fornuis

Voor vragen over: krabben aan meubilair en behang, kauwen op electriciteitskabels en andere dingen die je kat niet mag, maar wel doet.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Els z
Huiskat
Huiskat
Berichten: 20
Lid geworden op: 13 aug 2014 18:22

fornuis

Bericht door Els z »

Misschien toch even goed om te vertellen, want ons is het gebeurd.... de katten hadden de knop van het gasfornuis open gedraaid.... We kwamen binnen en roken het direct natuurlijk, maar we zijn ons echt een hoedje geschrokken. Er zit beveiliging op, ze gaan niet makkelijk, maar het is ze wel gelukt....
Voortaan halen wij de knoppen er dus af na het koken ;-)
Groetjes, Els Z.
Gebruikersavatar
Josje
Huiskat
Huiskat
Berichten: 50
Lid geworden op: 09 apr 2009 20:24
Locatie: Zuid-Oost Nederland

Re: fornuis

Bericht door Josje »

Bij mij moet je die knoppen van t gasfornuis eerst indrukken en dan draaien.
Moet er niet aan denken dat onze kat dat voor elkaar krijgt.
Gebruikersavatar
Els z
Huiskat
Huiskat
Berichten: 20
Lid geworden op: 13 aug 2014 18:22

Re: fornuis

Bericht door Els z »

Bij ons ook, tegelijk indrukken en draaien en gaat ook niet heel licht, maar ze hadden het wel voor elkaar. We hebben al zoveel jaar katten, nooit gebeurd, maar dit zijn een stel zeg haha
Groetjes, Els Z.
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: fornuis

Bericht door Adriana »

weet je heel zeker dat er een kat aan heeft zitten drukken en draaien?
heb hier redelijk ondernemende katten maar gladde knoppen van een gasfornuis indrukken en omdraaien....de kracht die je ervoor nodig hebt alleen al!
je zou natuurlijk ook zelf het gas hebben kunnen laten openstaan...
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7658
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: fornuis

Bericht door Rik »

Hier eenzelfde topic:
http://www.dekattensite.nl/phpBB2/viewt ... 29&t=25718

En in dit topic ook een paar katten (naast de honden) die het voor elkaar krijgen:
http://www.hondenforum.nl/plaza/viewtop ... 1&t=290090

Zit er boven het fornuis op de muur niet een hoofdkraan die je dicht kunt draaien? (Dat was bij mij wel voordat ik naar inductie overging)
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Jantina
Panter
Panter
Berichten: 572
Lid geworden op: 01 jan 2009 16:36
Locatie: Putten

Re: fornuis

Bericht door Jantina »

Ja, sinds deze week weet ik toevallig dat er een knopje zit die je in moet drukken en draaien om het gas van het fornuis af te sluiten. Dus dat kun je in ieder geval doen als je weggaat.
Geen ongelukken kunnen er dan gebeuren!
De drie musketiers Quinn, Boaz en Olaf - 2014
In liefdevolle herinnering mijn stoere vent Luca- 2008-2014
en lieve, mooie Bella - 2009-2014
Gebruikersavatar
Els z
Huiskat
Huiskat
Berichten: 20
Lid geworden op: 13 aug 2014 18:22

Re: fornuis

Bericht door Els z »

Ik weet zeker dat we het niet zelf open hebben laten staan. De gaskraan zit onderin het kastje, niet handig om iedere keer dicht te draaien. Het werkt prima, knoppen trek je er zo af, leg je in de la en ga je koken, klik, klaar, koken maar.

En dat het niet kan omdat ze stroef gaan, tegelijk drukken en draaien moeten klopt dus écht niet. Ze gáán hier stroef én je moet drukken én draaien tegelijk, maar het is wel gebeurd.
Groetjes, Els Z.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7658
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: fornuis

Bericht door Rik »

Ja... als de katten eenmaal bezig zijn met "sloopwerk" dan is dat drukken en draaien ook zo gedaan. Gewoon op het fornuis springen, knop van boven vastpakken met twee pootjes eromheen, naar je toetrekken en nek omdraaien (doen ze met hun prooi ook ;)). En dan is het voor hun dus niet drukken en draaien maar trekken en draaien (wat veel makkelijker is, zeker als ze in een speelse jacht-bui zijn). Jammer dat de gaskraan wat ontoegankelijker is. Ik geloof dat ie vroeger wegens de bouwcodes direct makkelijk toegankelijk moest zijn (om hem in 1 seconden direct dicht te kunnen draaien) maar tegenwoordig is achterin een kastje blijkbaar ook voldoende.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Ilone
Tijger
Tijger
Berichten: 2812
Lid geworden op: 13 feb 2010 23:09
Locatie: Dordrecht

Re: fornuis

Bericht door Ilone »

De gaskraan moet wel toegankelijk genoeg zijn, maar ook weer niet te dicht bij het fornuis zelf. Bij mijn keuken hebben de vorige bewoners de plank dus ook volledig misgeslagen door de kraan in de muur te tegelen, op nog geen 10 cm boven het fornuis...in het midden..tussen de 2 achterste pitten... -_-'
Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel

Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7658
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: fornuis

Bericht door Rik »

... op nog geen 10 cm boven het fornuis...in het midden..tussen de 2 achterste pitten...
Daar zat hij bij mij dus ook voordat ik er inductie in zette. Dat schijnt dus wel een normale plaats te zijn volgens de bouwcode uit de jaren '80.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Ilone
Tijger
Tijger
Berichten: 2812
Lid geworden op: 13 feb 2010 23:09
Locatie: Dordrecht

Re: fornuis

Bericht door Ilone »

Jaren '80 ja haha. Ik kan de slang niet eens vervangen zonder mijn keuken te moeten slopen :P
Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel

Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
Plaats reactie