Kat krabt aan meubilair en hangt in gordijnen

Voor vragen over: krabben aan meubilair en behang, kauwen op electriciteitskabels en andere dingen die je kat niet mag, maar wel doet.
Plaats reactie
Boefje987
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 02 dec 2019 14:18

Kat krabt aan meubilair en hangt in gordijnen

Bericht door Boefje987 »

Hoi allemaal,

Ik ben nieuw hier, hallo :) Ik heb voor het eerst in mijn leven een kat. Het is een 3 jaar oude gecastreerde kater die wij van buren overgenomen hebben. Hij komt al 2 jaar bij ons "op bezoek". We hebben hem nu vier weken echt bij ons wonen. We vinden hem heel leuk en lief en hebben hem overgenomen omdat hij anders naar het asiel moest (kon niet met andere kat door een deur en ging in huis sproeien). Alleen nu begint hij aan de bank te krabben en in de gordijnen te hangen. Ook krijgt hij soms gekke gedragingen en rent hij als een gek over de bank en jaagt imaginaire prooi. We willen ons huis graag heel houden en zijn nu op zoek naar hulp.
1. Hij heeft in de woonkamer een krabdoos van karton en op de eerste verdieping een krabplank van sisaal. Beiden gebruikt hij af en toe. Dus mss vindt hij dat niet leuk genoeg. We zitten nu te denken om of de krabplank naar beneden te halen of een krabton te halen waar hij zich ook in kan verstoppen. We willen geen grote lelijke krabboom (hebben ook weinig plek). Iemand ervaring met zo'n ton?
2. Iemand enig idee hoe we hem verder afleren om aan de bank en de stoelen te krabben en in de gordijnen te hangen? Plantenspuit uit den boze lees ik vaak. Van anderen hoor ik weer dat het wel kan. Ik wil het hem graag afleren voordat ons meubilair en onze gordijnen kapot zijn. Als hij overdag alleen thuis is of soms in de nacht beneden slaapt dan ben ik eigenlijk super onrustig omdat ik bang ben dat hij iets kapot maakt. Het is geen doen om alles weg te ruimen zoals planten en vazen en zo. O ja, het is een kat die naar buiten mag, dus je zou zeggen dat hij zijn energie daar kwijt kan. Vaak gaat het ook overdag goed maar hij krijgt echt van die rare 5 minuten en dan krabt hij overal en hangt hij overal in. Ik lees alleen maar berichten over opvoeding van kittens maar hij is natuurlij door iemand anders opgevoed en daar mocht hij aan een stoel krabben :( Dit hoorden we ook allemaal pas nadat we hem hebben overgenomen, daarvoor deed hij het maar incidenteel bij ons. Eigenlijk was hij 98% van de tijd heel lief en rustig en nu test hij volgens ons de grenzen uit.
3. We zouden hem het liefst in de nacht binnenhouden en overdag naar buiten laten, maar hij is het al gewend dat hij in de nacht naar buiten mag en hij gaat zijn behoeftes ook alleen maar buiten doen en niet op de kattenbak. Dus hij is overdag binnen en gaat rond elf uur naar buiten tot in de ochtend. Ik vind dat met deze temperaturen helemaal niet leuk, zeker omdat hij dan dus de hele nacht buiten is. Ik heb wel een kunststof huisje met kattenklep buiten neergezet en stro erin gedaan zodat hij een beetje uit het weer kan zitten maar volgens mij gaat hij daar niet in. Mijn man wil geen kattenluik in huis dus we denken om een kattenluik naar de schuur te monteren. Iemand ervaring daarmee of dat warm genoeg is/hoe we het warm genoeg kunnen maken?
4. O ja en tijdens het spelen (met touwtje, niet met handen) kan hij ook ineens zomaar mijn been of arm aanvallen en erin bijten en zijn nagels erin zetten. Ik stop het spel dan direct en negeer hem en hoop dat het helpt. Volgens de oude eigenaar is hij niet te vroeg van de moeder weggehaald maar heeft hun tweede kat wel te hard met hem gespeeld.

Voel me al best uitgeput omdat ik de kater constant in de gaten hou zodat niks gebeurt en we hebben nu best veel stress om de kater terwijl het juist leuk zou moeten zijn en dat is jammer. Dat willen we graag oplossen. Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen.

Groetjes!
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7657
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Kat krabt aan meubilair en hangt in gordijnen

Bericht door Rik »

Welkom op het forum.
Boefje987 schreef: 02 dec 2019 14:45 Alleen nu begint hij aan de bank te krabben en in de gordijnen te hangen. Ook krijgt hij soms gekke gedragingen en rent hij als een gek over de bank en jaagt imaginaire prooi.
Een woord... Catification https://www.youtube.com/results?search_ ... tification
https://www.youtube.com/watch?v=FR8OAGHy1lA

Een krabdoos in de woonkamer en krabpaal op de eerste verdieping is niet voldoende. Hij is natuurlijk graag in de ruimte waar jullie zijn en dat betekent dan ook dat er spullen van hem moeten zijn. Van de bank af/wegzetten kun je doen maar bij elke NEE hoort een JA te zijn. Dus NEE tegen de bank, JA tegen een krabpaal (of krabton). Dat hoort bij elkaar.

Een plantenspuit kun je wel gebruiken maar niet als je een fijne band met hem op wilt bouwen. En reken maar dat ze weten waar het vandaan komt. Het is dus afleiden, NEE tegen de bank maar dan wel een alternatief bieden. En het kan zijn dat je dat vele vele vele malen moet herhalen.

Verder is het van belang hoeveel je met hem speelt. Zeker als hij in zo'n bui komt met zijn gekke 5 minuten kan dat een moment zijn om lekker intensief samen met hem te spelen. Heb je een verenstok. Of stok met touw en veren op het einde. Gooi een paar brokjes door de kamer. Zet een kartonnen doos neer met allemaal krantensnipsels (gooi daar brokjes in). Allemaal spul waar een kat zich lekker op uit kan leven (zonder aan jouw bank te komen).

Een kat gaat eigenlijk altijd te vroeg uit het nest. Beste is dat ie tot zeker 20 weken in het nest bij zijn broers en zussen blijft. Nou, dat gebeurd maar zelden. En daarna is een maatje tot ongeveer 1,5 jaar nog steeds heel erg van belang. Maar zeker als hij een maatje gehad heeft die redelijk ruw speelt, ja, dat is hij dan gewend en zal hij dat bij jullie ook doen. Jullie zullen hem steeds beter gaan leren 'lezen' en precies weten wanneer hij zo'n 'uitval' naar jullie gaat doen. Dan kun je dat voor zijn. Uiteindelijk krijgt hij ook wel door dat hij voor dat soort spel niet bij jullie moet zijn.

Mijn katten komen vrijwel niet buiten. Alleen overdag als het mooi weer is en ik ook buiten ben, kunnen ze in mijn afgesloten tuin. Heb jij ook een afgesloten tuin of kan hij door heel de buurt? Op termijn zou een kattenluik natuurlijk het beste zijn voor een buitenkat. Met katten samenleven is ook op bepaalde punten compromis maken. Een goede flinke krabpaal en kattenluik (als het een buitenkat is) hoort daarbij.

Een goed krabpaal is er ook een waar hij goed in kan klimmen. Dus niet zo'n klein ding waar om de 20 of 30 cm een plateau is. Dus niet zoiets maar zoiets.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Plaats reactie