2007 13:34
Locatie: leiden

Re: Verkoudheid?

Bericht door rieneke »

dank je wel sandra, weer wat geleerd! :smile:
Gebruikersavatar
Leonie89
Tijger
Tijger
Berichten: 1266
Lid geworden op: 20 mei 2008 14:57
Locatie: kampen
Contacteer:

Re: Verkoudheid?

Bericht door Leonie89 »

ik had de assistent aan de lijn, die had me teruggebeld na advies gevraagd te hebben aan de dierenarts..
ze heeft gewoon een snotneusje, voor de rest is ze heel actief.. ze zit nu naast me gigantisch te miauwen of ik alsjeblieft weer verder wil spelen met het hengeltje.. oogjes zijn helder, geen tranen en ZEKER geen pus.. bekje is ook schoon, geen gekwijl..
ze is nu zo goed dat ik het nut van een dierenartsbezoek nog niet zo inzag, maar als het maandag nog steeds zo is ga ik wel even langs.. en als het ook maar iets erger is geworden ga ik van t weekend al.. hogere tarieven kunnen me niets schelen..
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Re: Verkoudheid?

Bericht door Sandra W »

Dat is heerlijk nieuws :grin:! Die Benthe is een taaie tante :lol:!

groete,
Sandra
Gebruikersavatar
Leonie89
Tijger
Tijger
Berichten: 1266
Lid geworden op: 20 mei 2008 14:57
Locatie: kampen
Contacteer:

Re: Verkoudheid?

Bericht door Leonie89 »

update!
Benthe heeft nog maar een klein beetje een loopneusje.. geen druppels meer aan haar neusje!! alleen nog een nat neusje en af en toe een druppel op de bank.. ze is nog steeds superactief (zoals altijd) :lol:
eet goed, drinkt goed.. we hopen dat ze deze lijn blijft volgen :)
Gebruikersavatar
rieneke
Tijger
Tijger
Berichten: 1521
Lid geworden op: 16 dec 2007 13:34
Locatie: leiden

Re: Verkoudheid?

Bericht door rieneke »

fijn! ga zo door benthe :grin:
Gebruikersavatar
Leonie89
Tijger
Tijger
Berichten: 1266
Lid geworden op: 20 mei 2008 14:57
Locatie: kampen
Contacteer:

Re: Verkoudheid?

Bericht door Leonie89 »

update nr.2!
Benthe is weer helemaal de oude.. neusje is helemaal droog!! hoera!!
nu moet ik weg, want ze is enorm hyperactief.. :lol:
Gebruikersavatar
Umimeis
Tijger
Tijger
Berichten: 1708
Lid geworden op: 26 okt 2008 12:42
Locatie: Veendam

Re: Verkoudheid?

Bericht door Umimeis »

Moet ik dus ook ff Flea in de gaten houden.......hij was de afgelopen week ook al aan het niezen.
En sinds gisteravon merkte ik dat er wat kwijl uit z'n bekkie komt.
Ok zag hier en daar enkele druppeltjes op mijn zitzak waar op heeft gelegen.
Verder is ie wel wat stilletjes, maar eet en drinkt nog steeds.
Flea 3 jaar 15-07-2008

Sam 2 jaar 07-04-2009

Ik kan soms echt een kat zijn......
Gebruikersavatar
Umimeis
Tijger
Tijger
Berichten: 1708
Lid geworden op: 26 okt 2008 12:42
Locatie: Veendam

Re: Verkoudheid?

Bericht door Umimeis »

Ik denk dat ik trouwens al wel weet waardoor dat overmatige kwijl vandaan komt
Waarschijnlijk heeft ie een beetje Frontline binnengekregen (vraag me niet hoe, want ik had het in z'n schouderbladen gedruppeld)
Ik had hem gisteravond met Frontline gedruppeld....vandaar en waarschijlijk ergens een beetje naast gedruppeld want hij bewoog nogal.
Flea 3 jaar 15-07-2008

Sam 2 jaar 07-04-2009

Ik kan soms echt een kat zijn......
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Re: Verkoudheid?

Bericht door Sandra W »

Dat zou inderdaad kunnen, maar het kan ook een teken van beginnende niesziekte zijn.

Geef bij het vermoeden van dit soort vergiftigingen in het vervolg maar wat koffiemelk, zodat de maag het beter kan opnemen en stabiliseren. Als je kat echter echt gaat schuimbekken kun je beter wat water met zout geven, zodat je kat gaat overgeven (niet bij bijtende stoffen ipv beschadiging van de slokdarm) en dan snel naar de dierenarts gaan.

groeten,
Sandra
Plaats reactie