Help mijn kat heeft een hobby

Voor vragen over: krabben aan meubilair en behang, kauwen op electriciteitskabels en andere dingen die je kat niet mag, maar wel doet.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Trolley
Huiskat
Huiskat
Berichten: 32
Lid geworden op: 14 jan 2019 07:53

Help mijn kat heeft een hobby

Bericht door Trolley »

Murphy van 9 maanden heeft een nieuwe hobby: Aan deuren krabben. Dat begon om zes uur s ochtends en nu al om kwart over vier. Alle deuren in het appartement staan gewoon open, maar ze krabt aan de voordeur.

Ik heb het idee dat het te maken heeft met eten (willen krijgen) en een stukje verveling. Daarom zoek ik een voerpuzzel voor (hoe lullig het ook klinkt) 'domme' katten. Murphy is een schatje maar snapt er helemaal niets van. Mosey heeft een voerpuzzel maar daar loopt ze gewoon overheen. Uit een eierdoos hengelen snapt ze echt niet. Ik wil haar mentaal uitdagen maar weet niet goed hoe. (We strooien nu brokjes op de grond en dat vindt ze wel leuk. )

Verder heeft ze de aandachtsspanne van een goudvis wat spelen een uitdaging maakt. Ze loopt tijdens het spelen regelmatig na een paar tellen weg. Misschien daarom die extra focus op eten? Heeft iemand tips voor leuk en makkelijk speelgoed? De befaamde rollerbaan snapt ze niet.

Hoop dat jullie tips hebben, na een aantal weken deurkrabben en geen succes met opvoeden (niks zeggen en wegzetten) ben ik wel aardig moe ;-)

Edit: goed om te weten, het zijn binnenkatten en ze gaan nooit via de voordeur naar buiten.
Gebruikersavatar
pinguin
Tijger
Tijger
Berichten: 2253
Lid geworden op: 03 jul 2011 19:54

Re: Help mijn kat heeft een hobby

Bericht door pinguin »

Hoe zit het met de krab en klim mogelijkheden?

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk

groetjes sproet* 11jr*, snabbel 8jr en Simba 2jr
Gebruikersavatar
Trolley
Huiskat
Huiskat
Berichten: 32
Lid geworden op: 14 jan 2019 07:53

Re: Help mijn kat heeft een hobby

Bericht door Trolley »

Hoi Pinguin,

Dank je wel voor het meedenken! Krabmogelijkheden zijn er wel (drie krabpalen in huis) en daar maakt ze ook gebruik van (twee van de drie althans). Klimmen doet ze vrij weinig. Wel in de krabpalen, maar verder lijkt ze niet te snappen dat ze ook omhoog kan, (Ze gaat alleen op de bank en op bed.) Zal eens nadenken of ik andere klimmogelijkheden voor haar kan bedenken, misschien dat het voor meer uitdaging / prikkels (en dus vermoeiing) zorgt.
Gebruikersavatar
Zotvanpoezen
Tijger
Tijger
Berichten: 1440
Lid geworden op: 19 sep 2018 16:19
Locatie: Pajottenland /Vlaams Brabant

Re: Help mijn kat heeft een hobby

Bericht door Zotvanpoezen »

Kartonnen dozen met gaten en buizen om ze met elkaar verbinden doen het hier ook goed. Ik verberg er speeltjes in zoals een pingpong balletje, propje papier of catnip speeltje.
viewtopic.php?f=5&t=32802fotoalbum (fotoalbum)

Kopje van Filou (9- 2011), Duvel (4-2012) en Froufrou (7-2015)
Gebruikersavatar
pinguin
Tijger
Tijger
Berichten: 2253
Lid geworden op: 03 jul 2011 19:54

Re: Help mijn kat heeft een hobby

Bericht door pinguin »

Ik wil je niet demotiveren maar hier loopt ook z n kat die niet tegen dichte deur en kan zelfs mijn buiten deur moet er aan geloven. Binnen staan nu alle deuren open.

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk

groetjes sproet* 11jr*, snabbel 8jr en Simba 2jr
Gebruikersavatar
R1ck
Lynx
Lynx
Berichten: 106
Lid geworden op: 25 mei 2019 10:54

Re: Help mijn kat heeft een hobby

Bericht door R1ck »

Wat Nika eigenlijk het leukste speeltje vindt, is een opgefrommeld stukje inpakpapier. Dat ritselt als ze er tegenaan tikt, als ze haar nageltjes gebruikt, kan de prop blijven hangen en dan krijg je zo'n schattig sprongetje en wanneer ze het weg tikt, dan rolt het niet simpelweg een kant op.

Zou de drift om naar buiten te willen te maken kunnen hebben met het paringsseizoen? Nika heeft daar nog geen last van (dit weekend 6 mnd), maar van wat ik gelezen heb, willen ze dan ook naar buiten om een partner te vinden. Diti s natuurlijk maar tijdelijk (enkele dagen/weken).
Nika, geboren 11-02-2019, Sibeertje
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Help mijn kat heeft een hobby

Bericht door Anne »

Heb je al eens valeriaandruppels geprobeerd? dat kan de aandacht verleggen. Lekker op een grote knuffel druppelen waar ze tegen aan kunnen trappelen
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Plaats reactie