Gecastreerde kat is heel gefocust op eten

Voor vragen over: krabben aan meubilair en behang, kauwen op electriciteitskabels en andere dingen die je kat niet mag, maar wel doet.
Plaats reactie
Macho
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 29 okt 2015 11:56

Gecastreerde kat is heel gefocust op eten

Bericht door Macho »

Heeft iemand tips voor ons? Onze kat is een half jaartje geleden gecastreerd. Sinds een paar maanden kunnen we niets dat ook maar enigszins eetbaar is laten liggen. Voorheen kwam de kat niet op het aanrecht, nu constant. We hebben van alles geprobeerd, maar weten niet hoe we hem dit af moeten leren. Hij krijgt al speciaalvoer dat extra zou moeten voeden en de eetlust zou moeten verminderen... Help!!
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5453
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Gecastreerde kat is heel gefocust op eten

Bericht door nellebel »

is hij ook flink aangekomen in gewicht? heb een poes gehad die erg gefixeerd was op eten. je kunt proberen voedsel te verstoppen in dingen zodat hij er flink voor moet werken, maar dat werkte niet bij die van mij. zij kreeg in het begin 6x per dag brokjes aangeboden en 2x per dag nat voer. steeds kleine hoeveelheden omdat ze anders bleef zeuren.
speelt hij wel nog , is hij actief. vooral afleiding bieden kan helpen. en je etenswaren goed opbergen
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Macho
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 29 okt 2015 11:56

Re: Gecastreerde kat is heel gefocust op eten

Bericht door Macho »

Dank je voor je reactie!
Hij is niet heel erg aangekomen, maar wel wat. Maar dat komt ook omdat we inderdaad bijna nooit iets laten liggen zodat hij geen kans krijgt om zich vol te eten. Als we bv brood ontdooien, zorg ik dat hij buiten is...
Voedsel verstoppen doen we al, hebben we een leuk apparaat voor. Dat vindt hij leuk, maar lost het probleem niet op.
Gebruikersavatar
BloemTetsu
Tijger
Tijger
Berichten: 1070
Lid geworden op: 17 jul 2012 09:00

Re: Gecastreerde kat is heel gefocust op eten

Bericht door BloemTetsu »

Onze volwassen kater hadden we uit het asiel gehaald, waar hij ook was gecastreerd. Brood enzo moesten we verstoppen. En hij was nooit tevreden.
En actief bezig zijn en voedselverrijking heeft veel opgelost.
4 keer per dag krijgt hij zijn brokken, en dan meerdere dingen en soms door kamer sjoelen.
Groetjes Bianca kopjes Bloem en Tetsu
Ducky*(6-4-12) Kathy*(28-1-11) Elfie*(20-2-14)
Excuses aan de kikkers, eksters, merel, duif en koolmees
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5453
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Gecastreerde kat is heel gefocust op eten

Bericht door nellebel »

tja dan is het denk ik vooral opbergen het spul en dat er verder weinig aan te doen is. heb ooit zo een heerlijk brood half opgesmikkeld terug gevonden en ze had ook een keer een droogworst weg gebietst. kwestie van aanwennen om niets te laten liggen.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Macho
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 29 okt 2015 11:56

Re: Gecastreerde kat is heel gefocust op eten

Bericht door Macho »

Dat vrees ik ook...
Straffen leidt echt tot niets, heb echt van alles geprobeerd, maar hij blijft het aanrecht op springen. Alles wat daar ligt likt hij af. Het is al tijden heerlijk opgeruimd in onze keuken haha.
Hij eet echt alles wat hij maar in zijn bereik kan krijgen. Zelfs flosdraad..... Die laat ik echt nooit meer ergens liggen!!
broetjes2015

Re: Gecastreerde kat is heel gefocust op eten

Bericht door broetjes2015 »

Dat is dan inderdaad oppassen, heb zelf een kater gehad in het verleden die ook erg gefocust was op menseneten, hij heeft me 1 keer een braadworst van het aanrecht gepikt en meegesleept naar boven haha. Daarna ben ik heel erg goed gaan opletten.

Hier vinden ze het aanrecht ook interessant maar er staat nooit iets eetbaars en over de gootsteen heb ik glasplaten gelegd zodat ik daaronder soms wat vuile vaat kan zetten als ik geen zin heb om elk kopje af te wassen, kunnen ze er tenminste niet bij.
Paasnini
Huiskat
Huiskat
Berichten: 78
Lid geworden op: 08 okt 2015 09:07

Re: Gecastreerde kat is heel gefocust op eten

Bericht door Paasnini »

Wat eet je kat nu?
Plaats reactie