Kitten is erg druk en wild

Voor vragen over: krabben aan meubilair en behang, kauwen op electriciteitskabels en andere dingen die je kat niet mag, maar wel doet.
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9309
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Kitten is erg druk en wild

Bericht door castratenkoor »

Kittyjh schreef:.....of doeltreffend het wilde rennen te kunnen sussen, maar heb mijn antwoorden nu.
Dat hebben kittens juist zo nodig dat wilde rondrennen - dat is niet iets wat je moet willen sussen.
Juist als je bewust kiest voor 1 kitten, laat het diertje dan in ieder geval lekker zijn gang gaan als hij zich in zijn eentje loopt te vermaken. Lekker rond laten sjezen is mijn advies.

Ik zou mensen altijd adviseren een volwassen kat te nemen, als men er maar eentje wil. Die is al wat uitgeraasd zeg maar en dan is er meer over het karakter bekend. In de asiels zitten altijd wel solo-poezen die liever alleen zijn dan in het gezelschap van katten. Dan heb je een stuk meer kans van slagen.

Mijn post ging ook niet zozeer om het bewuste besluit van Kittyjh om 1 kitten te willen. Mijn post was omdat het me een beetje tegen de borst stuit dat Lillith - met ook 1 kitten - mensen gaat adviseren niks van adviezen aan te trekken omdat 1 kitten prima is.
Maar goed jullie hebben ieder nu 1 kitten en ik hoop met recht dat jullie allebei dat kitten de kans volop geven echt kitten te zijn. En daar hoort overal overheen sjezen nou eenmaal bij. Misschien kunnen jullie in huis in de hoogte werken, zit en ligplekken langs de muur. Katten zoeken het graag hogerop.

Een paaltje van 90 cm is echt niet genoeg. Daar zit amper uitdaging aan. Beter een plafond-hoge aanschaffen als hij groter wordt.

Of je gedragsproblemen krijgt met 1 kitten hangt af van het karakter van het dier en van de mogelijkheden die het dier krijgt om echt kat te zijn.

Wat betreft het buiten loslaten gooi ik er nog even een ervaring uit mijn naaste omgeving tegenaan.
Vorig jaar nam iemand in mijn omgeving twee kittens en ze kon niet wachten ze de deur uit te knikkeren, omdat ze walgde van een kattenbak in huis. Geen kattenluik, gewoon de deur uitzetten als ze naar haar werk gaat om 8 uur en pas weer binnen laten als ze thuiskomt, na 18 uur.
Beesten zijn nog geen jaar oud en eentje is aangereden, heup kapot. Operatie zou 3500 euro kosten en dat heeft ze er niet voor over.

Mijn mening is, dat als je kiest voor buiten loslaten, en dat staat een ieder uiteraard helemaal vrij, maar dan dien je ook je verantwoordelijkheid te nemen voor de daaruit voortvloeiende kosten.
Dus begin maar vast te sparen zou ik zeggen voor een flinke operatie........

Als afsluiter nog het (ongevraagde) advies in beide gevalen het kitten te laten castreren met 6-7 maanden. Zo voorkom je hormonale problemen.
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11244
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Kitten is erg druk en wild

Bericht door Adriana »

Kittyjh schreef:Er is geen manier die 'goed' of 'fout' is.
Wie bepaalt dat? Dat het 'beter' is, ben ik het mee eens.
Dat het 'zielig' en 'oneerlijk' en 'slecht' is om maar 1 kitten te nemen vind ik niet terecht.
oh ja, die is er wel. het is niet natuurlijk en de natuurlijke situatie is het beste voorbeeld.
en voor iedereen die meeleest is het goed vooraf te weten dat de keuze voor 1 kitten onverstandig is.
asiels (en fokkers) raden dat sterk af of geven een kitten dat solo moet opgroeien vaak niet mee.
door de jaren heen hebben we tig-berichten en topics over gedragsproblemen bij katzels die solo zijn opgegroeid.
jonge katten die mensen blijven 'aanvallen', in handen bijten, wildplassen, vernielen, overmatige mensenbinding hebben en zich hebben ontwikkeld tot aandachtsjunks.
een deel komt in het asiel terecht, want 'niet op te voeden'..

een kitten is niet een speeltje, een soort van levende teddybeer en categorie '..oh wat schattig'..
kittens worden snel groot en dan is het poezelige en oh zo schattige er van af.
en dan kun je geluk hebben als het kitten zich intussen goed heeft ontwikkeld, maar neem dat niet als algemeen en heersend voorbeeld..

ik begrijp heus wel dat het in deze situatie niet te veranderen is en ts wist uiteindelijk ook niet beter ;-) .. en ik hoop dat ts alle tips om er het beste in deze situatie van te maken, ter harte neemt.
zoals verenstokken en niet met handen laten spelen, voedselverrijking, op tijd castreren, voldoende (in dit geval zodra wat groter dus twee) kattenbakken en niet te snel naar buiten..
(en forumleden kunnen beter weten en in die strekking ben ik het met dinie eens...)
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Lillith
Lynx
Lynx
Berichten: 115
Lid geworden op: 09 aug 2015 21:21

Re: Kitten is erg druk en wild

Bericht door Lillith »

Nogmaals, ik heb geen advies gegeven om vooral geen adviezen van anderen aan te nemen. Er worden mij nu woorden in de mond gelegd en dat klopt gewoon niet. Je kunt je wel gigantisch aangesproken voelen door wat ik zei, maar wat mij tegen de borst stuitte was het feit dat iemand een topic aanmaakt en de situatie uitlegt en dat voor diegene het weet er al tig reacties gepost zijn met hoe ze het in feite fout doet. Dat is mooi, maar dat was niet het doel van het topic. Jan en alleman is maar al te snel met het geven van commentaar en wat dat betreft vergeleek ik de reacties van mensen hier met overbezorgde en veroordelende mama's, die kunnen ook zo heftig reageren als het om kinderen gaat.

Ieder z'n eigen dunkt me? Is goed als je +2 katten in huis (kan)wil hebben, maar niet iedereen heeft die mogelijkheid. Leuk al die horrorverhalen, maar nogmaals elke kat is anders en de baas kan al een heleboel dingen uitsluiten. Vind de manier waarop, hier in dit topic, gewoon bijna onfatsoenlijk worden zelfs. Bovendien gaat het gigantisch off topic want TS heeft al meerdere keren genoemd dat ze het aanpakt zoals ze het aanpakt en anders niet. Nu is het wel jammer dat ze ook alle wel bedoelde adviezen meteen in de wind slaat, want waarom maak je anders een topic, maar ik kan me voorstellen dat ze nu zo defensief reageert omdat ze een gigantische storm aan reacties over zich heen kreeg die in feite allemaal alleen kritiek leveren op haar manier. Ja dan zou ik ook defensief worden! :lol:
Al met al, iedereen heeft z'n zegje gedaan. Het is mooi geweest, ik stel voor dat we het er niet meer over hebben want het creëert alleen maar meer ergernis en irritaties. Beetje gevalletje beste stuurlui staan aan wal.
Cerna

Re: Kitten is erg druk en wild

Bericht door Cerna »

Lillith: wie zit hier nu de boel op te blazen? Jij bent amper een maand op het forum, 24 jaar, maar denkt wel de wijsheid in pacht te hebben. Kom op zeg!

TS stelt de vraag waarom haar kitten zo druk is en wil hier wat aan doen. Een oplossing is een tweede kitten want dan reageren ze zich op elkaar af en zijn ze sneller uitgeblust. En dan legt TS niet uit waarom een tweede kitten geen optie is, maar zegt alleen dat haar moeder dat niet wil. Dat is geen uitleg, maar dat hoeft ook niet zoals ik schreef.

Dat jij er dus steeds op blijft hameren dat ze heeft uitgelegd waarom ze geen tweede kitten wil, klopt niet en ik heb dan ook meer het idee dat jij je aangesproken voelt en daarom zo veroordelend naar ons reageert.
Hier zitten mensen die al jaren op het forum zitten en het een en ander voorbij hebben zien komen aan problemen met solokittens. Hier zitten mensen die al langer katten hebben dan dat jij op deze aardbol rondloopt en die dus weten waarover ze praten.

Maar goed, we hebben het er niet meer over, maar ik wilde dit toch nog even gezegd hebben. :smile:
Lillith
Lynx
Lynx
Berichten: 115
Lid geworden op: 09 aug 2015 21:21

Re: Kitten is erg druk en wild

Bericht door Lillith »

Cerna, je maakt het nu wel heel persoonlijk. Vind dat oprecht jammer, we hoeven echt niet denigrerend tegen elkaar te doen. Ik doe niet alsof ik de wijsheid in pacht heb, ik heb alleen kritiek op de felle manier waarop mensen die hier net op het forum komen en niet alles doen zoals de oude rotten dat doen afgekraakt worden. TS is niemand uitleg verschuldigd, zeg je zelf ook en ik vind het feit dat ze heeft genoemd dat haar moeder geen tweede kitten wil voor haar situatie voldoende. Want zo lang ze nog niet op zichzelf woont is ze niet de baas over de situatie, eerder die moeder. Sneu dat ze daar dan op 'gepakt' moet worden.
Lillith
Lynx
Lynx
Berichten: 115
Lid geworden op: 09 aug 2015 21:21

Re: Kitten is erg druk en wild

Bericht door Lillith »

Heb ook al gezegd dat we er beter niet verder over konden discussiëren, maar goed als mensen mij persoonlijk aanspreken op mijn reacties heb ik wel het recht om daar op z'n minst antwoord op te geven.
Kittyjh
Huiskat
Huiskat
Berichten: 23
Lid geworden op: 02 sep 2015 09:21

Re: Kitten is erg druk en wild

Bericht door Kittyjh »

Kunnen we nu gewoon stoppen..
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11244
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Kitten is erg druk en wild

Bericht door Adriana »

;-) kitty etc.: hoop dat je intussen een beetje aan het uitgelaten gedrag van je kitten bent gewend en ik heb van jou nog weinig reactie gezien op de aangedragen tips en info. ;-) lilith: een forum is bedoeld om kennis te nemen van andere meningen en inzichten en informatie uit te wisselen. en te leren van ervaringen!
er is veel zinnigs geschreven en uit je eigen reacties blijkt dat je bar weinig verstand hebt van katten en je je er ook niet in wilt verdiepen. je matatabi-advies spant hierbij de kroon. en ik merk weinig van inlezen op het forum!

jouw eigen reacties worden steeds feller, persoonlijker en negatiever, terwijl er heel bescheiden en rustig door anderen is gereageerd en vooral is uitgelegd en toegelicht.
dat is niet omdat wat 'oudere' forumleden zo graag gelijk willen hebben maar, zoals annet ook al schrijft, wij een heel klein pietseltje meer kennis en ervaring hebben.
we hebben hier al honderden (of meer) berichten zien langskomen over probleemgedrag bij solo opgegroeide katzels. en dan mogen we hier op het kattenforum even een oplossing uit de hoge hoed toveren!
logisch dat we ongevraagd over deze situatie een paar aandachtspunten meegeven..

en als je geen reacties op je berichten wilt en dit wordt inderdaad topic-vervuiling, dan moet je zèlf beginnen om niet, dus n i e t meer te reageren in dit topic of je bij het onderwerp te houden.
dus meedenken en tips geven hoe je de wereld van een alleen opgroeiend kitten zo uitdagend mogelijk kunt maken. uiteindelijk zit jij met één kitten in dezelfde situatie..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Kittyjh
Huiskat
Huiskat
Berichten: 23
Lid geworden op: 02 sep 2015 09:21

Re: Kitten is erg druk en wild

Bericht door Kittyjh »

Ik speel wat meer met hem, houd hem gewoon bezig. Heb al tegen mn moeder gezegd dat het gewoon gedrag is en dat het met een paar maanden wel minder wordt.
Kittyjh
Huiskat
Huiskat
Berichten: 23
Lid geworden op: 02 sep 2015 09:21

Re: Kitten is erg druk en wild

Bericht door Kittyjh »

Adriana, jouw uitleg over de adviezen en ervaringen begrijp ik beter.

Nu ik van de rest heb gelezen dat een tweede kitten beter is en eigenlijk de beste oplossing is, weet ik dit voor een volgende keer. Mensen leren van hun keuzes!
Daarom wilde ik ook graag voortborduren op de adviezen over het bezig houden van een solo kitten. Het reageren met dat ik een tweede kitten moet nemen heeft dus geen zin.
Gebruikersavatar
Cyamytha
Poema
Poema
Berichten: 299
Lid geworden op: 29 dec 2013 13:51
Locatie: Deventer

Re: Kitten is erg druk en wild

Bericht door Cyamytha »

Typisch solo gedrag wat mijn Karel ging vertonen toen hij bijna een jaar was, was het aanvallen van mijn armen en er hard in bijten. Ik wist niet beter. Voor hem was dit blijkbaar spelen.

Ook ik mocht toen geen tweede kat, achteraf gingen mijn ex en ik uit elkaar en had ik binnen 2 weken een kitten erbij. Karel heeft dit gedrag daarna nooit meer vertoond ;)

Snap jullie keuze, die "fout" heb ik toen ook gemaakt. De hele discussie hier negeer ik verder maar even. Het is duidelijk dat je echt wel het beste voor hebt met je kitten, maar hierin belemmerd bent door de gezinssituatie.

Dus voor nu lekker veel blijven spelen, niet met je handen, touwtjes, muisjes, balletjes etc. :)
Ankie, personeel van Beer en vrouwtje van Astor de hond!

Album Karel en Beer


*Karel* (28-7-'13..5-6-'18)
Gebruikersavatar
Cyamytha
Poema
Poema
Berichten: 299
Lid geworden op: 29 dec 2013 13:51
Locatie: Deventer

Re: Kitten is erg druk en wild

Bericht door Cyamytha »

*Niet met je handen, maar met touwtjes, muisjes, balletjes etc.
Ankie, personeel van Beer en vrouwtje van Astor de hond!

Album Karel en Beer


*Karel* (28-7-'13..5-6-'18)
Gebruikersavatar
Ilone
Tijger
Tijger
Berichten: 2812
Lid geworden op: 13 feb 2010 23:09
Locatie: Dordrecht

Re: Kitten is erg druk en wild

Bericht door Ilone »

...en de Kong Kickeroo, wat ik eerder aangaf...
Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel

Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
Gebruikersavatar
Sjanke
Lynx
Lynx
Berichten: 113
Lid geworden op: 28 jun 2015 12:21

Re: Kitten is erg druk en wild

Bericht door Sjanke »

Hier werkt een voerbal goed. Door te rollen/spelen vallen er brokjes uit. De oudste kat heeft het nooit doorgehad, de katten die we nu hebben kunnen er lang mee spelen. Omdat we er genoeg van hadden om de ballen onder kasten en banken uit te vissen, ligt er nu een soort hoepel op de vloer.
Ook gooien we 's avonds wel eens brokjes door de kamer waar ze achteraan rennen.
Kittyjh
Huiskat
Huiskat
Berichten: 23
Lid geworden op: 02 sep 2015 09:21

Re: Kitten is erg druk en wild

Bericht door Kittyjh »

Hoepel op de vloer? Hoe moet ik mij dat voor me zien?
Plaats reactie