Kat (5) weigert te krabben aan krabspullen

Voor vragen over: krabben aan meubilair en behang, kauwen op electriciteitskabels en andere dingen die je kat niet mag, maar wel doet.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Vetzakjedekat
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 29 apr 2020 09:14

Kat (5) weigert te krabben aan krabspullen

Bericht door Vetzakjedekat »

Hoi!

Sinds twee en een halve maand hebben twee eigenwijsjes in huis: Homie en Hoya. Ze beide vijf jaar, broer en zus en zijn hier al aardig gesetteld. Als je katten overneemt van iemand hebben ze natuurlijk al hun eigen gewoontes aangeleerd. Zo waren ze bijvoorbeeld gewend op te eettafel te zitten, wat we zelf wat minder fris vinden, dus met bv aluminium folie proberen we ze dat af te leren, maar het is de vraag of ze zich ook zo netjes gedragen als het folie er af is en we weg zijn. Het zijn eigenzinnige beesten, dat besef ik me hele goed. :')

Maar een gewoonte waar we absoluut minder van gediend zijn is het krabben aan meubilair waar Homie zo'n fan van lijst te zijn... Ze hebben nooit geleerd een krabpaal te gebruiken en waren gewend de klauwen in het tapijt te zetten. De uitleg was dat het tapijt toch oud was, maar dat is die van ons niet. Ik heb echt van alles geprobeerd om ze ervan af te krijgen, van plantenspuit tot ze met alle liefde bij een krabpaal of plank te zetten en met de pootjes erover heen "aaien". We hebben krabpaal, krabplank aan de muur en kartonnen krabplank op de grond in huis gehaald en Hoya is gelukkig dol op het karton, maar homie weigert alles. We hebben verschillende plekken geprobeerd, zowel geurtjes die aantrekkelijk (valeriaan en catnip), als 'vies' zijn geprobeerd en met speeltjes hem erheen leiden in de hoop dat hij zijn klauwen erin zit en de smaak te pakken krijgt, maar niks, werkelijk niks haalt ook maar iets uit en ondertussen moet ons meubilair eraan geloven... Ik snap best dat katten af en toe iets slopen of beschadigen en het zijn uiteindelijk maar spullen, maar soms word ik er echt helemaal moedeloos van :(

Het is echt een lief beest en verder super makkelijk in de omgang, maar zo kan hij zijn energie en oude nagels zo ook niet kwijt ben ik bang. Heeft iemand hier ervaring mee? Of tips voor me hoe ik krabben aan de daarvoor geschikte spullen aantrekkelijk maak voor 'm?
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Kat (5) weigert te krabben aan krabspullen

Bericht door Rik »

Vetzakjedekat schreef: 29 apr 2020 09:37 van plantenspuit
Plantenspuit = echt fout !!

Het beste kun je gewoon heel consequent zijn. Gewoon van de tafel afzetten. Heel veel keer. Heel heel veel keer. Uiteindelijk gaan ze dit wel begrijpen. Maar het blijven katten.

Wat betreft het tapijt. Katten krabbel niet alleen voor onderhoud van hun nagels maar ook voor verspreiding van geur (eigendom claimen). Je zou op de plaatsen waar hij het doet een oud stuk tapijt er overheen kunnen leggen. Je kunt daarna kijken, als je dat stukje verplaatst, of hij mee verplaatst, misschien richting krabpaal. Dit is wel een proces van elke dag maar een paar centimeter.

Gewoon oppakken en op de krabpaal neerzetten werkt niet. De kat denkt... "wat doet ie nu", springt eraf en gaat weer zijn eigen gangetje. Die associeert het oppakken en op de krabpaal op dat moment allang niet meer met zijn krabben.

Datzelfde geldt voor de plantenspuit. Op moment van spuiten kijkt ie op en associeert de spuit allang niet meer met zijn bezigheid. Hij associeert het echter wel met jou. Dus zal hij voorzichtiger/banger zijn als hij jou ziet als hij daar in de buurt is.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5083
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Kat (5) weigert te krabben aan krabspullen

Bericht door Synemios »

Ik ben het eens met de uitleg en tips van Rik.

Hier heb ik het allemaal geprobeerd maar ik heb er 1 waar echt niks bij werkt.
Ik heb 6 krabtorens, 2 krabpalen, planken horizontaal en verticaal aan muren gehangen.
Op de grond liggen planken en krabkarton.
Ik heb 2 kokosmatten.
En hij gebruikt het allemaal wel, maar de banken blijven favoriet.
Ik heb het maar geaccepteerd, en heb nu een bank waar ik de hoezen van vervang 1 of 2 keer per jaar.
Maar ja met vloerbedekking is dat een ander verhaal ( wij hebben dat niet.

Wat je wel nog kunt proberen is de feliway speciaal voor krabpalen gebruiken.
( feliscratch)
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
Vetzakjedekat
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 29 apr 2020 09:14

Re: Kat (5) weigert te krabben aan krabspullen

Bericht door Vetzakjedekat »

Bedankt voor de reacties. Stukje oud tapijt is een goeie tip! Verder zijn het mijn eerste katten en heb ik alleen tips van anderen om vanuit te gaan. Een zegt wel plantenspuit, andere niet, het blijft verwarrend. Maar daarom is het extra fijn om meer tips te krijgen. Ik ga eens een oud tapijtje zoeken ergens!
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5083
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Kat (5) weigert te krabben aan krabspullen

Bericht door Synemios »

Ik weet wel dat gedragsdeskundigen het echt afraden een plantenspuit te gebruiken.
Hetzelfde geldt voor het gooien van lege shampooflessen of het strooien met peper ook dat soort adviezen worden gegeven ;-)

Bij mijn alleeerste katten wist ik ook een hoop niet, het is heel goed dat je het navraagt en je erin verdiept.

Misschien staan hier ook nog tips tussen.

https://www.praktijkvoorkattengedrag.nl ... e-meubels/
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Kat (5) weigert te krabben aan krabspullen

Bericht door Rik »

Ik ben nog nooit een deskundige horen zeggen dat een plantenspuit werkt. Integendeel. Het zijn meestal de mensen die weinig weten over het gedrag van katten die dit verkondigen.

https://youtu.be/WJcWoksdlOM
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Vetzakjedekat
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 29 apr 2020 09:14

Re: Kat (5) weigert te krabben aan krabspullen

Bericht door Vetzakjedekat »

Bedankt voor de link synemios! Dat laken is ook nog wel interessant, maar gelukkig heb ik goed nieuws! Een zelfgeknutselde krabplank is aangeslagen bij Homie. Jute was het magische woord! Ik heb jute gekozen omdat ik merkte dat hij stevige stoffen als het raster in het vloerkleed en de stof van de bank heerlijk vond. Ik heb een plank met een paar lagen oude badjas omwikkeld en daaromheen de jute gewikkeld. Even ingespoten met valeriaan enet een speeltje erover heen zodat hij zijn nagels erin zou zetten en er lekker aan zou trekken en hij had de smaak te pakken :)
Misschien ook gelijk een goede tip voor anderen met dit probleem die dit topic tegenkomen 😁

Ik zag in het artikeltje dat stoffen die enigszins lijken op meubelstof niet handig zijn, omdat ze dan misschien meubels zien als krabmateriaal, maar in dit geval is het juist gunstig dat hij de krabplank misschien ziet als meubelstuk, of dat het in ieder geval zo voelt😅 ik beloon uiteraard bij krabben aan de plank ;)
Gebruikersavatar
daxensep
Huiskat
Huiskat
Berichten: 40
Lid geworden op: 01 mei 2020 14:21

Re: Kat (5) weigert te krabben aan krabspullen

Bericht door daxensep »

Ik heb toevallig gisteren een krabpaal met jute besteld voor mijn kitten die gebruikt nu ook alles als krabpaal behalve de krabblokken en krabplank... Hopelijk slaat het bij hem dan ook aan :)
Groetjes Kiki, Dax (2) en Sep (3mnd)
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5083
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Kat (5) weigert te krabben aan krabspullen

Bericht door Synemios »

Dat is eigenlijk het enige wat ik nog niet geprobeerd heb.
Bedankt voor de tip, ik ga dat ook uitproberen.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
Pikachu
Poema
Poema
Berichten: 368
Lid geworden op: 28 mar 2019 14:02

Re: Kat (5) weigert te krabben aan krabspullen

Bericht door Pikachu »

Mag ik vragen waar je een spuitbusje met valeriaangeur gevonden hebt? Ik heb zelf enkel gewoon korreltjes maar vloeibaar lijkt me wel handig. Hier ook een kat die liever aan de stoel krabt dan aan de krabplank die er pal naast hangt, ondanks feliscratch.
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5083
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Kat (5) weigert te krabben aan krabspullen

Bericht door Synemios »

Bij zooplus verkopen ze een spray.

https://www.zooplus.nl/shop/katten/spee ... jes/442659

Maar ik gebruik gewoon druppeltjes van het Kruidvat en die vermeng ik met water in een spray.
Dat werkt hier beter.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
Vetzakjedekat
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 29 apr 2020 09:14

Re: Kat (5) weigert te krabben aan krabspullen

Bericht door Vetzakjedekat »

Ik heb het inderdaad ook bij een lokale dierwinjel gekocht! Je kan ernaar vragen, ze zijn waarschijnlijk nogal moeilijk te vinden of staan achter een balie ofzo. Maar ook wel eens gelezen dat het bij drogisterijen te vinden is ja. Dat zal wel iets geconcentreerder zijn.
Plaats reactie