Poes na krijgen van kittens echt mega irritant :$

Voor vragen over: krabben aan meubilair en behang, kauwen op electriciteitskabels en andere dingen die je kat niet mag, maar wel doet.
Jillybil
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 19 jun 2018 20:03

Poes na krijgen van kittens echt mega irritant :$

Bericht door Jillybil »

Wij hebben een poes van net een jaar oud. Perongeluk is ze zwanger geraakt (wij dachten dat ze niet meer Krols was, Oops).

Inmiddels heeft ze een nestje van 4 kittens van nu 4,5 week oud. Ze is een reuze goede moeder poes geweest, maar begint nu echt wel heel vervelend te worden.

Ze blijft de kittens gelukkig wel voeden (moet ook want 2 willen nog geen ander voer), maar dat doet ze wel pas nadat wij haar weer opsluiten bij haar kids.

Dit is nog niet het ergste want dit kunnen we wel blijven regelen. Wat veel erger is, is haar geschooi en het azen op eten. Het lijkt serieus wel een straatrat. We krijgen haar moeilijk van het aanrecht, ze maakt de containers open en scheurt vuilniszakken open. Ze is bij ons avondeten niet weg te slaan.

Normaal was ze altijd wel een ‘boefje’ en keek ze altijd eerst nog even ontdeugend als we haar corrigeerden, maar vervolgens luisterde ze wel. Nu pakt ze gewoon de hele zal brood in haar bek en rent er vandoor!

Ze was na de bevalling en het melken (net als veel poezen) behoorlijk mager. En na het zien van dit gedrag zijn we haar wel bij gaan voeden, in de hoop dat het gewoon kwam omdat ze meeeegaaa honger had. Maar inmiddels heeft ze weer een goede buik, kam ze ten alle tijden bij haar brokjes. Maar het probleem lost zich dus niet op.

Sorry beetje lang verhaal, maar help!! Is dit normaal bij jonge moeders?
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7658
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Poes na krijgen van kittens echt mega irritant :$

Bericht door Rik »

Heb je dan vuilniszakken binnen staan? Want ik mag wel even aannemen dat ze niet meer buiten komt (anders zit je straks weer met een nestje).

Je moet haar gedrag ook niet zien als irritant maar als moederinstinct.

Ik vraag me verder af of brokjes wel een goed voer zou zijn geweest voor een zogende moeder. Ze had ook al tijdens haar zwangerschap bijgevoerd moeten worden.

En een poes van nét 1 jaar had natuurlijk ook allang gecastreerd moeten zijn. Want "per ongeluk" zwanger bestaat niet. Je riskeert op dit moment overigens ook de gezondheid van de poes want deze loopt een verhoogt risico op melkkliertumoren en baarmoederontsteking.

http://www.dierenkliniekdezon.nl/index.php?pid=8
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Jillybil
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 19 jun 2018 20:03

Re: Poes na krijgen van kittens echt mega irritant :$

Bericht door Jillybil »

Euh... thnx voor de tip, oh wacht die heb je niet, enkel commentaar!

Het was de bedoeling dat ze een nestje zou krijgen vandaar dat ze niet gesteriliseerd was. Na 1,5 week dachten we dat ze Krols af was.

Ze is gewoon lekker buiten nu weer want het ze is ook gewoon een buitenpoes. En ja ze wordt na dit nestje ook binnenkort gesteriliseerd.

De vuilniszakken staan dus gewoon buiten.

Nogmaals thnx voor nothing en de niet opbouwende kritieken...
Gebruikersavatar
pinguin
Tijger
Tijger
Berichten: 2253
Lid geworden op: 03 jul 2011 19:54

Re: Poes na krijgen van kittens echt mega irritant :$

Bericht door pinguin »

Ook hallo
Wat een vriendelijke reactie van iemand die de moeite neemt om info te geven.

Ik zou zeggen bel ze dinsdag even voor advies misschien hebben zij nog tips voor je. Het is gratis Afbeelding

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk

groetjes sproet* 11jr*, snabbel 8jr en Simba 2jr
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7658
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Poes na krijgen van kittens echt mega irritant :$

Bericht door Rik »

Jillybil schreef:Euh... thnx voor de tip, oh wacht die heb je niet, enkel commentaar!
Euh, ik had dus wel een tip maar daar lees je overheen.
Rik schreef:Je moet haar gedrag ook niet zien als irritant maar als moederinstinct.
Maar goed. Een andere tip is de vuilniszakken buiten bereik plaatsen en het aanrecht schoonhouden.



Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Poes na krijgen van kittens echt mega irritant :$

Bericht door ErikPhilippus »

Dit soort topics vindt ik dus 'mega irritant'. Oops: nog iemand met niet-opbouwend commentaar....

Een moederpoes kan kort na de bevalling (soms binnen 1 of 2 weken) weer vruchtbaar zijn, dus wat Rik zegt, is volledig terecht: als de moederpoes weer 'lekker buiten' is, loop je grote kans dat ze alweer zwanger is. Dus haar 'na dit nestje binnenkort' castreren (ik neem aan dat je dat bedoeld, en niet steriliseren) is rijkelijk laat.

En ja, dit gedrag is normaal bij een hongerig tienermoedertje.
Fanta
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 09 jan 2015 00:34

Re: Poes na krijgen van kittens echt mega irritant :$

Bericht door Fanta »

ErikPhilippus schreef:Dit soort topics vindt ik dus 'mega irritant'. Oops: nog iemand met niet-opbouwend commentaar....

Een moederpoes kan kort na de bevalling (soms binnen 1 of 2 weken) weer vruchtbaar zijn, dus wat Rik zegt, is volledig terecht: als de moederpoes weer 'lekker buiten' is, loop je grote kans dat ze alweer zwanger is. Dus haar 'na dit nestje binnenkort' castreren (ik neem aan dat je dat bedoeld, en niet steriliseren) is rijkelijk laat.

En ja, dit gedrag is normaal bij een hongerig tienermoedertje.


Volledig mee eens ! En daarom reageer ik ook totaal niet op de vraag in deze topic, want ik zou namelijk alleen maar lelijke dingen zeggen Afbeelding


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Jillybil
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 19 jun 2018 20:03

Re: Poes na krijgen van kittens echt mega irritant :$

Bericht door Jillybil »

Mijn vraag was of dit gedrag normaal was bij jonge moeders en of ik er wat tegen kon doen.

Vervolgens krijg ik over mij heen dat ze snel weer Krols kunnen raken en verhoogde kans hebben op tumoren en ontstekingen. Nou dat kan van de kattenpil ook, vandaar de we gingen voor de methode ‘onthouding’. Nu ze toch gecastreerd gaat worden en we er voor kiezen om haar baarmoeder te laten verwijderen (want ja, ook dat is een hele goede manier voor sterilisatie) is het niet erg dat ze buiten komt. (Oh en nee daarover hoef ik ook geen ‘goedbedoelde’ adviezen)

Ik hoef dus geen tips over de vruchtbaarheid van onze poes, noch over hoe we onze vuilniszakken neerzetten (die we uiteraard nadat we dit gedrag zagen in de garage hebben gezet buiten het bereik van de poes), noch over het voer van de poes, want ze krijgt erg voedzame brokje en inmiddels dus nu ook vlees.

Ik kwam op dit forum voor advies over het ‘gedrag’ van onze poes en krijg vervolgens betweterige ongevraagde informatie. Gewoon vragen stellen had ook gekund in plaats van aannames doen.
Gebruikersavatar
pinguin
Tijger
Tijger
Berichten: 2253
Lid geworden op: 03 jul 2011 19:54

Re: Poes na krijgen van kittens echt mega irritant :$

Bericht door pinguin »

Iemand die met zn houding binnen komt zal naast de vraag ook deze info krijgen. Want veel mensen dele graag hun kennis en willen onervaren baasjes graag extra voor lichten.
Een rondje op dit forum had je al genoeg gezegd over hoe hier word gedacht over zulke nestjes.

Ik heb je een andere tip gegeven doe er wat mee.

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk

groetjes sproet* 11jr*, snabbel 8jr en Simba 2jr
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7658
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Poes na krijgen van kittens echt mega irritant :$

Bericht door Rik »

Jillybil schreef: 20 jun 2018 17:15 Ik kwam op dit forum voor advies over het ‘gedrag’ van onze poes en krijg vervolgens betweterige ongevraagde informatie. Gewoon vragen stellen had ook gekund in plaats van aannames doen.
Mijn advies was heel duidelijk. Je moet dat gedrag niet als irritant zien maar als gewoon voor een moederpoes.

En ja, dan krijg je er op dit forum gewoon het ongevraagde advies gratis bij (wat in het belang is van je poes). Dat had je kunnen weten als je hier op het forum even rondgekeken had.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Yo16Ka16No11
Cheetah
Cheetah
Berichten: 831
Lid geworden op: 24 aug 2016 20:35

Re: Poes na krijgen van kittens echt mega irritant :$

Bericht door Yo16Ka16No11 »

Jammer, dat je zo vijandig reageert wanneer je om advies vraagt. Dit is een open vraag en advies kan dan ook subjectief ingevuld worden. Nu had ik wel een klein adviesje, maar ja....ik kiijk wel uit.....

Maarrrr, ben het volledig eens met Rik!
Warme groet, Mariska

Nora, Teun & Tilly
Karel 2000-2017 & Yoki 2000-2018
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Poes na krijgen van kittens echt mega irritant :$

Bericht door ErikPhilippus »

Oei.... niet alleen het moederpoesje moet klaarblijkelijk gedrild worden, maar je wilt ook dat de leden van dit forum naar je pijpen dansen. Helaas: nog het één, noch het ander zal gaan gebeuren.....

Bovendien: je hebt van diverse kanten nu toch antwoord gekregen op je allesomvattende vraag "help!! is dit gedrag normaal voor een jonge moederpoes?". JA
Gebruikersavatar
Hawk
Huiskat
Huiskat
Berichten: 63
Lid geworden op: 17 jun 2017 09:24

Re: Poes na krijgen van kittens echt mega irritant :$

Bericht door Hawk »

Ik hoop dat de poes het van haar "baas" wint in dit huis :catani:
Anasja: 23-5-2017 Brits Langhaar poes
Rick: 20-5-2017 Brits Korthaar kater
Sahara: 21-7-2021 Siberische kat poes
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7658
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Poes na krijgen van kittens echt mega irritant :$

Bericht door Rik »

Later, na de reactie, viel mij ook de volgende zinsnedes nog op:
Maar inmiddels heeft ze weer een goede buik, ...
en
Ze is gewoon lekker buiten nu weer want het ze is ook gewoon een buitenpoes.
Toen bekroop bij mij de gedachte nog even "ze zou toch niet al weer zwanger zijn?".
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6814
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Poes na krijgen van kittens echt mega irritant :$

Bericht door Dinky »

Rik schreef: 21 jun 2018 23:18 Toen bekroop bij mij de gedachte nog even "ze zou toch niet al weer zwanger zijn?".
Zou in deze tijd van het jaar niet vreemd zijn en dan zal je zien dat wanneer ts bij de da komt voor castratie dit niet mogelijk is omdat de kittens dan al te ver heen zijn voor abortus.
Zou ook extra verklaring zijn voor de enorme honger.
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Plaats reactie