Kat van de buren

Voor vragen over: krabben aan meubilair en behang, kauwen op electriciteitskabels en andere dingen die je kat niet mag, maar wel doet.
Sydney
Poema
Poema
Berichten: 320
Lid geworden op: 27 feb 2012 17:00

Kat van de buren

Bericht door Sydney »

Hallo allemaal,

Ik heb een vraagje over een kat, maar niet over die van onszelf. Sinds kort wonen er nieuwe buren tegenover ons en ik heb een paar keer een prachtige langharige kat in de vensterbank zien zitten (bleek een maine coon), maar niet zo vaak. Toen ik een praatje maakte met de buurman vroeg ik naar deze kat. Hij zei dat het de kat van zijn kind is en dat de kat na de scheiding bij hem is komen wonen. Hij zat daar zelf niet zo op te wachten, maar zijn kind wilde de kat niet kwijt. Hij vertelde me dat de kat aan de bank krabt en dat ze daarom in de bijkeuken zit als ze niet thuis zijn. Hij liet me de poes zijn, het was echt een ontzettend lief en prachtig beest. Maar het zag er nogal sneu uit. Er stond een soort krappaal waarin ze lag met een kattenbak eronder en voer en water er naast. De bijkeuken is niet groot en daar ligt ze dus uren en uren achter elkaar. In haar eentje.
Hij zegt dat de kat eruit mag als ze thuis zijn, maar ze mag dan bijvoorbeeld niet even de tuin in want dan eet ze gras of planten en dan geeft ze over. Ze mag ook niet naar boven want dan komen er haren. Al met al dus iemand die niet zoveel verstand heeft van het natuurlijke gedrag van katten als je het mij vraagt. Hij zegt dat ze het fijn vindt in de bijkeuken en dat ze daar dus alles heeft.
Van de week kwam hij vragen of ik in de vakantie op de kat wil passen, hij zei dat ze alleen maar om de dag wat vers eten hoeft, verder mag ze gewoon in de bijkeuken blijven wat hem betreft. Dan ligt ze dus 10 dagen in de bijkeuken. Uiteraard laat ik haar er wel uit als ik er bij ben.

Ik heb al allerlei tips gegeven aan hem, dat hij een krabpaal kan neerzetten, dat ze zich waarschijnlijk verveelt (ze krabt met name als ze alleen thuis is) en dat ik hem wel wil helpen om er over na te denken omdat ik een opleiding volg op dit moment over gedrag van katten.

Maar hij geeft weinig sjoegen. Ik weet nu al dat ik het heel moeilijk ga vinden als ik oppas om de poes telkens in de bijkeuken te zetten in haar eentje, ik vind het gewoon echt zielig.

Wat kan je hier nou verder nog mee? Ik denk bijzonder weinig want het is zijn keus natuurlijk maar heeft er iemand misschien toch tips hoe je het er over kan hebben? Wat kan ik aandragen of moet ik het maar gewoon van me afzetten (ik weet dat het nog veel erger kan hoor, maar toch zit ik er veel aan te denken, het beestje zag er zo eenzaam uit). Ben benieuwd naar eventuele tips....bedankt alvast!
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Kat van de buren...

Bericht door Rik »

Hoe oud is de kat? Nu was Bowy op latere leeftijd ook niet zo actief meer en lag ze veel te slapen maar alleen de bijkeuken is inderdaad wel erg sneu. Bowy kon gewoon wel door het huis banjeren en als ik thuis was maakte ze een paar keer een rondje door de tuin. Ik neem dus aan dat er ook geen kattenluik in de bijkeukendeur zit met een afgesloten tuin... Tsja... ik denk inderdaad dat je er weinig aan kan doen als de overbuurman zelf niets wil.

Vroeg hij ook om maar 1x in de twee dagen langs te komen voor vers voer...? Of wel elke dag? Een kat moet toch minimaal iemand elke dag even "zien". (plus natuurlijk ook voor de kattenbak)
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6803
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Kat van de buren...

Bericht door Dinky »

Lastig hoor!

Is dit een situatie voor altijd? Of woont het kind daar nu tijdelijk bij in na de scheiding waardoor de kat daar tijdelijk woont?

Tja, de meest simpele manier om de bank te beschermen is een kleed erover heen gooien wanneer hij niet thuis is..... Dan ziet immers toch niemand het en kan de kat de bank niet vernielen. Weet niet of je die tip al gegeven hebt?
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
dex
Huiskat
Huiskat
Berichten: 52
Lid geworden op: 02 jun 2016 23:14

Re: Kat van de buren...

Bericht door dex »

Hij woont er net dus je kent hem niet en vraagt je nu al op te passen ..Mijn advies niet doen.Hij zadelt zijn probleem op naar jouw.Je hoort te vaak dat mensen een oppas vragen (marktplaats staat er vol van met vakanties)En dan mag je oppassen,en dan zit je ermee..zij kennen die beestje niet nee hoor die is niet van mij hoe kom je daar nou bij..
Ik raad het je echt af!!
Zielig en sneu voor het beestje ,maar laat die man eerst eens zijn zaken op orde hebben ..
De natuur kent rare wegen...
Gebruikersavatar
dex
Huiskat
Huiskat
Berichten: 52
Lid geworden op: 02 jun 2016 23:14

Re: Kat van de buren...

Bericht door dex »

Sydney de tips die je hebt gegeven zijn goed,maar als hij geen sjoegem geeft dan kun je zeggen ik neem dat beestje wel in huis laat je dochter maar 1x in de zoveel tijd langskomen ik durf te wedden dat hij meteen hapt!!Ze krijgt wel meteen aandacht,activiteit,uitdaging en liefde iets wat dat beestje nu niet krijgt en jouw laten oppassen veranderd niets aan de situatie van het beestje..Ik vind het eigen schandalig dat je een kat zo behandeld wordt sterker nog ik vind dit dierenmishandeling
De natuur kent rare wegen...
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Kat van de buren...

Bericht door Rik »

Staat marktplaats vol met advertenties van mensen die vragen om oppas en dan de sleutel van hun huis afgeven?? Mij lijkt de situatie hier wel iets anders en er zal toch al een wederzijds vertrouwen moeten zijn om een sleutel te krijgen van zijn huis. Maar dat is inderdaad geen structurele oplossing. In huis halen zou natuurlijk een mogelijkheid kunnen zijn maar dan moet dat wel kunnen met de eigen dieren. (ik zat eerst ook al te denken... tijdens die 10 dagen het beestje gewoon in huis halen :))
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
dex
Huiskat
Huiskat
Berichten: 52
Lid geworden op: 02 jun 2016 23:14

Re: Kat van de buren...

Bericht door dex »

jazeker ga maar eens kijken zodra de vakantie gaat beginnen,oppas voor thuis en oppas in huis!!
hoe kun je iemand vertrouwen die je niet kent?die er net woont?
De natuur kent rare wegen...
Sydney
Poema
Poema
Berichten: 320
Lid geworden op: 27 feb 2012 17:00

Re: Kat van de buren...

Bericht door Sydney »

Ja, het is lastig. Hij zei inderdaad dat het genoeg is als ik om de dag langs kom, ik zei direct dat daar geen sprake van zal zijn, dat we een paar keer per dag langs zullen gaan. Wij passen op meer katten in de straat als buren op vakantie zijn en dan gaan we altijd een paar keer per dag, even lekker naar buiten, weer naar binnen, natje en een droogje, kopje thee bij de kat drinken voor wat gezelschap, we nemen het misschien iets te serieus haha.
Maar dit in echt ronduit zielig, ik weet ook niet goed wat er mee aan moet. Ik ben al een paar keer het gesprek met hem aangegaan, maar hij ziet het heel anders. Zijn kind is rond de 15 en woont daar om de week, de kat kan niet meer bij de ex wonen (ik geloof vanwege 'allergie'). De poes is volgens mij rond de 7 jaar al ik het goed hoorde, dus moet toch nog wel een aantal jaartjes fijn kunnen leven.
Ik heb zeker overwogen om aan te bieden om de kat bij ons te laten wonen (kind mag langs komen) maar wij hebben al 3 poezen waarvan een hele bange en de situatie tussen onze poezen is al 'spannend', om het zo maar even te zeggen. Dat zou teveel spanning veroorzaken.
Ik denk dat ik er bij de uitleg over het oppassen toch nog een keer over begin. Ik kan ook nog aanbieden om een fijn huisje te zoeken, ik ken best veel kattenliefhebbers en ik weet dat raskatten meestal in trek zijn (zelf hebben we geen raskatten). Maar hij zei dat zijn kind niet van de kat af wil. Ik kan ook nog een keer serieus de opties bespreken om het krabben te minderen (alhoewel je dat ook niet zomaar hebt opgelost), een kleed zou inderdaad ook nog een goede tip zijn. Ik dacht een grote krabpaal naast de bank (met kattenkruid of valeriaan erop ofzo), veel meer spelen en uitdaging bieden. Maar voor dit soort oplossingen moet een eigenaar wel willen gaan, een makkelijke, snelle, eenduidige oplossing is er niet. Zucht...ik had het liever niet geweten geloof ik...
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Kat van de buren...

Bericht door Rik »

Sydney schreef:Wij passen op meer katten in de straat als buren op vakantie zijn en dan gaan we altijd een paar keer per dag, even lekker naar buiten, weer naar binnen, natje en een droogje, kopje thee bij de kat drinken voor wat gezelschap, we nemen het misschien iets te serieus haha.
Nee hoor, helemaal niet te serieus. Eigenlijk gewoon zoals het hoort. Toen ik op vakantie was kwam er in ieder geval iemand één keer per dag in huis maar dat is wel gewoon het minimum. Bowy liet zich eigenlijk nooit zien aan het bezoek (was er te bang voor) maar een sociale kat heeft dat toch echt wel nodig. Dus ik zou zeggen verwen het beestje gewoon met wat bezoekjes per dag (wat kroelen en spelen). En nadien... tsja... probeer het dan een beetje uit je hoofd te zetten. Je kunt nog wel proberen advies te geven maar op een gegeven moment zal dat wel ophouden.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6803
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Kat van de buren...

Bericht door Dinky »

Misschien kan je eens met het kind gaan praten als die er is, wat die van de situatie vind. Juist omdat die vader de kat houdt vanwege het kind?
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
dex
Huiskat
Huiskat
Berichten: 52
Lid geworden op: 02 jun 2016 23:14

Re: Kat van de buren...

Bericht door dex »

Lastig Sidney ..Ik snap je heel goed je bent een dieren liefhebber net zoals mij dus zou je alles willen doen..Maar aan de andere kant is het niet jouw verantwoording dus moet hij niet de verantwoording bij jouw leggen..Jij bent niet verantwoordelijk voor de huidige situatie voor het beestje maar jij bent ook geen oppas..Als je toch de boel in de gaten wilt houden dan raad ik je aan om toch op dat beestje te passen zo houd je wel de vinger aan de pols en kun je ingrijpen waar neer nodig..
De natuur kent rare wegen...
Gebruikersavatar
Ilone
Tijger
Tijger
Berichten: 2812
Lid geworden op: 13 feb 2010 23:09
Locatie: Dordrecht

Re: Kat van de buren...

Bericht door Ilone »

Bij mij werkt een fleece kleed op de punten waar ze krabben. Ze krabben hier het liefst op de hoeken van de bank, dus op die plekken ligt een kleed. Ze krabben er helemaal niet aan. Maar wanneer het kleed er even af is om te wassen ofzo, dan hangen ze er weer in ;-)
Hopelijk begrijpt de vader dat meer ruimte beter zou zijn voor het beestje...
Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel

Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
Sydney
Poema
Poema
Berichten: 320
Lid geworden op: 27 feb 2012 17:00

Re: Kat van de buren

Bericht door Sydney »

Het oppassen is begonnen. We hebben uitleg gehad en op zich bedoelen ze het niet slecht, ze hebben alleen niet zoveel idee van wat een kat nodig heeft, ze zeggen zelf ook dat ze meer hondenmensen zijn. En ze vinden het vooral een gedoe in huis, met haren enzo. Nog een keer gezegd dat ik wel mee wil denken, maar ik laat het nu, wie ben ik om te denken dat ik het beter weet...
Maar ja, het oppassen. De eerste dag natuurlijk met moeite beestje weer in bijkeuken gezet. Ik vond dat zo rot dat ik kleden over de bank in huiskamer heb gegooid, maar dat voelde ook niet lekker. Als er toch iets kapot gaat ofzo, hebben we het gedaan.
Maar we zijn toch een beetje burgerlijk ongehoorzaam geweest hihi; de bijkeuken grenst met een deur aan een hal en een open trapgat naar de 1e verdieping en de zolder. Ze mag normaal niet naar boven vanwege de haren. Maar we hebben boven alle deuren dichtgedaan en we laten de bijkeukendeur nu open. Ze kan dus nu ook lekker de trappen op zodat ze wat beweging heeft (in de huiskamer kan ze dus niet). Boven staat verder niets waar ze aan kan krabben ofzo. Wel ligt er beneden bij de voordeur een deurmat, daar heb ik zo'n kartonnen krabmat naast gelegd in de hoop dat ze die gebruikt. Ik ga er een paar keer per dag heen en dan laat ik haar in de huiskamer, dan ben ik er bij dus. Dan spelen we lekker en borstel ik haar een beetje. Ik heb zo'n Kong kickeroo voor haar gehaald, daar leeft ze zich helemaal op uit haha, super schattig om te zien. En ik geef haar wat lekkere zakjes natvoer van onszelf, dat vindt ze heerlijk. Ik vertroetel haar dus een beetje, vindt ze wel fijn lijkt het.
Ik ga wel eerlijk zeggen dat ik haar in het trappenhuis heb gelaten af en toe en als ze daar boos om worden dan zeg ik wel dat ik dan niet meer kom oppassen, ik word er namelijk echt somber van om haar op te sluiten in de bijkeuken, dus wil dat de volgende keer ook niet meer doen.
En misschien brengt het ze op een idee dat iets meer bewegingsruimte op deze manier best wel werkt.
Ben benieuwd.... Ondertussen heeft ze wel mijn hart gestolen, het is zo'n lieverd, is fijn om te doen.
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9309
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Kat van de buren

Bericht door castratenkoor »

Ik kan me dat heel goed voorstellen dat je dat beestje niet uren op wilt sluiten.

heb zelf zoiets meegemaakt met een uitlaathon, ik heb 13 jaar een honden-uitlaat-service gehad. De meeste honden waren van mensen die vanwege werk de hele dag van huis waren. Maar de buren van een klant wilden graag dat ik hun hond ook meenam, ook om haar op te voeden. Zij werkte thuis als homeopatisch arts.

Op een gegeven moment kreeg ik de opdracht, omdat ze die dag niet thuis was, om de hond in de koffebak van de auto te doen als ik terugkwam. Was dus echt een donker afgesloten ruimte. Ik heb dat geweigerd. Werd een hele discussie want de hond blafte zo als ze alleen thuis was.........
Ik ben blijven weigeren, daar werk ik echt niet aan mee.
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Sydney
Poema
Poema
Berichten: 320
Lid geworden op: 27 feb 2012 17:00

Re: Kat van de buren

Bericht door Sydney »

Ik snap helemaal dat je dat weigerde, dat is echt super zielig en volgens mij ook gevaarlijk om ze in een auto te laten zitten....Wat heb je er toch rare mensen tussen zitten, waarom begin je dan toch aan huisdieren vraag ik me altijd af....
Plaats reactie