Aanrecht en alleen laten

Voor vragen over: krabben aan meubilair en behang, kauwen op electriciteitskabels en andere dingen die je kat niet mag, maar wel doet.
Gebruikersavatar
Livelin
Huiskat
Huiskat
Berichten: 24
Lid geworden op: 05 okt 2020 17:41

Aanrecht en alleen laten

Bericht door Livelin »

Hoi, ik heb meerdere vragen:

Ik heb 2 kittens van 5 en 6 maanden en ik word een beetje moedeloos 😔 . Elke avond blijven ze continu op het aanrecht springen terwijl er niks op ligt. Ik moet minstens ( niet overdreven ) elke 2 minuten opstaan. Op de tafel, in de bloempotten, uit de viskom drinken. Continu ben ik bezig ze overal uit te plukken. Maar vooral het aanrecht, continu er op ...

Ook de eetkamerstoelen zijn populair en daarom staan ze nu in de gang. De kittens blijven eraan krabben en erop springen. Ik vind het echt niet meer leuk.

Als ik een hele dag van huis ben om te werken kan ik ze niet alleen in de woonkamer laten. Ze breken de boel af. Daarom gaan ze in de bijkeuken maar ik vraag me af of dat goed is omdat het zo klein is. Moet ik ze als ik weg ben in een aparte ruimte zetten zodat ik consequent kan corrigeren? Of gewoon in de woonkamer laten maar dan dus niet kunnen corrigeren?

Herkenbaar? Help! Tips! Ik houd echt ontzettend veel van ze en ze komen vaak knuffelen. Maar heel vaak zo ontzettend vervelend ... Wordt dit vanzelf beter?
Minoes en Lillie ♀ ( 2020 )
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Aanrecht en alleen laten

Bericht door Rik »

En wat heb je in de woonkamer zelfs staan wat voor hunzelf is? Klimpaal, mandjes, plankjes aan muur, dat soort dingen?

Als je niets van dat alles hebt, ja, dan is het logisch dat ze zich lekker uitleven op de dingen die er wel staan. Dan maken ze die dingen 'hun eigen'.

Wat betreft het aanrecht... bij mij was het pas na 12 maanden dat Bono voor het eerst op het aanrecht sprong. Ik heb dus zelf een 'aanrechtalarm' van een raspberry pi die geluiden maakt zodra hij erop springt (en kan ik met een afstandsbediening uit en aan zetten). Maar er zijn ook lang en klare oplossingen.

Als ik ze echt even niet in de kamer en open keuken wil hebben dan gaan ze de gang op waarbij ze ook getob naar boven kunnen en op de slaapkamer kunnen gaan liggen. Een bijkeuken vindt ik inderdaad dat klein. Zeker als het voor langere tijd is.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Pikachu
Poema
Poema
Berichten: 368
Lid geworden op: 28 mar 2019 14:02

Re: Aanrecht en alleen laten

Bericht door Pikachu »

Dat is inderdaad vervelend.

Bij mij springt er sporadisch eens eentje op het aanrecht. Het beste is om het inderdaad onaantrekkelijk te maken. Nooit etensresten laten liggen. Ik kan me voorstellen dat een vissenkom ook leuk is voor ze... Ik heb eens tips gehoord van er iets neer te leggen dat niet fijn voelt, zoals een grasmat, of aluminiumfolie.

Wij hebben 1 kat die aan de stoelen krabt. Wij hebben nu de leuningen van de stoelen bedekt met fleece (gewoon een stuk fleece dubbel gevouwen zodat het als een hoes over de leuning heen kan). Zo blijft hij eraf. Je moet dan een alternatief voorzien dat op die plaats staat. Ik heb een krabplank aan de tafelpoot vastgemaakt, en een groot krabkarton onder tafel neergezet. Die gebruikt mijn kat allebei heel goed. De hoezen kun je dan na enkele weken proberen eraf te halen, als ze andere gewoontes hebben gekweekt. Hier lukt dat voorlopig nog niet, als we er een hoes afhalen blijft de stoel wel interessant :D achja ik ben al blij dat hij er van af blijft als de hoezen erop zitten.

Inderdaad dus genoeg krabmogelijkheden voorzien, en ook echt op de plaats waar ze nu krabben, dat is nu een gewoonte van hen.
Gebruikersavatar
Livelin
Huiskat
Huiskat
Berichten: 24
Lid geworden op: 05 okt 2020 17:41

Re: Aanrecht en alleen laten

Bericht door Livelin »

Rik schreef: 05 okt 2020 19:37 En wat heb je in de woonkamer zelfs staan wat voor hunzelf is? Klimpaal, mandjes, plankjes aan muur, dat soort dingen?

Als je niets van dat alles hebt, ja, dan is het logisch dat ze zich lekker uitleven op de dingen die er wel staan. Dan maken ze die dingen 'hun eigen'.

Wat betreft het aanrecht... bij mij was het pas na 12 maanden dat Bono voor het eerst op het aanrecht sprong. Ik heb dus zelf een 'aanrechtalarm' van een raspberry pi die geluiden maakt zodra hij erop springt (en kan ik met een afstandsbediening uit en aan zetten). Maar er zijn ook lang en klare oplossingen.

Als ik ze echt even niet in de kamer en open keuken wil hebben dan gaan ze de gang op waarbij ze ook getob naar boven kunnen en op de slaapkamer kunnen gaan liggen. Een bijkeuken vindt ik inderdaad dat klein. Zeker als het voor langere tijd is.
Het lijkt me logisch dat ik genoeg spullen heb ... Meerdere palen, mandjes, speeltjes.
Minoes en Lillie ♀ ( 2020 )
Cerna

Re: Aanrecht en alleen laten

Bericht door Cerna »

Ik moet altijd lachen om dit soort berichten.

Mensen willen kittens, maar vervolgens mogen die kittens niets en worden ze in de bijkeuken opgesloten (doet me denken aan een hospita die ik 45 jaar geleden had en haar jonge hond uiteindelijk in de schuur vastbond omdat hij uit verveling (de hele dag alleen) alles kapot beet).

Kittens kun je proberen op te voeden (met de nadruk op proberen), maar je kunt ook accepteren dat kittens dit nu eenmaal doen en dat spullen te vervangen zijn. En wanneer je daar niet tegen kunt om welke reden dan ook, dan had je misschien beter een andere diersoort kunnen nemen.

Onze vijf katten wonen in ons hele huis en komen dus ook wel eens op het aanrecht, op de tafel wanneer we zitten te eten, liggen op stoelen en op banken, op bed (gezellig!), kortom overal.
Mijn grenen salontafel en eetkamertafel (bijna 30 jaar oud) zitten vol met krassen, er zitten wat haakjes aan het bankstel (maar de stof die ik uitgekozen heb is behoorlijk katbestendig) en de katten vliegen er vaak overheen, ik heb alleen grote, zware bloempotten in de vensterbanken en een grote, zware vaas met bloemen op tafel. Beide kunnen ze niet omgooien. Soms sneuvelt er wel eens wat en soms valt dat te repareren (een kattenbeeld is al meerdere keren onthoofd geweest), soms ook niet. Dat is dan jammer.
En ik geloof dat je alleen met een dergelijke instelling een gelukkig en harmonieus leven kunt hebben met je kittens/katten. Zo niet, dan is dadelijk iedereen in de stress met alle gevolgen van dien.

Enne.........een vissenkom? Een ronde waarin vissen alleen maar rondjes kunnen zwemmen en knettergek worden?
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9310
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Aanrecht en alleen laten

Bericht door castratenkoor »

Bij mij mogen de katten gewoon op het aanrecht. Vier drinken er graag uit de kraan, als daar om gevraagd wordt dan zet ik de kraan zachtjes aan. Eentje gaat dan in de gootsteen onder de straal staan en likt het water van haar eigen schouders.

Op een moeilijk bereikbaar plek op het aanrecht - achter Senseo staat een bierpul met vers water. Wat je van ver haalt is het lekkerst. Uiteraard staan er door het hele huis grote waterbakken. Maar ze wringen zich liever tussen Senseo en kubus door om te drinken. Die kubus is om vaker te gebruiken spullen in te zetten, anders gooit Clarie ze van het aanrecht.

Livelin probeer eens te ontspannen en denk eens kats. Zet alles weg wat niet stuk mag en laat de katten hun gang gaan - catproof maken noemen we dat. Geloof me op die manier heb je veel meer plezier van je dieren.
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5434
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Aanrecht en alleen laten

Bericht door nellebel »

mijn hele huis is catproof. ze mogen overal komen. heb ze ook als kitten in huis gehaald. op het aanrecht mogen ze niet als ik ga koken. vaatdoek over het aanrecht betekend verboden terrein. dan gaan ze netjes op het barretje zitten toekijken (ze zijn inmiddels 9). iets was niet mag is extra spannend. en niets leukers als op het aanrecht springen en jij die ze eraf haalt, voor hun een super leuk spelletje. racen gebeurt/ gebeurde hier zelden over de bank (heb wel speciaal opgelet met welke stof ik kocht). ik heb plankjes aan de muur, krabpalen ten overste, mandjes, speeltje enz. uit de vissenkom drinken is hier altijd populair geweest , veel lekkerder water. ging pas mis toen gijs de vis eruit ging hengelen. ander aquarium gekocht met deksel. op de stoelen? waarom mogen ze er niet op. als ze eraan krabben pak je ze er weg en zet je ze bij de krabpaal. spullen op de vensterbank zit bij ons met posterbuddies vast. bij ons gebeurt het meer uit lompheid. met hun dikke kont schuift het anders wel eens weg. vooral eens nagaan wat maakt het uit , wat kan het kwaad met wat ze doen. kijk krabben aan de stoelen is niet fijn. pak ze dan weg en zet ze bij de paal, of zet de paal bij de stoelen in de buurt. maar voor de rest maakt het toch niet uit? bij ons krijgen ze natvoer tegelijk met ons als wij gaan eten. nooit problemen gehad dat ze aan ons eten kwamen. ze leren snel hoor, bij ons weten ze heel goed als ik ga koken krijgen ze ook bijna eten. (hebben hele dag brokjes staan maar natvoer vinden ze lekker). dan blijven ze rond het barretje toekijken. en 1x uh uh zeggen als het pootje richting aanrecht komt is voldoende.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Marjolein_22
Huiskat
Huiskat
Berichten: 29
Lid geworden op: 26 jun 2020 20:24

Re: Aanrecht en alleen laten

Bericht door Marjolein_22 »

Herkenbaar probleem! Hier ook twee kittens. Wij hebben echter besloten dat ze toch overal mogen komen, ook op het aanrecht. Behalve als we aan het koken zijn. Dat snappen ze onderhand goed, af en toe een kleine correctie.
Ik denk dat je eerlijk moet kijken naar de situatie: hebben je kittens genoeg ander speelgoed, klimmogelijkheden en speel je zelf ook genoeg met de katjes? Ze zijn natuurlijk erg nieuwsgierig en willen alles ontdekken!
Je zou evt ook Feliway kunnen proberen als ze ergens niet aan mogen krabben. Bij ons had dat enigszins effect op de bank. De bank is bij ons het enige waar ze echt niet met hun nagels in mogen, als ze dit wel doen, zetten we ze bij de krabpaal.

Bij ons zijn de eettafel stoelen ook flink bekrast, wij hebben dit geaccepteerd en kopen als ze ouder zijn wel weer nieuwe.

Succes met je katjes! Het is inderdaad een hele klus dat opvoeden...!
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Aanrecht en alleen laten

Bericht door Anne »

Hier ook alles catproof en meubels onder de krassen :lol:
Gooi een kleed over de bank en niemand die het ziet
ook geen vitrage voor het raam want dat wordt als een klimwand gebruikt
Maxi heeft Pito* de kunst van het aanrecht springen geleerd en geloof me, als ze er eenmaal niet meer zijn ga je dat zelfs missen
Kortom, probeer eens te genieten want zo is de lol er gauw af en die twee bengels verdienen beter
Voor je het weet zijn ze groot
Kittens zijn geen honden die je alles kunt leren
Je kunt beter je gedrag aanpassen
Heb je wel alle planten weggehaald die giftig zijn? want dat is wel belangrijk
Ik hoop dat je gauw wat ontspannender van je kittens kunt genieten
Wat ik doe sochtends voor het ontbijt eerst het aanrecht schoonmaken plus eettafel
en ook voor het koken
tijdens het koken gedragen ze zich braaf, dat kun je ze wel aanleren dat het dan niet mag
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
Livelin
Huiskat
Huiskat
Berichten: 24
Lid geworden op: 05 okt 2020 17:41

Re: Aanrecht en alleen laten

Bericht door Livelin »

Cerna schreef: 06 okt 2020 10:39 Ik moet altijd lachen om dit soort berichten.

Enne.........een vissenkom? Een ronde waarin vissen alleen maar rondjes kunnen zwemmen en knettergek worden?
Jammer dat er altijd rotte appels tussen zitten, bespaar je de moeite en reageer gewoon NIET.
Minoes en Lillie ♀ ( 2020 )
Cerna

Re: Aanrecht en alleen laten

Bericht door Cerna »

Livelin schreef: 06 okt 2020 18:13Jammer dat er altijd rotte appels tussen zitten, bespaar je de moeite en reageer gewoon NIET.
Ik bepaal zelf wel of ik wel of niet reageer en hoe ik reageer. Maar ik gebruikte ook een heleboel andere tekst en concludeerde met het volgende:
Cerna schreef: 06 okt 2020 10:39En ik geloof dat je alleen met een dergelijke instelling een gelukkig en harmonieus leven kunt hebben met je kittens/katten. Zo niet, dan is dadelijk iedereen in de stress met alle gevolgen van dien.
Cerna

Re: Aanrecht en alleen laten

Bericht door Cerna »

Goudviskommen zijn door de ronde vorm niet geschikt voor goudvissen. Er zijn grotere temperatuurverschillen dan in een gewoon aquarium, de dieren kunnen zich niet oriënteren, er is te weinig zwemruimte, te weinig zuurstof, geen plaats voor plantjes en zand en/of steentjes. Vissen zijn dieren met gevoel en bewustzijn, zij nemen veel meer waar, dan men vroeger ooit vermoed heeft. Zij communiceren met elkaar via bewegingen, geluiden, kleur- en lichtsignalen, terwijl zij met hun extra zintuig, de zijlijn die aan weerskanten van het lichaam loopt, minieme bewegingen in het water kunnen waarnemen.

Door zuurstofgebrek komen vissen die gehouden worden in een kom, vaak vroegtijdig aan hun einde. Een goudvis wordt in een kom gemiddeld twee á drie jaar oud, terwijl zij in de natuur twintig á dertig jaar kunnen worden. De Partij voor de Dieren vindt deze vorm van dieren houden een vorm van dierenmishandeling, omdat het welzijn van de vissen ernstig geschaad wordt. In Duitsland (waar de vissenkom verboden is) is voor een aquarium met goudvissen een minimuminhoud van 200 liter bij wet verplicht gesteld. De Partij voor de Dieren is voorstander van een verbod op de goudviskom.
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5084
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Aanrecht en alleen laten

Bericht door Synemios »

En daar gaan we weer aub kun je nu echt niet normaal reageren zonder mensen aan te vallen of weg te jagen Annet?

TS er zijn gelukkig al veel goede tips gegeven.
Die van mij blijven het ook doen en ik heb dat geaccepteerd.
Het mag ook zolang het niet gevaarlijk is.
Op mijn gasfornuis heb ik wel een alarm gebruikt waar Rik het ook al over had en daar komen ze nu dus ook niet meer als hij open staat.
Als de klep dicht is wel.
En afleiden, alternatieven aanbieden, veel spelen zodat ze moe zijn en minder fratsen uithalen.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
Livelin
Huiskat
Huiskat
Berichten: 24
Lid geworden op: 05 okt 2020 17:41

Re: Aanrecht en alleen laten

Bericht door Livelin »

Wat is dat voor alarm?

Het gaat met fasen, gisteren hebben ze het echt heel goed gedaan. Ze hadden ook een nieuw speeltje gekregen waar ze helemaal happy mee zijn.
Minoes en Lillie ♀ ( 2020 )
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5434
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Aanrecht en alleen laten

Bericht door nellebel »

ze reageren ook echt denk ik op jouw spanning. en nogmaals. hoe leuk is het iets te doen wat niet mag. oftewel. waar het baasje op reageert. ik denk als jij minder reageert is het leuke voor hun er ook zo af. en dan lekker met ze spelen met wat wel oke is.geniet van je kittens.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Plaats reactie