Het straffen van een kat

Voor vragen over: krabben aan meubilair en behang, kauwen op electriciteitskabels en andere dingen die je kat niet mag, maar wel doet.
Plaats reactie
Chantal en Floortje
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 28 aug 2016 11:58

Het straffen van een kat

Bericht door Chantal en Floortje »

Hallo mede personeel ;)

Ik ben nieuw hier op het forum, maar heb wel al het een en ander gelezen hier.
Ik kom telkens weer de zin tegen: "het straffen van katten werkt niet".
Afgezien dat ik tegen straffen ben en het bijzonder dieronvriendelijk vind, vraag ik me wel een aantal dingen af.

Mijn vragen: Waarom werkt het niet? En wat is er bij katten anders dan bij andere dieren?
Maken jullie nog een onderscheid in een negatieve correctie en een positieve correctie?
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6803
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Het straffen van een kat

Bericht door Dinky »

Katten zijn niet zo anders dan andere dieren hoor. Ook in de hondenwereld bijvoorbeeld wordt steeds meer getraind met positieve belonen ipv negatieve straffen.
Door te straffen maak je een dier bang waardoor die uit angst gaat 'luisteren' terwijl je er juist een goede band mee op wil bouwen (geldt ook bij kinderen, goed gedrag belonen werkt beter dan verkeerd gedrag bestraffen).

Jouw onderscheid tussen positieve en negatieve correctie snap ik dan weer niet?
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Djaikha
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 23 aug 2016 16:55

Re: Het straffen van een kat

Bericht door Djaikha »

Ik ben ook redelijk nieuw hier op het forum, maar welkom!

Dat het straffen van katten niet werkt, lees ik hier ook veel. Nu ben ik redelijk nieuw in de kattenwereld, maar niet in de dierenwereld ;-)

Algemeen: het corrigeren van welk dier dan ook kan effectief zijn, maar bedenk wel dat je het dier alleen maar aangeeft wat niet mag. Wat wel de bedoeling is blijft gissen voor het dier. Positieve en negatieve bekrachtiging maakt dat het dier leert wat wel de bedoeling is, waardoor dit vaak wordt gezien als 'beter' (minder stressvol). Toch zijn er in mijn ogen situaties waarin correctie nodig kan zijn, omdat op dat moment geen mogelijkheid tot bekrachtigen aanwezig is of omdat het dier geen ervaring mag opdoen in dat specifieke gedrag (zoals het krabben aan de bank, zie onder)

Zelf denk ik dat hier onder straffen positieve correctie wordt bedoeld, dus bijvoorbeeld het spuiten van water op de kat met een plantenspuit of de kat met de neus in de eigen urine duwen. Dat soort praktijken worden niet gewaardeerd. De vraagt blijft of de kat dit als positieve correctie ziet (verminderd het gedrag meteen zeer sterk?), maar voornamelijk maakt het dat de kat vertrouwen in de mens zal verliezen. 'Mildere' positieve correctie wordt hier wel geaccepteerd, zoals een woord harder uitspreken of een hard geluid maken. Dit heb ik ook een keer gebruikt tegen mijn poes die direct naast de krabpaal aan de bank begon te krabben, terwijl ze de krabpaal al meerdere keren goed had gebruikt (ze heeft daarna (nog) niet weer aan de bank gekrabd).

Negatieve correctie wordt vooral door moederdieren veel gebruikt naar hun kleintjes. Het weghalen van de aandacht van de moederpoes (of van de mens) kan een sterke correctie zijn voor bijvoorbeeld te hardhandig spelen. Wij mensen zijn vaak minder goed in deze vorm van correctie, maar ik denk dat dit niet als een ongewenste manier van corrigeren wordt gezien door de meeste mensen. Zelf gebruik ik deze manier van correctie (tot nu toe) niet echt. Of dit algemeen wordt toegepast bij katten, dat moeten andere forumleden beantwoorden ;-)

Even voor de mensen die het verschil niet weten:
positieve correctie: het toevoegen van iets onaangenaams waardoor het gedrag afneemt
negatieve correctie: het wegnemen van iets aangenaams waardoor het gedrag afneemt
En voor de volledigheid:
positieve bekrachtiging: het toevoegen van iets aangenaams waardoor het gedrag toeneemt
negatieve bekrachtiging: het weghalen van iets onaangenaams waardoor het gedrag toeneemt
Bella - blue tortie met wit - ~2013
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11244
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Het straffen van een kat

Bericht door Adriana »

interessant topic en dat meen ik echt!

hier wordt voornamelijk geadviseerd om positieve alternatieven aan te bieden.
dat werkt in de opvoeding bij kinderen ook veel beter..
bijvoorbeeld: twee van mijn drie katers vinden het erg leuk om voor de bank op hun rug te ploffen en zich dan onder de bank heen en weer te klauwen. wat dit betekent voor de bekleding en afwerking onder de bank laat zich raden.

ik heb iets gemaakt op een andere plek, namelijk onder mijn vrij lage bed, waar zich zich totaal kunnen uitleven en de ingang naar de onderkant van de bank zo afgesloten dat ze er niet meer kunnen komen.
dat geldt ook voor potentieel gevaarlijke situaties, verbieden heeft geen zin. personeel moet zorgen voor veilige alternatieven.

er hangt hier een groot grof IKEA vloeerkleed rechtop tegen een achterwand, van plafond naar beneden.
zou ik gordijnen hebben dan is dit kleed heel veel leuker om in te raggen dan in die veel dunnere gordijnen.
het hangt aan een rail en er zit een deur achter naar een grote kast, dus is een mooie afsluiting voor dat deel van de wand.
en als ik thuiskom dan wordt er op niveau geneus-neusd, ze springen in het kleed, weten dat ik daar langs kom en kunnen op 1.70 m hangend makkelijk bij mijn neus voor een intiem welkomstcontact.

straffen werkt doorgaans niet omdat de ervaring leert dat sommige katten aandacht willen.
die krijgen ze ook wanneer ze iets doen wat niet mag, dus zullen ze dat steeds vaker doen, want... levert aandacht op!

en we zijn voor welzijn van dieren en dus tegen plantenspuiten, in nekvel grijpen en schudden, met neus door urine en andere barbaarse en in mijn ogen onmacht methodes.

het hangt trouwens af van het karakter, de slimheid en ondernemendheid van het betrokken dier cq ras af.
sommige rassen en ik heb hier al jaren blauwe russen rondlopen zijn veel dwarser, inventiever en creatiever dan andere. van de twee broertjes is Maks aandachtsjunk maar minder creatief dan zijn broer Bolle. die is onfatsoenlijk slim en op dat vlak heb ik soms heel wat met hem te stellen. maar het is een enig beest waar erg gesteld op ben, maar 'never a dull moment..!'
Laatst gewijzigd door Adriana op 28 aug 2016 13:50, 1 keer totaal gewijzigd.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9309
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Het straffen van een kat

Bericht door castratenkoor »

Ik ben algemeen genomen tegen het straffen van katten. Zoals aan het nekvel heen en weer schudden, onder vuur nemen met plantenspuit, uitdelen van tik op de neus, bij wildplassen de kat met de neus door eigen urine halen. Het enige wat je ermee bereikt is dat de kat je gaat wantrouwen. De kat begrijpt simpelweg de link niet met fout gedrag.

Mijn insteek is je huis cat-proof maken. Wat velen als fout gedrag zien is vaak een kwestie van je huis goed inrichten. Gooit de kat bv een glazen vaas van de kast, dan is niet de kat fout. Nee dan had die vaas daar simpelweg niet moeten staan. Breekbare dingen kunnen of in de kast veiliggesteld worden of bv met dubbelzijdig plakband vastgezet te worden.

En ik koop mijn banken bij de kringloop. Scheelt een hoop ergernis als de katten hem slopen. Na een paar jaar gaat hij naar de stort en haal ik een "nieuwe".
Ik wil genieten van mijn katten en geen agentje hoeven spelen.
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Dorien66

Re: Het straffen van een kat

Bericht door Dorien66 »

Het enige wat ik doe als Flip iets uithaalt wat ik niet wil, is een streng 'nee' en ik leid hem vervolgens af en dan krijgt hij vrij vlot een dikke knuffel voor het zich laten afleiden ;-)
Maar, voor degenen die mij en Flip nog niet kennen, Flip heeft weinig behoefte aan het uithalen van kattenkwaad. Hij speelt overdag vrij buiten en we wonen in een bos. Hier is zo ongelooflijk veel te doen, dat als ik hem rond etenstijd binnenhaal hij wat natvoer eet en dan eigenlijk meteen gaat pitten.
Natuurlijk hebben we wel eens de fout gemaakt boos te worden op hem, nou, daar snapt hij echt helemaal niets van. Hij raakt dan dusdanig nerveus dat hij alleen nog maar obsessief kan likken. Dat vind ik zo sneu...
Gebruikersavatar
Djaikha
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 23 aug 2016 16:55

Re: Het straffen van een kat

Bericht door Djaikha »

Adriana schreef: straffen werkt doorgaans niet omdat de ervaring leert dat sommige katten aandacht willen.
die krijgen ze ook wanneer ze iets doen wat niet mag, dus zullen ze dat steeds vaker doen, want... levert aandacht op!
Eigenlijk alle (sociale) dieren vragen naar aandacht en dan maakt het uiteindelijk niet echt meer uit of het positieve of negatieve aandacht is inderdaad. Maar in dat soort situaties zou a. negeren of b. negatieve correctie wellicht kunnen helpen.

Negeren zijn wij als mensen doorgaans niet echt goed in. Wij denken dat we de kat negeren, maar stiekem houden we hem nog in de gaten met ons gehoor bijvoorbeeld. Dat hebben de dieren als ultieme lichaamstaal-lezers door! Bovendien bestaat er een kans dat de kat het ongewenste gedrag heviger gaat uitvoeren en zie dan nog maar te blijven negeren! Hou je het vol, dan stopt het gedrag uiteindelijk. Zo niet, dan zal het dier ermee doorgaan.

Negatieve correctie is een andere mogelijkheid. Het is niet het straffen zoals wij dat in de volksmond gebruiken. Ik zal een voorbeeld geven: mijn poes mauwt heel hard wanneer ik met het etensbakje kom aanlopen. Dit vind ik dit niet zo'n punt, maar stel dat ik het zou willen corrigeren. Zodra mijn poes op die manier mauwt, draai ik me om en loop ik terug richting de keuken (weghalen van iets aangenaams, namelijk het eten). De poes is even stil, want dat had ze niet verwacht: meteen weer omdraaien richting voerplek. Mauwt ze weer, omdraaien richting keuken; is ze stil, omdraaien richting voerplek; enz. Consequent toepassen zal leiden tot het niet meer hard mauwen bij het zien van de voerbak met eten. Zien jullie dit als straffen?

Nog even het krabben aan de bank: dat mijn poes hier net was, lag ze af en toe op de bank te 'melktrappelen' met nagels. Hierbij krabde ze dus op de bank, maar dat gedrag hebben we nooit gecorrigeerd. Het is per slot van rekening een gedrag waar de kat rustiger/zelfverzekerder van wordt (comfortgedrag). Het krabben aan de bank als in nagels scherpen, dat heb ik nu 1x gecorrigeerd dmv positieve correctie (hard geluid maken) en daarna heeft ze het nooit meer gedaan. Ik wist toen namelijk al zeker dat ze de krabpaal kende, wist te staan en gebruikte. Dan is het in mijn ogen geoorloofd om een grens te stellen en te melden dat het krabben aan de bank niet wordt gewaardeerd. Zou ik dit niet doen, dan wordt de bank in haar ogen een tweede plek waar ze mag nagels scherpen omdat dat eerder ook ok was. Wat zouden jullie in deze situatie doen?

Bij alles geldt trouwens: timing is everything!
Bella - blue tortie met wit - ~2013
Chantal en Floortje
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 28 aug 2016 11:58

Re: Het straffen van een kat

Bericht door Chantal en Floortje »

Hartelijk dank allemaal voor jullie waardevolle bijdrages!

De voorbeelden die hier genoemd worden zijn inderdaad voornamelijk de positieve correcties.
Negatieve correcties zijn echter ook een "straf" mijns inziens.

De leerprincipes zijn in de basis bij alle diersoorten gelijk, dus ik vroeg me af wat er verschillend was bij de kat. Door te leren passen ze zich aan aan hun omgeving en kunnen ze eventuele gevaren ontwijken waardoor ze hun overlevingskans vergroten. Dit kan alleen als de kat een link legt tussen een negatieve ervaring en het gedrag (of de situatie, omgevingsfactoren) op dat moment, hetzij door klassieke of door operante conditionering.

Djaikha: jij bent goed op de hoogte zo te lezen, leuk!

Ik vind dat mensen met katten in het algemeen veel beter zijn in het bedenken van diervriendelijke alternatieven en het respecteren van hun kat. Top dus!
Laatst gewijzigd door Chantal en Floortje op 28 aug 2016 16:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11244
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Het straffen van een kat

Bericht door Adriana »

hihi, jouw poes zal stilvallen maar doe je dit hier dan kun je drie kanten op:

Enzo wordt nog angstiger en er is kans dat hij zich helemaal terugtrekt en ik hem dagen niet zie.
Bolle zal je achterna lopen en tot halverwege in je springen om te kijken wat er in de voerbak zit en sowieso om aan te geven dat je de verkeerde kant op loopt.
Maks zal beduusd gaan zitten wachten en het helemaal niet begrijpen. je loopt de kans dat hij vertrouwen verliest met zulk gedrag.

eerlijk gezegd vind ik dit een wrede methode, voer onthouden..
en verder is het voor mij nog zeer de vraag of een kat het harde miauwen associeert met ongewenst gedrag en de daaropvolgende straf/correctie. eigenlijk vraag ik me dat niet af, de betreffende kat zal het verband niet begrijpen en daar sta en ga je dan met je negatieve correctiemethode.....

en wat dat harde miauwen betreft, ik zing dan gewoon mee en geef antwoord in kattentoon.
sommige katten, bv siamezen zijn zeer vocaal en moet en dat dan worden afgeleerd...??

begin wat ongemakkelijk gevoel te krijgen bij al je uitleg en methodes.
hier mogen de dieren gewoon dier zijn en als ze op de bankleuning melktrappelen, dan leg ik daar een dikke vilten lap op zodat het nog fijner is om te trappelen. Enzo doet dat met name om stress kwijt te raken.

kan het zijn dat ik nog geen voorstelbericht van je heb gezien? vertel ons ook iets over je achtergrond..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Djaikha
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 23 aug 2016 16:55

Re: Het straffen van een kat

Bericht door Djaikha »

Voorstelbericht staat op de plaats waar die te verwachten is ;-)

Btw, ik heb aangegeven dat ik onze poes laat melktrappelen op de bank en ik heb ook aangegeven dat ik geen problemen heb met het harde miauwen. Ik heb alleen een voorbeeld gegeven van een mogelijke toepassing van negatieve correctie met daar achteraan de vraag of jullie dat als straffen zien of niet. Jij duidelijk dus wel. Het is puur informatief bedoeld .
Of is het de bedoeling dat ik disclaimers toevoeg: dit voorbeeld is niet in alle situaties toepasbaar, elke situatie en elke kat is anders, enz. :shock:

En om onduidelijkheden te voorkomen: de poes in het voorbeeld krijgt gewoon eten alleen misschien een minuutje later. Zo snel kan het namelijk gaan..
Chantal en Floortje schreef:Djaikha: jij bent goed op de hoogte zo te lezen, leuk!
Bedankt, jijzelf ook!
Laatst gewijzigd door Djaikha op 28 aug 2016 18:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Bella - blue tortie met wit - ~2013
Dorien66

Re: Het straffen van een kat

Bericht door Dorien66 »

Adriana schreef:kan het zijn dat ik nog geen voorstelbericht van je heb gezien? vertel ons ook iets over je achtergrond..
http://www.dekattensite.nl/phpBB2/viewt ... 10&t=31069 ;-)
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9309
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Het straffen van een kat

Bericht door castratenkoor »

Djaikha schreef:

Ik zal een voorbeeld geven: mijn poes mauwt heel hard wanneer ik met het etensbakje kom aanlopen. Dit vind ik dit niet zo'n punt, maar stel dat ik het zou willen corrigeren. Zodra mijn poes op die manier mauwt, draai ik me om en loop ik terug richting de keuken (weghalen van iets aangenaams, namelijk het eten). De poes is even stil, want dat had ze niet verwacht: meteen weer omdraaien richting voerplek. Mauwt ze weer, omdraaien richting keuken; is ze stil, omdraaien richting voerplek; enz. Consequent toepassen zal leiden tot het niet meer hard mauwen bij het zien van de voerbak met eten. Zien jullie dit als straffen?


Bij alles geldt trouwens: timing is everything!
Ja ik zie dit als straffen. Het is misschien maar een voorbeeld, maar alleen de gedachtengang al. Ik bespeur hier de drang je kat te willen overheersen. En die drang deel ik niet.

Ik vind het ook een zeer onzinnige neiging. De kat mag dus niet aangeven dat hij/zij enthousiast is dat er wat lekkers komt? Katten hun eigenaardigheden/specialiteiten moet je niet willen corrigeren of onderdrukken.
Iedere kat heeft minpunten en pluspunten. Dat maakt ze juist zo uniek. Daar moet je niet aan willen sleutelen.
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Gradavdk
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 29 aug 2016 18:53

Re: Het straffen van een kat

Bericht door Gradavdk »

Persoonlijk denk ik dat de werking van correcties, nou negatief of positief, ook te maken heeft met de persoonlijkheid van het dier. De 1 is wat koppiger en zal steeds weer de grenzen op de proef stellen. Die mag misschien wel wat bang gemaakt worden als de positieve correctie geen effect blijkt te hebben.

Pinelle was in het begin niet van de gordijnen af te houden. Met positieve correctie kon ik er niets aan veranderen, maar toen heb ik wat keren flink gespoten met de sproeier en vervolgens mijn stem goed gebruikt als ik haar de poging zag maken weer stout te zijn, en nu kijkt ze de gordijnen niet meer aan! :)

Ik heb er niets aan gemerkt dat ze permanent is geschaadt door de harde correctie.. Het is maar kijken waar het dier het best op reageert. Ze knuffelt nog steeds met me!
bonnierc
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 01 okt 2016 09:38

Re: Het straffen van een kat

Bericht door bonnierc »

Tja de plantenspuit als wapen... je hoeft soms niet echt te spuiten maar als je voldoende licht 'spuit', spuit je een beetje lucht.
Maar... ik kan inderdaad ook moeilijk de plantenspuit hanteren als ze weer eens mijn benen als klimpaal zien en mijn tenen als speelgoed...
Gebruikersavatar
Yo16Ka16No11
Cheetah
Cheetah
Berichten: 831
Lid geworden op: 24 aug 2016 20:35

Re: Het straffen van een kat

Bericht door Yo16Ka16No11 »

Persoonlijk herken ik het helemaal niet. Ik zie niet in dat straffen enigzins een bijdrage heeft aan het positief ombuigen van ongewenst gedrag.

Naar mijn idee werkt , weliswaar met eindeloos geduld:
-Een wat angstige kat of teruggetrokken type: regelmaat en voorspelbaarheid geven. Vaste routines. Geen onverwachte benadering, geen onverwachte (harde) geluiden. En juist wel veel benaderen met rust en knuffels.
-Een kat die dingen kapot maakt of komt op plekken wat niet mag telkens weer weghalen, duidelijk en met strakke hand, maar niet negatief of met agressie. Afleiding geven in de vorm van spelen, naar buiten laten, op de kattenkrabpaal zetten en op dat moment weer afleiden door spel.

Routine, regelmaat en rust in huis is volgens mij voor alle katten een primaire levensbehoefte. Enne... katten blijven katten, proberen toch of ze bijv. op het aanrecht te komen. Als ik dan met mijn vingers knip of in de handen klap, vliegen ze er direct vanaf. Ze weten dus dat het niet mag.

Met straffen werk je naar mijn idee alleen maar in de hand dat ze je gaan wantrouwen en je band met ze misschien zal verslechteren.
Warme groet, Mariska

Nora, Teun & Tilly
Karel 2000-2017 & Yoki 2000-2018
Plaats reactie