Kat wordt eind vd nacht erg vervelend

Voor vragen over: krabben aan meubilair en behang, kauwen op electriciteitskabels en andere dingen die je kat niet mag, maar wel doet.
Plaats reactie
forsefrits
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 01 nov 2021 10:14

Kat wordt eind vd nacht erg vervelend

Bericht door forsefrits »

Hoi,

Ik wilde eens even kijken of jullie hier geniale ideeën hebben om ons probleem op te lossen;

We hebben 2 katten, een rode Maine Coon kater, en een wit/zwarte Europese korthaar kater. Ze kunnen het hartstikke prima met elkaar vinden maar spelen soms wel veel te agressief. Dat nemen we nog voor lief, dat ze elkaars grens soms opzoeken, dat is normaal.

Wat echter wel gruwelijk irritant is, is wanneer wij in bed liggen. De Maine Coone gaat dan onze slaapkamerdeur tegen de kledingkast aan gooien, omdat dat lekker veel herrie maakt. De deur veert elke keer een beetje terug naar hem toe dus daardoor kan hij dan als hij wilt honderden keren de deur tegen de kast aan knallen. Wat ik dan vaak doe is zonder de kat aandacht te geven de slaapkamer uit zetten en de deur dicht. Wat er dan vervolgens wel gebeurt, is dat hij met man en macht probeert om de deur eruit te trekken en soms gaat hij zelfs aan de klink hangen. Hij móet en zal de slaapkamer in komen.

We proberen hier dan geen aandacht aan te geven maar het is nogal lastig te negeren als hij van geen ophouden weet.

Wat we zelf hebben geprobeerd is een hoop, maar niets helpt.

De katten hebben altijd eten beschikbaar, zodat ze daar niet over kunnen zeuren. Dit hebben ze ook al hun hele leven en zijn daar aan gewend. Ze eten nooit teveel en zijn ook kerngezond en hebben geen overgewicht.
We hebben boven en beneden een krabpaal, boven en beneden een kattenbak, ze hebben ontelbaar veel speelgoed om mee te spelen. We geven de katten altijd aandacht als ze wakker zijn. Veel spelen, veel knuffelen als ze dat willen, ook vlak voor het slapen zodat ze een beetje moe worden. Verder zijn we in deze tijd allebei ook heel erg veel thuis, dus ze hoeven ons nooit te missen. We hebben een huis met 2 woonlagen dus ruimte is er ook genoeg. Ze gaan niet naar buiten, maar dat willen ze ook niet. Zelfs als je de deur open laat staan blijven ze binnen, op een miniscuul wandelingetje na, maar ze gaan nooit ver weg.

Ook 's avonds wordt de Maine Coon wel eens vervelend. Dit omdat hij elke keer het voer niet meer vers genoeg vindt. Wanneer we de bak vullen gaat hij er meteen weer mee verder. Zodra de bodem van het bakje zichtbaar is gaat hij weer vervelend doen, continu ons achterna lopen en kopjes geven, heel erg veel miauwen, aan de koelkast, keukenkastjes en prullenbak krabben, totdat je de bak weer bijvult.

Lang verhaal. Sorry.

Iemand een idee?
Cerna

Re: Kat wordt eind vd nacht erg vervelend

Bericht door Cerna »

Haha, een kat met karakter.

Ik begrijp dat de kat wel in de slaapkamer mag komen?
Dan is het vrij eenvoudig: een deurstopper kopen zodat je de deur op een kier kunt zetten, maar de kat de deur niet kan bewegen, maar wel naar binnen kan komen.

Wat betreft het etensbakje: hoe manipuleer ik mijn baasjes?
Het kan dus zijn dat de kat te weinig te eten krijgt waardoor hij voortdurend honger heeft en daarom 'vervelend' wordt. Maar het kan ook zijn dat de kat jullie aan het uitdagen is. Dat kan ik vanaf hier niet beoordelen, maar je zou het kunnen uitproberen door de kat meer voer te geven en dan af te wachten of hij het blijft doen.
Zo ja, dan zou ik het negeren (anders 'wint' de kat steeds), zo nee, dan kreeg hij dus echt te weinig eten (een Maine Coon is een grote kat en mag dus meer voer dan een HTK-kat).
forsefrits
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 01 nov 2021 10:14

Re: Kat wordt eind vd nacht erg vervelend

Bericht door forsefrits »

Cerna schreef: 01 nov 2021 11:06 Haha, een kat met karakter.

Ik begrijp dat de kat wel in de slaapkamer mag komen?
Dan is het vrij eenvoudig: een deurstopper kopen zodat je de deur op een kier kunt zetten, maar de kat de deur niet kan bewegen, maar wel naar binnen kan komen.

Wat betreft het etensbakje: hoe manipuleer ik mijn baasjes?
Het kan dus zijn dat de kat te weinig te eten krijgt waardoor hij voortdurend honger heeft en daarom 'vervelend' wordt. Maar het kan ook zijn dat de kat jullie aan het uitdagen is. Dat kan ik vanaf hier niet beoordelen, maar je zou het kunnen uitproberen door de kat meer voer te geven en dan af te wachten of hij het blijft doen.
Zo ja, dan zou ik het negeren (anders 'wint' de kat steeds), zo nee, dan kreeg hij dus echt te weinig eten (een Maine Coon is een grote kat en mag dus meer voer dan een HTK-kat).
Ze mogen inderdaad de slaapkamer in, die deurstop is inderdaad wel een goed idee, dan kan de deur niet meer tegen de kast gebeukt worden. Alleen is het wel zo dat als hij geen aandacht krijgt bij het "doorslammen", dat hij dan een andere deur of kastdeur gaat gebruiken om herrie mee te maken. Hij moet en zal zoveel mogelijk herrie maken zodat wij wakker worden. Als we hem negeren gaat hij gewoon vrolijk door en hij kan dit heel erg lang volhouden. Vanmorgen heeft dit zeker een uur geduurd, tot mijn wekker ging. Hij hield maar niet op.

Eten hebben ze onbeperkt, dus het zou altijd genoeg moeten zijn. Ik houd het eten ook vers door het in een afsluitbare emmer te bewaren. We hebben Royal Canin geprobeerd, dit was op gegeven moment niet goed genoeg meer, we hebben heel duur voer waar ik de naam niet meer van weet ook geprobeerd, dit was ook niet goed meer na een korte tijd. Nu hebben we Purina One, dat ging goed tot een paar dagen terug, ook weer niet goed genoeg..
Gebruikersavatar
Ani
Poema
Poema
Berichten: 246
Lid geworden op: 28 dec 2020 13:42

Re: Kat wordt eind vd nacht erg vervelend

Bericht door Ani »

Mogelijk dat vaste voedingstijden toch meer rust kan brengen. Katten hebben behoefte aan regelmaat. Bij mij krijgen ze vier keer per dag eten en ze weten precies rond welke tijd het zover is.
Hier krijgen ze barf (vlees, bot en orgaan), maar ik wissel dat af met natvoer (kip/wild/lam etc.) en gedroogde vleesbrokjes van Ziwi-peak (Ziwi bevat 94% vlees.)

Purina one bevat veel bijproducten (rijst meel, gluten, sojabonenmeel en bv bijproducten van kip). Ik kan nergens het vleespercentage in Purina vinden.. Bovendien bevat het smaakversterkers, zoals ‘lever smaakproduct.’ Ik vraag me af of je katten dan wel voldoende en gevarieerd eten en voldoende vlees binnen krijgen? Vooral als iedere maaltijd alleen uit bv ‘kip’ bestaat. Wellicht helpt het je om eens op de voerwijzer te oriënteren.

www.voerwijzer.com
grtz van Ani en snuitje van Winston 6-‘20 & Khári 2-‘21
Gebruikersavatar
marloes501
Poema
Poema
Berichten: 283
Lid geworden op: 03 sep 2019 15:07

Re: Kat wordt eind vd nacht erg vervelend

Bericht door marloes501 »

Het lijkt erop dat jullie kat kosten wat het kost de aandacht wil krijgen, en dat midden in de nacht.
En dat lukt hem, jullie komen je bed uit en dus is het gelukt.
Persoonlijk zou ik proberen om voor je naar bed gaat heel erg goed met de kat te spelen, hem super moe te maken, hem dan eten te geven en dan naar bed te gaan.
En dan heb ik het niet over even 5 mintuten met hem spelen, maar spel echt tot hij uitgeput is.
Dan komt er een soort natuurlijk proces opgang van jagen, doden, eten , wassen en dan slapen.
En verder negeren, deurstopper gebruiken, in een noodgeval de deurkrukken zo monteren dat ze naar het plafon wijzen, je kan tijdelijk dekens over je deur heen doen dat als hij tegen de deur gaat er weinig geluid komt en verder negeren.
De kat zal blijven proberen jullie wakker te maken tot hij echt zeker weet dat jullie echt niet reageren.
Gebruik desnoods tijdelijk oordoppen.

Heel veel sterkte
Plaats reactie