Kitten van 4 maanden luistert totaal niet.

Voor vragen over: krabben aan meubilair en behang, kauwen op electriciteitskabels en andere dingen die je kat niet mag, maar wel doet.
ILOVETYLER
Huiskat
Huiskat
Berichten: 22
Lid geworden op: 16 feb 2020 20:22

Kitten van 4 maanden luistert totaal niet.

Bericht door ILOVETYLER »

Hallo :)

Mijn kitten (tyler) van 4 maanden rent over de bank, bijt mij (lief bedoeld maar na 1000 keer zeggen is het wel vervelend), op de kast klimmen, en meerdere keren de lamp omver rennen. Tyler is hartstikke lief maar is ook heel vaak vervelend en waarschuwen heeft hij gewoon schijt aan, hij is gewoon totaal niet onder de indruk van mij en dat is soms wel echt vervelend want dan moet je hem echt gaan vastpakken en dat is voor die kat natuurlijk ook niet fijn dus wil ik liever dat hij gewoon luistert.
Gebruikersavatar
Coraline
Lynx
Lynx
Berichten: 119
Lid geworden op: 09 dec 2019 23:06

Re: Kitten van 4 maanden luistert totaal niet.

Bericht door Coraline »

Wanneer mijn kittens iets doen wat ik als niet fijn ervaar dan vind ik dat de verantwoordelijkheid bij mij ligt. Ik heb iets gedaan waardoor zij “dat” hebben gedaan. Een kat kan in mijn belevenis niet stout zijn. Het is dan een reactie op iets en de kat wil dan iets duidelijk maken.
Is misschien een rare manier van denken maar ik ben nog nooit geërgerd gevoeld of boos geweest. Zij begrijpen met “nee” ook al gebruik ik deze op een vriendelijke, wat lagere dan normale toon. Ik prijs ze dan ook de hemel in als ze iets doen wat ik fijn vind, zoals een krabpaal gebruiken. Hierdoor weten ze beter wat mijn communicatie is en wat ik graag wil van hun.
Andersom kijk ik ook naar hun communicatie en reageer ik er meteen op. Hierdoor snap ik hun ook beter. Het werkt bij mij goed. Ze zijn 8 maanden en zij doen kunnen al goed duidelijk wat ze willen van mij.
Als jij wilt dat hij luistert moet jij dat ook doen. En je moet elkaar kunnen begrijpen. Hier in investeren is echt aan te raden. En in observeren. Oh, dat geeft ook zoveel plezier 😄 Zo zalig om te zien wat zij doen, zeggen, spelen. Ik lig vaak dubbel om iets van wat aan een ander nauwelijks uit te leggen is. Op dat moment is het erg leuk.

Qua springen, heb je een hoge krabpaal staan? En nog andere krabmogelijkheden?
Speel je voldoende met hem? Misschien vindt hij van niet? Of wil hij een andere manier van spelen of iets wat moeilijker is voor hem, een uitdaging?
Misschien is het daarbij ook fijn om je gevoel voor regels te herzien? Als hij zo’n behoefte heeft aan hoogtes en/ of klimmen, is het erg als hij op de kast springt. Kunnen de spullen waarvoor je bang bent dat deze kapot gaan, ergens anders staan?
Ikzelf had zóveel beeldjes, maar ik heb ze weg gezet. Ik wil een mooie vitrinekast, dan zet ik ze daar in. Qua planten heb ik alles wat ook maar minimaal giftig kon zijn weggegooid en vervangen voor katvriendelijke planten. Op sommigen kauwen ze, ook al staan er diverse potten kattengras. Ook ziet Kenny het als een schat als ze een blad te pakken kan krijgen. De pannenkoekplant heeft goede stengels hiervoor.

Kan je de lamp niet verplaatsen?
Als hij jouw bijt misschien vindt hij op dat moment een alternatief fijner zoals een speelgoed- “kussentje” wat rechthoekig is (weet niet of ik merknamen mag noemen) om lekker mee te stoeien?

En groot kans dat hij een speelmaatje wil, een kitten waar hij mee kan spelen en waardoor er misschien juist meer rust thuis komt. Zij dagen elkaar uit. Veelal is bij plaatsing van kittens de voorkeur vanuit stichting/ fokker om kittens samen te plaatsen.

Dat vastpakken, heeft dat resultaat? Vindt hij dit fijn?
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9309
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Kitten van 4 maanden luistert totaal niet.

Bericht door castratenkoor »

Ik sluit me volledig aan bij de vorige spreker.

Je kunt je huis wel catproof maken maar een kitten niet afleren kitten te zijn. Daar komt het op neer.
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Zotvanpoezen
Tijger
Tijger
Berichten: 1440
Lid geworden op: 19 sep 2018 16:19
Locatie: Pajottenland /Vlaams Brabant

Re: Kitten van 4 maanden luistert totaal niet.

Bericht door Zotvanpoezen »

Ik vind dat je kitten heel normaal doet. Hij moet zijn energie toch kwijt?
Een kat is geen hond die slaafs altijd gehoorzaamt (mits training ;-) )
Ik sluit mij dus ook aan bij de vorige reacties.
viewtopic.php?f=5&t=32802fotoalbum (fotoalbum)

Kopje van Filou (9- 2011), Duvel (4-2012) en Froufrou (7-2015)
Zizi
Lynx
Lynx
Berichten: 128
Lid geworden op: 30 jan 2020 13:47

Re: Kitten van 4 maanden luistert totaal niet.

Bericht door Zizi »

Het is een kitten dus dat hoort er wel bij natuurlijk, die energie die eruit moet :D . Je kunt veel met hem spelen zodat hij al wat energie kwijtraakt en ik zou ook vooral je huis catproof maken. Het klinkt ook als een kitten wat alleen is, klopt dat?
ILOVETYLER
Huiskat
Huiskat
Berichten: 22
Lid geworden op: 16 feb 2020 20:22

Re: Kitten van 4 maanden luistert totaal niet.

Bericht door ILOVETYLER »

Hij heeft zon krabton en hij heeft genoeg speelgoed. Ik speel iedere dag eventjes een paar minuutjes met hem zodat hij eventjes kan rennen. Als ik Tyler vastpak wilt hij meestal weg proberen te rennen en gaat hij ergens achter zitten waar ik niet bij kan, ik heb hem gisteren even flink op zijn donder gegeven omdat hij aan de plant zat de eten en ik zie hem 3 minuten later weer aan die plant eten. Gelukkig weet ik nu ook dat het gewoon normaal kittengedrag is.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Kitten van 4 maanden luistert totaal niet.

Bericht door Rik »

ILOVETYLER schreef: 19 feb 2020 11:27 ... ik heb hem gisteren even flink op zijn donder gegeven omdat hij aan de plant zat de eten en ik zie hem 3 minuten later weer aan die plant eten.
Bij katten heeft straffen eigenlijk ook zelden zin. Je kat wordt alleen maar bang van jou. En ja, dan wil hij ook niet meer vastgepakt worden. Je beschadigd dan ook de band die je met hem op probeert te bouwen. Positieve associatie is veel beter. Weglokken met een snoepje. En dan krijg je ook dat hij direct komt als je ook die beweging maar maakt. Ik hoef de la van de salontafel maar aan te raken (daar hangt een ring aan die wat geluid maakt) en ze komen hier allebei al aan gedenderd. Ik heb ook een klikker waar ze direct op reageren.
ILOVETYLER schreef: 19 feb 2020 11:27 Ik speel iedere dag eventjes een paar minuutjes met hem zodat hij eventjes kan rennen. Als ik Tyler vastpak wilt hij meestal weg proberen te rennen en gaat hij ergens achter zitten waar ik niet bij kan...
Een paar minuutjes is eigenlijk ook veel te weinig. Die wil zijn energie echt kwijt. Een kitten kan vaak veel slapen overdag maar als ze dan wakker zijn, dan zijn het energiebolletjes. En dat betekent hollen, hollen, hollen.

Uiteindelijk is een tweede natuurlijk altijd je eigen beslissing... maar ik kon het even niet laten deze linkjes te delen :lol:

Waarom kittens altijd samen? Waarom plaatsen wij geen kittens in hun eentje?

Afbeelding

Een of twee kittens?

Afbeelding
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
NatasjavE
Huiskat
Huiskat
Berichten: 11
Lid geworden op: 18 dec 2018 08:35

Re: Kitten van 4 maanden luistert totaal niet.

Bericht door NatasjavE »

Ik heb twee “kittens” van nu 10 maanden. Hier heb ik het als volgt opgelost:

Alles wat ze niet kapot mochten maken heb ik zo weggezet dat ze er niet bij kunnen. Want zeker kittens van 4 maanden hebben zoooo veel energie. Die moeten kunnen rennen en vliegen.

Nu ze 10 maanden oud zijn zijn ze al minder “stout”. Ik kan langzaam aan de spulletjes weer terug zetten.

Zitten ze ergens aan waar ze niet aan mogen zitten dan haal ik ze daar weg en speel met de dingen waar ze wel aan mogen zitten.
kittentjes

Re: Kitten van 4 maanden luistert totaal niet.

Bericht door kittentjes »

Onze jongste kat is nu bijna 11 maanden, de eerste periode was hij ook ronduit irritant ik was even vergeten hoe t was haha. Maar geloof me, het gaat over. Zeker na castratie wordt het al minder.
De eerste 2 van ons, broer en zus kwamen samen en konden de kitten fase samen doormaken. Dat was echt heel anders. Ik zou dus zeker 2 kittens aanraden. Nu was Siep onze derde en ging er absoluut geen 4de komen dus tja ik moest t doorstaan, nu speelt hij ook wel met de andere nu hij wat groter is.

Verstuurd vanaf mijn SM-A600FN met Tapatalk

Gebruikersavatar
Coraline
Lynx
Lynx
Berichten: 119
Lid geworden op: 09 dec 2019 23:06

Re: Kitten van 4 maanden luistert totaal niet.

Bericht door Coraline »

Fijn dat je reageert! 👍🏻

Ik weet dat mijn katten toen niet echt geïnteresseerd waren in speelgoed, toen ze 4 maanden oud waren. Ik had al enthousiast balletjes en muisjes gekocht, maar ze deden er niet veel mee. Speelhengels en speelstokjes, zo’n stokje met veren eraan, dát was leuk.
De hengels een beetje naar hun toe, maar vooral van hun af zwaaien, zodat zij erachter aan moesten gaan. Of een speelstokje onder een deken verstoppen en bewegen. Dan probeerden zij het bewegend voorwerp te pakken te krijgen.
Onder een theedoek snoepjes of brokjes verstoppen was ook een hit. Of brokjes gooien zodat hij erachter aan gaat rennen, is ook leu voor hem misschien.
Maar het is vooral veel vanuit ons dat er een spel ontstaat. Wij bewegen iets en dat is onweerstaanbaar voor een kat.

Ken je kattengras? Dat is hoogstwaarschijnlijk lekker voor Tyler om op te knagen. Je zou ook sowieso planten neer kunnen zetten die niet giftig zijn voor katten. Ze zijn meestal niet duur en jij bent dan ontspannen als hij eraan knabbelt. Katten krijgen in de natuur via magen van prooien “groenvoer” binnen. Dit is onder anderen goed tegen de haarballen.
ILOVETYLER
Huiskat
Huiskat
Berichten: 22
Lid geworden op: 16 feb 2020 20:22

Re: Kitten van 4 maanden luistert totaal niet.

Bericht door ILOVETYLER »

Bij mij zijn vooral kattenbaksteentjes erg interessant. Ik ga het proberen met kattengras, misschien is Tyler dan minder bezig met kattenkwaad uithalen.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Kitten van 4 maanden luistert totaal niet.

Bericht door Rik »

Je kunt ook gewoon een doos met krantensnipsels maken. Gooi daar een paar brokjes in. Het geeft een troep maar ze zijn er lekker zoet mee bezig

En inderdaad snoepjes (of gewoon zijn eigen brokjes) gooien. Zo kun je, zonder zelf al te veel moeite te doen, die kleine rakker lekker flink bezighouden.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Coraline
Lynx
Lynx
Berichten: 119
Lid geworden op: 09 dec 2019 23:06

Re: Kitten van 4 maanden luistert totaal niet.

Bericht door Coraline »

Volgens mij geniet je al van die kleine! Is hij een raskat of een Europese korthaar?
ILOVETYLER
Huiskat
Huiskat
Berichten: 22
Lid geworden op: 16 feb 2020 20:22

Re: Kitten van 4 maanden luistert totaal niet.

Bericht door ILOVETYLER »

Tyler is een Europese korthaar.
Gebruikersavatar
Coraline
Lynx
Lynx
Berichten: 119
Lid geworden op: 09 dec 2019 23:06

Re: Kitten van 4 maanden luistert totaal niet.

Bericht door Coraline »

Aah, dan is het een leuke verrassing hoe hij als kater opgroeit! Hij is de wereld nu al aan het verkennen en zoekt met de kattenbaksteentjes al zijn eigen spel. Dus op momenten kan hij zichzelf ook al goed vermaken.
Rik schreef het al, over de positieve associatie die je kan aanleren. Hij (Rik misschien ook maar het gaat over Tyler 😎) heeft energie en wil spelen. En van jou wil hij ook ook aandacht. Daar een richting aan draaien aan waarvan jij wilt dat hij “luistert “, dan kom je al een heel end, denk ik.

Hoop voor jullie allebei dat het beter gaat verlopen. Voor jou ook veel fijner, want geïrriteerd zijn is voor jou ook niet fijn. En voor Tyler ook niet. Die snapt onze taal niet, wij hun taal niet. Dus zoeken alle “baasjes” denk ik daar naar een manier om te vertalen naar een gemeenschappelijke taal.
Plaats reactie