Kat krabt aan leren bank (maar ook krabpaal)

Voor vragen over: krabben aan meubilair en behang, kauwen op electriciteitskabels en andere dingen die je kat niet mag, maar wel doet.
Plaats reactie
KittyCat90
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 19 feb 2016 16:47

Kat krabt aan leren bank (maar ook krabpaal)

Bericht door KittyCat90 »

Hallo,

Heb een aantal maanden geleden een kat uit het asiel gehaald. Een echte binnenkat, naar buiten gaan vindt ze niks. Ze is een enorm makkelijke en lieve kat op een ding na; ze krabt graag aan de (duurste) meubels. Ja, alleen de dure dingen. De mooie leren bank of die ene muur met mooi behang erop (alle andere muren met standaard behang zijn niet interessant) Tot dusver is het ons niet gelukt haar dit af te leren dus zijn we op zoek naar advies.

Ze heeft een grote krabpaal die ze ook de hele dag door goed gebruikt, ook heeft ze wat kleine krabmeubels en krabspeeltjes van karton door het huis verdeeld staan. Deze worden heel af en toe gebruikt, niet actief. Ze heeft veel speelgoed en slaapplekken zowel op rustige als drukke plekken in het huis dus ze kan er voor kiezen tussen de mensen te zijn of zich af te zonderen. We spelen veel met haar zodat ze haar energie kwijt kan.

We hebben gedacht aan zo'n spray met een vieze geur waardoor de bank minder interessant zou worden maar helaas lees ik hier alleen negatieve reviews over, dat het niet of onvoldoende werkt en dat het de meubels verkleurd. Ook is het niet mogelijk een volledige muur met zoiets in de spuiten.

Dus nu zijn we op zoek naar tips! Ze heeft, volgens mij, genoeg plekken om te krabben (krabpaal, krabspeelgoed, kokosmat en zelfs de vloerbedekking op de trap mag ze gebruiken) maar ze blijft de bank en die ene muur ook graag aan flarden willen krabben :enaughty: ;-)
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6806
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Kat krabt aan leren bank (maar ook krabpaal)

Bericht door Dinky »

Voor de bank zou ik denken aan een fleecekleed/woondeken ter bescherming.
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
KittyCat90
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 19 feb 2016 16:47

Re: Kat krabt aan leren bank (maar ook krabpaal)

Bericht door KittyCat90 »

Bedankt voor je snelle reactie. Momenteel ligt er ook een groot kleed over de bank heen (jammer, want niet zo mooi natuurlijk) maar helaas werkt het niet. Ze trekt het kleed er af en als ik hem beter vastmaak krabt ze er gewoon doorheen. Zodat ze alsnog het leer stukmaakt.
Dorien66

Re: Kat krabt aan leren bank (maar ook krabpaal)

Bericht door Dorien66 »

Kun je haar niet buiten de woonkamer houden als je er niet bij bent?
Gebruikersavatar
Sifra
Tijger
Tijger
Berichten: 1050
Lid geworden op: 22 feb 2012 22:17
Locatie: Zuid-Holland

Re: Kat krabt aan leren bank (maar ook krabpaal)

Bericht door Sifra »

Ik zou Feliway gebruiken. Niet de verdamper, maar de verstuiver. Die kun je waarschijnlijk ook niet zomaar op je bank spuiten i.v.m. vlekken, maar een beetje op de onderkant van de bank kan vast geen kwaad. Bij mij hielp het direct als Sifra weer eens een manie had om de bank te bewerken. Een beetje Feliway op een doekje en voorzichtig daarmee over het behang vegen -eerst in een hoekje testen- of daar iets ophangen waar je op gespoten hebt, is ook zeker te proberen. De kartonnen krabdozen kun je aantrekkelijker maken door er gedroogd kattenkruid op te strooien.
A dog is a dog, a bird is a bird, a cat is a person. (Mugsy Peabody)
Cerna

Re: Kat krabt aan leren bank (maar ook krabpaal)

Bericht door Cerna »

Katten en dure meubels is een slechte combinatie en ik heb helaas geen tips voor je hoe je het haar af zou moeten leren. Ik ben bang dat accepteren dat een kat dit nou eenmaal doet, de enige tip is.

Bij ons krabde één kat ook steeds aan het behang in de hal. Nu heeft mijn man daar lambrizering gemaakt en is het probleem opgelost. De poten van mijn grenen kaptafel (grenen en katten is ook een hele slechte combinatie en ik heb alleen maar grenen :lol: ) zijn tot op het "bot" versleten. Ik heb er nu doorzichtig tape omheen gedaan. Geen gezicht natuurlijk, maar ik ben erg gehecht aan de kaptafel en wil geen andere.
Krassen op de salontafel en de eettafel (ook grenen dus), het is niet anders. Had ik geen katten moeten nemen.

Ik ben er dus vrij laconiek onder en het scheelt in de portemonnee want ik vind het zonde om wat nieuws te kopen. :smile:
Gebruikersavatar
Ennakee
Jaguar
Jaguar
Berichten: 727
Lid geworden op: 12 nov 2015 01:16

Re: Kat krabt aan leren bank (maar ook krabpaal)

Bericht door Ennakee »

Van katten is bekend dat ze niet van citrus geuren houden. Ik weet niet of jullie sinaasappels eten of citroenen of limoenen want de buitenkant van de schil van deze vruchten, bevat kleine poriën waar de etherische olie in zit. Door de schil stevig langs een ondergrond of object te vegen, komt deze olie vrij. Het geeft een voor mensen frisse fruitige geur af. De katten die ik ken lopen met een bocht om een dergelijk behandeld gebied heen.

Je moet ook geen synthetische geur gebruiken, want dat is giftig voor katten. En werkt ook niet.

Na verloop van tijd vervliegt de etherische olie van sinaasappel, citroen e.d. en moet de behandeling herhaald worden.

Vooraf even testen op een plekje uit het zicht, of het geen blijvende vlekken of verkleuringen :shock: veroorzaakt.

Ook zou ik de krabmeubelen extra aantrekkelijk maken, door deze met gedroogd kattenkruid of valeriaan in te wrijven. En verder positief gedrag belonen met een snoepje of iets lekkers. :eangel:

Zoals geschreven, bij de katten die ik ken werkte deze methode, maar dat is geen garantie, ieder dier reageert op zijn eigen wijze. ;-)
Laatst gewijzigd door Ennakee op 20 feb 2016 00:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Inge62
Huiskat
Huiskat
Berichten: 51
Lid geworden op: 09 jan 2016 01:01

Re: Kat krabt aan leren bank (maar ook krabpaal)

Bericht door Inge62 »

Ik ben het helemaal eens met Cerna. Leg je erbij neer dat je kat dat nu eenmaal doet.
Ikzelf heb stoffen Ikea banken maar een aantal vrienden met katten hebben leren banken die eens erg mooi geweest moeten zijn. ;)
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9310
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Kat krabt aan leren bank (maar ook krabpaal)

Bericht door castratenkoor »

Ook ik sluit me aan bij Annet. Ik koop mijn meubels bij Kringlopen of via Markplaats. En ik vervang ze na jaren trouwe dienst voor weer een tweede handsje. Als ze van ellende uit elkaar vallen. Met 6 katten in huis moet je niet te nauw kijken vind ik. Ik geniet liever van hun streken dan dat ik politie-agentje ga lopen spelen.

Mijn jongste stuk tuig doet het juist dubbel zo hard als hij werkt dat ik iets niet wil hebben (zoals de antenne van de tv eruit slopen). Dus ik laat hem begaan en dan is de lol er sneller vanaf.
Een kat iets afleren werkt meestal niet, al zijn er uitzonderingen. Mijn kruising rusje reageert prima op vingerklik en doet dat dan nooit meer. Ik denk dat Ooosterse katten net als een hond IETS meer opvoedbaar zijn.

Als je kat aan het vertikale deel van de bank krabt zou je daar misschien een krabton voor kunnen zetten?
Katten en behang, tsja geen goede combi. Toen we dit huis kochten overal de muren van laten stucwerk voorzien behalve in de kattenkamer. En daar gaan ze heerlijk hun gang met lappen van de muren trekken.
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Plaats reactie