jonge kat ligt overal in de weg

Voor vragen over: krabben aan meubilair en behang, kauwen op electriciteitskabels en andere dingen die je kat niet mag, maar wel doet.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Zoltan
Huiskat
Huiskat
Berichten: 40
Lid geworden op: 11 nov 2016 12:12

jonge kat ligt overal in de weg

Bericht door Zoltan »

beste kattenvrienden, als relatief nieuwe katteneigenaar stel ik regelmatig mijn vragen op dit forum en ben erg dankbaar voor de zinvolle reacties. :grin:
ik weet niet goed waar ik mijn vraag moet plaatsen, dus doe ik het maar onder 'kattenkwaad'; mijn katertje ligt overal in de weg, en ik ben bang dat er eens 'ongelukken' van kunnen komen...

sinds een paar maand heb ik er een jonge kater (7 maand oud ongeveer) bij, en het beestje ligt vaak op de slechtst denkbare plaatsen waardoor ik er al een paar keer heb op getrapt, en er bijna over gevallen ben.

zo ligt hij in de keuken regelmatig vlak achter me wanneer ik aan het koken ben; wanneer ik beweeg en even onaandachtig ben (wat niet ongewoon is wanneer ik me op het koken concentreer), trap ik makkelijk op zijn pootjes of staart. (gelukkig nog nooit op zijn lijfje getrapt, en nog nooit echt hard erop gestaan), ik kook voortaan op mijn sokken omdat dit zachter aankomt dan een schoenzool.
het is een open keuken in een redelijk klein appartement; ik kan hem er niet buiten zetten.

gisterenavond lag hij half onder de sofa, en toen ik er wilde uitstappen, heb ik bijna mijn voet op zijn hoofdje gezet :oops: :oops: :oops:

ook zit hij vaak vlak achter een deur; en krijgt de deur tegen zich wanneer deze opendraait...

ik heb schrik dat er ooit wel een 'ongelukje' zou gebeuren en wil dat natuurlijk ten alle prijze vermijden.

het is niet zo dat hij op die plaatsen zit of ligt om mijn aandacht te krijgen of om geaaid te worden; daar houdt hij niet echt van; het is een erg onafhankelijk en ietwat eigenwijs beestje dat enkel op momenten die hij zelf kiest, geknuffeld wil worden.

ik dacht na elke 'aanvaring', "nu heeft hij geleerd dat hij hier niet moet komen liggen" ... maar blijkbaar toch niet... :-(

heeft er iemand tips van hoe ik hem kan afleren om op die plaatsen te liggen? alvast bedankt!!
(als dank geef ik snel een leuke "speelgoed-tip"; mijn katten spelen nergens liever mee dan met een grote glazen knikker; heerlijk wanneer die over de parketvloer door het appartement rolt!! het geluid van het rollen, de onvoorspelbare baan die hij volgt... ze zijn er gek van! :lol: :edance: :edrool: )
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: jonge kat ligt overal in de weg

Bericht door Rik »

O ja... grote knikkers moet ik ook nog wel ergens in een la/doos hebben liggen. Die zal ik eens tevoorschijn halen :)

Katertje (namen van je katten?) is blijkbaar lekker op zijn gemak. Ik heb ook al eens op de staart en pootjes van Bono gestapt. Meestal leren katten vrij snel dat wanneer die grote lange slungels opstaan en gaan lopen dat ze op moeten passen. Dus normaal zou mijn advies zijn om eens heel voorzichtig op hem te "stappen". Dit moet je echt heel voorzichtig doen want je wilt natuurlijk geen slechtere band met hem doordat hij bang van jou zou worden, dat moet ook weer niet. Maar dat schijnt bij hem dus niet te werken als je al eens wat ongelukjes hebt gehad.

Je zegt dat hij niet van aaien houdt. Je kunt, als hij in de weg ligt, hem natuurlijk proberen te aaien... dan is ie zo weg. Heeft hij ook andere ligplaatsjes (mand of krabpaal)? Misschien mist ie een "vaste stek".

Maar anders, en dat is over het algemeen het geval, zul je er zelf ook een beetje mee moeten leren leven. Opletten waar je stapt. Kun je voorstellen hoe dat gaat met meer dan 8 katten in huis. Dan heb je er altijd wel een paar voor je voeten lopen (zeker tijdens etenstijd). Het kan ook zijn dat hij, omdat hij nog maar 7 maanden is, het "uit de weg gaan liggen" nog een beetje moet leren.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5434
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: jonge kat ligt overal in de weg

Bericht door nellebel »

Voor flippie zette ik een stoel langs me met koken. Ik kon haar zien en zij mij
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9310
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: jonge kat ligt overal in de weg

Bericht door castratenkoor »

Rik schreef:O ja... grote knikkers moet ik ook nog wel ergens in een la/doos hebben liggen. Die zal ik eens tevoorschijn halen :)

Maar anders, en dat is over het algemeen het geval, zul je er zelf ook een beetje mee moeten leren leven. Opletten waar je stapt. Kun je voorstellen hoe dat gaat met meer dan 8 katten in huis. Dan heb je er altijd wel een paar voor je voeten lopen (zeker tijdens etenstijd). Het kan ook zijn dat hij, omdat hij nog maar 7 maanden is, het "uit de weg gaan liggen" nog een beetje moet leren.
Kwestie van altijd eerst kijken voor je je voeten neerzet ;)
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Zoltan
Huiskat
Huiskat
Berichten: 40
Lid geworden op: 11 nov 2016 12:12

Re: jonge kat ligt overal in de weg

Bericht door Zoltan »

bedankt voor de reacties. het stoeltje in de keuken is geen slecht idee ;-) moet ik eens uitproberen.
Plaats reactie