Aanrecht en alleen laten

Voor vragen over: krabben aan meubilair en behang, kauwen op electriciteitskabels en andere dingen die je kat niet mag, maar wel doet.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Aanrecht en alleen laten

Bericht door Rik »

Het alarm dat ik heb, heb ik zelf in elkaar geknutseld.
Raspberry pi, bewegingssensor, eigen scriptje en luidsprekertjes om een hondje na te doen :lol:

Afbeelding

Maar er bestaan dus ook kant en klare oplossingen.
Te denken aan spuitflessen met sensor. Zie onderstaand.

Nu ben ik wel absoluut tegen deze dingen gebruiken in de normale leefomgeving. Je ziet op youtube wel eens filmpjes waar ze dit ook gewoon in de woonkamer (bij de salontafel) e.d. toepassen. Dat moet je dus ABSOLUUT niet doen. Dan creëer je een stressvolle leefomgeving voor je katten en moeten ze altijd op hun hoede zijn. Dat wil je niet hebben. Dit toepassen op één klein (uiterste) gedeelte waar ze weten dat ze niet mogen komen (aanrecht) lijkt me nog nét geen probleem. Gebruik met mate dus ;)

Afbeelding

Dus het krabben en op de stoelen springen zou ik gewoon voor lief nemen.
(Waarom is OP de stoel springen overigens een probleem?)
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Cerna

Re: Aanrecht en alleen laten

Bericht door Cerna »

Synemios schreef: 07 okt 2020 10:46En daar gaan we weer aub kun je nu echt niet normaal reageren zonder mensen aan te vallen of weg te jagen Annet?
Ik jaag niemand weg en val niemand aan. Ik heb een directe manier van schrijven en heb het hart op de tong en wanneer je dat niet bevalt dan is dat jammer, maar ik zit er niet mee.
Er zijn nu eenmaal mensen die zich heel snel aangevallen voelen, maar dat is niet mijn schuld. En ik vind dat ik heel normaal reageer want ik moet inderdaad lachen wanneer er weer zo'n bericht voorbij komt en een vissenkom is dierenmishandeling. En daar mag ik wat van zeggen, vind ik.

En ik blijf erbij dat ik het idioot vind dat mensen kittens aanschaffen en vervolgens beginnen te klagen dat de kittens alles stukmaken. Lees je dan eerst in, zou ik zeggen en probeer je kittens niet aan je interieur aan te passen.

Ik heb haar de tip gegeven om er wat losser mee om te gaan omdat er anders een stresssituatie ontstaat, maar zij pikt er alleen die twee dingen uit. Dat zegt meer over haar dan over mij.
Gebruikersavatar
Livelin
Huiskat
Huiskat
Berichten: 24
Lid geworden op: 05 okt 2020 17:41

Re: Aanrecht en alleen laten

Bericht door Livelin »

Ik ben inderdaad ook geen voorstander van dat soort dingen, was gewoon benieuwd wat een raspberry pi was :smile: .

@ Rik: OP de stoel krabt ze ook :lol: .

Bedankt voor alle reacties. Ze mogen eigenlijk best veel, maar dat ze continu op het aanrecht springen terwijl er niks ligt vond ik vreemd.
Minoes en Lillie ♀ ( 2020 )
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Aanrecht en alleen laten

Bericht door Rik »

Ah, de zetel van de stoel zal wel riet zijn... dat krabt zo lekker :lol:
Misschien kun je dunne kussentjes op de stoelen leggen.

Ja, dat op het aanrecht springen als er niets ligt gebeurd hier ook wel eens. Als er eenmaal ooit iets heeft gelegen dan hebben ze dat door en vergeten het nooit ;) Nu moet ik zeggen dat ze hier nog maar zelden op het aanrecht springen. Bono wil het nog wel eens doen na het eten (mijn, maar ook zijn eten). En als ik dan iets heb laten liggen is het dolle pret voor hem. Vandaar het alarmpje. Maar hij staat nu ook aan (de hele dag terwijl ik weg ben) en hij komt er overdag eigenlijk nooit op (ik krijg een mailtje als het alarm afgegaan is :lol: ).

Raspberry pi is een klein computertje waar je leuke do-it-yourself projectjes mee kunt maken.
https://www.raspberrypi.org/
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5084
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Aanrecht en alleen laten

Bericht door Synemios »

Cerna schreef: 07 okt 2020 12:05 Ik jaag niemand weg en val niemand aan. Ik heb een directe manier van schrijven en heb het hart op de tong en wanneer je dat niet bevalt dan is dat jammer, maar ik zit er niet mee.
Er zijn nu eenmaal mensen die zich heel snel aangevallen voelen, maar dat is niet mijn schuld. En ik vind dat ik heel normaal reageer want ik moet inderdaad lachen wanneer er weer zo'n bericht voorbij komt en een vissenkom is dierenmishandeling. En daar mag ik wat van zeggen, vind ik.

En ik blijf erbij dat ik het idioot vind dat mensen kittens aanschaffen en vervolgens beginnen te klagen dat de kittens alles stukmaken. Lees je dan eerst in, zou ik zeggen en probeer je kittens niet aan je interieur aan te passen.

Ik heb haar de tip gegeven om er wat losser mee om te gaan omdat er anders een stresssituatie ontstaat, maar zij pikt er alleen die twee dingen uit. Dat zegt meer over haar dan over mij.
Nee dat jij er niet mee zit is wel duidelijk.
Want alles ligt altijd aan een ander nooit aan jou.
Jij bent natuurlijk perfect daarom heb je blijkbaar continu de behoefte andere te betichten van alles en nog wat en ze de les te lezen.
Je sleept er ook continu van alles bij.

Je helpt mensen en de katten van die mensen niet op deze manier Annet.
Je jaagt ze weg of je lacht ze uit, of je maakt ze zelfs belachelijk.
Want ja het is ook echt lachen als nieuw personeel zich meld die gefrustreerd raakt van haar katten en hier komt voor hulp.
Gelukkig maar dat ze dat doet.
TS staat echt wel open voor adviezen, en we hebben allemaal dingen moeten leren hier toen we onze eerste katten kregen.
Laatst gewijzigd door Synemios op 07 okt 2020 17:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5084
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Aanrecht en alleen laten

Bericht door Synemios »

TS mijn man had gewoon een alarm ( die je qua geluid kon instellen) met sensor via zijn werk mee genomen.
Maar ik heb dat puur gebruikt omdat ze bij mij echt op mijn fornuis sprongen en dat deden ze ook tijdens het koken dus het was echt om ze dat af te leren omdat het alternatief ( verbranden) erger was.

Uiteraard blijf ik er altijd bij maar ze zijn super snel.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Aanrecht en alleen laten

Bericht door Anne »

Annet fijn dat je hier het leed van de goudvis in de kom bespreekt
Ik hoop dat ts daar een speelgoed vis in heeft,niet een echte
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
Pikachu
Poema
Poema
Berichten: 368
Lid geworden op: 28 mar 2019 14:02

Re: Aanrecht en alleen laten

Bericht door Pikachu »

Ik vind het nogal kort door de bocht om te denken dat je maar gewoon geen katten moet nemen als je er niet tegen kan dat je meubels eraan gaan. Ik snap wel wat ermee bedoeld wordt. Mijn katten zijn ook belangrijker dan mijn meubels, ik hecht ook geen waarde aan dure chique meubels ofzo. Dus ook hier, als wij destructieve katten hadden en er echt geen oplossing zou zijn, zouden ook de katten veel belangrijker zijn dan de meubels. Ik denk dat iedereen hier wel zo denkt hoor.

Maar je kan echt wel je woning zo inrichten dat je katten de meubels gewoon niet interessant vinden. Die van ons kijken niet om naar onze zetel, want naast de zetel hebben ze een prachtige krabpaal. Aan tafels of muren krabben ze ook niet. Het enige wat Wolfje dus doet is aan de stoelen krabben. Is dus heel simpel op te lossen door de stoelen met fleece hoezen te bedekken en een alternatief krabmeubel te voorzien. Het is echt geen schande om dan dit zo op te lossen, je houdt niet minder van je katten omdat je liever wil dat ze aan het nieuwe krabkarton krabben dan aan je meubels. Vaak gaat dat dus echt heel gemakkelijk om iets op te lossen, het gaan dan echt om heel kleine aanpassingen in je huis, maar je weet dan gewoon niet hoe. Ik heb laatst ivm mijn stoelen hulp gevraagd aan een kennis die kattengedragstherapeut is. Dan merk je echt, "oh, is het maar zoiets kleins dat ik moet veranderen?"

Ik zeg niet dat het altijd kleine aanpassingen zijn, maar vaak wel. Mensen die hier tips vragen zijn vaak op zoek naar zoiets, en daar is dus echt niks mis mee. Mijn kat is niet ongelukkiger met zijn mooie nieuwe krabplank en krabkarton dan met de stoelen :)
TessaB
Lynx
Lynx
Berichten: 120
Lid geworden op: 31 mei 2020 09:04

Re: Aanrecht en alleen laten

Bericht door TessaB »

Onze katten waren in het begin ook echt 'lastig'. Ze kropen in de gordijnen, beten de kamerplanten stuk, alle meubels werden stuk gekrabd...
Naarmate ze ouder werden hielden ze hier wel mee op. We hebben op het aanrecht toen aluminiumfolie gelegd. Telkens wanneer ze erop sprongen, schrokken ze en na een tijd hield het op. Onze kat heeft ook een eigen plaatsje wat verder van het aanrecht. Nu legt hij zich daar wanneer we aan het koken zijn. Hij zet er geen poot meer op.
Hoe meer gefrustreerd je zelf geraakt, hoe meer je katten zich zullen misdragen (dat heb ik zelf geleerd).
Geduld, geduld, geduld dus ! ;)
Gebruikersavatar
Livelin
Huiskat
Huiskat
Berichten: 24
Lid geworden op: 05 okt 2020 17:41

Re: Aanrecht en alleen laten

Bericht door Livelin »

@ Pikachu: helemaal mee eens. Ik houd echt ontzettend veel van ze en we knuffelen veel. Maar liever zie ik niet de hele stoel aan flarden ( wat nu wel het geval is ). Die fleece hoezen waar haal je dat, hoe ziet dat eruit? Dan weet ik waar ik moet kijken. De jongste krabt vooral op de leren zitting van de stoel. Gaat de hoes daar ook over?

Vannacht zijn ze een keer alleen in de woonkamer gebleven en ze hebben zich heel lief gedragen.
Minoes en Lillie ♀ ( 2020 )
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Aanrecht en alleen laten

Bericht door Rik »

Dat is natuurlijk ook zo hè. Iets nieuws moeten ze eigen maken. Dus als ze elke keer opgesloten zitten dan is alles in de woonkamer weer nieuw als ze er weer wel in mogen. En aan nieuws moeten ze hun geur geven (wat ze doen door te krabben).

(Maar ja... het blijven katten ;) )
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Pikachu
Poema
Poema
Berichten: 368
Lid geworden op: 28 mar 2019 14:02

Re: Aanrecht en alleen laten

Bericht door Pikachu »

Livelin schreef: 09 okt 2020 18:22 Die fleece hoezen waar haal je dat, hoe ziet dat eruit? Dan weet ik waar ik moet kijken. De jongste krabt vooral op de leren zitting van de stoel. Gaat de hoes daar ook over?
Ik heb gewoon een paar goedkope fleece dekens uit de ikea verknipt en grofweg aan elkaar genaaid met de naaimachine zodat het een hoes werd. Bij mij zitten ze wel enkel over de leuningen, Wolf krabt niet aan de zitting. Om iets passend te maken voor de zitting is al wat meer werk denk ik. Hoewel dat wel moet lukken, evt door klittenband eraan te naaien. Een andere tip was om er ipv fleece aluminiumfolie rond te draaien, misschien is dat gemakkelijker bij jou. Alleen wel vervelend om zelf nog op te gaan zitten dan.
Gebruikersavatar
Moor
Huiskat
Huiskat
Berichten: 22
Lid geworden op: 10 okt 2020 00:45

Re: Aanrecht en alleen laten

Bericht door Moor »

Kittens zijn ontzettend schattig maar kunnen ook erg vervelend zijn. Wat ik met succes heb gebruikt is een watersproeier en sommigen vinden dat misschien grof maar er overkomt de kittens niks en mijn bankstel en stoelen wordt niet aan gekrabd. Ook kan je ze afleiden met een speeltje of kattensnoepje of door met je vinger ergens overheen te krassen. Dat horen ze en nieuwsgierig als ze zijn komen ze van het aanrecht af om te onderzoeken.

Mijn kat springt ook nog wel eens op het aanrecht hoor, dat is hen lastig af te leren maar ik vind dat niet zo erg. Etenswaren kan je simpelweg niet laten staan als je katten hebt.
Gebruikersavatar
Livelin
Huiskat
Huiskat
Berichten: 24
Lid geworden op: 05 okt 2020 17:41

Re: Aanrecht en alleen laten

Bericht door Livelin »

Heb online echte fleece hoezen gevonden, die passen om de hele stoel. Krijg het niet voor elkaar om een plaatje toe te voegen.
Minoes en Lillie ♀ ( 2020 )
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9309
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Aanrecht en alleen laten

Bericht door castratenkoor »

Moor schreef: 10 okt 2020 01:14
Wat ik met succes heb gebruikt is een watersproeier en sommigen vinden dat misschien grof ...........
Livelin ik hoop van harte dat je dit advies niet gaat opvolgen! Alle opvoeddeskundigen zijn het er over eens dat een plantenspuit absoluut is af te raden.

Fijn dat je beschermhoezen voor de stoelen hebt gevonden.
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Plaats reactie