Kitten blijft bijten

Voor vragen over: krabben aan meubilair en behang, kauwen op electriciteitskabels en andere dingen die je kat niet mag, maar wel doet.
Luxie_the_brit
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 11 mei 2018 16:24

Kitten blijft bijten

Bericht door Luxie_the_brit »

Hallo allemaal!

Ik ben nieuw hier en eigenlijk ook nieuw in de kattenwereld! Ik kan daarom wel wat tips en hulp gebruiken van de meer ervaren katten liefhebbers. Sinds februari hebben wij een Brits korthaar katertje. Hij is nu 5 maanden oud. Het is een heel vrolijk, enthousiast en nieuwsgierig mannetje. Bezoek wordt enthousiast begroet en meneer is gelukkig eigenlijk nergens bang voor. Hij is lekker speels maar ook erg aanhankelijk. Waar wij zijn daar is hij ook en knuffelen lijkt hij ook niet erg te vinden :-)

Allemaal heel positief dus! Het enige probleem waar wij tegen aan lopen is dat hij (tijdens het spelen) ons blijft bijten. Hij speelt liever met onze handen en armen dan met zijn speelgoed. Onze armen en handen zijn zo erg kapot dat mensen gewoon vragen wat er aan de hand is. Ook ineens je benen of voeten pakken vindt hij erg grappig als we langslopen. We hebben van alles geprobeerd om hem te leren dat dit niet mag maar niets werkt. Je krijgt van allerlei mensen ook echt heel divers advies en op een gegeven moment ga je alles proberen. Maar tot op heden dus nog zonder succes.

We hebben geprobeerd hem bij ons weg te zetten zodra hij bijt (met het risico dat hij je dan ook met zijn pootjes vastpakt), we proberen hem een time-out te geven (dus even ergens anders in een afgesloten ruimte), zelfs de plantenspuit geprobeerd maar dat maakt totaal geen indruk op hem dus daar zijn we mee gestopt omdat we dit ook niet fijn vonden. Een tik op de neus maakt hem juist "boos" en geeft hem nog meer reden of weer te bijten. We proberen hem duidelijk 'NEE' te zeggen en hem dan weg te zetten of een time-out te geven en bij positief gedrag proberen we hem op een vrolijke toon 'GOED ZO' te zeggen. Echter zien we totaal geen verbetering.

Heeft iemand een tip wat we nog kunnen proberen? Heeft iemand hier ervaring mee?
Hij krijgt echt voldoende aandacht en liefde dus daar ligt het niet aan. We merken ook aan hem dat het echt puur speels is en niet gemeen (tenzij je hem op een manier corrigeert die hij niet leuk vindt).

Ik vind het vooral erg belangrijk dat we dit hem afleren omdat hij dit ook bij bezoek doet en ik heb kleine neefjes die geregeld langskomen.

Ik zie jullie tips graag tegemoet. Bedankt!
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6803
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Kitten blijft bijten

Bericht door Dinky »

Vaak kan een leeftijdsgenootje het beste leren dat bijten pijn doet.
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Kitten blijft bijten

Bericht door Rik »

Zo te lezen heeft hij inderdaad vreselijke behoefte aan een maatje.

Waarom kittens altijd samen? Waarom plaatsen wij geen kittens in hun eentje?
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9309
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Kitten blijft bijten

Bericht door castratenkoor »

Een kittenvriendje om lekker mee te rauzen lijkt ook mij een goed plan. Heeft hij genoeg uitdaging? Een flinke krabpaal - voedselverrijking?

In zulke situatie kun je het beste denken in oplossingen om de situatie te veranderen. Niet om het kitten aan te passen. Huis catproof, niet kitten huisproof.

Hoeveel ruimtes heeft hij in huis ter beschikking? Kun je niet ergens een klimmuur voor hem maken?
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
RodeKaterHans
Lynx
Lynx
Berichten: 107
Lid geworden op: 18 sep 2017 18:23

Re: Kitten blijft bijten

Bericht door RodeKaterHans »

Eens met mijn voorgangers. Hoewel mijn kater Hans dit gedrag nooit vertoond heeft, heb ik er sinds twee weken een kitten bij. Als dat een optie is kun je dat het beste zo snel mogelijk doen. Tis meestal hoe jonger, hoe makkelijker (Hans is 11 maanden, hier ging het achteraf eigenlijk best soepel, maar IK heb de eerste week toch regelmatig hartverzakkingen gehad. Ik had het beter meteen/eerder gedaan).
Als dat geen optie is, wat buiten de adviezen hierboven misschien helpt: meteen stoppen om met je handen met hem te spelen. Ook als hij zachtjes doet..(Bijv hem uitdagen door met je vingers te trommelen, daag hem ipdv uit met een speeltje). En maak hem meerdere malen per dag goed moe door hem te laten jagen met bijv. een speelhengel (cat dancer is ook een aanrader). Hans werd goed moe van trap rennen, bed op en af rennen en klimmen.

Succes!
Groeten Ella
Hans (2017) & Bertje(2018)
Hans en Bertje
Gebruikersavatar
KleinDraakje
Poema
Poema
Berichten: 378
Lid geworden op: 02 jan 2018 08:42
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Kitten blijft bijten

Bericht door KleinDraakje »

Consequent niet meer met je handen spelen en ook niet in de buurt van hem leggen als hij in een speelse bui is. Zodra hij het doet direct weglopen en negeren. Hij heeft veel energie die hij kwijt wilt dus een tweede maatje is echt aan te raden!

Wij krijgen begin juli drie Brits Korthaar kittens, eerst wilden we er twee maar een derde is nog leuker. Een kattenmaatje kan je als mens niet vervangen 😊
- Viv
En de drie bengeltjes
Rocky, Marble & Pebbles 💖

Bekijk ons foto album
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9309
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Kitten blijft bijten

Bericht door castratenkoor »

Zolang je blijft rekenen op een wondermiddel waarmee je een over-enthousiast kitten omtovert in een bank-hangende teddy-beer, hebben adviezen weinig zin. (Die heb je op Facebook ook al dagenlang gekregen.)

Nogmaals je kunt je beter verdiepen in de omstandigheden voor hem veranderen. Als een kitten-vriendje geen optie is - plafondhoge krabpaal een speelrails en een klimmuur zijn dan zeer aan te bevelen. Hij heeft alternatieven nodig om zijn energie kwijt te kunnen. En geloof me, het kan 2-3 jaar duren voor hij is uitgepuberd.
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Kitten blijft bijten

Bericht door Rik »

castratenkoor schreef:(Die heb je op Facebook ook al dagenlang gekregen.)
Jij krijgt schijnbaar iets meer informatie dan wij :)

Laatst gewijzigd door Rik op 12 mei 2018 17:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5434
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Kitten blijft bijten

Bericht door nellebel »

Onze Flippie ging dit ook doen terwijl ze de allerliefste ooit was. Bleek een maatje te missen. Katje erbij en er is nooit meer gebeten

Verstuurd vanaf mijn GM 5 d met Tapatalk

groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
Cyamytha
Poema
Poema
Berichten: 299
Lid geworden op: 29 dec 2013 13:51
Locatie: Deventer

Kitten blijft bijten

Bericht door Cyamytha »

Zelfde geldt hier ook. Sinds Beer er is heeft Karel mij nooit meer spontaan gebeten of “aangevallen”.
Ankie, personeel van Beer en vrouwtje van Astor de hond!

Album Karel en Beer


*Karel* (28-7-'13..5-6-'18)
Luxie_the_brit
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 11 mei 2018 16:24

Re: Kitten blijft bijten

Bericht door Luxie_the_brit »

Bedankt voor jullie reacties! We zijn voor hem nu inderdaad een vriendje aan het overwegen. Dat vriendje zal er echter niet 1, 2, 3 zijn omdat we dan weer graag een Brits Korthaar kitten willen. Lux is nu 5 maanden oud, we hopen sowieso dit jaar nog een kitten te hebben gevonden. Ik hoop dat het introduceren aan elkaar dan nog goed moet gaan!

@castratenkoor: Hij heeft vrijwel de hele woning tot zijn beschikking. En wat bedoel je met facebook? Ik zit niet op facebook :-)

Ik had zelf al het vermoeden dat een vriendje voor Lux de beste oplossing was. We hebben hier in eerste instantie bewust niet voor gekozen. Je hoort en leest toch ook veel dat katten solitaire dieren zijn en ook de dierenarts gaf aan dat het geen probleem moest zijn. We wonen (nu nog) op een appartement en ook mede om die reden zijn we in eerste instantie voor 1 kitten gegaan. Om het huis katproof te maken voor 2 kittens leek mij weer een hele andere stap. Delen ze bijvoorbeeld de kattenbak?
Gebruikersavatar
saskya
Huiskat
Huiskat
Berichten: 22
Lid geworden op: 12 mei 2018 17:07

Re: Kitten blijft bijten

Bericht door saskya »

Mijn Fleur deed het ook, in het begin zag ik het niet aankomen en had ze me in een keiharde houdgreep tussen de kaken, een aantal keren met dikke bloedende hand tot gevolg :-( Van de schrik werd ik boos maar dan werd zij boos en dan wordt het allemaal heel vervelend. Nu doet ze het al een stuk minder, meestal zie ik het aankomen en dan is een strenge 'Nee!' wel voldoende om haar om te laten draaien en soms is er meer nodig in de vorm van afleiding. Een propje papier door de kamer gooien en alles is vergeten.

Ik ben veel thuis, toch overweeg ik ook wel een vriendje of vriendinnetje. Lijkt me wel gezellig zowel voor Fleur als voor mij ;-)
Gebruikersavatar
pinguin
Tijger
Tijger
Berichten: 2253
Lid geworden op: 03 jul 2011 19:54

Re: Kitten blijft bijten

Bericht door pinguin »

Simba bijt ook maar die heeft tot 14 weken geen leeftijd genoot gehad en is alleen menselijk gecorrigeerd in die tijd. Hij reageert op de term zachtjes dan stopt die vaak wel. Maar door ingrijpen van Snabbel en het corrigeren van Snabbel op het bijten van Simba is het hier nu alleen nog liefdes beetjes en soms tijdens het spelen

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk

groetjes sproet* 11jr*, snabbel 8jr en Simba 2jr
Claudia69
Huiskat
Huiskat
Berichten: 54
Lid geworden op: 06 jun 2017 20:14

Re: Kitten blijft bijten

Bericht door Claudia69 »

Die is volgens mij nog volop aan het wisselen en dat is nu eenmaal een bijterig moment. Geduld. En dat vriendje zou kunnen helpen, maar ook voor ruzie zorgen.
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9309
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Kitten blijft bijten

Bericht door castratenkoor »

Luxie_the_brit schreef: 14 mei 2018 10:41 Bedankt voor jullie reacties! We zijn voor hem nu inderdaad een vriendje aan het overwegen. Dat vriendje zal er echter niet 1, 2, 3 zijn omdat we dan weer graag een Brits Korthaar kitten willen. Lux is nu 5 maanden oud, we hopen sowieso dit jaar nog een kitten te hebben gevonden. Ik hoop dat het introduceren aan elkaar dan nog goed moet gaan!
Dat is net zoiets als een kleuter van 4 jaar die een pop wil en die dan pas geven als het kind 14 jaar is. Dat is mosterd na de maaltijd. Juist in die eerste maanden hebben kittens behoefte aan een maatje. Als je wacht tot hij een jaar is heb je kans dat hij zover solo-kat (en gedragsgestoord) is dat hij een kitten de deur uit mept. Misschien kun je overwegen een htk-kitten uit asiel of opvang te halen?

Ik zou sowieso hem laten castreren binnenkort. Dat kan ook al een hoop "agressie" schelen.

Zeker zolang hij alleen is, zou ik zorgen voor meer uitdaging voor hem in huis. Een flinke krabpaal, liefst tot plafond. In een andere ruime nog een leuke krabton. Spannend speelgoed, zoals een flinke speelrails. Vinden ze vaak erg leuk, die balletje door de banen meppen en hengelen. En genoeg met hem spelen met propjes weggooien b.v. en een leuke speelhengel.

Wat ook erg leuk is voor een kitten in opgroei is een klimmuur. Is gewoon zelf voor weinig geld te realiseren. Plankjes met restjes vloerbedekking op verschillende hoogte langs een muur bevestigen.

Of twee katten op één kattenbak kunnen hangt van de katten en de situatie af. regel is aantal katten + 1. Dat zou in jouw geval betekenen dat je drie bakken zou nemen. Er zijn katten die makkelijk een bak delen, maar zeker bij zo'n dominantje acht ik de kans klein dat dat gaat werken. Dus dan zou ik minstens 1 bak erbij nemen.
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Plaats reactie