Kater speelt toneel bij het kattenluik

Voor vragen over: krabben aan meubilair en behang, kauwen op electriciteitskabels en andere dingen die je kat niet mag, maar wel doet.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Edjus
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 01 mar 2022 00:05

Kater speelt toneel bij het kattenluik

Bericht door Edjus »

Hallo, mijn kater Fritz heb ik overgenomen van mijn vriendin die 2 jaar geleden gestorven is. Hij is nu 12 en altijd een buitenkater geweest. Dat wilde ik zo houden. Zijn territorium is alles voor hem. Eerst had ik een gewoon kattenluik voor hem gemaakt. Toen bleek dat Fritz artrose heeft en druppeltjes moest krijgen. Ik merkte dat er ook andere katten door het luik naar binnen kwamen om Fritz zijn bakjes leeg te eten. Daarom heb ik zo'n electronisch luik gekocht dat reageert op de chip in de kater. Dat werkte prima.

Totdat ...
De laatste weken wil hij overdag niet meer door het luik naar binnen komen. Hij wil dat ik de deur voor hem open doe. Hij kan hele toneelstukjes uitvoeren om net te doen alsof het luik niet meer open kan. Dan steekt hij zijn kopje tegen het luik en zijn pootjes en gaat heel wanhopig snuffelen en krabbelen. Ook gaat hij met zijn kop tegen de tunnel bonken. Heel dramatisch. Af en toe gaat het luik een stukje open en steekt zijn kopje of een pootje naar binnen. Dat trekt hij dan gauw terug. "Dit luik gaat echt niet open, baasje, laat jij me maar binnen". Ik kan zien aan de grendels dat het luik precies doet wat het doen moet. 's Nachts komt hij zonder problemen naar binnen. Fritzje weet dat ik dan lig te slapen dus dan heeft zijn toneelspel geen zin.

Iemand een idee wat ik hiermee moet? Gisteren ben ik boos op hem geworden en heb boos tegen hem gepraat maar daar wordt hij allen maar ongelukkig van. Nu is het weer goed en probeert hij mee te typen ...
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Kater speelt toneel bij het kattenluik

Bericht door Rik »

Edjus schreef: 21 mar 2023 14:20 Gisteren ben ik boos op hem geworden en heb boos tegen hem gepraat maar daar wordt hij allen maar ongelukkig van. Nu is het weer goed en probeert hij mee te typen ...
Boos worden helpt niet bij katten. Dat werkt alleen maar averechts.

Het is ook niet zozeer dat hij een toneelstukje speelt, maar dat hij jou iets wil laten weten. En hij weet niet hoe hij dat anders moet doen. En als jij er (ook al is het maar één keer) op reageert, dan weet hij dat dat dus een manier is om dat te doen.

Misschien is hij bij het luik een keer ergens heel erg van geschrokken. Of heeft hij het luik op zijn neus gekregen. Of heeft een andere kat hem het luik binnen gejaagd (waardoor hij nu bang is zijn neus door het luik te steken, bang dat ie een opdonder krijgt).

Sowieso is het geen handige combinatie dat een andere kat in zijn territorium kan komen. Maar dat begrijp je zelf natuurlijk ook wel. Als jij 's-avonds in het donker elke nacht een stel hangjongeren aan de drugs voor je deur hebt staan, dan zul jij jezelf ook niet echt lekker veilig voelen (tenzij je er zelf bij hoort en bij gaat staan natuurlijk :silly: :joint: ).

Dus... boos worden heeft geen zin. Fritz probeert alleen maar met jou te communiceren op de enige manier die hij weet.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Kater speelt toneel bij het kattenluik

Bericht door Anne »

Ik vermoed dat zijn artrose is verslechterd en dat hij daarom liever niet meer het kattenluik wil gebruiken
Eens met Rik, hij wil jou iets laten weten. Met opzet of toneelspelen, daar doen katten niet aan, mensen wel
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
Asse-Poes
Tijger
Tijger
Berichten: 1623
Lid geworden op: 14 sep 2022 20:31
Locatie: Zwolle

Re: Kater speelt toneel bij het kattenluik

Bericht door Asse-Poes »

Eens met Rik en Anne. Katten zijn geen acteurs en boos worden helpt niet.

Alleen...waarom maakt hij 's nachts dan wél gewoon gebruik van het luikje?
Groetjes van Marina, Bellow ♂ (2010) en Clea ♀ (2013)
Gebruikersavatar
Edjus
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 01 mar 2022 00:05

Re: Kater speelt toneel bij het kattenluik

Bericht door Edjus »

Anne schreef: 21 mar 2023 15:20 Ik vermoed dat zijn artrose is verslechterd en dat hij daarom liever niet meer het kattenluik wil gebruiken
Dat zou een goeie oplossing zijn. Maar ik ben pas bij de dierenarts geweest met hem en hij doet het zo goed dat we besloten hebben eens een tijd te stoppen met zijn Metacam druppeltjes. Dat is nu een dikke week en ik zie hem niet hinkelen (zoals vroeger). Hij holt en springt van de tafel en volgens de buren klimt hij weer over de schutting.
De toestanden voor het kattenluik doet hij nu al 2 maanden.
Gebruikersavatar
Edjus
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 01 mar 2022 00:05

Re: Kater speelt toneel bij het kattenluik

Bericht door Edjus »

Asse-Poes schreef: 21 mar 2023 15:48 Alleen...waarom maakt hij 's nachts dan wél gewoon gebruik van het luikje?
Ik denk omdat ik dan lig te slapen. Waarschijnlijk kan hij buiten mijn gesnurk horen. Bovendien begin ik nogal doof te worden. Dus wát hij mij ook probeert te vertellen: 's nachts werkt het niet.
Gebruikersavatar
Asse-Poes
Tijger
Tijger
Berichten: 1623
Lid geworden op: 14 sep 2022 20:31
Locatie: Zwolle

Re: Kater speelt toneel bij het kattenluik

Bericht door Asse-Poes »

Dat snap ik, maar het is geen logisch gedrag voor een kat.

Of hij wil helemaal niet door het luikje of hij gaat er altijd doorheen.
Overdag niet (waarom niet, is de vraag dan) en 's nachts wel.

Overdag is er dus iets waardoor hij niet kan of durft.
Groetjes van Marina, Bellow ♂ (2010) en Clea ♀ (2013)
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Kater speelt toneel bij het kattenluik

Bericht door Anne »

Edjus schreef: 21 mar 2023 15:51 Dat zou een goeie oplossing zijn. Maar ik ben pas bij de dierenarts geweest met hem en hij doet het zo goed dat we besloten hebben eens een tijd te stoppen met zijn Metacam druppeltjes. Dat is nu een dikke week en ik zie hem niet hinkelen (zoals vroeger). Hij holt en springt van de tafel en volgens de buren klimt hij weer over de schutting.
De toestanden voor het kattenluik doet hij nu al 2 maanden.
Is er dan 2 maanden geleden iets gebeurt bij daglicht?

Wat fijn dat zijn artrose onder controle is. Maar toch denk ik dat het pijn gerelateerd is en dat hij snachts wel beseft dat jij niks hoort en uit ellende toch het luikje gebruikt.

En kijk uit met chronisch gebruik van metacam, er bestaan alternatieven voor artrose
Zo geef ik ons hoogbejaarde Lola ( hond) traumeel voor haar artrose
Want ze heeft ook licht nierfalen
De traumeel in combo met primeval werkt super voor haar
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
Edjus
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 01 mar 2022 00:05

Re: Kater speelt toneel bij het kattenluik

Bericht door Edjus »

Anne schreef: 21 mar 2023 16:19 Is er dan 2 maanden geleden iets gebeurt bij daglicht?
En kijk uit met chronisch gebruik van metacam
Juist omdat ik bezwaar kreeg tegen het eindeloze gebruik van Metacam, besloot ik er eens mee te stoppen en te kijken hoe dat gaat. Hij gebruikte het al een jaar.
Ja, er gebeurt wel eens wat. Het is een buitenkater. Lang was hij de "koning" van zijn territorium (volgens buurtbewoners) en toen zijn eerste baasje verhuisde, hield die hem lang binnen. Maar Fritzje ontsnapte en liep terug naar zijn territorium (ca 2 km). Zijn baasje kwam hem weer ophalen, Fritzje liep weer weg. Zo ging het 3 of 4x. Toen heeft zijn eerste baasje het zo gelaten.
Fritz zwierf door de buurt en schooide om eten. Zo kwam hij bij mijn vriendin terecht (in dezelfde buurt) en besloot daar maar te blijven. Hij was in zijn territorium, had onderdak en kreeg eten. Ook daar wilde hij niet graag door het luik. Mijn vriendin was een soort portier. Ze vond Fritzje nogal bazig en zei soms dat ze dacht dat hij de boel over wilde nemen.

Toen mijn vriendin stierf, had hij mij uitgezocht als baasje. Hij zat soms urenlang op me te wachten als ik mijn vriendin bezocht in het ziekenhuis. Als hij me zag, holde hij naar me toe, mauwde heel hard en gaf kopjes.

Maar ja, er gebeurt natiuurlijk van alles buiten. Hij is nu 12 en niet meer de "koning". Er zijn andere en jongere katers gekomen in de buurt. Af en toe komt hij met een wond thuis en een keer was hij helemaal van slag. Er zal iets ergs gebeurd zijn. Maar de dag erna leek dat weer over.
Gebruikersavatar
Asse-Poes
Tijger
Tijger
Berichten: 1623
Lid geworden op: 14 sep 2022 20:31
Locatie: Zwolle

Re: Kater speelt toneel bij het kattenluik

Bericht door Asse-Poes »

Fritz heeft òf een slechte ervaring met luikjes òf hij ervaart pijn bij het gebruik van het luikje.
Maar...Fritz heeft ook een herinnering aan jouw vriendin die dienst deed als zijn portier.
En Fritz vindt het een goed plan als jij die rol ook op je neemt.
Bovendien: Fritz is ook de beroerdste niet...hij gunt jou je nachtrust en gaat 's nachts (ongetwijfeld met samengeknepen billen ;-) ) dan toch maar -heel stoer- alleen door het luik.

Fritz is dan geen koning meer, maar nog wel een bikkel :lol:

Overigens vind ik het een bijzonder en ontroerend verhaal over Fritz' leven en zijn keuzes, bij wie en waar hij wil wonen. Ik vind het ook super dat jij nu de plek van je vriendin ingenomen hebt voor Fritz. Kan me wel voorstellen dat Fritz zo nog een lijntje naar je vriendin is.
Groetjes van Marina, Bellow ♂ (2010) en Clea ♀ (2013)
Gebruikersavatar
Edjus
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 01 mar 2022 00:05

Re: Kater speelt toneel bij het kattenluik

Bericht door Edjus »

Asse-Poes schreef: 21 mar 2023 18:28 Fritz heeft òf een slechte ervaring met luikjes òf hij ervaart pijn bij het gebruik van het luikje.
Kan me wel voorstellen dat Fritz zo nog een lijntje naar je vriendin is.
Dank voor je reactie. Ja, Fritz is inderdaad nog een lijntje naar mijn vriendin.
Vandaag gaat hij al de hele dag zonder te klagen in en uit door het luik. Hij hoeft ook niet meer om de haverklap door de voordeur uitgelaten te worden. Achterom, door het luik, moet hij ca 120 meter lopen naar de voordeur, dus dat scheelt ca. 5 minuten.
Ik heb wel eens ooit een etensbakje vlak naast hem laten vallen. Hij schrok heel erg, keek me angstig aan en maakte één lange gestrekte sprong door het luik heen en vluchtte verder weg. Later ben ik hem gaan zoeken en heb hem getroost met wat aaien en snoepjes.
Gebruikersavatar
Edjus
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 01 mar 2022 00:05

Re: Kater speelt toneel bij het kattenluik

Bericht door Edjus »

Ik heb iets gevonden. Mogelijk heeft mijn kater angst voor het kattenluik omdat hij depressief is. Hij wil al heel lang (6 of 7 jaar) niet door het luik, ook niet bij zijn vrouwtje dat hem vóor mij had. En al een tijd denk ik soms dat hij misschien wat depressief is. Maar ik denk niet dat ik hem daar pillen voor geef.
https://www.vetplusglobal.com/nl/depres ... e%20houden.
Plaats reactie