bijten tijdens aaien

Voor vragen over: krabben aan meubilair en behang, kauwen op electriciteitskabels en andere dingen die je kat niet mag, maar wel doet.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
RobertK
Huiskat
Huiskat
Berichten: 21
Lid geworden op: 04 jul 2015 23:57
Locatie: Zwolle

bijten tijdens aaien

Bericht door RobertK »

Belle heeft al een tijd dat als ik haar aan het aanhalen ben ze me regelmatig vastpakt met haar tanden. De ene keer wat harder dan de andere keer en ze doet het ook als ze aandacht wil.
Is dit gewoon aardig gedrag of zit hier toch wat anders achter? Als ze me zo vastpakt als ik haar niet aai, zeg ik een keer nee en houd het weer op.
Gebruikersavatar
Sifra
Tijger
Tijger
Berichten: 1050
Lid geworden op: 22 feb 2012 22:17
Locatie: Zuid-Holland

Re: bijten tijdens aaien

Bericht door Sifra »

Ik kan zo niet beoordelen waarom Belle dit doet. Het kunnen zogenaamde liefdesbeetjes zijn. Sommige katten raken opgewonden als je ze aanhaalt en bijten dan ook. Het kan ook zijn dat je stopsignalen van haar mist en dat ze daarom bijt. Belle is in ieder geval geen solokat, dus het is geen solokatgedrag.
A dog is a dog, a bird is a bird, a cat is a person. (Mugsy Peabody)
Gebruikersavatar
RobertK
Huiskat
Huiskat
Berichten: 21
Lid geworden op: 04 jul 2015 23:57
Locatie: Zwolle

Re: bijten tijdens aaien

Bericht door RobertK »

Ik denk ook niet dat ik stopsignalen mis. Ze geeft meteen na het bijten kopjes en kruipt dicht tegen me aan.
Als ze genoeg heeft van het aaien loopt ze gewoon weg.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: bijten tijdens aaien

Bericht door Rik »

Bowy doet het ook. Ze wil o zo graag dat ik doorga maar altijd toch even die beetjes. Ook als ik stop met aaien en mijn hand weg wil halen dan wil ze die nog wel eens pakken. Dan wil ze dat ik doorga (want als ik dan doorga gaat ze er weer lekker voor liggen). Maar zij is een echte solo-poes die dus nooit geleerd heeft dat ze zich lekker moet laten verwennen. Hoe is dat tussen Belle en Fleur? Liggen die elkaar wel eens af te lebberen?
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
RobertK
Huiskat
Huiskat
Berichten: 21
Lid geworden op: 04 jul 2015 23:57
Locatie: Zwolle

Re: bijten tijdens aaien

Bericht door RobertK »

Sinds ze in het pension zijn geweest tijdens mijn vakantie trekken ze veel meer met elkaar op en likken ze elkaar ook veel meer. Ook trekken ze nog meer naar mij toe.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: bijten tijdens aaien

Bericht door Rik »

Misschien kun je zien of Belle Fleur ook af en toe bijt. Of dat het dan overgaat in rollebollen. Je bent gewoon "one of the gang" :lol:
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
RobertK
Huiskat
Huiskat
Berichten: 21
Lid geworden op: 04 jul 2015 23:57
Locatie: Zwolle

Re: bijten tijdens aaien

Bericht door RobertK »

Daar doe je het toch wel voor :D Ze volgen me ook overal waar ik naar toe ga.
Als ze elkaar al bijten is dat omdat de een bovenop de ander duikt. Gaat soms wat lomp, maar dat word dan ook door de ander aangegeven.
Gebruikersavatar
RobertK
Huiskat
Huiskat
Berichten: 21
Lid geworden op: 04 jul 2015 23:57
Locatie: Zwolle

Re: bijten tijdens aaien

Bericht door RobertK »

Het lijkt erop dat Belle bijt omdat ze wil dat ik doorga. Het bijten komt voor op het moment dat ze zit te genieten van het aaien en ik dan heel even mijn hand optil. Alternatief is een voorpoot achter mijn hand aan onder het motto "ik was nog niet klaar!".
bopie
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 26 aug 2015 13:49

Re: bijten tijdens aaien

Bericht door bopie »

Hallo allemaal,

Onlangs ben ik de trotse eigenaar van kater Jop. Hij komt uit het asiel en hier werd mij verteld dat hij ook liefdesbeestjes geeft tijdens het aaien.
Nu heb ik alleen al een paar keer gehad dat hij ongeveer in mijn arm hangt en ik dus letterlijk tand afdrukken in m'n arm heb staan. Dit zijn toch geen liefdesbeetjes? En hoe hard zijn de liefdesbeetjes bij jullie katten?

Alvast bedankt!
Groetjes,
Bo
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: bijten tijdens aaien

Bericht door Rik »

Hoi Bo, Welkom op het forum.
Liefdebeetjes horen zachtjes te zijn. Marja... het kan zijn dat Jop nooit van andere katten/kittens geleerd heeft hoe hard hij mag bijten en dan weet hij dat dus niet. Ik neem aan dat Jop al wat ouder is en dat het erbij plaatsen van een tweede kat niet echt aan de orde is (want van een tweede kat kan Jop leren hoe hij zich moet/kan/mag gedragen). Hoewel je een kat moeilijk iets kunt leren (want wij spreken geen "kats") kun je het een beetje proberen te sturen door je hand/arm roerloos te laten, auw te roepen (niet hard) of te piepen en stoppen met spelen en aaien. Haal niet je hand/arm snel terug want dat maakt het alleen maar erger. Dan wordt het een speelobject of prooi en je hebt gelijk een hele jaap in je arm.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Lillith
Lynx
Lynx
Berichten: 115
Lid geworden op: 09 aug 2015 21:21

Re: bijten tijdens aaien

Bericht door Lillith »

Vervelend Bopie! Ik sluit me qua advies aan bij Rik, zo gaan wij ook met onze poes Dalí om. Hoewel ze weinig met haar nageltjes krabt of in je hangt, wil ze oh zo graag even laten zien hoe lief ze je vindt door in je vingers/tenen te bijten. Dat gaat 9 van de 10 keer heel goed, maar soms is ze in haar enthousiasme even vergeten dat het geen levenloze objecten zijn. Meestal bal ik m'n hand dan tot een vuist, want dan doet het minder pijn en zeg ik "au" of "nee" en dan stopt ze ook. Ze lijkt dan altijd te 'schrikken' want ze rent dan snel weg en gaat van een afstandje kijken wat ik verder doe. Ik negeer dat gedrag en wacht tot ze weer rustig bij me komt liggen. Dit lijkt tot nu toe het allerbeste te werken want ze is heel voorzichtig!
Plaats reactie