Aanrecht en alleen laten

Voor vragen over: krabben aan meubilair en behang, kauwen op electriciteitskabels en andere dingen die je kat niet mag, maar wel doet.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Aanrecht en alleen laten

Bericht door Rik »

Moor schreef: 10 okt 2020 01:14 Wat ik met succes heb gebruikt is een watersproeier en sommigen vinden dat misschien grof maar er overkomt de kittens niks en mijn bankstel en stoelen wordt niet aan gekrabd.
Waarschijnlijk wel succesvol maar het is ook algemeen bekend dat het de band tussen jou en de kat schaadt. De kat weet echt wel waar het vandaan komt. En ondanks dat je het zelf misschien niet in de gaten hebt, is het dus schadelijk voor jullie band.

Bij de luchtcompressor met sensor die ik liet zien voor het aanrecht is er dus niemand die die bediend (waardoor er geen menselijke associatie is). Maar ook heb ik daar gezegd dat je die niet overal moet gebruiken omdat het anders tot stress in de eigen leefomgeving kan leiden (kat moet altijd op zijn hoede zijn). (Dat zie je goed op youtube filmpjes met die dingen)
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9309
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Aanrecht en alleen laten

Bericht door castratenkoor »

Zo jammer dat dit soort hardnekkige foute adviezen - de plantenspuit - de ronde blijven doen.
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5080
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Aanrecht en alleen laten

Bericht door Synemios »

Inderdaad niet doen die plantenspuit.

Wij hebben hier ook hoezen over de banken, die vervang ik elk jaar.
Fijn dat je hoezen hebt gevonden en dat je meteen de tips in de praktijk brengt.

https://www.praktijkvoorkattengedrag.nl ... ntenspuit/

https://www.cattish.nl/2012/05/kat-en-plantenspuit/
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
Moor
Huiskat
Huiskat
Berichten: 22
Lid geworden op: 10 okt 2020 00:45

Re: Aanrecht en alleen laten

Bericht door Moor »

Rik schreef: 10 okt 2020 11:06 Waarschijnlijk wel succesvol maar het is ook algemeen bekend dat het de band tussen jou en de kat schaadt. De kat weet echt wel waar het vandaan komt. En ondanks dat je het zelf misschien niet in de gaten hebt, is het dus schadelijk voor jullie band.
Welnee, het is een zacht middel. Uiteraard zet je ze vernevelaar voluit en eventueel gebruik je lauwwarm water. Het is niet meer dan een plaatselijk regenbuitje en de kat weet dat hij iets doet dat niet mag.
Gebruikersavatar
Moor
Huiskat
Huiskat
Berichten: 22
Lid geworden op: 10 okt 2020 00:45

Re: Aanrecht en alleen laten

Bericht door Moor »

Livelin schreef: 10 okt 2020 01:48 Heb online echte fleece hoezen gevonden, die passen om de hele stoel. Krijg het niet voor elkaar om een plaatje toe te voegen.
I.p.v. beschermhoezen te kopen, kan je je kat ook leren dat bepaalde dingen niet mogen. Als je de plantenspuit te grof vindt - wat het niet is, want een kat loopt ook door de regen - dan kun je ook met luide stem 'nee' zeggen en je kat van het aanrecht zetten. Doch geef ik je meer kans met de plantenspuit en ik heb nergens beschermhoezen overheen. Ook is mijn bankstel nog geheel intact.
Gebruikersavatar
Moor
Huiskat
Huiskat
Berichten: 22
Lid geworden op: 10 okt 2020 00:45

Re: Aanrecht en alleen laten

Bericht door Moor »

castratenkoor schreef: 10 okt 2020 11:13 Zo jammer dat dit soort hardnekkige foute adviezen - de plantenspuit - de ronde blijven doen.
Ik vind het juist jammer dat er gedaan wordt alsof de plantenspuit een paardenmiddel is. Als gezegd, katten lopen ook regelmatig door de regen en daar komt ze ook niks van over.
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5080
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Aanrecht en alleen laten

Bericht door Synemios »

Door de regen lopen is echt wel wat anders dan een plantenspuit gebruiken waar een kat zich rot van schrikt.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9309
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Aanrecht en alleen laten

Bericht door castratenkoor »

Ik denk dat het vooral een verschil in prioriteiten is. Ik wil graag een goede vertrouwensband met mijn katten. Anderen willen liever het gevoel de grote overheerser te zijn over zijn/haar katten. En dat is niet mijn ding. Katten laten schrikken in hun woongebied vind ik geen goed plan. Het gaat ten koste van hun gevoel van veiligheid en ondermijnt het zelfvertrouwen.

Livelin lees liever de links die Synemios heeft geplaatst. Vraag jezelf ook eens af - hoe erg is het nou helemaal dat je katten op het aanrecht komen. Als je er op bezig gaat om eten te maken of zo, even een doekje erover en klaar voor gebruik.
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5434
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Aanrecht en alleen laten

Bericht door nellebel »

net zomin als dat ik met luide stem nee roep. ik zeg het op normale toon , nu is uh uh vaak genoeg. ik maak mijn katten nooit bewust aan het schrikken. dus niet met plantenspuit en ook niet met mijn stem. vooral de mensen met traumakatjes hier weten hoe belangrijk het is dat een dier zich veilig voelt en hoe triest het is om een dier te zien dat in elkaar duikt van angst. mijn thuis is hun thuis en daar moeten ze niet bang zijn. nergens van. mijn gijs is zo'n trauma kat. doodsbang voor alles en iedereen. ik ben de meest trotse kattenmoeder dat mijn gijs mij aankijkt als ik met de stofzuiger langskom en als ik tegen hem zeg, kom maar gijs, gebeurt niets, niks aan de hand mannetje, dan loopt hij gewoon langs de stofzuiger de kamer uit. dat is vertrouwen!!!
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
Moor
Huiskat
Huiskat
Berichten: 22
Lid geworden op: 10 okt 2020 00:45

Re: Aanrecht en alleen laten

Bericht door Moor »

castratenkoor schreef: 12 okt 2020 07:56 Ik denk dat het vooral een verschil in prioriteiten is. Ik wil graag een goede vertrouwensband met mijn katten. Anderen willen liever het gevoel de grote overheerser te zijn over zijn/haar katten. En dat is niet mijn ding. Katten laten schrikken in hun woongebied vind ik geen goed plan. Het gaat ten koste van hun gevoel van veiligheid en ondermijnt het zelfvertrouwen.
Katten laten zich niet overheersen en mijn band met mijn poes is super.
castratenkoor schreef: 12 okt 2020 07:56Livelin lees liever de links die Synemios heeft geplaatst. Vraag jezelf ook eens af - hoe erg is het nou helemaal dat je katten op het aanrecht komen. Als je er op bezig gaat om eten te maken of zo, even een doekje erover en klaar voor gebruik.
Het gaat er niet om hoe erg het is.
Gebruikersavatar
Moor
Huiskat
Huiskat
Berichten: 22
Lid geworden op: 10 okt 2020 00:45

Re: Aanrecht en alleen laten

Bericht door Moor »

nellebel schreef: 12 okt 2020 10:26 net zomin als dat ik met luide stem nee roep. ik zeg het op normale toon , nu is uh uh vaak genoeg. ik maak mijn katten nooit bewust aan het schrikken. dus niet met plantenspuit en ook niet met mijn stem. vooral de mensen met traumakatjes hier weten hoe belangrijk het is dat een dier zich veilig voelt en hoe triest het is om een dier te zien dat in elkaar duikt van angst. mijn thuis is hun thuis en daar moeten ze niet bang zijn. nergens van. mijn gijs is zo'n trauma kat. doodsbang voor alles en iedereen. ik ben de meest trotse kattenmoeder dat mijn gijs mij aankijkt als ik met de stofzuiger langskom en als ik tegen hem zeg, kom maar gijs, gebeurt niets, niks aan de hand mannetje, dan loopt hij gewoon langs de stofzuiger de kamer uit. dat is vertrouwen!!!
Vooropgesteld dat ik het goed vind dat je het vertrouwen van Gijs hebt gewonnen, zijn mijn katten nooit getraumatiseerd van de plantenspuit en al helemaal geen bange in elkaar duikende wezeltjes (geworden). Het vertrouwen van katten wordt pas geschaad als je er geen duidelijke regels op nahoudt. Mijn kat is niet bang voor de stofzuiger, blijft rustig liggen als er iemand over de vloer komt en ze is zelfs niet eens bang voor mijn herdershond. Sterker nog: ze komt gewoon bij me op schoot als mijn herder naast me ligt.

Dus ga mij niet vertellen dat katten bang worden door het gebruik van de plantenspuit.
Gebruikersavatar
Moor
Huiskat
Huiskat
Berichten: 22
Lid geworden op: 10 okt 2020 00:45

Re: Aanrecht en alleen laten

Bericht door Moor »

Synemios schreef: 12 okt 2020 00:24 Door de regen lopen is echt wel wat anders dan een plantenspuit gebruiken waar een kat zich rot van schrikt.
Indien je de plantenspuit gebruikt nadat je hebt aangegeven dat iets niet mag, dan schrikt de kat juist helemaal niet. De volgende keer hoef je alleen maar te dreigen met de sproeier en je kat wijzigt de snode plannen meteen!
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5080
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Aanrecht en alleen laten

Bericht door Synemios »

ze zegt: “het gevoel liever te overheersen” met alle gevolgen van dien.
Katten met een trauma bijvoorbeeld doordat mensen barbaarse methodes gebruiken omdat ze het gevoel hebben de baas te moeten zijn.

Als je perse de baas wilt zijn dan gaat het er inderdaad niet om hoe erg het is.
Als je een goede band wilt en wilt genieten van je katten is dat dus wel belangrijk.

Maar je hebt je duidelijk niet verdiept in katten aangezien je blijft herhalen dat de plantenspuit niet erg is en gezien je andere kort door de bocht opmerkingen op het forum.
Laatst gewijzigd door Synemios op 12 okt 2020 23:11, 2 keer totaal gewijzigd.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5080
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Aanrecht en alleen laten

Bericht door Synemios »

Moor schreef: 12 okt 2020 23:01 Indien je de plantenspuit gebruikt nadat je hebt aangegeven dat iets niet mag, dan schrikt de kat juist helemaal niet. De volgende keer hoef je alleen maar te dreigen met de sproeier en je kat wijzigt de snode plannen meteen!

Lees even wat deskundigen daar over zeggen als je ons niet geloofd
Er staan 2 linkjes en er bestaat ook nog zoiets als Google.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
Pikachu
Poema
Poema
Berichten: 368
Lid geworden op: 28 mar 2019 14:02

Re: Aanrecht en alleen laten

Bericht door Pikachu »

Moor schreef: 11 okt 2020 23:53 I.p.v. beschermhoezen te kopen, kan je je kat ook leren dat bepaalde dingen niet mogen. Als je de plantenspuit te grof vindt - wat het niet is, want een kat loopt ook door de regen - dan kun je ook met luide stem 'nee' zeggen en je kat van het aanrecht zetten. Doch geef ik je meer kans met de plantenspuit en ik heb nergens beschermhoezen overheen. Ook is mijn bankstel nog geheel intact.
Maar die hoezen dienen daar juist voor. Je "straft" de kat doordat die ergens niet meer kan krabben. MAAR je geeft een alternatief in de vorm van een krabmeubel op dezelfde plek. Na enkele weken kan je proberen de hoezen te verwijderen, het is nl. niet de bedoeling dat die blijven, maar dat de kat een nieuwe gewoonte aanleert. Dan zou het zo moeten lukken dat de kat de stoelen niet meer interessant vindt, omdat hij nu ergens anders krabt.

Los van het feit dat ik de plantenspuit ook niet gebruik omdat ik mijn katten niet wil doen schrikken, werkt het meestal niet. Want ze associëren jou met die spuit. Als jij niet in huis bent doen ze toch wat ze willen.
Je hoort mensen vaak zeggen "ik hoef de spuit nog maar vast te nemen en ze stoppen al met krabben". Maar dan heeft die spuit dus niet gewerkt. Want het gedrag dat jij niet wil, blijven ze uitvoeren tot jij de spuit pakt. Misschien is dit niet altijd zo, maar vaak wel.

Dus dat kweken van een nieuwe gewoonte is zeker veel beter, dat is een oplossing die op lange termijn blijft werken.
Plaats reactie