Hoe voed ik een kat op?

Voor vragen over: krabben aan meubilair en behang, kauwen op electriciteitskabels en andere dingen die je kat niet mag, maar wel doet.
Gast

Hoe voed ik een kat op?

Bericht door Gast »

Hi, ik ben sinds december bij mijn vriend ingetrokken en die heeft een kat als huisdier. Ok, ik geef toe, ik ben niet altijd even dol op katten geweest maar dat groeit nu. Hij is wel lief hoor, soms, maar 9 van de 10 keer haalt ie 't bloed onder m'n nagels vandaan :twisted: Lopen over de bank, met z'n pootjes hengelen naar de bloemen, krabben aan de bank, springen op tafel en aanrecht.

Hij is nu ruim een jaar en is in België aan komen lopen bij vrienden en m'n vriend heeft hem toen meegenomen. Hij is mij de baas, hoe boos ik ook word, hij luistert van geen kant :sad: Soms vliegt ie me gewoon aan, nagels in m'n benen of bijt ie in m'n tenen. Hier heb ik geen zin in. Hij hoort te luisteren, ook naar mij.

Wat moet ik doen zodat 't toch een lief katje wordt, die ook naar mij luistert?Bestaan hier cursussen voor? Ik hoop op enige reacties want als 't zo door blijft gaan mag hij van mij terug naar België.
Carol
Poema
Poema
Berichten: 244
Lid geworden op: 26 apr 2003 21:15
Locatie: Heerenveen

Bericht door Carol »

Er is een gezegde: 'een hond heeft een baasje en een kat heeft personeel'.
Dat gezegde klopt aardig. Als je geen kattenliefhebster bent, kun je denk ik erg weinig van een kat hebben. Daar komt bij dat een kat dat aanvoelt en jou gewoon aan het uitproberen is (net zoals kinderen doen). Er bestaan geen kattencursussen zoals dat voor honden bestaat. Je kunt hoogstens als een kat nog klein is de plantenspuit hanteren om bepaalde dingen die echt niet kunnen/mogen af te leren. Als een kat eenmaal volwassen is zijn bepaalde 'ongewenste' gedragingen veel moeilijker af te leren.

Dat bijten wat de kat van je vriend doet, is waarschijnlijk omdat hij jou als indringer ziet en je probeert weg te jagen en met boos worden heb je alleen jezelf want de kat interesseert dat weinig.

Mijn boodschap is dan ook, probeer de kat te accepteren en lief voor hem te zijn want dan gaat hij jou op den duur ook lief vinden. Als je dat niet lukt zullen jullie altijd vijanden blijven.

Groetjes, Carol
Gast

Bericht door Gast »

:sad: dat is t m nou,ik speel met m,ben lief,praat tegen m,geef m af en toe n snoeppie.Oke,ik woon r pas sinds December en mn vriend heeft m sinds Januari en sinds April kom ik over d vloer dus hij kent me wel maar hij begint nu echt vervelend te worden.Hij bijt trouwens niet alleen mij he,ook mn vriend grijpt ie wel eens en de visite die over de vloer komt.Ik denk dus niet dat het jaloezie is.Ik geef m wel s n tik als ie bijt,doet mn vriend ook.Maar hij valt altijd aan naar de voeten en benen,van iedereen.Wat is nou n goede oplossing hiervoor???
Carol
Poema
Poema
Berichten: 244
Lid geworden op: 26 apr 2003 21:15
Locatie: Heerenveen

Bericht door Carol »

Is hij gecastreerd?? Dit komt wel op me over als zeer dominant katergedrag. Als hij dat niet is zou ik maar snel een afspraak maken met de dierenarts, want vaak wordt een kater daar wel minder dominant van.
Verder denk ik persoonlijk dat een tik niet helpt, daar wordt hij waarschijnlijk alleen maar kwaaier van. Als er visite komt zou ik de kat gewoon apart zetten, zo blijft iedereen een hoop ergenis bespaard. Want afleren zal niet lukken tezij het dus komt door z'n hormonen. Dan zal hij vanzelf rustig worden als hij gecastreerd is.

Groetjes, Carol
Gebruikersavatar
Muis
Jaguar
Jaguar
Berichten: 615
Lid geworden op: 18 jan 2003 17:40

Bericht door Muis »

Hoi Reimara,

Als je kat niet op de tafel mag springen (bijvoorbeeld..) dan zal hij dit op een gegeven moment ook niet meer doen als je thuis bent. Alleen zal hij het dus wel doen als je van huis bent. Een kat opvoeden valt niet mee. Daarom moet je eerst goed bedenken welke regels je wilt opstellen en waarom je die regels opstelt. Zorg er ook voor dat jij en je vriend dezelfde regels hanteren. Verder kan een plantenspuit altijd goed werk verrichten bij de opvoeding van een kat. Succes!

groetjes, Muis
Anonymous

Bericht door Anonymous »

Veel geduld, liefde en warmte doet heel veel.
Als hij iets stouts doet moet je hem straffen, maar wordt niet kwaad of boos. Om de kat iets af te leren, gebruiken de meesten een plantenspuit.
Het is inderdaad belangrijk zoals Muis al zei om beiden dezelfde regels te hanteren. Het zijn net kinderen en weten precies bij wie ze wat kunnen doen (daarom komt mijn kat altijd bij mij bedelen met eten, etc).

Misschien heeft deze kat wel een naar verleden, waar hij werd geslagen of zo iets.
Gebruikersavatar
Shaz
Tijger
Tijger
Berichten: 1265
Lid geworden op: 10 jan 2003 18:56

Bericht door Shaz »

Ik ben er van overtuigd dat de kat weet dat hij je irriteert en daar reageert hij op! Laat zien dat jij geen concurentie bent maar leuk nieuw personeel door degene te zijn die zijn eten maakt. Neem de tijd voor hem en speel met hem, beloon lief gedrag. Als hij loopt uit te dagen een plantenspuit pakken en spuiten, tenminste als hij iets doet dat niet mag. Roep hierbij een keer NEE. niks meer niks minder, elke keer weer. Als hij je aanvalt af laten koelen in een andere kamer en er verder geen aandacht aan schenken. En zorg in dit soort gevallen letterlijk dat je boven hem staat. Dus maak jezelf groot en zorg dat hij op de grond zit en niet bijvoorbeeld op een tafel waardoor hij zich even groot voelt. Wij hebben dit in het begin met QUinto ook gehad en die moest dan echt op de grond zitten terwijl je zelf stond en er overheen hing anders viel hij je aan. op den duur ging hij dan slijmen omdat hij wist dat hij te ver gegaan was. Quinto is veel liever en rustiger geworden door de castratie en vertoont dit gedrag naar ons toe ook nooit meer. Dat zal dus zeker helpen. En nooit maar dan ook nooit slaan want dat roept alleen maar agressie op en maakt het dus erger. Veel succes en laat even weten of het werkt.
groetjes Sharon
Gast

Bericht door Gast »

ja dat is t m nou.Omdat ie al zo druk en overheersend was heeft mn vriend m allang laten castreren ja.Maar ik geef niet op hoor.Knuffelen doen we ook wels,kat en ik.Aanhouder wint zeggen ze,ik ben die aanhouder :wink:
Gebruikersavatar
6-2love
Lynx
Lynx
Berichten: 152
Lid geworden op: 30 aug 2003 10:13
Locatie: Rotterdam

Bericht door 6-2love »

De aanhouder wint zeker! Nathan had al 5 katten toen ik hem leerde kennen. Solo is echt helemaal gek op Nathan. het heeft wel een half jaar geduurd voordat Solo mij echgt accepteerde. Solo heeft nooit echt agressief gedrag naar mij getoond. Wel heeft hij een keer urine op mijn gezicht gedruppeld toen ik bij Nathan op bed lag. :evil: Hij was gewoon super jaloers...ik was de indringer. Langzaam aan kwam Solo er achter dat ik best wel aardig was, hij kwam bij mij kroelen maar alleen wanneer Nathan er niet was!!! Heel sneaky! Nu heel hij mij volledig geaccepteerd en komt hij er rond uit voor uit dat hij mij heeeel lief vind :verliefd:
Groetjes Lida
Solo, Willie, Bloempie, Liesje, Biggles en Nina

Liefde is.....het spinnen van een kat
Gebruikersavatar
yedamy
Poema
Poema
Berichten: 224
Lid geworden op: 04 aug 2003 21:40
Locatie: Veendam
Contacteer:

Re: HELP!Hoe voedt ik n kat op?

Bericht door yedamy »

Reimara schreef:Lopen over d bank,met zn pootjes hengelen naar d bloemen,krabben aan d bank,springen op tafel en aanrecht.
Bij ons mogen ze lekker springen, rennen, slapen op de bank, aanrecht of tafel. Wij zetten geen bloemen neer want we weten dat ze ermee gaan spelen.
Wij hebben dan ook geen problemen met de katten en genieten van ze waar ze ook zijn. Ik denk dat die kat het heel erg goed aanvoelt dat jij je enorm aan hem kan irriteren.

Dani
Emma Boom
Tijger
Tijger
Berichten: 1385
Lid geworden op: 02 feb 2003 17:45

Bericht door Emma Boom »

Een kat voelt aan of je hem accepteert zoals hij is of dat juist niet doet. Uit jouw verhaal lees ik af dat die kat absoluut niet jouw keuze is en dat je hem accepteert mits hij zich gedraagt zoals jij wilt.
Zolang je deze verwachtingen van de kat hebt, zal het niet werken tussen jullie.
'Wel eens knuffelen' is niet wat een kat nodig heeft; hij eist onvoorwaardelijke acceptatie. Ik denk dat je je moet realiseren dat de kat er niets aan kan doen dat hij is zoals hij is; in tegenstelling tot mensen kan een kat zichzelf niet veranderen. Hij kan ook niet denken zoals wij, dus hij doet geen dingen om jou dwars te zitten, maar omdat hij voelt dat er wat mis is. Dat maakt hem onzeker.
De enige oplossing is dat jij hem accepteert zoals hij is. Je hebt grote kans dat hij zich dan acuut beter gaat gedragen.
Veel succes en belangrijker, veel plezier van en met de kat!!! :wink:
Gebruikersavatar
6-2love
Lynx
Lynx
Berichten: 152
Lid geworden op: 30 aug 2003 10:13
Locatie: Rotterdam

Bericht door 6-2love »

Emma Boom schreef:Ik denk dat je je moet realiseren dat de kat er niets aan kan doen dat hij is zoals hij is; in tegenstelling tot mensen kan een kat zichzelf niet veranderen. Hij kan ook niet denken zoals wij, dus hij doet geen dingen om jou dwars te zitten, maar omdat hij voelt dat er wat mis is. Dat maakt hem onzeker.
De enige oplossing is dat jij hem accepteert zoals hij is. Je hebt grote kans dat hij zich dan acuut beter gaat gedragen.
Veel succes en belangrijker, veel plezier van en met de kat!!! :wink:
Hier ben ik het helemaal mee eens. Solo was dus in het begin heel jaloers en accepteerde mij niet, ik was een indringer. Door hem met rust (lees: in zijn waarde) te laten heeft hij uiteindelijk toenadering naar mij gezocht. Solo is gek op Nathan en wilt het liefst 24 uur per dag zijn aandacht. Door hem tijd met Nathan te gunnen heeft hij op een gegeven moment in gezien dat ik niet een indringer was maar een nieuwe huisgenoot :wink:

Probeer er eens achter te komen waar de kater waarde aan hecht. Waardeer en accepteer hem daar in precies zoals Emma al schreef. Suc6!!
Groetjes Lida
Solo, Willie, Bloempie, Liesje, Biggles en Nina

Liefde is.....het spinnen van een kat
Joren
Huiskat
Huiskat
Berichten: 20
Lid geworden op: 18 mei 2003 00:46
Locatie: Veldhoven

Bericht door Joren »

Ik heb mijn katten via de "Emma Boom methode" opgevoed en nu precies een jaar na de komst van mijn 2 katten kan ik alleen maar zeggen dat dit uitstekend werkt. Daarnaast is het meteen ook de makkelijkste methode voor zowel mens als kat.

Ook ik begon heel enthousiast met een waslijst aan regels voor de katten, maar dat werkte voor geen meter en bezorgde mij alleen maar ergernissen. Later nam ik mijn lijst nog eens kritisch door en vond dat er eigenlijk ontzettend veel onzinnige regels op stonden, puur gebaseerd op "correct menselijk gedrag" en totaal geen rekening houdend met het eigenzinnige van katten. Dus koos ik voor de meest simpele oplossing: laat ze maar doen wat ze willen doen, ik zie wel hoe het gaat, zolang als het maar gezellig blijft.

Daardoor ontstaat na verloop van tijd volgens mij wel een vertrouwensband en gaan de katten langzaam maar zeker ook mijn lichaamstaal en stemgebruik begrijpen (net zoals ik dat bij hun probeer). Als ze nu iets "stouts" doen, hoef ik alleen maar te kijken of wat te zeggen en ze hebben het door.

Als je absoluut niet wilt dat katten op de bank, de tafel, het aanrecht etc. komen, dan is het volgens mij onmogelijk om daar begrijpelijke methodes voor te verzinnen. En wat is nou makkelijker om ze gewoon hun gang te laten gaan en je er bij neer te leggen dat al die kleine schades aan meubilair, vloerbedekking, kleding etc. er gewoon bij horen?

Enneuh: als je ze lekker hun gang laat gaan, krijg je er ontzettend veel vertrouwen voor terug. Wat mij betreft weegt dat tegen alle "ongemakken" op.

Groetjes,
Joren
Gast

Re: HELP!Hoe voedt ik n kat op?

Bericht door Gast »

Dani schreef:
Bij ons mogen ze lekker springen, rennen, slapen op de bank, aanrecht of tafel. Wij zetten geen bloemen neer want we weten dat ze ermee gaan spelen.


Ik hou r gewoon niet van alles katten over het aanrecht lopen ivm hygiene.Slapen op de bank hoeft ook niet want ik heb m een heel groot kussen gegeven waar hij graag op ligt.Bloemen ben ik dol op dus past ie zich maar een beetje aan mij aan,ik pas me toch ook n beetje aan hem aan.Dat ik heb gezegd dat ik niet dol ben op katten .betekend ook niet dat ik een hekel aan hem heb maar honden zijn meer mijn favoriet als huisdier.Ik heb Moesti wel geaccepteerd maar ik heb dezelfde regels als mn vriend en die moet hij maar accepteren en niet uitproberen .Ik speel met m,voer m,knuffel m en dol met m.De dingen die hij doet doet hij niet alleen bij mij,ook bij visite en bij mn vriend.Het ligt in mijn ogen dus niet aan jaloezie of acceptatie.Tijdens t typen van dit berichtje sprong hij ook alweer op de cavia-kooi.Thnx trouwens voor die plantenspuit-tip.Helpt goed.Ik hou jullie nog wel op de hoogte van mn "wel en wee" met Moesti.
Gebruikersavatar
Miranda
Panter
Panter
Berichten: 566
Lid geworden op: 25 mei 2003 21:22
Locatie: Oosterwolde

Re: HELP!Hoe voedt ik n kat op?

Bericht door Miranda »

Reimara schreef:Ik hou r gewoon niet van alles katten over het aanrecht lopen ivm hygiene.Slapen op de bank hoeft ook niet want ik heb m een heel groot kussen gegeven waar hij graag op ligt.Bloemen ben ik dol op dus past ie zich maar een beetje aan mij aan,ik pas me toch ook n beetje aan hem aan.Dat ik heb gezegd dat ik niet dol ben op katten .betekend ook niet dat ik een hekel aan hem heb maar honden zijn meer mijn favoriet als huisdier.Ik heb Moesti wel geaccepteerd maar ik heb dezelfde regels als mn vriend en die moet hij maar accepteren en niet uitproberen .Ik speel met m,voer m,knuffel m en dol met m.De dingen die hij doet doet hij niet alleen bij mij,ook bij visite en bij mn vriend.Het ligt in mijn ogen dus niet aan jaloezie of acceptatie.Tijdens t typen van dit berichtje sprong hij ook alweer op de cavia-kooi.Thnx trouwens voor die plantenspuit-tip.Helpt goed.
Op zich is over het aanrecht lopen zo onhygiènisch nog niet want katten zijn heel schoon op- en van hunzelf. Als je jezelf gewoon aanleerd geen etenswaar of andere dingen wat kwaad kan op't aanrecht te zetten, dan kan er ook niets gebeuren als hij er weleens (stiekum) op zit. Onze kat komt niet echt vaak op het aanrecht, dat hebben we hem wel afgeleerd (al deed hij het nooit echt vaak) alleen zo nu en dan moet ie even kijken (wat ik ook zou doen als katzijnde). En dat mag ie ook best, want we weten dat hij verder niks doet. En tjah, een hond geef je een mand of een kussen en daar ligt ie altijd maar een kat heeft dat dus niet. Die zal zijn mandje of dekentje vast wel gebruiken, misschien zelfs wel heel vaak, maar het is kateigen om eens op plekjes te gaan liggen waar jij niet wil. Dat vind een kat leuk, andere, ongewone plekes; op de bank, op tafel, op een kast tussen allerlei spullen, achter of op de televisie en verzin het maar zo gek. Ik denk dat je dat moet accepteren. Eigenlijks is er niks ergs aan als de kat slaapt op de bank? Hij is dan rustig (slapen) en tevreden (omdat ie op de bank ligt), wat wil je nog meer :wink: ?

O ja, bloemen. Mijn ouders zijn ook gek op bloemen ect., dus die hebben wij ook gewoon in de vensterbanken en een paar op de grond. Je moet weten dat ie allemaal zijn blijven leven. Je kunt ze aferen daarin te graven (of span een gaasje erover). Onze kat weet dat best en taalt er ook niet naar. Alleen moet hij weleens een hapje of een stengeltje proeven maar echt vernielen doet ze niet. En die caviakooi, wij hadden hier een hamster. Spooky moest elke dag even langs de kooi lopen; snuffelen, eventueel neus aan neus als de hamster wakker was en soms heel lang turen. Maar verder niks. Je moet hem gewoon laten weten tot hoever hij mag gaan, dan komt het allemaal goed.

Veel succes nog voor jou en Moesti!
Gesloten