Chronische niesziekte

Voor vragen over niesziekte, astma, longontsteking en andere luchtwegaandoeningen.
Plaats reactie
Lv070345
Huiskat
Huiskat
Berichten: 14
Lid geworden op: 09 feb 2006 22:58

Chronische niesziekte

Bericht door Lv070345 »

Ik heb in november 2005 een erg verwaarloosde pers binnenshuis genomen .Ik ben werkelijk radeloos .die sukkel heeft chronische niesziekte . hij heeft reeds alle mogeljke antibiotica genomen , niets helpt.
Hij is nu weer aan zijn tweede kuur Marbocyl . De eerste dagen helpt de kuur dan loopt zijn neus terug , kwijlt hij weer en niest hij dat het een lieve lust is Zijn witte pootjes zijn bruin van te kwijlen
Geraakt hij ooit van zijn niesziekte af?????????
Wie heeft daar ervaring mee,?
Gebruikersavatar
daantje
Cheetah
Cheetah
Berichten: 921
Lid geworden op: 30 sep 2003 19:40
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Re: Chronische niesziekte

Bericht door daantje »

Chronisch betekent dat het nooit meer over zal gaan :???: . Hij zal dus altijd blijven niezen.
Wij hebben zelf ook een katertje gehad met chronische nies.
Shaz van ons forum heeft ons overigens destijds wel een middel geadviseerd wat toch wel wat leek te helpen. Ik hoop dat zij dit topic leest en dat ze je hierin verder kan adviseren.
Helemaal verbeterd is het nooit, maar het kan wel wat verminderen.

Onze kater werd er ons overigens niet minder lief om, hoor ;-) .
Ik ben bang (wanneer het dus ook echt chronisch is) je hiermee toch wel zal moeten leren leven.
Daantje en B-kwintet :pdtbis:
'Geweld eindigt waar respect begint'
Gebruikersavatar
sandy
Tijger
Tijger
Berichten: 1759
Lid geworden op: 30 sep 2003 14:04
Contacteer:

Re: Chronische niesziekte

Bericht door sandy »

Ga is hier kijken, links in het rijtje staat immuunsysteem en dan echinacea. Mischien dat dat een beetje verlichting brengt in de klachten.
http://www.huisdierendokter.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
The Older I Get, The More Everyone Can Kiss My Ass.
Gebruikersavatar
Siris
Panter
Panter
Berichten: 405
Lid geworden op: 13 mei 2009 17:45
Locatie: Beverwijk

Re: Chronische niesziekte

Bericht door Siris »

Chronisch betekent dat het nooit meer over zal gaan . Hij zal dus altijd blijven niezen.
De kat blijft drager, wil niet zeggen dat hij ziek blijft, de symptomen gaan weg, en zullen latent aanwezig blijven, meestal bij stress, verminderde weerstand kunnen de symptomen terug komen. Er kunnen ook maanden of jaren voorbij gaan zonder dat ze de symtomen krijgen.
Groetjes Daniëlle
Noa (17-5-13), Riley (25-1-16)& Marley (4-3-16)
(Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3044
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Re: Chronische niesziekte

Bericht door Kattenbella »

Ik ben hier ook bezig met mijn Siepie, Het is zaak om de weerstand op te bouwen. Bij haar doe ik 1 pil echina van Vogel door haar eten. Ze blijft hiermee wel stabiel. Wel ben ik op zoek naar iets wat nog meer toevoegd.
Ik zoek iets wat natuurlijk is .
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Gebruikersavatar
Uumie
Panter
Panter
Berichten: 591
Lid geworden op: 17 mar 2009 15:41
Locatie: Tilburg

Re: Chronische niesziekte

Bericht door Uumie »

Onze Morisson heeft ook chronische niesziekte. Voorzover ik begrepen heb, betekent dat, dat het virus altijd bij hem is. Daar hoeft hij helemaal niks van te merken. Pas als er een bacterie bij komt, kan hij gaan snotteren en prutogen krijgen. We hebben hier standaard oogzalf en echinacea staan voor als het weer zover is. Hij heeft het nu net weer een weekje gehad, en nu is er weer helemaal niks van te merken. Goede kans echter, dat het volgend jaar weer terug komt.
Maar op zich is het niet iets om je erg zorgen over te maken. Morisson kan onze andere katten besmetten, maar dat is tot nu toe nooit gebeurd (hij heeft het 2x gehad, 1x toen hij gestresst was omdat hij bij ons kwam wonen, en 1x omdat we naar een andere woning gingen). Wees er gewoon op tijd bij! Weerstand opbouwen, zoals Kattenbella ook al zei, is ook een goed idee. Veel sterkte!
Kopjes van de katers George (12), Morisson (8), Charlie (1) en Dean (1)!
nikki86
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 18 okt 2009 10:20

Re: Chronische niesziekte

Bericht door nikki86 »

Ik ben nieuw hier op dit forum. Wij hebben een kitten van bijna vier maanden oud en ze heeft nu inmiddels twee keer niesziekte gehad in zo'n zeven weken tijden. Ze is hiervoor twee keer behandeld met antibiotica en oogzalf. Alleen lijkt het nu nog niet over te zijn. Afgelopen woensdag is ze bij de dierenarts geweest en hij vond haar er goed uitzien, maar sinds donderdag is ze weer aan het niesen. Ik weet niet zo goed wat ik hier nu mee moet. De vorige keer is het ook zo gegaan. Nu las ik op het forum, dat jullie bepaalde pillen gebruiken. Kun je die pillen ook aan een kitten geven? Ik hoop dat jullie me wijze raad kunnen geven. Alvast bedankt!
Ambertje73
Poema
Poema
Berichten: 207
Lid geworden op: 03 sep 2009 14:06
Locatie: Drenthe
Contacteer:

Re: Chronische niesziekte

Bericht door Ambertje73 »

Aangezien wij een heleboel katten hebben, is de nies ook altijd aanwezig.
Prop je kat niet vol antibiotica, want het helpt toch niets! Het bestrijdt alleen de bijverschijnselen van de nies. Ze moeten het virus zelf zien te overwinnen.

Weet je wel hoe slecht het is om je kat regelmatig antiobiotica te geven (nieren). En ze kunnen natuurlijk ook imuun worden tegen bep. antiobiotica. Mochten ze ergens anders last van krijgen, dan helpt het niet meer!
Je hebt zoveel virussen en elk virus moet weer met een apart soort antiobiotica worden behandeld. Hoe weet je wat voor soort virus je kat heeft?

Wij hebben ook al zoveel geprobeerd, maar het komt steeds terug.
Druppels van de huisdierendokter en L-Lysine pillen werken ook niet optimaal. De seizoenswisseling zorgt ook weer dat de nies kan uitbreiden.
Het blijft een probleem. Inenten helpt ook niet, want bijna al onze katten werden als kitten tijdens de eerste enting al ziek, zodat de tweede enting meestal uitgesteld moest worden. Eenmaal blootgesteld aan het virus komt het steeds weer terug!

Meestal wordt er ook gezegd, dat als je veel katten hebt, dat dat het probleem is. Oké, dat is grotendeels waar. Maar de niesziekte kan verspreid worden via schoenen/ kleding etc. Dus ook als je twee katten hebt, dan kan jij het virus meenemen zonder dat je kat in aanraking is geweest met andere beestjes.
Lastig dus!
En met MARBOCYL moet je oppassen! Geef het niet aan jonge katten, want ze kunnen problemen krijgen met de groei (botafwijkingen). Een DA (niet onze eigen) schreef het ook voor aan onze poes, destijds een paar maanden oud, terwijl toch duidelijk in de bijsluiter staat wat de bijwerkingen kunnen zijn. :-x
Gebruikersavatar
Boomer
Jaguar
Jaguar
Berichten: 703
Lid geworden op: 26 jul 2007 17:12
Locatie: papendrecht

Re: Chronische niesziekte

Bericht door Boomer »

Ik ben het gedeeltelijk me Amber eens.

Eens niesziekte gehad is je kat altijd drager van niesziekte.
De ene kat heeft hier nooit meer last van en de andere kat dus wel. Bij een steeds terug kerende niesziekte moet je dus gaan kijken naar de weerstaand van de kat. En proberen dit te verhogen door bv euchinea druppels ( Kijk even via de zoek functie op het forum). Niesziekte komt terug op het moment dat een kat weinig weerstand heeft door bv een ziekte , stress enz. Dit moet je dus proberen te vermijden.
Teveel antibiotica is niet goed. Maar antibiotica is ook een hulpmiddel om de virus te bestrijden. Het kan je kat dus wel helpen beter te worden ( zover dit gaat met niesziekte). Door een kat geen antibiotica te geven kan een kat zo ziek worden dat het gaat stoppen met eten enz . Een kat met niesziekte kan flink benauwd worden door vestopte luchtwegen.Dit moet je dus voorkomen en in dat geval zal ik dus altijd wel antibiotica blijven geven als de arts dit voorschrijft. Een dierenarts weet welke virus de niesziekte veroorzaakt. Dit is namelijk door de herpus virus en de chlamydiae. De meeste dierenartsen schrijven ook een breedwerkende antibiotica voor.

Een kitten kan inderdaad ziek worden door een enting. In een enting zit namelijke levende enzymen waaardoor het lichaam sneller antistoffen aanmaakt. Hierdoor kan ( niet alle kittens/ katten) een beetje ziek worden. Zie het als een griepprik bij de mens. De niesziekte bij ge-ente katten zal alleen nooit zo hevig zijn als bij onge-ente katten.
Zelf heb ik ook een kat gehad die drager was van niesziekte. Hij heeft hier nooit last van gehad totdat hij oud werd. Toen kwamen we er ook pas achter dat hij drager was. Zijn moeder ( waarmee hij zijn hele leven mee samen leefde) heeft nooit ergens last van gehad.
Dieren zijn oprecht en liegen niet !
Gebruikersavatar
Flo_o
Poema
Poema
Berichten: 256
Lid geworden op: 19 mei 2010 19:00
Locatie: Weert

Re: Chronische niesziekte

Bericht door Flo_o »

Ben er net achter gekomen dat Lynn ook chronische niesziekte heeft :( Er is niks aan te doen, ze heeft het blijkbaar al vanaf dat ze een kitten is. Ze krijgt geen medicijnen, alleen als het erger wordt. Zal helaas nooit meer overgaan :(
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6806
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Chronische niesziekte

Bericht door Dinky »

euchinea druppels worden bij het asiel hier geadviseerd bij katten met chronische niesziekte ;) Hier kan je dus naar kijken.
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Daniellaplb
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 14 jul 2020 21:23

Re: Chronische niesziekte

Bericht door Daniellaplb »

Mijn kitten had enorme brokken snot uit zn neus na het niezen ,zoveel dat zelf de da ervan schrok. Niezen ging niet over na 3! Antibiotica keuren. Hierop besloten om bij mcd een rinoscopie te laten doen. Er zijn stukken weefsel (poliepen) verwijdert uit de neus en op kweek gezet. Bleek dat het niesziekte was. Maar super erg. Tijdens de rinoscopie is er zoveel poliep verwijderd dat mijn kat, tegen verwachting in, nu na 9 maanden helemaal klachten vrij is!
Plaats reactie