Corrigeren

Voor vragen over: krabben aan meubilair en behang, kauwen op electriciteitskabels en andere dingen die je kat niet mag, maar wel doet.
Gebruikersavatar
daxensep
Huiskat
Huiskat
Berichten: 40
Lid geworden op: 01 mei 2020 14:21

Corrigeren

Bericht door daxensep »

Hoi, ik ben nieuwsgierig hoe jullie je katten op een verantwoorde manier corrigeren/straffen/gewenst gedrag aanleren?

Om even een voorbeeld te geven mijn kater Dax springt regelmatig op het aanrecht ondanks dat hij inmiddels wel weet dat dit niet mag. Hij doet dit vooral als ik ga eten en de pannen nog op het fornuis staan. Soms hoef ik er maar naartoe te lopen en dan hoort hij me en springt hij er af. Mocht dit niet werken zeg ik duidelijk: nee! ook merk ik dat ik soms onbewust non verbaal met mijn vinger zwaai/wijs. Wat ik echter bij hem merk is dat hij hier steeds vaker niet van gediend is en mij dan in de benen aanvalt als ik terugloop naar mijn plek of als ik weer op mijn plek zit in de arm aanvalt. Dit gaat soms best hard en heeft al eens voor gevaarlijke situaties gezorgt.. Ik was soep aan het eten en hij sprong ineens in mijn arm de hete soep lag dus over mij heen.
Hij lijkt deze manier van corrigeren negatief te associëren (angst?) ... Ik merk vooral dat hij erg getriggerd wordt als ik met mijn vinger wijs.

Ik wil eigenlijk voorkomen dat hij heel erg agressief wordt of bang dus ik ben op zoek naar alternatieven...
Wat ik nu soms doe is hem van het aanrecht verplaatsen naar de bar in de keuken waar nooit eten staat en hij van mij best mag zitten. De eerste paar keer reageerde hij daar heel goed op... Hij leek zelfs een beetje verbaasd dat hij daar wel mocht zitten.
Maar soms rent hij direct weg en wil ik hem ook niet achterna gaan lopen...
Groetjes Kiki, Dax (2) en Sep (3mnd)
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Corrigeren

Bericht door Rik »

daxensep schreef: 05 mei 2020 22:28 ook merk ik dat ik soms onbewust non verbaal met mijn vinger zwaai/wijs. Wat ik echter bij hem merk is dat hij hier steeds vaker niet van gediend is en mij dan in de benen aanvalt als ik terugloop naar mijn plek of als ik weer op mijn plek zit in de arm aanvalt.
Yikes. Als ik dat zo lees zouden bij mij alle alarmbellen afgaan. Weet je zeker dat hij dat gebaar niet herkend als het begin van spel? Want anders is dat wel heel ernstig.

Hier is bv een "uh" al voldoende bij Bono dat hij weet dat hij niet aan Yuna d'r eten mag zitten. Ook weet hij dat het aanrecht verboden terrein is. Ik heb wel een aanrechtalarm (zelf geknutseld) maar die gaat nog maar zelden af.

Het enige wat je kunt doen is consequent zijn. Wat je doet met op de bar zetten is goed. Zo heeft elke nee ook een positieve ja.

Als de vinger dan iets triggerd in hem zou ik die ook niet meer gebruiken. Ik hoop dat het bij hem spel triggerd en niet iets anders. Katten zijn over het algemeen niet agressief. Maar als zo'n vinger hem echt zo triggerd kan dat toch wel duiden op een gedragsprobleem.
Mijn kat is ineens agressief
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9309
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Corrigeren

Bericht door castratenkoor »

Ik gebruik de vingerklik - die kennen ze allemaal. Maar ze mogen hier heel veel dus er valt weinig te corrigeren - ze mogen op het aanrecht en er zijn er 4 die uit de kraan drinken. Hun naam gebruik ik alleen in positieve zin met lieve hoge stem. Ze laten schrikken als ze iets doen wat ik niet wil, dat zal ik nooit doen.
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
daxensep
Huiskat
Huiskat
Berichten: 40
Lid geworden op: 01 mei 2020 14:21

Re: Corrigeren

Bericht door daxensep »

Rik schreef: 05 mei 2020 22:57 Als de vinger dan iets triggerd in hem zou ik die ook niet meer gebruiken. Ik hoop dat het bij hem spel triggerd en niet iets anders. Katten zijn over het algemeen niet agressief. Maar als zo'n vinger hem echt zo triggerd kan dat toch wel duiden op een gedragsprobleem.
Mijn kat is ineens agressief
Ik probeer de vinger nu ook achterwege te laten en inderdaad zoveel mogelijk de positieve ja ervan te maken door hem een alternatief te geven wat wel mag.. Ik hoop ook niet dat het een gedragsprobleem is/wordt dus daarom hoop ik er nu op tijd bij te zijn en nog alternatieven toe te kunnen passen.
Ik denk eerlijk gezegd echter niet dat het een begin van spel is hij lijkt op dat moment echt gepikeerd te zijn dat ik hem betrap en hij daarop wordt aangesproken. Het komt gelukkig niet heel vaak voor dat hij zo reageert maar het is wel eens aan de orde.. ik ben er nu wel bewuster van dus ik hoop dat het niet zal verergeren.
Groetjes Kiki, Dax (2) en Sep (3mnd)
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5434
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Corrigeren

Bericht door nellebel »

guusje en gijs mogen hier overal komen. maar , als ik ga koken dan is het aanrecht verboden terrein. als ze het proberen is een uhhuh voldoende. wel mogen ze toekijken vanaf de bar. daar kletst ik ook met ze ,vertel wat ik doe. vrouwtje gaat koken dus nu gaan we niet meer op het aanrecht. ze weten ook dat zodra ik het schoonmaak ze eraf blijven. het is ook gen straf want ze mogen kijken, ik kletst met ze. en als er iets lekkers is zoals kip dan krijgen ze dat netjes geserveerd op de bar.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
daxensep
Huiskat
Huiskat
Berichten: 40
Lid geworden op: 01 mei 2020 14:21

Re: Corrigeren

Bericht door daxensep »

We zijn druk aan het door oefenen met belonen van het gewenste gedrag. Het gaat tot nu toe erg goed!
Wilde jullie deze foto even niet onthouden... Dax geeft nu tevens het goede voorbeeld aan Sep.. niet meer op het aanrecht, op de bar mag wel.

Afbeelding
Groetjes Kiki, Dax (2) en Sep (3mnd)
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Corrigeren

Bericht door Rik »

Lief. Die zoete koppies verdienen wel een snoepie :)

(Ik hoop dat Dax in ieder geval nooit meer het gedrag van aanvallen zal vertonen, want dat vond ik wel zorgelijk)
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Nako
Kitten
Berichten: 10
Lid geworden op: 17 jun 2020 14:49

Re: Corrigeren

Bericht door Nako »

Ik zou even antwoord geven op je vraag:

Ik straf mijn kat trouwens nooit, alleen corrigeren. Ik corrigeer mijn kat bijvoorbeeld met de waterspuit of ik gooi een speeltje van haar ergens heen zodat ze afleiding heeft.
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5434
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Corrigeren

Bericht door nellebel »

ik vind de waterspuit straffen hoor, denk niet dat een kat dat leuk vind. corrigeren vind ik meer het afleiden of bij bankkrabben ze bij de krabpaal neerzetten. ik zal mijn katten nooit bang maken. zelfs gijs die dol is op water zal zich doodschrikken van een waterspuit. nee, daarmee ben ik in 1 klap zijn hele vertrouwen kwijt. gijs is mijn grote bange kerel, trauma's uit zijn begintijd. heb inmiddels zoveel bereikt bij hem .zelfs met stofzuiger aan vertrouwd hij me, als ik zeg, kom maar gijs gebeurt niks, durft hij erlangs te lopen. ik weet zeker dat zou in 1 klap weg zijn als ik zijn vertrouwen zo zou schaden.
mijn schoonvader heeft ooit zo'n geintje gehad. sleutelbos naar hem toe gooien. manlief maakte zijn vader even heel duidelijk dat als dit nog 1x gebeurde hij niet meer welkom was in ons huis. (fijne vent heb ik he)
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9309
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Corrigeren

Bericht door castratenkoor »

Nako schreef: 01 jul 2020 20:50 Ik zou even antwoord geven op je vraag:

Ik corrigeer mijn kat bijvoorbeeld met de waterspuit
Slecht advies - nooit doen bang maken met waterspuit.
Vertrouwensband tussen verzorger en de kat is veel belangrijker dan wat dan ook.
Ik lees op Facebook zelfs wel adviezen van pannendeksels tegen elkaar om ze te laten schrikken.
Fout - hartstikke fout.

Veel "problemen" kunnen eenvoudigweg opgelost worden door je huis catproof te maken. Breekbare spullen veilig weg te stoppen, vitrages eraf enz.
En uiteraard genoeg uitdaging creëren, b.v. een klimwand.
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Nako
Kitten
Berichten: 10
Lid geworden op: 17 jun 2020 14:49

Re: Corrigeren

Bericht door Nako »

Misschien een beetje lullig verwoord gisteren: Het is gewoon een simpele plantenspuit die een klein beetje water uitspuit wat mijn katjes minder fijn vinden waardoor ze dat niet meer doen! (Ik gebruik het spaarzaam)
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5084
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Corrigeren

Bericht door Synemios »

Dit is al de 2e keer dat ik je dit advies zie geven.
Nogmaals als er iets is wat je niet moet doen is het dat wel.
Ook al vind jij dat het wel mee valt.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9309
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Corrigeren

Bericht door castratenkoor »

Nako als je ziet dat meerdere ervaren kattenhouders en gedragsdeskundigen het afraden - dan staat het je uiteraard nog steeds vrij daar ander over te denken en ZELF gebruik te blijven maken van de plantenspuit.

Maar ga dat dan niet als advies gebruiken voor onervaren nieuwe katten-eigenaren.
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Zotvanpoezen
Tijger
Tijger
Berichten: 1440
Lid geworden op: 19 sep 2018 16:19
Locatie: Pajottenland /Vlaams Brabant

Re: Corrigeren

Bericht door Zotvanpoezen »

Stop met het promoten van de plantenspuit!!
Lees dit eens:
https://www.praktijkvoorkattengedrag.nl ... -straffen/

En andere gedragstherapeuten raden het ook af!
viewtopic.php?f=5&t=32802fotoalbum (fotoalbum)

Kopje van Filou (9- 2011), Duvel (4-2012) en Froufrou (7-2015)
Gebruikersavatar
marloes501
Poema
Poema
Berichten: 283
Lid geworden op: 03 sep 2019 15:07

Re: Corrigeren

Bericht door marloes501 »

Ik gebruik soms een schellendisck als mijn kat echt iets doet wat ik niet wil.
Zo,n schellendisck ( die ze ook bij honden gebruiken) op een goede manier gebruikt, linkt de kat op geen enkele manier met jou als baasje.
Het werkt als volgt:
Als de kat iets doet wat echt niet mag, gooi je de disk van een afstand vlak bij de kat op de grond zonder dat jij laat merken dat jij de disk gegooid hebt, dus zonder geluiden van jou, zonder vinger klikken , en zonder de kat aan te kijken.
Dus als ik op de bank tv zit te kijken en de kat wil bv de gordijnen in klimmen, dan gooi ik de disk vlak naast de kat op de grond terwijl ik blijf kijken naar de tv.
De disk komen naast de kat neer en geven bij het neerkomen een geluid wat totaal anders is dan alle andere geluiden in huis
De kat schrikt van het onverwachtse geluid, en de schrik maakt dat de kat de volgende keer minder geneigd zal zijn in de gordijnen te klimmen.
De kat zal kijken waar het onverwachts van geschrokken is en zal naar jou kijken om te onderzoeken of jij het geluid veroorzaakt hebt, maar omdat jij tv zit te kijken alsof er niets gebeurt is zal ze het geluid niet met jou associëren.

De disk mag nooit maar dan ook nooit tegen de kat aan gegooid worden maar moet altijd op de grond neer komen en het werk echt alleen als jij totaal niet op de kat reageert maar de disk zijn werk laat doen.


Maar dmv een positieve reactie van belonen en aanmoedigen op de bar te zitten is een veel betere werkwijze.
Plaats reactie