Kater met zusje herenigen

Voor vragen over: krabben aan meubilair en behang, kauwen op electriciteitskabels en andere dingen die je kat niet mag, maar wel doet.
Plaats reactie
Derthomas1988
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 09 apr 2019 18:17

Kater met zusje herenigen

Bericht door Derthomas1988 »

Hoi allemaal,

Ik type dit verhaal omdat ik met een dilemma zit. Ik heb in Nov een 4 maanden oude kater genaamd moos geadopteerd. Eerste 2 maanden gingen goed, maar vanaf januari is hij heel destructief geworden. Tot op heden heeft hij 2 stoelen, mijn bank en een hoop andere zaken helemaal vernield. Dit doet hij door erop te bijten als ik aan het werk ben (8 tot 17) medisch is hij tiptop in orde, alle bekende middelen heb ik al geprobeerd. Reden verveling, speeltjes, kauw staafjes helpen niets...... nu heeft hij vorige week een hele week bij mijn ouders gelogeerd. mijn ouders hebben ook een poes (het zusje van moos, waarmee hij 4 maanden in een hok zat). Dit ging perfect, hele dag spelen enz. Nu boden mijn ouders aan om hem over te nemen, ze zijn met pensioen dus dan is hij niet meer alles alleen. Ik vind het lastig, je merkte gewoon aan hem dat hij het daar veel leuker had.. een 2e kat is voor mij geen optie ( reis veel en ben dan mij. Logeer adres kwijt) wat zouden jullie doen? Ik woon er een straat vanaf dus zien ga ik hem toch.. gun dat beestje ook het beste... groet Tom
kittentjes

Re: Kater met zusje herenigen

Bericht door kittentjes »

Eigenlijk geef je zelf de oplossing, ik denk zeker voor Moos dat je hem er in deze oprgroei fase er een plezier mee doet. Het klinkt dus als een hele goede oplossing maar voor jezelf, jij blijft met lege handen achter. Mocht je zelf wel kiezen om dan weer een andere kat te nemen zou ik een solo katje uit het asiel halen die vindt dat alleen zijn helemaal prima.

Verstuurd vanaf mijn SM-A600FN met Tapatalk

Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Kater met zusje herenigen

Bericht door Rik »

Derthomas1988 schreef: 09 apr 2019 18:29 Ik heb in Nov een 4 maanden oude kater genaamd moos geadopteerd. Eerste 2 maanden gingen goed, maar vanaf januari is hij heel destructief geworden.
Ik ga er even vanuit dat hij in die tussentijd wel gecastreerd is. Zo niet, dan wel even laten doen. In januari zal hij dus ongeveer 6 maanden geweest zijn en dan kicken die hormonen in. En daar is niets tegen opgewassen.

Verder is hij natuurlijk nog een kitten. En kittens (zeker tot een jaar of 2-3) hebben een maatje nodig. Want anders gaan ze zich inderdaad vervelen en leven ze zich uit met de middelen die ze hebben.

Overigens heeft het herenigen met zijn zus nog niet direct een zekerheid van slagen. Katten kunnen elkaar snel vergeten. Maar zeker bij kittens komt dat snel weer goed. En je hebt het dus al geprobeerd en het ging dus erg goed.

Bij het alleen leven met één kat moet je erg veel concessies doen. Je moet de kat uitdaging bieden, veel aandacht geven, goede krabpaal etc. etc. Dat is veeeeel meer werk dan dat je twee katten hebt. Bij twee katten vermaken ze zichzelf en zijn ze veel minder destructief. Maar goed, als je geen twee katten wilt (of kunt hebben), dan moet je daar dus wel rekening mee houden.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Derthomas1988
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 09 apr 2019 18:17

Re: Kater met zusje herenigen

Bericht door Derthomas1988 »

Bedankt voor de reacties. Heb hem vanmorgen naar mijn ouders gebracht en daar heeft hij zich van 08:00 tot 16:00 non stop met zijn zusje vermaakt. Toen ik om 17:00 binnenliep was het 3 min knuffelen en weer achter haar aan om te spelen. Hij is indd in januari gecastreerd. Afleiding gaf ik hem door plateaus voor de ramen te maken, speeltjes, touwtjes, enz. Bijten deed hij ook echt alleen als ik meer als 4 uur weg was. De week dat hij eerder bij mijn ouders was, beet hij nergens in. Maatje bijhalen was geen optie omdat ik voor werk vaker enkele dagen weg ben. Wanneer dat is kom ik hem naar mijn ouders brengen. 3 zou teveel zijn. Als ik nu zo thuis zit denk ik: “hij heeft het leuk nu en heeft een maatje, ik vind het vooral leeg en stil nu... pap zei al, haal je hem op vrijdag toch op en hou je hem in het weekend bij jouw. Zou dat werken denken jullie? Of is dat te stressvol?
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Kater met zusje herenigen

Bericht door Rik »

Heen en weer verslepen kan een jonge kat nu nog wel tegen maar hoe ouder hij wordt, hoe moeilijker het wordt om hem elke keer te verkassen.

Ik begrijp dat hij dus heel erg goed met zijn zus overweg kan. En dat is zo goed voor zijn ontwikkeling. Misschien is dat over een paar jaar anders maar die eerste jaren zijn zo belangrijk voor hun beide. Ik neem even aan dat zijn zus het ook leuk vindt, die gezelschap en dat spelen.

En als je vaak weg bent is een andere kat die goed alleen kan zijn natuurlijk ook moeilijk als je die niet naar je ouders kan brengen (omdat die er dan al 2 hebben). Hoewel we hier 3 katten niet teveel vinden hoor :lol:

Wij kunnen ons heel goed voorstellen hoe moeilijk die beslissing is maar het is in hun belang.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Derthomas1988
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 09 apr 2019 18:17

Re: Kater met zusje herenigen

Bericht door Derthomas1988 »

Zijn zusje vind het prachtig, lopen om en om achter elkaar aan. Denk dat ze elkaar nog wel kennen van zolang samen zijn. Heb voorheen 16 jaar lang een kater gehad die prima alleen kon zijn (mits er brokjes waren). Mis momenteel gewoon de gezelligheid om me heen, ben blij dat ik hem gelukkig nog op kan zoeken wanneer ik wil. Naar een asiel had ik hem nooit kunnen brengen (adoptie aan vreemden ook niet). Zal wennen worden, hij sliep snachts altijd langs mijn hoofd.
Derthomas1988
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 09 apr 2019 18:17

Re: Kater met zusje herenigen

Bericht door Derthomas1988 »

Klein vraagje. Moos aard heel makkelijk bij mijn ouders en mij, vorige keer en vandaag lag hij binnen 5 min al te stoeien met zijn zusje. Toen ik
Hem terughaalde na 5 dagen lag hij ook binnen 3 min weer bij me te knorren. Zou het schadelijk zijn als ik hem in het weekend naar mij haal? Dan hou ik wel de connectie, ik ben dan veel thuis en kan ik 3 nachten van hem genieten. Of is dit een heel slecht idee?
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5434
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Kater met zusje herenigen

Bericht door nellebel »

Ik zou het niet doen. Naarmate hij ouder word ik de kans groter dat het lastiger word en dat de klik met zijn zus minder word. Als je zelf een kat mist kun je ook voor een volwassen solo kat gaan uit het asiel. Jouw kat miste duidelijk een maatje,. Heb zelf ook een kat gehad die dezelfde signalen af gaf die voorbij waren toen ze een maatje kreeg. Maar er zijn echte solo katten.

Verstuurd vanaf mijn GM 5 d met Tapatalk

groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
Emmajoja
Poema
Poema
Berichten: 264
Lid geworden op: 20 sep 2018 20:02

Re: Kater met zusje herenigen

Bericht door Emmajoja »

kun je niet een maatje halen en als je dan zelf langer weg bent dat je ouders even langs komen om te voeren e.d? Dit is zo een beetje hectisch voor 't beestje

Sent from my SM-G960F using Tapatalk

Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5434
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Kater met zusje herenigen

Bericht door nellebel »

ik zie dat er een gedeelte van mijn tekst weg is.
moos heeft duidelijk een maatje nodig. ik zou hem echt lekker bij je ouders en zijn zusje laten. ga daar niet in rommelen. nu werkt het nog, maar dat kan zomaar ineens over zijn en dat wil je ook niet. laat hun lekker samen bij je ouders en lekker spelen en genieten.
als jij behoefte hebt aan gezelschap ga dan voor een oudere echte solokat uit het asiel. als je een keer van huis bent vraag je ouders je kat daar eten te geven. een kat is geen voorwerp waar je steeds mee moet gaan slepen
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Plaats reactie