Kat eet ineens ALLES wat niet hoort

Voor vragen over: krabben aan meubilair en behang, kauwen op electriciteitskabels en andere dingen die je kat niet mag, maar wel doet.
Plaats reactie
Ank1
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 22 feb 2021 15:57

Kat eet ineens ALLES wat niet hoort

Bericht door Ank1 »

Hoi allemaal,
Ik heb 2 (meestal) heel lieve katten (broer en zus, gecastreerd/gesteriliseerd) van bijna 14 maanden oud.

Los van het kattenkwaad dat bij de opvoeding van 2 jonge katten hoort, heeft het katertje sinds een aantal weken de tik om alles wat hij tegen komt, op te eten.

Zo eet hij speelgoed muisjes, maakt hij grotere knuffeltjes stuk om de vulling op te eten, heeft hij het dekentje wat in hun mandje lag half opgegeten, speelgoed pompoms probeert hij (soms met succes) op te eten, hij heeft een keer geprobeerd om een speelgoed hengeltje op te eten (wat voor een deel lukte), gaat in mijn prullenbak met alle geweld en eet delen van de plastic zak op en nu heeft hij zelfs een enorm gat gegeten in mijn eigen deken voor op de bank. Dit alles terwijl hij weet dat het niet mag.

Sinds ik ze heb, lagen de speeltjes gewoon in een doos in de woonkamer en mijn deken op de bank. Daar heeft hij nog nooit naar omgekeken of aan geknabbeld. Zijn zusje was juist het bijtertje die kabels erg interessant en lekker vond om op te bijten. Bij hem maakte ik me daar geen zorgen over.

Ik weet niet wat ik ermee moet doen of waar het vandaan komt. Als ik iets weg pak, waar hij aan heeft gebeten, zoekt hij wel iets nieuws (zo was van de week de krabpaal aan de beurt).

Is het omdat hij honger heeft? Verveeld hij zich? Ik weet het niet. Er is niks veranderd in het eten, alleen ben ik nog geleidelijk aan aan het overgaan van het kitten voer naar het volwassen voer.

Tot nu toe heeft hij gelukkig alles ook weer uit gespuugd, maar ik vind het enorm zorgelijk gedrag, want ik heb al eens met hem bij de dierenarts gezeten wegens constipatie.

Alvast bedankt voor de reacties!
Gebruikersavatar
Pikachu
Poema
Poema
Berichten: 368
Lid geworden op: 28 mar 2019 14:02

Re: Kat eet ineens ALLES wat niet hoort

Bericht door Pikachu »

Sowieso best naar de dierenarts gaan bij zo een plotse verandering in gedrag.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Kat eet ineens ALLES wat niet hoort

Bericht door Rik »

Daar lijkt sterk op pica
https://kattenkenniscentrum.nl/pica-bij-katten/

Inderdaad eerst even naar de dierenarts om alles uit te sluiten.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Hawk
Huiskat
Huiskat
Berichten: 63
Lid geworden op: 17 jun 2017 09:24

Re: Kat eet ineens ALLES wat niet hoort

Bericht door Hawk »

En haal sowieso niks in huis wat giftig is voor de kat. Giftige planten, maar ook Chocola is giftig.
Anasja: 23-5-2017 Brits Langhaar poes
Rick: 20-5-2017 Brits Korthaar kater
Sahara: 21-7-2021 Siberische kat poes
Plaats reactie