Puberteit en uitdagen?

Voor vragen over: krabben aan meubilair en behang, kauwen op electriciteitskabels en andere dingen die je kat niet mag, maar wel doet.
Plaats reactie
Xaro
Huiskat
Huiskat
Berichten: 52
Lid geworden op: 29 jun 2019 10:20

Puberteit en uitdagen?

Bericht door Xaro »

Maken katten een puberteit door waarin ze opzettelijk uitdagen? Of ben ik gedrag nu aan het vermenselijken en lijkt het maar zo?

De situatie: Ik heb twee kittens van 20 en 19 weken oud. De kitten van 20 weken gedraagt zich voorbeeldig. Hij doet weinig vervelende dingen. Dat is ook wat lastig, want ik heb mijn woning aardig catproof gemaakt. Maar de andere kitten is een ander verhaal. Die lijkt mij dus uit te dagen.

Als voorbeeld: Ik zit op de bank, laptop op schoot. Meneer wil aandacht hebben en gaat bij me liggen. 9 van de 10 keer geen probleem. Lekker spinnen en kroelen en gewoon lief zijn. Maar 1 op de 10 keer is hij erg vervelend. Wat hij dan doet is de tanden in mijn laptop zetten. Vooral de hoekjes moeten het dan afweten. Ik zeg dan hard nee. Je ziet hem dan ook echt, met z'n kaken nog rond de laptop, naar mij kijken. Maar hij stop niet en gaat daarna meteen door. Fase twee is hem wegzetten, of een zacht tikje op z'n kopje (vergelijkbaar met een kattenmepje). Ook dan 'bevriest' meneer even, maar bijt dan extra door. Ik zet hem daarna vaak weg, maar hij springt meteen terug en gaat meteen op precies hetzelfde plekje bijten. Als ik hem dan weer weg zet komt hij meteen weer bij me, soms aan de andere kant, en bijt dan in mijn kleren.

Hij lijkt dan echt wel door te hebben dat het niet mag, maar lijkt dan ook -juist- door te willen gaan door meestal naar precies dezelfde plek te springen. Bij correctie zie je hem dan ook echt kijken, gaan de oortjes wat naar achteren, en gaat hij harder door.

Is dat echt uitdaaggedrag? Waarom zou hij dit zo doen?
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Puberteit en uitdagen?

Bericht door Rik »

Lijkt mij geen puberteit maar gewoon kittengedrag.
Kittens dagen elkaar (en iedereen en alles) uit. In de hoop om een jachtspel te ontketenen.

Ik zou het tikje (hoe zacht ook) achterwege laten. Dat kan alleen maar de band tussen jullie schaden en hij leert er niets van. Stem licht verheffen en consequent weg zetten mag wel. Maar dat moet je wel veel doen.

Hou er ook rekening mee dat rond deze tijd de tanden aan het wisselen zijn. Dat kan het bijten in alles en nogwat verklaren want dat kan behoorlijk irriteren en bijten geeft dan verlichting. Probeer wat andere dingen te vinden (speeltjes) waar hij lekker zijn tanden in kan zetten.
Wanneer gaat mijn kitten wisselen?
Snijtanden: 3-5 maanden leeftijd.
Hoektanden: 4-6 maanden leeftijd.
Kiezen: 4-5 maanden leeftijd.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Xaro
Huiskat
Huiskat
Berichten: 52
Lid geworden op: 29 jun 2019 10:20

Re: Puberteit en uitdagen?

Bericht door Xaro »

Ja, dat van het tandenwisselen had ik ook al aan gedacht. Had al wat botjes gehaald, maar daar wordt meer mee gespeeld dan echt gekauwd.

Het aparte is ook dat hij verder niet heel bijterig is in dingen. Ik zie hem verder nergens op kauwen in ieder geval. Maar af en toe moet het echt mijn laptop zijn, die hij dan ook echt gericht 'aanvalt' om op te kauwen, ook na wegzetten. Nou ja. Tikjes leert hij inderdaad niks van, zo het lijkt. Heb al wat gevonden dat beter werkt, en meteen een reactie teweegbrengt: tandpasta. Dat krijgt hij te ruiken zodra hij gaat bijten. Meteen reactie, want meneer griezelt van de geur. Ik zal het ook de hoekjes smeren, zodat hij ook niet meer -wil- bijten.
Gebruikersavatar
Zotvanpoezen
Tijger
Tijger
Berichten: 1440
Lid geworden op: 19 sep 2018 16:19
Locatie: Pajottenland /Vlaams Brabant

Re: Puberteit en uitdagen?

Bericht door Zotvanpoezen »

Als hij er niet aan likt is het oké, want tandpasta voor mensen is giftig voor katten:

https://www.dierenartsmaarssen.nl/index ... iftigingen

Waar mijn katjes graag in beten toen ze kitten waren : rieten mandjes :grin: !
viewtopic.php?f=5&t=32802fotoalbum (fotoalbum)

Kopje van Filou (9- 2011), Duvel (4-2012) en Froufrou (7-2015)
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5080
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Puberteit en uitdagen?

Bericht door Synemios »

Hij bijt erin dus krijgt het binnen.
Er zit ook propyleen glycol in tandpasta dat is ook slecht voor katten.
Zijn ook mensen die peper adviseren dat is nog erger.
Gewoon vaak nee zeggen en weg zetten of afleiden.
Het is normaal kitten gedrag
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Puberteit en uitdagen?

Bericht door Rik »

Normaal gesproken schrikt de geur van tandpasta dusdanig af dat ze er niet in bijten. Dat is ff snuif en foetsie. Maar als je ziet dat dat niet zo is (misschien tandpasta zonder die afschrikgeur) dan inderdaad gelijk wegdoen. Want het is wel giftig.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Emmajoja
Poema
Poema
Berichten: 264
Lid geworden op: 20 sep 2018 20:02

Re: Puberteit en uitdagen?

Bericht door Emmajoja »

Hier haten ze de geur van uien. Zo grappig dan ben ik aan het koken en dan mekkeren de poesies om eten. Ik laat ze dan aan de ui ruiken en dan krijg ik me toch een boze blik en daarna rennen ze gouw weg. Haha

Sent from my SM-G960F using Tapatalk

Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5080
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Puberteit en uitdagen?

Bericht door Synemios »

Ik heb een kat gehad die gek was op tandpasta en alles waar menthol in zat, dus ik zou er sowieso mee uitkijken.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
Mleen
Poema
Poema
Berichten: 258
Lid geworden op: 26 jul 2018 11:49

Re: Puberteit en uitdagen?

Bericht door Mleen »

Sinaasappelschillen vinden ze hier echt enorm vies ruiken! Dan zijn ze echt meteen weg en gaan die koppies op standje “gadverdamme”. 🤣
Spookje & Nina 17-06-2018
Sammy* 2000-2014
Mikky* 2000-2012
Xaro
Huiskat
Huiskat
Berichten: 52
Lid geworden op: 29 jun 2019 10:20

Re: Puberteit en uitdagen?

Bericht door Xaro »

Hij hoeft maar een snufje te ruiken en kijkt dan alsof je z'n moeder, overgrootmoeder en eigenlijk z'n entire bloodline hebt beledigd, dus dat hij het opeet zit ik niet over in. Het helpt wel goed, zo'n tubetje even onder z'n neus.
Gebruikersavatar
R1ck
Lynx
Lynx
Berichten: 106
Lid geworden op: 25 mei 2019 10:54

Re: Puberteit en uitdagen?

Bericht door R1ck »

Mleen schreef: 16 sep 2019 10:20 Sinaasappelschillen vinden ze hier echt enorm vies ruiken! Dan zijn ze echt meteen weg en gaan die koppies op standje “gadverdamme”. 🤣
Grappig, als ik aan de manderijntjes zit, komt Nika meteen kijken of er wat te halen valt. Ik verwacht dat de geur niet veel verschilt. Ik hoor vaker dat katten niets moeten hebben van sinaasappelschillen/geur.
Kan ook zijn dat mijn vreetsibeertje nu grenzen verlegt doordat ze mij ziet eten en denkt: dan kan ik dat ook! :lol:
Nika, geboren 11-02-2019, Sibeertje
Embillie
Poema
Poema
Berichten: 234
Lid geworden op: 09 okt 2018 00:54

Re: Puberteit en uitdagen?

Bericht door Embillie »

In mijn ervaring houd dit gedrag vanzelf op als ze ouder worden.
Tenzij je ‘straft’ (wegzetten, hé roepen of een andere reactie op het gedrag) want dan denken ze ‘mooi, daar krijg ik aandacht mee. Ga ik vaker doen!’
Hier helpt laptop oppakken en weglopen het best om geen reactie van de kat uit te lokken.
Dan geef je het signaal: als jij dit doet, loop ik weg en is de pret voorbij. Zo doen katten dat onderling ook.

Verder moet je het maar voor lief nemen. Het hoort er bij! Bijvoorbeeld: Ik had nieuwe gordijnen gekocht vóór ik mijn tweede kitten kocht. Die zien er nu dus niet zo nieuw meer uit. Eigen schuld dikke bult, had ik kunnen verwachten ;)

Ik denk dat bijna alle eigenaren het eerste half jaar dit meemaken. Al zijn er ook kittens die niet sloperig zijn.

Oja; hij kauwt waarschijnlijk op jouw laptop omdat jouw geur daar sterk aan zit, en dat vervelende object hem er van weerhoud lekker op schoot te komen liggen :lol:
Jouw reactie daarop is voor hem als een spelletje. Want hij krijgt er aandacht mee en dat was exact zijn doel.
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Puberteit en uitdagen?

Bericht door Anne »

Pito (12 weekjes oud) heeft een nieuwe hobby, stukjes behang afscheuren van de logeerkamer en er dan mee gaan spelen :grin:
Hopelijk gaat dat ooit ook over
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
pinguin
Tijger
Tijger
Berichten: 2253
Lid geworden op: 03 jul 2011 19:54

Re: Puberteit en uitdagen?

Bericht door pinguin »

Ik had hier een mooie grote pooster van een wereld kaart hangen tot Simba hier kwam wonen

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk

groetjes sproet* 11jr*, snabbel 8jr en Simba 2jr
Julia87
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 30 okt 2019 06:59

Re: Puberteit en uitdagen?

Bericht door Julia87 »

Mleen schreef: 16 sep 2019 10:20 Sinaasappelschillen vinden ze hier echt enorm vies ruiken! Dan zijn ze echt meteen weg en gaan die koppies op standje “gadverdamme”. 🤣
Haha wat grappig. Die van mij ook. Alle 4! :lol: dacht dat ze elkaar aan staken.
Plaats reactie