Kitten blijft bijten

Voor vragen over: krabben aan meubilair en behang, kauwen op electriciteitskabels en andere dingen die je kat niet mag, maar wel doet.
Luxie_the_brit
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 11 mei 2018 16:24

Re: Kitten blijft bijten

Bericht door Luxie_the_brit »

Bedankt voor jullie reacties. Wat betreft zijn gezondheid: zijn tanden en tandvlees zien er goed uit, zijn eetlust is niet anders dan anders, voor koekjes loopt hij nog steeds snel voor me uit naar de keuken, hij lijkt qua gewicht ook gelijk te blijven. Gister heb ik nogmaals geprobeerd om met hem te spelen. Ik heb Jax hiervoor weer even apart gezet en na een tijdje wilde Lux toch wel even kort met me spelen.

Mijn vriend gaf aan dat Lux hem gister duidelijk om aandacht vroeg of zelfs weer lekker aan het spinnen was. Zijn gedrag tegenover mijn vriend is ook veranderd maar het lijkt erop alsof hij mij helemaal geen aandacht meer geeft. Ik heb het hier ook met mensen in mijn omgeving over gehad en zij dachten misschien dat Lux een beetje op zijn teentjes is getrapt en nu op zijn manier boos op me is. Hij krijgt van mij meestal de meeste aandacht en wellicht vindt hij het delen van de aandacht even niet zo leuk? Zou het kunnen zijn dat Lux op dit moment "boos" op me is? Maar verklaart dit ook zijn slome gedrag? Hebben jullie dit eerder gehoord/meegemaakt? Het is echt een wereld van verschil met hoe Lux was voordat Jax kwam. Mochten jullie denken dat dit het geval is, wat kan ik doen om Lux over zijn boosheid heen te helpen?
Gebruikersavatar
KleinDraakje
Poema
Poema
Berichten: 378
Lid geworden op: 02 jan 2018 08:42
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Kitten blijft bijten

Bericht door KleinDraakje »

Hihi, ik herken wat je probeert te doen want ik doe het zelf ook. Het vermenselijken van de kat. Hou er rekening mee dat veel dingen die jij lijkt te zien of aan elkaar gaat relateren, voor de kat wellicht helemaal niet zo is. Wij als mens hebben hele ingewikkelde emotionele mogelijkheden en bij een kat is dat echt simpeler.

Naar mijn ervaring. Geef het tijd. Een verandering in huis en omgeving betekent meestal dat een kat ook zijn plekje en draai weer moet vinden. Dat betekent echt niet dat hij ineens boos op jou is en dat ook dagenlang blijft.
- Viv
En de drie bengeltjes
Rocky, Marble & Pebbles 💖

Bekijk ons foto album
Gebruikersavatar
maliejane
Lynx
Lynx
Berichten: 107
Lid geworden op: 03 jul 2018 16:11

Re: Kitten blijft bijten

Bericht door maliejane »

Ik kom je topic nu net pas tegen en vraag mij af hoe het nu gaat ;)

Mijn oudste kat was 1 jaar en 12 weken toen er een kitten van 12 weken bij kwam. Voor de kitten kwam viel ze ook mijn voeten aan en leek een maatje te missen. Toen Vixey er was bleek ook dat ze het spelen met haar geweldig vond het het "maatjesgedrag" naar mij was ook gelijk over. Dusty was in het begin wel erg onder de indruk van Vixey.. Liet haar eten jatten, kwam alleen voor aandacht als Vixey niet in de buurt was en ging gelijk weg als ze kwam etc. Ook was ze een stuk rustiger en wilde alleen spelen als ze zeker wist dat Vix niet in de buurt was en mee zou gaan doen (Vix speelt veel onstuimiger dus dat vond Dust maar niks).

Inmiddels is Vixey er 3 maanden en is Dusty sinds 2 weken omgeslagen naar een kat die niet meer met zich laat sollen. Zij is nu degene die het voer van Vix jat, als ze geen zin heeft in Vix laat ze dat duidelijk merken en bij elkaar liggen gebeurt nu weinig. Maar samen spelen doen ze nog steeds wel. Bij Dust is het dus heel duidelijk dat ze het samen spelen geweldig vind, maar dat Vix daarna moet oprotten en haar lekker met rust moet laten xD Als Dust er wel zin in heeft mag Vix bij haar liggen en dan wast ze haar ook, dus het is geen echte nijd.

Ik hoop dat als Vix wat rustiger is (na sterrilsatie volgende week of als ze wat ouder is) dat Dust haar dan ook weer beter kan verdragen. Maar die verandering van gedrag zie ik dus ook. De eerste weken was ze op alles en iedereen boos. Blies constant, bromde heel erg en was gewoon heel geirriteerd (slaap te kort denk doordat Vix haar nooit met rust liet xD). Daarna was ze een periode afstandelijk, liet het over haar heen komen en ging elke confrontatie uit de weg. Nu zoekt ze ons weer actiever op en laat met een duidelijk boze mauw/blaas merken aan Vix dat ze te dichtbij komt. Naar ons is ze nu dus wel weer super lief en bijna haar oude zelf.

Ben daarom heel benieuwd hoe het nu bij jou gaat en of je hetzelfde proces ziet. Jouw nieuwe kitten is namelijk rond dezelfde tijd gekomen als die van mij, alleen was jouw oudste kat nog wat jonger.
Personeel van mijn twee meisjes Dusty (22/5/2017) en Vixey (18/5/2018) :grin:
Gebruikersavatar
bmwpiet
Panter
Panter
Berichten: 414
Lid geworden op: 03 aug 2018 07:23
Locatie: Drechtsteden

Re: Kitten blijft bijten

Bericht door bmwpiet »

RodeKaterHans schreef: 12 mei 2018 16:02 Eens met mijn voorgangers. Hoewel mijn kater Hans dit gedrag nooit vertoond heeft, heb ik er sinds twee weken een kitten bij. Als dat een optie is kun je dat het beste zo snel mogelijk doen. Tis meestal hoe jonger, hoe makkelijker (Hans is 11 maanden, hier ging het achteraf eigenlijk best soepel, maar IK heb de eerste week toch regelmatig hartverzakkingen gehad. Ik had het beter meteen/eerder gedaan).
Als dat geen optie is, wat buiten de adviezen hierboven misschien helpt: meteen stoppen om met je handen met hem te spelen. Ook als hij zachtjes doet..(Bijv hem uitdagen door met je vingers te trommelen, daag hem ipdv uit met een speeltje). En maak hem meerdere malen per dag goed moe door hem te laten jagen met bijv. een speelhengel (cat dancer is ook een aanrader). Hans werd goed moe van trap rennen, bed op en af rennen en klimmen.

Succes!
Heb ik ook last van : in handen bijten en me vastpakken. Soms ga ik dan stoeien, zogenaamd bij haar kop pakken en omgooien, dat ziet er raar uit, maar ze kunnen veel hebben. En inderdaad: laten rennen. Ze is eerder bovenaan de trap , dan ik en beneden zit ze om een hoekje te wachten om me te bespringen.
En niet te vergeten, het eten. Ik had niet door dat de brokjes op waren, daardoor bijt ze ook even. Na bijvullen was het over.
Poekie, mei 2018.
Gebruikersavatar
Zotvanpoezen
Tijger
Tijger
Berichten: 1440
Lid geworden op: 19 sep 2018 16:19
Locatie: Pajottenland /Vlaams Brabant

Re: Kitten blijft bijten

Bericht door Zotvanpoezen »

Door met haar op die manier te stoeien als ze in je handen bijt moedig je haar juist aan om te bijten. Veel personeel stoeit wel met de kat zoals met een hond, maar komen achteraf klagen dat hun kat agressief is. Kleine katjes worden groot en bijten harder. Dus als je toekomstige problemen wil vermijden, speel geen ruwe spelletjes. En gebruik zeker geen handen om te spelen. Er zijn genoeg spelletjes om te bedenken.
viewtopic.php?f=5&t=32802fotoalbum (fotoalbum)

Kopje van Filou (9- 2011), Duvel (4-2012) en Froufrou (7-2015)
Gebruikersavatar
bmwpiet
Panter
Panter
Berichten: 414
Lid geworden op: 03 aug 2018 07:23
Locatie: Drechtsteden

Re: Kitten blijft bijten

Bericht door bmwpiet »

Zotvanpoezen schreef: 26 nov 2018 19:22 Door met haar op die manier te stoeien als ze in je handen bijt moedig je haar juist aan om te bijten. Veel personeel stoeit wel met de kat zoals met een hond, maar komen achteraf klagen dat hun kat agressief is. Kleine katjes worden groot en bijten harder. Dus als je toekomstige problemen wil vermijden, speel geen ruwe spelletjes. En gebruik zeker geen handen om te spelen. Er zijn genoeg spelletjes om te bedenken.
Ok bedankt, ja haar tandjes groeien ook goed. Het vervelendst is het bij het op schoot liggend in mijn middel bijten. Au, au. Maar de feliway ligt bij de pakketbezorger en is er binnenkort.
Poekie, mei 2018.
MarcelD
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 12 jun 2018 17:09

Re: Kitten blijft bijten

Bericht door MarcelD »

Gebruik nooit je handen als speeltje. Dan zal hij dat blijven doen. Ziet je handen niet als iets van jou maar als speeltje.
Plaats reactie