Kittens doen dingen die niet mogen tijdens spel met elkaar

Voor vragen over: krabben aan meubilair en behang, kauwen op electriciteitskabels en andere dingen die je kat niet mag, maar wel doet.
Lau92
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 03 sep 2022 23:21

Kittens doen dingen die niet mogen tijdens spel met elkaar

Bericht door Lau92 »

Hoi allemaal,
Ik heb zondag 2 kittens opgehaald uit het asiel. Altijd al katten gehad, maar nog nooit eerder kittens. De Wilde jaren waren ze dus al voorbij.

Nu heb ik er dus twee en iedere avond hebben ze even speeluurtje en rennen ze achter elkaar aan als een bezetenen. Tijdens dit speeluurtje komt het wel eens voor dat ze dingen doen die ik liever niet zie. Bijvoorbeeld achterop de bank omhoog klauteren om weer verder te crossen.

Nu vind ik het niet erg dat ze op de bank zitten en dat ze nog niet goed kunnen springen, snap ik ook. Maar ik wil later niet hebben dat ze bijvoorbeeld aan de achterkant van de bank ze omhoog klimmen.

Normaal in een rustig moment kan ik het corrigeren door haar bij de krabpaal te zetten oid. Maaar wat als ze druk in hun spel zitten?

Voor nu vind ik het niet eens zo erg. De bank is goed afgeschermd met dekentjes en lakens. En ik begrijp dat het voor hun spel is. Maar in hoeverre nemen ze dit spel mee naar later? Ik zou het dan bijvoorbeeld wel fijn vinden als ze dan de krabpaal gebruiken voor hun spelletjes en de bank om op te liggen. Maar als ze in hun spel zitten kan ik ze niet echt "afstraffen"

Dus ik ben benieuwd wat ik hieraan kan doen en/of ze dit meenemen naar later?
Gebruikersavatar
Ani
Poema
Poema
Berichten: 246
Lid geworden op: 28 dec 2020 13:42

Re: Kittens doen dingen die niet mogen tijdens spel met elkaar

Bericht door Ani »

Lastig inderdaad als ze druk in hun spel zitten en via de achterkant van de bank klimmen. Mijn ervaring is dat als ze wat verder zijn in de ontwikkeling van hun motoriek, ze in één keer op iets hoogs springen, dus ook op de bank.

Hier hebben ze wel de bank als krabplek gebruikt, maar wij waren daar niet zo alert op. Ook werden de elpees die in de onderste rij van de platenkast stonden onder handen genomen door onze meiden.

Deze week krijgen wij een nieuwe bank, we hebben ‘blijf weg spray indoor’ gekocht en dit alvast uitgetest. Het werkt, de ingespoten gedeelten van de bank en de elpees daar blijven ze van weg.
grtz van Ani en snuitje van Winston 6-‘20 & Khári 2-‘21
Cerna

Re: Kittens doen dingen die niet mogen tijdens spel met elkaar

Bericht door Cerna »

Wij gaan behangen en op 1 plek is het behang vrij. Ideale krabplek dus.
Ik ben gaan googelen en kwam dit tegen: https://www.bol.com/nl/nl/p/tripleagood ... oductImage
niet geschikt voor behang, maar daar schaf ik dit voor aan (en nu maar hopen dat het voldoende is): https://www.bol.com/nl/nl/p/trixie-krab ... oductImage
Gebruikersavatar
MissMeow
Huiskat
Huiskat
Berichten: 61
Lid geworden op: 30 sep 2022 08:39
Locatie: Amstelhoek

Re: Kittens doen dingen die niet mogen tijdens spel met elkaar

Bericht door MissMeow »

Interessant onderwerp, jammer dat er niet zoveel reacties op kwamen. Is er een andere plek waar ik hier meer over kan lezen?
Mama van Knox Elfi🐈(Knox, m) en Knikita Loki🐈‍⬛(Knikita, v)🐾 "Wat je in je hart bewaart, raak je nooit meer kwijt"✨️Shiva, Allstar, Amor✨️
Fotoalbum
Cerna

Re: Kittens doen dingen die niet mogen tijdens spel met elkaar

Bericht door Cerna »

Mr Knox schreef: 04 okt 2022 09:16 Interessant onderwerp, jammer dat er niet zoveel reacties op kwamen. Is er een andere plek waar ik hier meer over kan lezen?
Waarover precies?
Gebruikersavatar
MissMeow
Huiskat
Huiskat
Berichten: 61
Lid geworden op: 30 sep 2022 08:39
Locatie: Amstelhoek

Re: Kittens doen dingen die niet mogen tijdens spel met elkaar

Bericht door MissMeow »

Over kittens die dingen doen tijdens het spelen die niet gewenst zijn en hoe daarmee om te gaan 😉
Mama van Knox Elfi🐈(Knox, m) en Knikita Loki🐈‍⬛(Knikita, v)🐾 "Wat je in je hart bewaart, raak je nooit meer kwijt"✨️Shiva, Allstar, Amor✨️
Fotoalbum
Cerna

Re: Kittens doen dingen die niet mogen tijdens spel met elkaar

Bericht door Cerna »

Mr Knox schreef: 04 okt 2022 19:41 Over kittens die dingen doen tijdens het spelen die niet gewenst zijn en hoe daarmee om te gaan 😉
Ja, dat snapte ik. Maar welk gedrag van een kitten is ongewenst? Waar ligt je tolerantiegrens?

Je hebt mensen die een kitten/kat aanschaffen en denken dat ze het kunnen opvoeden net zoals een hond. Maar een kat laat zich niet opvoeden (tenminste ik heb ze nog nooit gehad, maar misschien ben ik te soft :lol: ).
Wij hebben op dit moment een kitten van 5 maanden en zij vindt het erg leuk om aan de bank te krabben. Dat vinden wij ongewenst gedrag, lees: niet leuk. Echter, wat we ook roepen, hoe vaak we haar ook bij de krabpaal zetten (ik heb er vier en ook nog drie krabplanken), ze luistert niet. :eeh: Dan kan ik natuurlijk de plantenspuit pakken of met voorwerpen gaan gooien, maar dat vind ik niet zo'n goede oplossing. Wil geen stresskat.
En daarom blijf ik roepen en bij de krabpaal zetten en hoop ik dat het kwartje eens zal vallen. Kijken wie de langste adem heeft :smile:

Maar verder mogen onze katten (ik heb 6 Britjes) eigenlijk alles want het huis is ook van hen en gelukkig hecht ik niet zo aan een modelinterieur.
Gebruikersavatar
MissMeow
Huiskat
Huiskat
Berichten: 61
Lid geworden op: 30 sep 2022 08:39
Locatie: Amstelhoek

Re: Kittens doen dingen die niet mogen tijdens spel met elkaar

Bericht door MissMeow »

Precies wat de dame die dit topic startte ook aangaf; optrekken aan de bank/ stoelen/ boxsprings. Overal overheen racen en de nageltjes inzetten.
Mama van Knox Elfi🐈(Knox, m) en Knikita Loki🐈‍⬛(Knikita, v)🐾 "Wat je in je hart bewaart, raak je nooit meer kwijt"✨️Shiva, Allstar, Amor✨️
Fotoalbum
Lau92
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 03 sep 2022 23:21

Re: Kittens doen dingen die niet mogen tijdens spel met elkaar

Bericht door Lau92 »

Ja dat is het lastige, ze mogen op de bank, maar ze gebruiken t nu als speeltoestel. Geen probleem, maar liever niet als ze straks 2 jaar zijn en dat nog steeds doen. Wil ze dus ook niet straffen, want de bank an sich is geen verboden terrein.

De eetkamerstoelen bijvoorbeeld, dat werd ook als krabpaal gebruikt. Daar wil ik ze sowieso liever niet op hebben. Dus dat is makkelijk, dan krijgen ze gewoon een nee of een boze blik en dat werkt prima.
Cerna

Re: Kittens doen dingen die niet mogen tijdens spel met elkaar

Bericht door Cerna »

Mr Knox schreef: 04 okt 2022 20:24 Precies wat de dame die dit topic startte ook aangaf; optrekken aan de bank/ stoelen/ boxsprings. Overal overheen racen en de nageltjes inzetten.
Optrekken aan meubels doet een kitten omdat het nog niet zo hoog kan springen. Dat zal veranderen zodra het kitten wat ouder en dus groter is. Tot die tijd kun je het - wanneer je het ziet - oppakken en zelf op de bank zetten.
Overal overheen racen is kattengedrag (en dan heb jij er nog één; bij mij vliegen er twee achter elkaar vanaf buiten (afgeschermd dakterras), via de overloop en de bank, naar de klimpaal). Daarom heb ik een bankstel met stof die redelijk goed bestand is tegen katten.
Gebruikersavatar
MissMeow
Huiskat
Huiskat
Berichten: 61
Lid geworden op: 30 sep 2022 08:39
Locatie: Amstelhoek

Re: Kittens doen dingen die niet mogen tijdens spel met elkaar

Bericht door MissMeow »

Inmiddels had ik het al begrepen door goed te kijken naar zijn gedrag en pak ik hem op. Daarnaast maar wat opstapjes geplaatst en wat bescherming aangebracht. We komen er wel 😉
Mama van Knox Elfi🐈(Knox, m) en Knikita Loki🐈‍⬛(Knikita, v)🐾 "Wat je in je hart bewaart, raak je nooit meer kwijt"✨️Shiva, Allstar, Amor✨️
Fotoalbum
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Kittens doen dingen die niet mogen tijdens spel met elkaar

Bericht door Rik »

Probeer het oppakken niet alleen te doen wanneer je ze weg wilt zetten. Ze zullen vrij snel in de gaten hebben dat die twee handen die dan naderen alleen maar is om ze op te pakken en ze weg te zetten. Dat wil je natuurlijk niet (want dan associëren ze jou straks met het wegzetten). Probeer er dus ook iets leuks aan te koppelen. Lekker kroelen, snoepje, wegzetten en nog een snoepje (en snoepje kan ook zelfs gewoon een brokje zijn als ze dat lekker vinden). Het gaat erom om dan een positieve associatie te creëren.

Bank het liefst tegen een muur (zodat ze er niet aan de achterkant tegenop kunnen sjeesen) en een alternatief in de buurt (ernaast?) die veel leuker is (een lekkere DIKKE krabpaal of krabton). Voor die kleintjes is een middelhoge krabton nog lekker hoog maar als ze wat groter worden is het wel fijn om een lekker stevige dikke paal te hebben (zoals deze).
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5434
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Kittens doen dingen die niet mogen tijdens spel met elkaar

Bericht door nellebel »

ik heb een bank van een soort velours, die kan heel wat hebben. tijdens de dolle 5 minuten (guusje is inmiddels 11 jaar) raced zij nog steeds over de bank. heel af en stopt ze op de leuning en wil deze als krabpaal gebruiken. als ik het zie zeg ik er wat van. maf wijf het is geen krabpaal. maar ja, wat doet ze als ik er niet ben. bank ziet er nog prima uit dus het valt wel mee denk ik. tja het blijven katetn. voor de rest heb ik zeer brave nette katten die zelfs niet in de gordijnen hangen of niks. heb nooit gedoe gehad met mijn katten hierover, ook niet met vorige katten. wel altijd gezorgd voor voldoende krabpalen, speeltjes, mandjes, plankjes aan de muur enz. en wat annet ook zegt. mijn katte nzijn onderdeel van mijn gezin en mijn huis is naar hun ingericht. die zijn ook belangrijker dan mijn interieur wat er echt niet vervallen bij ligt hoor. ze mogen hier in principe alles. alleen niet op het aanrecht als ik ga koken. en dat weten ze. ze zitten er op het barretje bij te kijken.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Kittens doen dingen die niet mogen tijdens spel met elkaar

Bericht door Anne »

Wij hebben kleden over onze banken en dat voorkomt niet dat er geen krasjes op komen maar het verdoezelt het wel :-P
Hobbel trekt zich met haar nagels op aan de bank om er op te komen, zij mist 1 achterpootje waardoor ze niet kan springen
Daardoor zit onze 1 jaar oude bank al onder degelijke krasjes 😬
Onze nieuwe spruit gebruikt ook al onze " nette " stoel als krabpaal 😬
Ik krijg haar nog moeilijk te pakken om haar bij de krabpaal te zetten om te corrigeren
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Kittens doen dingen die niet mogen tijdens spel met elkaar

Bericht door Rik »

Leer ze ook in een vroeg stadium het friemelen aan de pootjes te accepteren. Dan kun je later die scherpe nageltjes wat bij knippen. Want met al dat gekrab worden die nageltjes alleen maar scherper :lol:

(En als je daar niet vroeg mee begint kun je straks helemaal niet meer aan de pootjes komen.)

(Helpt overigens niet tegen het krassen aan de bank hoor... maar gewoon even zomaar een opmerking ;) )
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Plaats reactie