Etensbak en drinkbak omgooien

Voor vragen over: krabben aan meubilair en behang, kauwen op electriciteitskabels en andere dingen die je kat niet mag, maar wel doet.
Plaats reactie
kingmala
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 05 mar 2019 11:33

Etensbak en drinkbak omgooien

Bericht door kingmala »

Hallo

Ik heb een vraag. Gewoon uit nieuwsgierigheid. Ik heb er niet heel veel last, maar dit gedrag is beetje vervelend. Ik heb 2 katten. Oudste van 2011 en jongste van 2016. De jongste heeft de gewoonte om etensbak en drinkbak om te gooien. Ik heb van die ferplast bakken. De bakken zitten dan ahw om een randje waardoor het niet kan schuiven. Mijn jongste tilt de bakjes op om ze vervolgens om te gooien/te kantelen. Ik vind het een beetje vervelend, want dan water uit bakje en brokken eruit. De drinkbak en waterbak zitten op verschillende plekken op zo'n ferplast bak. Ik heb dus 2 ferplast bakken/plateaus. Zij is de enige die het doet. Als ik het hoor, maar niet zie, dan weet ik al dat zij het doet en dan zeg ik er wat van zonder dat ze me ziet en dan stopt ze er wel mee. Maar een andere keer doet ze het gewoon weer. Wie weet waarom mijn jongste kat ( vrouwtje) dit doet?
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Etensbak en drinkbak omgooien

Bericht door Rik »

Misschien doet ze omdat ze het niet fijn vindt waar de waterbak staat.

Ik begrijp dat de waterbak en drinkbak naast elkaar staan/zitten. Niet alle katten vinden dat fijn. Ik zou het gewoon eens proberen met aparte etens- en drinkbakjes. Kunnen gewoon keuken-schaaltjes zijn. Maar probeer gewoon eens wat anders neer te zetten. Misschien helpt het.

Het kan natuurlijk ook zijn dat je een lekker waterrat hebt die met water wil spelen :)
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9309
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Etensbak en drinkbak omgooien

Bericht door castratenkoor »

Grote dik-glazen waterbak is hier DE oplossing. Gescoord bij kringloop voor een paar duppies, eigenlijk bedoeld voor plant. Ook voordeel is dat hij 10-15 cm hoog is zodat ze niet hoeven te bukken bij het drinken.
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6806
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Etensbak en drinkbak omgooien

Bericht door Dinky »

Ik zou eens kijken of het helpt om een stenen schaaltje neer te zetten, bijvoorbeeld een soepkom. Die zijn zwaarder om te voorkomen dat ze omgegooid worden.
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
R1ck
Lynx
Lynx
Berichten: 106
Lid geworden op: 25 mei 2019 10:54

Re: Etensbak en drinkbak omgooien

Bericht door R1ck »

Ik heb twee cat mate drink fonteinen en sinds kort ook een grote glazen bak waar ze geen last heeft van haar snorharen. Ze drinkt daardoor gelukkig goed. Nika is totaal niet bang voor water en vindt het heerlijk als ik haar nat maak. De keren dat een drinkbak omgaat hier, dan is het omdat dit in een speelse bui gebeurt. Eenmaal is er een brokje die ze uit een doolhof gehaald had en mee ging spelen onder de drinkfontein gekomen. Die moest natuurlijk om., Maar ook als ze in volle vaart achter een speeltje aanzit, dan wil het nog wel eens gebeuren dat het speeltje de kat over/op/tegen de drinkbak aan doet vliegen.
Nika, geboren 11-02-2019, Sibeertje
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5434
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Etensbak en drinkbak omgooien

Bericht door nellebel »

hier ook loeizware glazen bak op de vensterbank omdat gijs hem anders naar beneden gooit. hij speelt ook altijd met water. als hij er niet uit drinkt zit hij er wel met zijn pootjes in te klooien. de andere waterbakjes laat hij met rust.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Etensbak en drinkbak omgooien

Bericht door Anne »

Ik heb zelf deze fontein https://shop-cdn-m.shpp.ext.zooplus.io/ ... e_03_2.jpg
die kunnen ze echt met geen mogelijkheid omver krijgen. En het mooiste is dat Maxi er ook geen waterballet van kan maken want het water loopt onderin gelijk weg.
Ik heb in de badkamer wel een groot glazen bak met water staan waar hij zich kan uitleven

Ik zou een zware voerbak nemen of leg er anders een zware steen in
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
OMH
Poema
Poema
Berichten: 220
Lid geworden op: 25 jan 2020 17:37

Re: Etensbak en drinkbak omgooien

Bericht door OMH »

Tja, dat "probleem" hebben we hier ook. Allebei zijn het water(r)katten, ze gaan in de bakjes staan met als resultaat overal natte poezenvoetjes, gooien de waterbakjes om en spelen ermee. We hebben van alles geprobeerd: diepere bakjes, ondiepere bakjes, zware bakjes, een handdoek eronder, maar ze zijn kennelijk gek op water dus dan raak je snel uit de mogelijkheden.
Zo'n waterfontein hebben we ook gehad, maar die maakte een zoemgeluid en daar ben ik niet goed in ;-)...
Iemand nog een tip? Alvast bedankt!
The catter the better!
Groetjes van Olga, maar vooral van Noek en Tika
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Etensbak en drinkbak omgooien

Bericht door Anne »

Bij een zoemgeluid van de motor is er meestal een probleem zoals viezigheid of kalk
Heb je hem al eens ontkalkt? En de motor van binnen open gemaakt en schoongemaakt ( staat in de gebruiksaanwijzing hoe dat moet)
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
OMH
Poema
Poema
Berichten: 220
Lid geworden op: 25 jan 2020 17:37

Re: Etensbak en drinkbak omgooien

Bericht door OMH »

Dank voor je reactie. We hebben die waterfontein teruggebracht omdat hij ook lekte. Misschien moeten we een ander model proberen - ik ben er vrij dom van uitgegaan dat die dingen allemaal geluid maken. Morgen maar eens verder zoeken! Evengoed bedankt voor de tip, mocht een ander model goed bevallen dan houd ik je tip in mijn achterhoofd, uiteindelijk zal kalkvorming misschien niet tegen te houden zijn.
En tot we een andere hebben gewoon maar geduldig dweilen :D!
The catter the better!
Groetjes van Olga, maar vooral van Noek en Tika
Gebruikersavatar
Coraline
Lynx
Lynx
Berichten: 119
Lid geworden op: 09 dec 2019 23:06

Re: Etensbak en drinkbak omgooien

Bericht door Coraline »

Ik heb ook 1 waterratje ipv een kat 😁 Bij mij helpt het om drinkmokken van verschillend formaat met water erin neer te zetten. En een stenen drinkschaal. Daarnaast nog een Catmate.
Elke dag verschoon ik het water van alle bakjes en verzamel het in een grote teil. Die zet ik op de grond en daar spelen ze samen een tijdje met het water. Ondertussen vervang ik de alle mokken en bakjes, was ze en droog ze af en Zet ze op hun plaats. Ik vul een schone fles met water en vul langzaam de bekers en bakjes want Kennedy wil wil graag toe kunnen zien dat ik ze goed vul. En ook tussendoor even drinken van het “stromende” water.
Het is een activiteit op zich maar een erg leuke! En sindsdien geen natte vloer meer.
Gebruikersavatar
Coraline
Lynx
Lynx
Berichten: 119
Lid geworden op: 09 dec 2019 23:06

Re: Etensbak en drinkbak omgooien

Bericht door Coraline »

Waarom jouw kat dit doet weet ik trouwens niet. Ik werd een beetje enthousiast toen ik las over water en katten 😄
Gebruikersavatar
R1ck
Lynx
Lynx
Berichten: 106
Lid geworden op: 25 mei 2019 10:54

Re: Etensbak en drinkbak omgooien

Bericht door R1ck »

Mijn tweede catmate drinkfontein bromde ook. Meteen teruggebracht en een nieuwe gekregen. Op de motor zit geloof ik een (Half?) jaar garantie, dus als hij bromt, gewoon een nieuwe halen.
De mijne begint ook te zoemen als er te weinig water in zit. Het hangt geloof ik ook samen met de pompsnelheid.
Ik gebruik alleen gefilterd water tegen kalk en vervang de catmate filter om de maand. Zo blijft de pomp mooi schoon.
Nika, geboren 11-02-2019, Sibeertje
Plaats reactie