Kitten is erg druk en wild

Voor vragen over: krabben aan meubilair en behang, kauwen op electriciteitskabels en andere dingen die je kat niet mag, maar wel doet.
Kittyjh
Huiskat
Huiskat
Berichten: 23
Lid geworden op: 02 sep 2015 09:21

Kitten is erg druk en wild

Bericht door Kittyjh »

Hallo!

Mijn eerste bericht hier op dit forum. Ik heb een vraagje aan jullie, hopelijk kunnen jullie mij helpen. Ik en mijn moeder hebben sinds 1,5 week een kitten, hij is nu 10,5 week oud, nog niet gecastreerd. Toen hij in huis kwam was hij dus 9 weken.

Sinds een paar dagen is hij erg druk en wild geworden. Rennen over de bank, door huis, miauwen zodat ik met hem ga spelen. Goed, dit hoort natuurlijk allemaal bij kittengedrag. Maar ik krijg hem maar niet rustiger. Ik pluk hem van de bank, zet hem ergens anders neer en loop rustig weg. Echter, hij blijft naar de bank rennen en wild erover heen rennen. Hoe vaak ik hem ook apart zet.

Verder speel ik regelmatig met hem, paar keer per dag zo'n 15 minuten zeker. Moet ik vaker met hem spelen? Hij heeft een krablaal en die gebruikt hij ook, ik varieer in speeltjes, maar toch gaat hij zich snel vervelen. Wat denken jullie? Verder is het een hele aanhankelijke en lieve kitten. Alvast bedankt voor jullie reacties.
Cerna

Re: Kitten is erg druk en wild

Bericht door Cerna »

Wat je beschrijft is inderdaad normaal kittengedrag wat ikzelf heel vermakelijk vind al word je er soms gestoord van :lol: en dat wordt minder zodra hij gecastreerd wordt (nu nog een beetje te vroeg).

En ik heb maar één advies: geef hem een vriendje dan zal hij zich niet gaan vervelen want dan kunnen ze samen rennen en stoeien.
Kittyjh
Huiskat
Huiskat
Berichten: 23
Lid geworden op: 02 sep 2015 09:21

Re: Kitten is erg druk en wild

Bericht door Kittyjh »

Haha ja dat dacht ik al.. Misschien tips om hem bezig te houden? Een extra katje is helaas geen optie, anders had ik het zo gedaan! Dus een castratie maakt hem wel wat rustiger? Bedankt voor je reactie.
Cerna

Re: Kitten is erg druk en wild

Bericht door Cerna »

Maar waarom geen vriendje? Dat is toch veel leuker voor je kitten? Twee katten is echt niet veel duurder dan één kat en van een vriendje kan hij alles leren wat hij van jou nooit kan leren.
Vaak gaan solokittens onaangepast gedrag vertonen zoals op je blote voeten springen en er dan keihard in bijten of ze grijpen je handen omdat ze niet in de gaten hebben dat dat pijn doet omdat jij niet terugbijt, maar een andere kat zal dat wel doen en dan voelt zo'n kitten Au en zal leren hoever hij kan gaan in zijn spel (het is allemaal spel, geen gemenigheid).

Écht, twee kittens is zoveel leuker!
Kittyjh
Huiskat
Huiskat
Berichten: 23
Lid geworden op: 02 sep 2015 09:21

Re: Kitten is erg druk en wild

Bericht door Kittyjh »

Tja, je hebt helemaal gelijk natuurlijk. Ik lees overal dat 2 kittens beter zijn en ik weet dat ook. Helaas woon ik nog bij mijn moeder en die vindt 1 kitten wel genoeg. Ik ga het zekeer nog een keer bij haar voorleggen, maar ik denk niet dat het hem gaat worden helaas..
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9328
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Kitten is erg druk en wild

Bericht door castratenkoor »

Een gezond kitten hoort druk en actief te zijn. Jij kunt helaas niet voor hem bepalen wanneer hij rustig moet worden. Laat hem lekker uitracen als hij bezig is. Een kwartietje spelen is echt niet genoeg. Als het hier storm-uurtje is gaan ze echt soms wel 2 uur achter elkaar door. Om vervolgens uren te pitten. Dat laat zich echt niet bepalen door de mens.

Jammer dat je moeder geen tweede kitten wil. Samen opgroeien is echt gezonder voor een kitten.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Ilone
Tijger
Tijger
Berichten: 2812
Lid geworden op: 13 feb 2010 23:09
Locatie: Dordrecht

Re: Kitten is erg druk en wild

Bericht door Ilone »

Misschien is het doorslaggevend voor je moeder dat veel solo kittens later probleem gedrag vertonen. En dat krijg je écht niet afgeleerd. Plus hoeveel krabpalen je ook neerzet, als hij zich gaat vervelen krabt hij in alles, zoals het bankstel.
Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel

Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
Kittyjh
Huiskat
Huiskat
Berichten: 23
Lid geworden op: 02 sep 2015 09:21

Re: Kitten is erg druk en wild

Bericht door Kittyjh »

Ja ben ook alleen maar blij dat ie zo actief is! Ik laat hem dan maar lekker rennen en doen, maar zodra hij de bank gebruikt zet ik hem ergens anders neer waar hij verder kan spelen.

Ik speel wel langer en vaker met hem hoor, niet een kwartiertje, was meer een indicatie.

In ieder geval bedankt voor de reacties, ik zorg gewoon dat ie zn energie goed kwijt kan door veel met hem te spelen!
Cerna

Re: Kitten is erg druk en wild

Bericht door Cerna »

Kittyjh schreef:Ja ben ook alleen maar blij dat ie zo actief is! Ik laat hem dan maar lekker rennen en doen, maar zodra hij de bank gebruikt zet ik hem ergens anders neer waar hij verder kan spelen.
Ik ben benieuwd hoe lang je dat volhoudt :lol: en ik neem aan dat je ook naar school gaat? En dat kitten dus wel eens alleen is?

Wanneer je (een) kat(ten) hebt kun je niet voorkomen dat ze overal in- en opspringen en dat er ook wel eens wat sneuvelt. Wanneer je moeder dat niet leuk vindt, had je beter kunnen wachten totdat je op jezelf woont.
Zelfs met een aantal krabpalen (het liefst één tot aan het plafond), kan het gebeuren dat katerlief zijn nagels in de bank zet of ergens anders.
En een kat kun je niet opvoeden dus het heeft geen zin om hem iedere keer van de bank te zetten tenzij je 24/7 hem in de gaten gaat houden.
Een designinrichting en een kat is de slechtste combinatie die je je kunt bedenken.

En misschien dat je moeder op het forum wil komen? Kunnen wij haar uitleggen waarom twee katten echt veel verstandiger is om problemen in de toekomst te voorkomen.
Kittyjh
Huiskat
Huiskat
Berichten: 23
Lid geworden op: 02 sep 2015 09:21

Re: Kitten is erg druk en wild

Bericht door Kittyjh »

Het ligt wel iets anders haha. We hebben vroeger ook een kat gehad en dat is ook gewoon goed uitgepakt, een kat is zeker wel op te voeden! Niet alleen uit eigen ervaring.

Ik ga inderdaad naar school, maar dit zijn slechts 2 halve dagen in de week, voor de rest ben ik gewoon thuis. Was dit niet het geval hadden we zeker geen kat genomen. Niemand vindt het leuk als zijn meubels kapot worden gemaakt, maar het is zeker af te leren. (We hebben gelukkig geen designinrichting ;) )

Plus ik zie genoeg gezinnen met 1 kat, lieve beesten. Natuurlijk is 2 beter, maar dat gaat in ons geval niet op helaas..
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6811
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Kitten is erg druk en wild

Bericht door Dinky »

1 kitten is gewoon zielig en slecht voor zijn ontwikkeling :-( jammer dat jullie dan niet voor een solopoes uit het asiel zijn gegaan. Er zijn namelijk volwassen katten die inderdaad goed alleen in een huishouden passen en juist zonder andere katten worden geplaatst ;-)

En afleren om aan meubels te krabben lijkt mij vrij onmogelijk. Hier een poes die inderdaad niet aan de bank krabt als wij er zijn. Echter aan de bank te zien dus wel als wij slapen/weg zijn ;-)

Kan jij je moeder niet overtuigen dat 2 kittens meer rust brengt in huis omdat ze elkaar 'slopen' in plaats van de mensen en meubels? Of je moeder hier een aantal topics te laten lezen? http://www.dekattensite.nl/phpBB2/viewforum.php?f=64
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Ilone
Tijger
Tijger
Berichten: 2812
Lid geworden op: 13 feb 2010 23:09
Locatie: Dordrecht

Re: Kitten is erg druk en wild

Bericht door Ilone »

Inderdaad....als jullie maar 1 kat wilden, hadden jullie beter niet voor een kitten kunnen kiezen..
Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel

Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
Renatevanderveer

Re: Kitten is erg druk en wild

Bericht door Renatevanderveer »

Kijk dan ook meteen even in onze albums om te zien wat de invloed is van een tweede kitten.
Onder andere Ilone die momenteel Muis en Muffin heeft, zal dit (dat heeft ze gedaan) kunnen beamen.
Een kitten alleen zal zich grandioos vervelen en wij als mensen kunnen nooit het contact van een kat vervangen.
Wij spreken geen kattentaal en tussen katten onderling is piep --> au! en au! --> is stoppen!
Je ontneemt je kitten veel plezier, leerprocessen en contact met een soortgenoot als je het alleen opvoedt..
Kittyjh
Huiskat
Huiskat
Berichten: 23
Lid geworden op: 02 sep 2015 09:21

Re: Kitten is erg druk en wild

Bericht door Kittyjh »

Ik snap jullie allemaal dat het beter is om een kitten erbij te nemen. Wij hebben er alleen voor gekozen er eentje te nemen. Jammer, maar zo is het. Ik ben vaak thuis dus hij is maar weinig alleen. Ik snap dat ik niet de rol van de andere kitten kan overnemen, maar ik probeer hem zo veel mogelijk aandacht te geven en er voor hem te zijn. Hij zal later ook naar buiten mogen, waar hij ook andere katten ontmoet (ik praat het nu niet goed, maar het is wel fijn dat hij dat kan doen).

Er zijn zat huishoudens met 1 kat, ik heb daar nooit problemen over gehoord. Ik snap dat jullie het beste met mij en mijn kitten voorhebben, maar voel me nu wel een beetje als de slechterik aangewezen. Wij hebben nu eenmaal gekozen voor 1 kitten, ik ben genoeg thuis en schenk hem gewoon veel aandacht.

Toch bedankt voor jullie reacties en adviezen!
Renatevanderveer

Re: Kitten is erg druk en wild

Bericht door Renatevanderveer »

Ik probeer je niet af te schepen als iemand die niet het beste voor heeft met zijn katje.
Absoluut niet, want ik lees dat je dat wel hebt.

Het is enkel een advies en het is aan jou wat je daarmee doet.
Mogen we dan wel een fotootje van je kleine maatje?
Plaats reactie