alles wat nieuw in huis staat moet kapot.

Voor vragen over: krabben aan meubilair en behang, kauwen op electriciteitskabels en andere dingen die je kat niet mag, maar wel doet.
Plaats reactie
blixenblo
Huiskat
Huiskat
Berichten: 33
Lid geworden op: 14 jul 2018 14:22

alles wat nieuw in huis staat moet kapot.

Bericht door blixenblo »

ondanks dat mijn katten poeslief zijn, en ik helemaal dol op ze ben.
Zit ik met iets (eigenlijk al een tijdje) wat me niet lukt om op te lossen.
Mijn katers van 2 en 1,5 jaar zijn ook echte boefjes, en geld de regel als het vrouwtje van huis is dansen de katten op tafel.
Wat is het probleem?

Zodra ik iets voor mijn huisje heb gekocht, dan vinden ze dat reuze interessant.
Zodra ik thuis ben houden ze het bij het snuffelen, en doen ze verder hun eigen ding.
Maar zodra ik weg ben (als ik bijvoorbeeld ga slapen, of naar mijn ouders fiets om de hond uit te laten)
Dan gaan ze op boevenjacht. En kunnen ze het niet heel laten (dat wat ik nieuw voor in huis heb gekocht)
Ik baal er enorm van, want mijn huis is best kaal en leeg doordat de katten er niet vanaf kunnen blijven.
Dit berichtje valt toevallig net onder kerst, maar het gaat niet om kerst spullen, dat heb ik niet staan (ook vanwege hun veiligheid).

Ik heb geen inspiratie meer voor hoe ik dit probleem kan oplossen, want ik doe er al best veel aan.
Er staat hier géén planten spuit, want daar ben ik niet van.

Wat doe ik er zelf al aan?
-Mijn katten kunnen buiten spelen in een afgeschermde tuin.
-ik ben veel thuis.
-ik speel veel met ze.
-Een vies geurtje op de attributen spuiten.
-ze zijn samen en dus nooit helemaal alleen, ze kunnen het ook goed vinden met elkaar.
-als ik weg ga, zorg ik er eerst voor dat ze moe zijn.
-ik wissel af met speeltjes.
-ik woon in een eengezinswoning met een tuin dus ze hebben genoeg ruimte.

misschien heeft iemand een tip?
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: alles wat nieuw in huis staat moet kapot.

Bericht door Rik »

Volgens mij doe je al het mogelijke al.
Alleen dat vieze geurtje op je spullen spuiten. Dat is een grote no-no als je je spullen heel wilt houden. Want laat nu nét dat vieze luchtje kunnen zorgen voor het feit dat ze dingen toe willen eigenen.

Het is katten eigen om nieuwsgierig te zijn. Ze zullen ook aan vreemde dingen hun eigen geur willen geven (zie het kopjes geven en langs strijken). Op het moment dat er dus iets raars ruikt dan lijkt het mij meer dan logisch dat ze precies voor dat voorwerp extra hun best gaan doen (waardoor het voorwerp waarschijnlijk zal vallen/omvergeworpen wordt of zelfs aangeknaagd wordt.)
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: alles wat nieuw in huis staat moet kapot.

Bericht door Anne »

Wat een vervelend probleem!!
Als het met het idee te maken heeft dat katten overal hun geur aan willen toevoegen zou je met een wattebolletje onder hun kinnetje kunnen strijken en langs hun mondje en de geur alvast kunnen overbrengen op het nieuwe. Zodat het al een beetje naar hun ruikt. Dan hoeven ze dat niet op zo;n manier te doen dat er dingen omvallen e.d. Dus nieuwe spulletjes goen inwrijven met hun geur op het wattenbolletje
Hopelijk werkt het voor jou.
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
blixenblo
Huiskat
Huiskat
Berichten: 33
Lid geworden op: 14 jul 2018 14:22

Re: alles wat nieuw in huis staat moet kapot.

Bericht door blixenblo »

dat is inderdaad nog wel een goed idee'tje om hun geur er aan te doen.
Dat zal ik is proberen!
Dat vieze geurtje is van dat citronella, zo'n spuitbusje wat je in de dierenwinkel haalt dat katten af zou schrikken, het heeft dus weinig nut😅
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9309
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: alles wat nieuw in huis staat moet kapot.

Bericht door castratenkoor »

Heb je wel genoeg palen en tonnen voor ze in huis? Liefst in elke ruimte een paal zetten, dat helpt echt. Ik heb 8 katten. Ze gebruiken hier krabtonnen - vierkante hoge - het meest.

Of een klim-kleed langs een muur hangen. Of langs een muur planken op diverse hoogte zodat ze naar het plafond kunnen. Het is vaak een gebrek aan genoeg uitdaging als katten erg veel slopen.
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
R1ck
Lynx
Lynx
Berichten: 106
Lid geworden op: 25 mei 2019 10:54

Re: alles wat nieuw in huis staat moet kapot.

Bericht door R1ck »

Het lijkt er inderdaad op dat die donderstenen niets tekort komen. :) Maar katten zijn en blijven o zo nieuwsgierig. Er is helaas een verschil tussen voorzichtig aftasten en ontdekken en stuk maken. Ik kan me voorstellen dat dit laatste ontzettend vervelend is en de mogelijkheden tot je inrichting beperkt.

Ik moet bekennen dat ik mijn woning heb ingericht op Nika. Naast het feit dat er meer in huis staat voor haar dan voor mij, kan ze niet bij dingen die echt stuk kunnen.

Toen ze kitten was, ging alles makkelijk. Ze kon niet op tafel, niet op de aanrecht etc. Dus haar actieradius was beperkt. Toen ze wat ouder werd en ging puberen kon dat ineens wel en juist in de "moeilijke" puberteit, kon ze bij alles waar ik haar liever niet bij had. Niet meer even wat te eten achterlaten op de aanrecht. Bedenk het allemaal maar.

Ik heb mijn inrichting daarom afgestemd op zware dingen die niet om kunnen en dingen die niet stuk kunnen. Wat bij mij een no-no is, zijn dingen die stuk kunnen en Nika kunnen verwonden. Katten kunnen nu eenmaal in hun speelsheid een keer iets omstoten, zonder dat daar nieuwsgierigheid/"kattenkwaad" achter zit. Zeker als ik kijk wanneer Nika haar muisje achterna zit, dan bestaat de wereld om haar heen even niet meer.

Toch zijn er soms ook trucjes om katten iets af te leren als je er niet/wel bent. Nika sprong graag vanaf de aanrecht op de afzuigkap, op de kastjes er omheen. Ik heb toen aan beide kanten van de afzuigkap een plastic plaatje laten overhangen, dat als ze erop spring, ze terugvalt en de klapper mee valt en lawaai maak. Ze is daar een paar keer van geschrokken en komt er nooit meer. (mijn afzuigkap is niet al te stevig en Nika zal zo'n 6kg worden). Op de aanrecht komt ze natuurlijk nog al te vaak (daar komt al mijn eten vandaan) en dan klap ik een keer en springt ze eraf met een zielige "mjauw". Ze weet dat het niet mag, maar zet wil toch kijken of er wat te snaaien valt. :P

Ik denk dat de kunst ook is om dingen lang genoeg heel te houden totdat ze het hebben opgenomen als eigen. Dus hun geur daarop afgeven, kan helpen om hun nieuwsgierigheid wat sneller te doen afnemen en ze niet met kopjes geven en krassen hun gebied afbakenen op dingen waar dat niet wenselijk is.

Succes en een goede Kerst!

Groetjes, Riick
Nika, geboren 11-02-2019, Sibeertje
Plaats reactie