Voedselverrijking puzzels en denkspelletjes voor katten !

Voor vragen over: krabben aan meubilair en behang, kauwen op electriciteitskabels en andere dingen die je kat niet mag, maar wel doet.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Ennakee
Jaguar
Jaguar
Berichten: 727
Lid geworden op: 12 nov 2015 01:16

Voedselverrijking puzzels en denkspelletjes voor katten !

Bericht door Ennakee »

Hallo,

Hoewel ikzelf een zeer rustige bankhanger heb als huisgenoot, zijn er momenteel een behoorlijk aantal forumleden die zeer actieve en ondeugende exemplaren rond hebben lopen cq hebben rond rennen

Soms kunnen deze katten hun energie niet goed kwijt en gaan ze zich uitleven op het interieur met het nodige sloopwerk en frustratie van de baasjes tot gevolg.

Omdat katten vaak bijzonder intelligente mini roofdieren zijn, kunnen ze wel wat uitdagingen in hun dagelijks leven gebruiken. Daarom is voedselverrijking een manier om je kat de uitdaging te bezorgen waar hij behoefte aan heeft. Op deze manier gebruiken ze een deel van hun energie om hun maaltijd bijelkaar te zoeken d.m.v. Voerpuzzels of andere spelletjes. Je kat krijgt op deze manier goed gedoseerd zijn maaltijd wat positief is voor de spijsvertering, heeft een leuke manier om zichzelf bezig te houden, en krijgt geen kans om negatief gedrag te gaan ontwikkelen vanwege verveling

De bedoeling van dit topic is om een archief aan te leggen van soorten voedselverrijking en intelligentie spelletjes. Dit mogen al bestaande producten zijn die gewoon te koop zijn, maar ook zelfgemaakte puzzels en ideeën..zodat het voor ieders budget bereikbaar is om zijn kat(ten) dit aan te bieden.

Ik zal nog een ander topic aanmaken in het forum kattenbenodigdheden voor ander kattenspeelgoed, creatieve ideeën en aanverwante.


Wanneer jullie een leuk idee hebben m.b.t voedselverrijking geef dan een duidelijke omschrijving met eventuele foto's ter illustratie , je kunt ook een link plaatsen naar een internet site. Er bestaan al aardig wat sites op dit vlak, die ook aan dit topic toegevoegd kunnen worden voor het totaal beeld qua mogelijkheden..

Voordat je je idee plaatst graag even controleren of je idee misschien al is vermeld, dit om dubbele ideeën te voorkomen en we de ruimte hier optimaal kunnen benutten

Veel plezier met het bedenken! :edance:
Dorien66

Re: Voedselverrijking puzzels en denkspelletjes voor katten

Bericht door Dorien66 »

Ennakee schreef:Ik zal nog een ander topic aanmaken in het forum kattenbenodigdheden voor ander kattenspeelgoed, creatieve ideeën en aanverwante.
Hier is 'ie:
Kattenspeelgoed, gekocht of leuke D-H-Z ideeën ...
http://www.dekattensite.nl/phpBB2/viewt ... 35&t=30764
Gebruikersavatar
BloemTetsu
Tijger
Tijger
Berichten: 1070
Lid geworden op: 17 jul 2012 09:00

Re: Voedselverrijking puzzels en denkspelletjes voor katten

Bericht door BloemTetsu »

Bloem is niet overactief wel slim en niet met mensen in aanraking gekomen tot ik haar in huis nam. Dus het blijft een wild beest. UItstekende jager en voedselverzamelaar (lunch en rest bbq)

Wat gratis is naast de broeken.
- Brokken door de kamer sjoelen
In de kast verstoppen
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Op train gebied.
Haar het mandje in krijgen.
Ik leg een paar brokken in het draagmandje en doe de deur bijna dicht. Bloem doet de deur open en gaat naar binnen.
(nu doet ze het wel, maar als ik er bij ben is ze snel met brok er weer uit.)
Afbeelding

Ik heb voor haar gekocht.
http://www.zooplus.nl/shop/katten/speel ... bak/115002

http://www.zooplus.nl/shop/katten/speel ... bak/239103

http://www.zooplus.nl/shop/katten/speel ... bak/361021

http://www.zooplus.nl/shop/katten/speel ... bak/298524

Voor Tetsu en Elfie* heb ik ook de tunnel feeder en stimulo, voor Bloem te simpel.

Extra moeilijk van Nina Ottoson
http://www.nina-ottosson.com/products/all-products/
De dog trubo en dog tornado
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Op train gebied.
Haar het mandje in krijgen.
Ik leg een paar brokken in het draagmandje en doe de deur bijna dicht. Bloem doet de deur open en gaat naar binnen.
(nu doet ze het wel, maar als ik er bij ben is ze snel met brok er weer uit.)
Afbeelding
Groetjes Bianca kopjes Bloem en Tetsu
Ducky*(6-4-12) Kathy*(28-1-11) Elfie*(20-2-14)
Excuses aan de kikkers, eksters, merel, duif en koolmees
Gebruikersavatar
Ennakee
Jaguar
Jaguar
Berichten: 727
Lid geworden op: 12 nov 2015 01:16

Re: Voedselverrijking puzzels en denkspelletjes voor katten

Bericht door Ennakee »

Leuke ideeën en actie foto's van Bloem ! :thup:
Gebruikersavatar
Ennakee
Jaguar
Jaguar
Berichten: 727
Lid geworden op: 12 nov 2015 01:16

Re: Voedselverrijking puzzels en denkspelletjes voor katten

Bericht door Ennakee »

Katten piñata

Eierdoosje vullen met brokjes of snoepjes, een paar gaatjes erin en ophangen. Ze moeten er dan met een pootje tegenaan slaan om de brokjes of snoepjes eruit te krijgen
Gebruikersavatar
Sifra
Tijger
Tijger
Berichten: 1050
Lid geworden op: 22 feb 2012 22:17
Locatie: Zuid-Holland

Re: Voedselverrijking puzzels en denkspelletjes voor katten

Bericht door Sifra »

Ik kan me herinneren dat iemand, ik meen Lidewij, wel eens een schaal met walnoten gebruikte om brokjes of kattensnoepjes uit te laten vissen.
A dog is a dog, a bird is a bird, a cat is a person. (Mugsy Peabody)
Gebruikersavatar
Ennakee
Jaguar
Jaguar
Berichten: 727
Lid geworden op: 12 nov 2015 01:16

Re: Voedselverrijking puzzels en denkspelletjes voor katten

Bericht door Ennakee »

Maak je eigen voerbal van een petflesje, met stap voor stap werkbeschrijving:

http://howtocat.nl/voerbal-kat-diy/
Gebruikersavatar
Tesseljoan
Huiskat
Huiskat
Berichten: 56
Lid geworden op: 26 aug 2016 17:26

Re: Voedselverrijking puzzels en denkspelletjes voor katten !

Bericht door Tesseljoan »

Wat leuk, er is een voedselverrijking topic! Even een schopje geven met mijn laatste bouwsel. Het druivenbakje zit een gat an de zijkant, maar Jakob prutst het deksel gewoon open dus vandaar de pakpinda's.AfbeeldingAfbeelding

Verstuurd vanaf mijn SM-G389F met Tapatalk

Gebruikersavatar
KiwiNL
Poema
Poema
Berichten: 235
Lid geworden op: 04 dec 2017 11:38

Re: Voedselverrijking puzzels en denkspelletjes voor katten !

Bericht door KiwiNL »

Ik heb een klein kartonnen doosje gevuld met wc-rolletjes (die had ik de afgelopen maanden al gespaard). Ik had bedacht om daar kattensnoepjes in te gooien, zodat Bowie en Floyd ze eruit konden halen. Helaas krijgen ze niet genoeg grip op die kleine brokjes, dus dat was geen succes. Maar ze vinden het prachtig als we er een of meer speeltjes in verstoppen, die kunnen ze er namelijk wel uitvissen. Na een paar dagen zijn ze zelfs al zover dat ze zelf kleine balletjes en muizen in de wc-rolletjes gooien om ze er daarna weer uit te halen! :lol:

Afbeelding
Bowie & Floyd (oktober 2017)
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Voedselverrijking puzzels en denkspelletjes voor katten !

Bericht door Rik »

KiwiNL schreef: 21 feb 2018 21:14 Ik had bedacht om daar kattensnoepjes in te gooien, zodat Bowie en Floyd ze eruit konden halen. Helaas krijgen ze niet genoeg grip op die kleine brokjes, dus dat was geen succes.
Ja, de wc-rolletjes zijn daar dan net iets te diep voor. Je kunt ze wel doorknippen en in een lagere door doen. Dan kunnen ze er wel goed bij met hun klauwen en nageltjes.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
kittentjes

Re: Voedselverrijking puzzels en denkspelletjes voor katten !

Bericht door kittentjes »

Haha ideaal katten die zelf de speeltjes weer verstoppen


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Plaats reactie