Kat na vechten lusteloos en wil niet meer eten

Voor vragen over: krabben aan meubilair en behang, kauwen op electriciteitskabels en andere dingen die je kat niet mag, maar wel doet.
Scooby Doo
Poema
Poema
Berichten: 268
Lid geworden op: 08 jun 2014 10:57

Kat na vechten lusteloos en wil niet meer eten

Bericht door Scooby Doo »

Mijn kat die helemaal gezond was en elke dag goed at is ineens zeer lusteloos en sinds gisteren niet meer van zijn plek af gekomen. hij was buiten .het was 2 uur in de nacht en ik lag al een half uur in bed toen ik ineens 2 katten hoorde vechten en gillen. dit duurde overigens niet langer dan 1 minuut .denk zelfs minder . ik dacht nog hopelijk is hij het niet want hier lopen veel katten rond en hoor wel vaker katten vechten. maar bij thuiskomst bleek hij het wel te zijn geweest. gevolg een gewond oor en een krauw van een tand onder zijn oog. verder zie ik niks of het moet inwendig zijn.. mijn kat is 14 jaar en ik weet dat hij geen vechter is en dus altijd gewond raakt als het gebeurd want hij heeft ook al stukken uit zijn oren van andere bijtwonden. alsof ze mijn kat ook altijd moeten hebben en andere katten ruiken die kan ik wel makkelijk aan. toen hij hier 6 jaar geleden kwam heeft hij veel moeten vechten voor zijn plekje. er was toen ook altijd een andere kater die hem uit het niks aanviel als hij ergens lag te slapen. deze verhuisde gelukkig al snel en zo is het toch 4 jaar goed gegaan. ik heb zelf gezien dat mijn kat uit het niks werd aangevallen toen hij lag te slapen en weet dus dat mijn kat geen uitdager is maar wel altijd gewond raakt helaas.

alleen zoals nu heb ik nog niet eerder meegemaakt dat hij bij thuiskomst op zijn kussen is gaan liggen en er niet meer vanaf is gekomen en ook niet meer wil eten .als hij mij aankijkt zie ik wel aan zijn ogen dat hij pijn heeft en zich niet happy voelt. ik kan dit mij goed voorstellen gezien zijn verwondingen waarvan ik wel vertrouwen heb dat dit weer vanzelf geneest. ik heb vroeger altijd honden gehad en dus wel meer verwondingen gezien bij dieren.. ik was een paar maanden ervoor net naar de dierenarts met hem geweest voor zijn gebit en heeft mij een hoop geld gekost aan schoonmaken en kiezen laten trekken wat ik al niet had en hierdoor in de schulden geraakt. maar hij heeft al zijn hoektanden en voortanden nog. daar was ik juist zo blij mee omdat dit toch ook de wapens zijn van de kat. .. ik vind het wel zielig wat hem nu weer moest overkomen want het ging net zo goed. hij is zeker een kilo aangekomen na zijn operatie. ik heb nog wel metacam staan maar hij wil helemaal niks oplikken en ik blijf dan ook liever van hem af. duidelijk is dat hij nu rust wilt omdat hij mij ook niet opzoekt en moet hem respecteren en wil hem nergens toe pushen.

maar ik wilde vragen waarom een kat zichzelf zo laat verwonden door een andere kat? en is het zo dat andere katten aanvoelen die pak ik makkelijk even. hoe zien ze dat en waar heeft dit mee te maken?

kan mijn kat zich dan niet goed verdedigen doordat hij 14 jaar is?

of kan hij gewoon niet goed vechten van nature?

ik erger mezelf er wel aan. het wekt bij mij een slecht humeur en agressie op door wat hem overkomen is. niet tegen mijn kat maar dat ik er niet bij was op de plaats delict en er tijdig geen emmer water over heen heb kunnen gooien ofzo . wilde gisteren eerst nog uit bed komen maar zou nu dan al te laat zijn geweest omdat het zo kort duurde. was heel kort en heftig ,daarna was het gelijk stil en kwam hij 10 minuten later naar huis toe want hoorde hem op het schuur dak springen en door het luik binnen komen dus de aanvaller ging gelukkig niet door.
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5566
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Kat na vechten lusteloos en wil niet meer eten

Bericht door Anne »

Als ik jou was zou ik hem voortaan proberen binnen te houden. Lopen er veel ongecastreerde katers bij jou in de buurt?
Want die vechten veel, vooral als er ongeholpen dames rondlopen
Ze kunnen ook ziektes verspreiden op deze manier
Is je eigen kater zelf wel geholpen?
Als het zo blijft zou ik met hem naar de da gaan, misschien heeft hij wel iets onder de leden waarom ze hem zo moeten hebben of is hij toch erger verwond dan dat je vermoed
Beterschap
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Scooby Doo
Poema
Poema
Berichten: 268
Lid geworden op: 08 jun 2014 10:57

Re: Kat na vechten lusteloos en wil niet meer eten

Bericht door Scooby Doo »

Vanochtend stond hij weeral boven op de overloop voor de slaapkamer te wachten . bij naar beneden lopen van de trap zag ik dat hij stram was. maar hij heeft weer iets gegeten nu en is weer achter in de tuin. binnen houden ga ik niet doen .het is een kat die graag buiten is en ja hij is gecastreerd. ik hoop dat hij zelf zo verstandig is om weg te lopen bij conflicten met andere katten. of gaat dat niet? verder zal het wel goed komen met zijn verwondingen .misschien wel een litteken op zijn oor maar ja beter dat dan een gebroken poot . of er veel gecastreerde katers hier lopen wee tik natuurlijk niet want dat kan ik niet zien. ik weet wel dat er veel dames poezen zijn want die vechten niet met hem. misschien is een kater geweest uit een andere buurt die hier kwam.
TessaB
Lynx
Lynx
Berichten: 120
Lid geworden op: 31 mei 2020 09:04

Re: Kat na vechten lusteloos en wil niet meer eten

Bericht door TessaB »

Wat vervelend. Zelf heb ik een kater die bijna dagelijks vecht met andere katten uit de buurt. In tegenstelling tot jouw kat, gaat onze Felix wel helemaal op in het gevecht. Hij is een nagel kwijt van zijn poot, een oor is gekreukt, verschillende wondjes op zijn neus,... Kortom: het ziet er echt een gevaarlijke kerel uit!
Hij kwam vroeger soms ook helemaal slap terug van een gevecht. Dan ging hij op mijn bed liggen en kwam er niet meer af, ook niet om te eten. Hij lag dan max een dag in een bolletje om dan terug langzaam in beweging te komen.
Ik denk dat dat wel normaal is, zeker voor een oudere kat, om even wat slap te zijn na zo'n intens gevecht. Zolang het niet te lang duurt (max 2dagen) zou ik me nog niet te veel zorgen maken.
Wij houden onze kater sinds een jaar wel binnen 's nachts (van 23u tot 6u30). Omdat het vechten echt te veel werd en in de zomer kwamen er ook buren klagen dat ze er van wakker worden....
Ik denk dat je over het algemeen gewoon dominante en onderdanige katten hebt. Jij heb volgens mij de laatste. Die worden gemakkelijker aangevallen, maar of je daar iets aan kan doen, geen idee. Het enige waar ik aan kan denken is je tuin afsluiten, zodat er geen andere kat binnen kan.
Hopelijk voelt je kat zich snel beter!
Cerna

Re: Kat na vechten lusteloos en wil niet meer eten

Bericht door Cerna »

Ik vind dat je er wel erg licht over doet want besef wel dat een kat die zo vaak vecht of zich moet verdedigen, het risico loopt op FIV (kattenaids).
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7657
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Kat na vechten lusteloos en wil niet meer eten

Bericht door Rik »

Zo onderdanig is de kat niet. Onderdanige katten vechten volgens mij niet. Die gaan een gevecht uit de weg (laten zich verjagen uit het territorium). Maar hier gaat de kat erop uit buiten de eigen tuin en territorium en komt dan met andere katten in gevecht. Hij kan natuurlijk wel wat minder goed in het vechten zijn (en hoe ouder hij wordt hoe slechter dat gaat).

Je weet ook niet hoe de andere kat eruit ziet. Om nu dus te stellen dat hij niet kan vechten en zich niet kan verdedigen en andere katten denken "we pakken heb even" is nogal voorbarig. Hij vecht net zo hard terug (anders laat hij zich niet verwonden maar rent hij weg). En ja, alle vechtende katten kunnen gewond raken (en beide kanten).

Als je verder de tuin niet veilig wilt/kunt maken zodat andere katten ook de eigen tuin in kunnen pikken als territorium, is er weinig aan te doen.

Verder moet je even goed opletten dat hij wel wat drinkt en eet (ook al is het maar weinig). Als een kat langer dan 24 uur zonder eten gaat moeten er wel wat alarmbelletjes afgaan. Bij 48 uur wordt dit zelfs kritiek.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Scooby Doo
Poema
Poema
Berichten: 268
Lid geworden op: 08 jun 2014 10:57

Re: Kat na vechten lusteloos en wil niet meer eten

Bericht door Scooby Doo »

Hij eet wel maar niet zoveel als de dagen ervoor. hij kijkt ook erg aangeslagen uit zijn ogen nog steeds. je ziet gewoon dat hij een flink pak rammel heeft gehad. allemaal plukken haar uit zijn kopje van nagels. in de brandgang lagen ook allemaal plukken haar en alleen van mijn kat. nu zal hij lange tijd niet meer buiten de tuin durven vrees ik. zo gaat dat altijd maar na een tijd krijgt hij het vertrouwen weer terug en zal dan weer naar buiten durven. de tuin kan ik niet afzetten.. ik heb een carport in de tuin met een volledig dichte poort ervoor hoe moet ik dat doen. ga er ook geen complete gevangenis van maken met prikkeldraad op dak leggen. er komt normaal nooit een kat mijn tuin in want die moeten over het dak van de carport langs de schutting omhoog en dan nog over het hoge schuur dak en dan heel steil naar beneden . ze kunnen ook nergens onderdoor. mijn tuin is al zo goed als ingesloten van alle kanten. bij de andere buren kan er helemaal niks over of onderdoor want die hebben hoge stenen muren staan.
TessaB
Lynx
Lynx
Berichten: 120
Lid geworden op: 31 mei 2020 09:04

Re: Kat na vechten lusteloos en wil niet meer eten

Bericht door TessaB »

Cerna schreef: 20 sep 2020 15:52 Ik vind dat je er wel erg licht over doet want besef wel dat een kat die zo vaak vecht of zich moet verdedigen, het risico loopt op FIV (kattenaids).
Ik weet niet of je het over mijn reactie had. Als dat wel zo was, moet je weten dat ik hier al veel raad over heb gevraagd aan de dierenarts. Hij is gecastreerd, hormonaal niets aan de hand. De dierenarts zei dat je daar niets aan kan doen: "sommige katers zijn feller dan andere katers"
We hebben niet veel katten in de buurt. In totaal een 5 tal. Ik ken alle baasjes. De katten krijgen hun inentingen. Ik weet dat je FIV niet kan vermijden. Maar ik weet ook niet wat te doen. De tuin afsluiten is niet mogelijk.
Ik reageerde gewoon met mijn eigen ervaringen.
Ik snap dat het lijkt alsof ik er lichtjes over ga, maar wees maar gerust dat dat niet zo is. 😉
Cerna

Re: Kat na vechten lusteloos en wil niet meer eten

Bericht door Cerna »

TessaB schreef: 20 sep 2020 23:03Ik weet niet of je het over mijn reactie had.
Nee, niet expliciet. Het was gericht tegen een ieder die een vechtende kat heeft en ik vind dat je dat wel degelijk in je achterhoofd moet houden en niet moet denken: "Ach, hij heeft weer eens gevochten en een paar wondjes. Dat geneest wel weer". Want FIV geneest niet meer.
Het was dus een waarschuwing :smile:
TessaB
Lynx
Lynx
Berichten: 120
Lid geworden op: 31 mei 2020 09:04

Re: Kat na vechten lusteloos en wil niet meer eten

Bericht door TessaB »

Née, hoor. Dat hou ik zeker in mijn achterhoofd! Ik werk ook als vrijwilliger in een asiel en daar krijgen we veel katten met FIV binnen, jammer genoeg...
Maar wij houden het alleszins in de gaten. Hopelijk doet de rest dat ook 😁
Scooby Doo
Poema
Poema
Berichten: 268
Lid geworden op: 08 jun 2014 10:57

Re: Kat na vechten lusteloos en wil niet meer eten

Bericht door Scooby Doo »

TessaB schreef: 21 sep 2020 09:56 Née, hoor. Dat hou ik zeker in mijn achterhoofd! Ik werk ook als vrijwilliger in een asiel en daar krijgen we veel katten met FIV binnen, jammer genoeg...
Maar wij houden het alleszins in de gaten. Hopelijk doet de rest dat ook 😁
Hoe merk je aan een kat dat hij FIV heeft dan? het lijkt mij logisch dat je zoiets ook niet kan voorkomen als alleen je kat zijn hele leven binnen houden maar daar heb ik geen kat voor genomen. als deze kat er niet meer is neem ik trouwens nooit geen katten meer en ook geen andere dieren. ik kan er helemaal niet tegen dat mijn kat zo toegetakeld is. daar krijgt hij ook geen zelf vertrouwen van ,en als ik zou zien dat een kat die graag vecht mijn kat aanvliegt en zodanig toetakelt sta ik niet voor mezelf in . zijn oor legt hij steeds plat en schud er dan weer mee. alsof er iets niet lekker zit maar daar zit ook een grote korst op nu. het oor zelf is niet gezwollen of rood. verder probeer ik hem zoveel mogelijk achter in de tuin te houden en dat lukt ook. dan is hij toch buiten.
Cerna

Re: Kat na vechten lusteloos en wil niet meer eten

Bericht door Cerna »

Scooby Doo schreef: 21 sep 2020 12:55Hoe merk je aan een kat dat hij FIV heeft dan?
Ik heb vier jaar geleden een zwerfkat in huis genomen en hij kreeg na een paar weken last van diarree, slechte eetlust, lusteloos. Toen ben ik ermee naar de dierenarts gegaan en heb ik bloed laten prikken. Daaruit bleek dat hij eiwitten verloor, maar de oorzaak werd niet gevonden. Ik kreeg Semintra mee en na een maand weer bloed laten prikken en veel was er niet veranderd.
Toen heeft de dierenarts op mijn verzoek een FeLV/FiV-test gedaan (omdat wij nog vier katten hadden en FeLV erg besmettelijk is) en toen bleek hij FiV te hebben. Omdat het een lieve kater was en hij niet vocht met de andere katten, mocht hij blijven en knapte hij weer op. Maar na een half jaar ging het steeds slechter en slechter en toen hebben we hem laten inslapen.

Volgens de link kan een kat jaren met FiV rondlopen en andere katten besmetten voordat je iets gaat merken.
https://www.dierenkliniekwilhelminapark ... t/fiv.html

@Tessa; Worden de katten die nieuw in het asiel komen, bij jullie structureel op FiV getest?
Ik heb ook als vrijwilliger gewerkt en bij ons asiel gebeurde dat niet (alleen bij zichtbare verschijnselen) en wanneer je dus een kat uit het asiel haalt, kan het zijn dat de kat de ziekte onder de leden heeft.
Ik heb hen dat ook gezegd, maar zij vonden het niet hun verantwoordelijkheid :cry: en het kostenplaatje was te hoog.
Het kan dus maar zo zijn dat je een kat uit het asiel haalt en dat deze later besmet blijkt te zijn en niemand die je daar als nietsvermoedende koper op wijst zodat je de kat zelf kunt laten testen voordat de nieuwe kat ook je evt. andere katten kan besmetten.
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5139
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Kat na vechten lusteloos en wil niet meer eten

Bericht door Synemios »

De katten die wij via het asiel gekregen hebben waren ook niet getest.
Ik wist pas iets over FIV/FELV toen ze het vermoeden hadden dat Luna en later Lizzy dat hadden
Achteraf was dat het niet maar voor die tijd wist ik er ook weinig vanaf.
Zou fijn zijn als alle asiels die test bij alle kittens/ katten zouden doen.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
TessaB
Lynx
Lynx
Berichten: 120
Lid geworden op: 31 mei 2020 09:04

Re: Kat na vechten lusteloos en wil niet meer eten

Bericht door TessaB »

@cerna bij ons worden alle zwefkatten, en alle andere katten die het asiel binnenkomen standaard getest. Zo zijn we zeker dat we geen "ongezonde" katten geven aan baasjes, tenzij ze bewust kiezen voor een kat met FIV.
Cerna

Re: Kat na vechten lusteloos en wil niet meer eten

Bericht door Cerna »

TessaB schreef: 22 sep 2020 12:14 @cerna bij ons worden alle zwefkatten, en alle andere katten die het asiel binnenkomen standaard getest. Zo zijn we zeker dat we geen "ongezonde" katten geven aan baasjes, tenzij ze bewust kiezen voor een kat met FIV.
Chapeau!! :eclap:
Plaats reactie