Hoe kun je kattenkwaad afleren?

Voor vragen over: krabben aan meubilair en behang, kauwen op electriciteitskabels en andere dingen die je kat niet mag, maar wel doet.
Gebruikersavatar
Admin
Administrator
Administrator
Berichten: 2080
Lid geworden op: 18 mar 2003 01:33
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Hoe kun je kattenkwaad afleren?

Bericht door Admin »

Ingezonden door: Siemen op vrijdag 16-9-2005

Onze kat (3 maanden oud) springt voortdurend op tafel en op de kast en begint er te eten. Hoe kunnen we hem dat afleren?
Laatst gewijzigd door Admin op 17 dec 2005 15:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Lotte
Cheetah
Cheetah
Berichten: 978
Lid geworden op: 17 jun 2005 14:11
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Bericht door Lotte »

zorg dat je een plantenspuit in de buurt hebt.
Telkens als je kat ergens op komt waar je het niet wilt hebben spuit je hem nat met de spuit.
Waarschijnlijk ben je dan heel snel van het gedrag af.

Verder kan je ook hard zijn/haar naam zeggen en NEE roepen. De schrik die ze dan krijgen is vaak ook voldoende.
Als niemand je begrijpt, ben je tenminste geen simpele ziel
Wat gij niet wil dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Gebruikersavatar
daantje
Cheetah
Cheetah
Berichten: 921
Lid geworden op: 30 sep 2003 19:40
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Bericht door daantje »

Ik wil je absoluut niet ontmoedigen, en ik hoop echt dat een plantenspuit helpt maar wij hebben het hier opgegeven :???: .
Niets, maar dan ook werkelijk niets heeft hier geholpen de dames af te leren om op tafel te komen. Heel schijnheilig zaten ze er toch wel op als wij buiten het gezichtsveld waren :???: . Nou ja.... toe maar weer dan ;-) . Heel veel succes!
Daantje en B-kwintet :pdtbis:
'Geweld eindigt waar respect begint'
Gebruikersavatar
sandra
Lynx
Lynx
Berichten: 160
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:47
Locatie: omgeving Leiden
Contacteer:

Bericht door sandra »

Ik moet helaas bekennen dat plantenspuiten hier ook niet werken.... Althans ze leren heel goed dat ze niet op te tafel mogen komen, alleen leren ze er ook bij dat het alleen niet mag als het baasje thuis is, dus als je weg bent zitten ze weer vrolijk op tafel.

Het probleem bij jou is dat hij inmiddels zelfs beloond is voor het op de tafel springen (hij vindt er namelijk iets lekkers te eten). Het enige wat je in mijn ogen nog kunt doen is zorgen dat er niets meer te eten te vinden is en zolang je thuis bent te corrigeren door nee te roepen als hij op tafel springt. Als je weg bent kun je het alleen nooit in de gaten houden en zal hij dus nog wel eens op tafel zitten...

Sorry dat ik geen beter antwoord heb dan dit, maar ik denk dat er nog weinig aan te doen is helaas.

succes in ieder geval
Groetjes Sandra,
een pootje van Roos
Gebruikersavatar
freija
Poema
Poema
Berichten: 338
Lid geworden op: 14 apr 2004 15:23
Locatie: lokeren
Contacteer:

Bericht door freija »

Tja, net zoals de vorige reacties. Erg consequent zijn en iedere keer van de tafel nemen (en NEE zeggen) als de poes het doet, maar je d'r bij neerleggen dat hij/zij het zal blijven doen als je niet thuis bent :roll:

En inderdaad zorgen dat er niks op tafel ligt wat kan opgegeten worden. Wij hebben het ook opgegeven hoor, Pitou ligt op de tafel, klaar, als we aan het eten zijn zetten we haar gewoon op de grond (en dat telkens opnieuw)
How come people with a lot of money but no cats are still called rich?
Marleen
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 12 jun 2005 22:20

Bericht door Marleen »

hallo;
Mijn brommer en scooter vinden de tafel het leukste plekje van het huis..... tegen de avond zijn ze dan ook helemaal nat van de plantenspuit! Het begint nu wel te werken als we thuis zijn, dan doen ze het vaak niet meer, al heb je er dagen tussen zitten dat ze er echt een spelletje van maken!! 's Nachts blijven ze het doen, dat leer je ze nooit af! Wij halen dan oook voor dat we naar bed gaan alles van tafel, anders is het de volgende dag altijd een troep!

Ach ja, je moet wat vvor ze over hebben... het blijven natuurlijk wel katten!!
joris

Bericht door joris »

her en der stukjes dubbelzijdig plakband op tafel plakken..?
Gebruikersavatar
patsy
Huiskat
Huiskat
Berichten: 30
Lid geworden op: 03 mei 2005 17:16
Locatie: boortmeerbeek

Bericht door patsy »

:-P :-P nu moet ik jullie vertellen dat eddy dit ook wel durft.
ons eten is ook niet meer veilig
we krijgen hem het ook niet afgeleerd alles geprobeert maar helaas :???:
eddy is een doorzetter en heeft een stevig karakter :twisted:
eddy IS de heer dez huizes
Gebruikersavatar
Sil
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 25 okt 2005 07:27
Locatie: Weert

Bericht door Sil »

probeer de tafel eens met peper te bestrooien :smile:
klinkt misschien als een tip van niks maar ik meen dat mijn moeder dat vroeger deed bij onze katten.
veronique86

castratie bij mijn katertje

Bericht door veronique86 »

mijn kater is nu een half jaar oud. morgen gaat hij voor een castratie naar de dieren arts. ik heb net op deze prachtige site zitten kijken naar een castratie. nu is mijn gevoel ben ik nu niet een dierenbeul,en is het wel echt nodig plast mijn kater speedy dan niet meer in huis, en ruik je hem dan ook niet meer. en laat hij de 3 hondjes met rust. is het de moeite waard om hem pijn te doen. :gr van veronique .
vlokje

krabben

Bericht door vlokje »

Dag iedereen,
Zoals iedere poes krabt ze op dingen dat ze niet mag. Bij haar komst, heb ik direct een krabpaal gekocht. Ze bekeek het niet. Ze begon onze houten tafelpoot als krabpaal te gebruiken. Nu heb ik die krabpaal vastgebonden op de plaats van de poot. Ze krabt noch op de poot, noch op de paal, maar nu moeten er onze muren (behangpapier) aan geloven. Ik kan toch niet alles gaan beplakken met balonnen of andere dingen. Wat nu gedaan ? Ik verwittig haar iedere keer als het niet mag, maar het baadt niet.
Weet iemand nog een goede tip ? Ik ga nu een coco-mat aanschaffen, maar ik vrees ervoor ...
Groetjes
Gebruikersavatar
freija
Poema
Poema
Berichten: 338
Lid geworden op: 14 apr 2004 15:23
Locatie: lokeren
Contacteer:

Bericht door freija »

wat ik in het begin gedaan heb is iedere keer als mijn kat ergens aan krabt waar ze niet aan mocht krabben heel concequent haar opgepakt en aan de krabpaal gezet. Bovendien gaf ik ook alleen maar snoepjes op de krabpaal. Op die manier is pitou de krabpaal gaan associeren met leuk en lekker ;-)

Ik weet niet hoe je waarschuwt dat ze daar niet mag krabben, maar als je n' te lange zin zegt werkt het niet; Kort en krachtig NEE doet meestal wel z'n ding.

Succes ermee,

freija
How come people with a lot of money but no cats are still called rich?
Gebruikersavatar
veronikske
Panter
Panter
Berichten: 426
Lid geworden op: 10 sep 2005 14:02
Locatie: Belgie-limburg

Bericht door veronikske »

Hoi, je kan ook lokstof gaan kopen , meestal een flesje of spuitbus, daar doe je wat van op de krappaal, ze worden er helemaal verliefd van, en gaan zich uitleven op de paal.
Die lokstof is gemaakt op basis van kattenkruid, een plant waar katten helemaal holderdebolder van worden.

liefs veronikske
katten zijn als chips...je kan niet stoppen na één...
Gebruikersavatar
Lotte
Cheetah
Cheetah
Berichten: 978
Lid geworden op: 17 jun 2005 14:11
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Bericht door Lotte »

Ik heb net als Freija alleen snoepjes op de krabpaal gegeven. Het duurde ander halve week ofzo en sinds dien is het helemaal haar plekje :)
Dus het kan wel werken met snoepjes :)
Als niemand je begrijpt, ben je tenminste geen simpele ziel
Wat gij niet wil dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Christel

Mijn kat zit continu in mijn planten

Bericht door Christel »

Mijn katje van 1 jaar zit continu in mijn planten, hij hangt er in en hij knaagt er aan! Wat kan ik hier aan doen of gaat dit vanzelf weer over?
Gesloten