griep

Voor vragen over niesziekte, astma, longontsteking en andere luchtwegaandoeningen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Ddees70
Huiskat
Huiskat
Berichten: 86
Lid geworden op: 12 jun 2004 11:35
Locatie: Hoorn

griep

Bericht door Ddees70 »

ben gisteren met een snotverkouden kat bij de da geweest en die zei dat ie griep heeft, nu wil ie niet eten en drinken omdat zijn neus verstopt zit(hij heeft medicijnen meegekregen)
nu geef ik hem wat katten melk in een spuitje en water maar hoeveel vocht moet ie binnen krijgen zolang ie niet zelf eet en drinkt?
Desire
Gebruikersavatar
Boomer
Jaguar
Jaguar
Berichten: 703
Lid geworden op: 26 jul 2007 17:12
Locatie: papendrecht

Bericht door Boomer »

Hoeveel een kat precies nodig heeft weet ik niet.
Wat me eerder zorgen maakt is dat hij zelf niet wil eten en drinken. Eten moet hij ook blijven doen omdat anders zijn organen stil komen te liggen. Als hij morgen nog steeds niet zelfstandig eet zou ik toch weer contact met de DA opnemen. Wat je dan eventueel erbij kan vragen is aansterkende voeding zoals hills a/d, conveleances support
of zo.
Dieren zijn oprecht en liegen niet !
Gebruikersavatar
GiNi
Poema
Poema
Berichten: 253
Lid geworden op: 17 apr 2006 20:55
Locatie: Mechelen

Bericht door GiNi »

Ik zou me er toch ook zorgen om maken... Heel regelmatig een kleine hoeveelheid melk geven, lijkt me zinnig, je moet de maag en darmen namelijk actief houden als ze zelf niet willen eten! Maar ik zou toch ook morgen de DA even opbellen en vragen wat je juist moet doen!
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Bericht door Sandra W »

Ik zou me inderdaad ook zorgen maken, want een huiskat MOET iedere dag eten en daarbij is kattenmelk of water niet voldoende.

Ik zou zelfs niet tot morgen wachten, maar vandaag nog naar de supermarkt of dierenwinkel gaan en daar zo'n kleine blikje mousse of paté (zonder stukjes) halen.

Vervolgens kun je hem hiermee dwangvoeren: een beetje mousse met wat warm water vermengen in het spuitje doen en dit is zijn bek leegdrukken. Steeds met kleine hoeveelheden tegelijkertijd en vanaf de zijkant van de bek (dit is makkelijker).

Je doet dit zo'n 6 spuitjes per keer minimaal 3 keer per dag gedurende de periode dat je kat nog snipverkouden is en dus niets ruikt. Meestal gaan ze na een paar dagen als de kuur AB aanslaat weer vanzelf eten en kun je stoppen met dwangvoeren.

Overigens vind ik je dierenarts veel te luchtig reageren, want ten eerste heeft je kat geen griep maar beginnende niesziekte en te tweede moet hij weten dat katten van niet eten leververvetting kunnen krijgen en dus dood kunnen gaan.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt en dat kat weer snel gaan eten.

groeten,
Sandra
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Bericht door Sandra W »

O ja, als het dwangvoeren niet wil lukken dan moet je natuurlijk direct contact met je dierenarts opnemen.

Ik hamer altijd erg op het blijven eten, want ik heb mijn kat hier bijna door verloren. Ik was na een paar dagen niet eten nog net op tijd bij de dierenarts, die een voedingssonde, een infuus en diverse pilletjes moest geven om mijn kat te redden.

groeten,
Sandra
Gebruikersavatar
diana1982
Huiskat
Huiskat
Berichten: 88
Lid geworden op: 18 sep 2007 13:55
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Bericht door diana1982 »

een volwassen kat geef ik elk uur 10 ml A/D aangemaakt met wat water als ik dwangvoer

je kan A/D krijgen bij de DA
True love is the love from an animal
Gebruikersavatar
yana
Panter
Panter
Berichten: 590
Lid geworden op: 06 feb 2004 15:40

Bericht door yana »

Wat voor medicijnen heeft hij gekregen dan? Tegen écht griep, een virus dus, helpt ab nml niet..Een dag niet eten geeft niks, doen ze na een operatie óók niet. Vocht is wél belangrijk. Hoeveel precies, ff vragen aan je DA! Als je melk geeft, moet je wel zeker weten dat je kat daar tegen kan, dat hij daar niet allergisch voor is en diarree van krijgt, dan droogt hij juist uit.
Onze Sevje is ook chronisch licht verkouden, met af en toe een opleving. Ik hou wél dr neusje goed schoon, paar keer weken, met lauw water/zilverwater..
Gebruikersavatar
Ddees70
Huiskat
Huiskat
Berichten: 86
Lid geworden op: 12 jun 2004 11:35
Locatie: Hoorn

Bericht door Ddees70 »

heb vanmiddag de da gebelt en ga er straks heen voor een infuus
vind het wel raar dat ie dat maandag niet meteen heeft gehad

het is geen niesziekte want hij niest helemaal niet(ik heb namelijk een andere kat die dat al eens gehad heeft) dit lijkt er totaal niet op

meer zoals wij dat ook hebben heel erg verkouden(dan willen wij ook niks)
Desire
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Bericht door Sandra W »

Heel veel katten niezen niet bij niesziekte, dus de naam "niesziekte" is eigenlijk een beetje verwarrend. Het betekent dat ze heel erg verkouden zijn, soms met een snotneus en/of snotterige oogjes, maar soms ook niet, soms met een onstoken keel en soms zelfs met blaren op hun tong en ontstoken tandvlees.

Als ze het heel erg hebben zijn ze een hoopje ellende en kunnen ze zelfs dood gaan als ze niet behandeld worden, maar gelukkig valt het meestal wel mee en zijn ze alleen verkouden (met of zonder niesbuien ;-)).

Gelukkig krijgt je kat nu een infuus van de dierenarts, beter laat dan ooit zullen we maar zeggen. Misschien is het een goed idee om gelijk een paar blikjes AD van Hill's aan te schaffen, want veel katten vinden het erg lekker en likken het op zonder dat je ze hoeft te dwangvoeren en als je wel moet dwangvoeren dan gaat het extra makkelijk met AD.

Ga vooral terug naar je dierenarts voor een voedingssonde als je kat na een paar dagen nog steeds weigert te eten, want dan weet je in ieder geval zeker dat er genoeg voeding binnen is gekomen.

groeten,
Sandra
Gebruikersavatar
Ddees70
Huiskat
Huiskat
Berichten: 86
Lid geworden op: 12 jun 2004 11:35
Locatie: Hoorn

Bericht door Ddees70 »

het gaat gelukkig een stuk beter nu
heb gisteren maar 1 blikje ad meegekregen en gelukkig eet ie daar zelf van is al bijna op dus ga vanavond maar nieuwe halen
morgen moet ik nog ff op controle komen en evt nog een spuit tegen de koorts

vanmorgen heeft ie zelfs al wat brokjes gegeten, maar verder vandaag alleen blik

er is een compleet bloedonderzoek geweest maar gelukkig is alles goed
alleen veel wittebloedlichaampje dat wijst op een ontsteking maar dat heb je al als je verkouden bent
Desire
Gebruikersavatar
diana1982
Huiskat
Huiskat
Berichten: 88
Lid geworden op: 18 sep 2007 13:55
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Bericht door diana1982 »

Fijn dat hij zelf al wat gegeten heeft, ik ga voor je duimen dat dat door gaat zetten
True love is the love from an animal
Gebruikersavatar
rossumpie
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 16 aug 2010 16:43

Griep bij katten

Bericht door rossumpie »

Als je een goede dierenarts hebt stelt ze je een heleboel vragen en moet je de volgende dag al melden als er niet iets in de haak is of als je kat het vertikt om te drinken en te eten (ik heb de eerste paar dagen hem mousse en water gevoerd en snoepjes want dat ging er gelukkig wel in en water gevoerd met een lepel want hij was te moe om naar de waterbak te lopen, gewoon doorzetten want een kat is zo uitgedroogd!!! De Dierenarts hamerde daar continu op toen mijn kat de echte griep te pakken had, net zoals bij mensen. 1x in de week (3 totaal) kreeg hij een antibiotica injectie, de eerste keer met vitamineprik en daarna pijnstilling thuis geven wel week lang en ja hoor hij knapte gelukkig zelf op. Ik had wel van kattenziekte en niesziekte gehoord maar dat ze ook gewoon als huiskat de griep konden krijgen was voor mij weer wat nieuws, het is wel besmettelijk voor andere katten en je kan het onder je schoenzolen al overbrengen dus huis altijd goed schoonhouden dus ;) Dus niet te lang afwachten en bij een lakse afwachtende dierenarts gewoon een andere goede dierenarts zoeken, het gaat inmiddels om je geliefde huisdier!
Plaats reactie