Mijn eerste kitten, tips voor het opvoeden?

Voor vragen over: krabben aan meubilair en behang, kauwen op electriciteitskabels en andere dingen die je kat niet mag, maar wel doet.
Baloekebeer
Kitten
Berichten: 9
Lid geworden op: 16 okt 2014 09:07

Mijn eerste kitten, tips voor het opvoeden?

Bericht door Baloekebeer »

Dag iedereen

Ik ben net nieuw hier, mijn naam is Kim en mijn kitten noemt Baloe. Het is voor mezelf de eerste keer dat ik een kitten in huis heb, met het opvoeden van een hond heb ik wel reeds ervaring, maar een kitten is toch een ander paar mouwen...
Ik zit zelf ook met beperkingen wat zen leefomgeving betreft: Baloe is een binnenhuiskat, ik woon nl. op het 1ste verdiep. Ook heb ik een vrij klein appartementje, mijn keuken - eetkamer - woonkamer is 1 ruimte, groot genoeg wel, maar ik kan geen deuren sleuten tenzij die van de berging, de slaapkamer, de badkamer of het toilet.
Ik heb de vrouw van wie ik Baloe gekocht heb uitdrukkelijk gezegd dat ik hem alleen wou als ze dacht dat hij ging kunnen overleven op een appartementje, omdat ik het lieve beestje niet teveel wou beperken, ze verzekerde me dat, in tegenstelling tot zen zusjes, hij heel rustig is en geen interesse had om naar buiten te gaan, dus dat het geen probleem was...

Nu zit ik dus met het opvoeden ervan, door de dag ga ik werken, de eerste week kwam ik thuis en kon ik nergens signalen van kattenkwaad ontdekken, ik heb hem in die eerste week ook duidelijk proberen te maken wat mocht en wat niet, door hem te verplaatsen, nee te zeggen of de plantenspuit (die heeft niet veel nut bij hem...). Maar de laatste dagen kom ik thuis en zie ik een "mini ravage". De lamp omver, mijn "decoratie" van de tv-kast vanaf, mijn gsmoplader uit de kom gehaald en door het huis gesleurd, zijn matje voor de uitloop van de kattenbak lag aan de andere kant van de kamer en ga zo maar door. Aangezien ik mijn laptop e.d. nergens in een andere kamer kan plaatsen ben ik bang dat hij binnenkort ook aan de kabels gaat zitten enzo! En dat is niet goed voor hem, ook ben ik bang dat de lamp een keertje op hem terecht gaat komen :-(
Als ik thuis ben probeer ik hem zo goed mogelijk te corrigeren, maar als hij iets doet wat niet mag, en ik sta nog maar recht schiet hij al weg, zen krabton in.

Ik weet niet goed wat ik nu nog kan doen om te proberen om hem een beetje op te voeden. Iemand tips?

Groetjes van een groentje uit het vak die het beste wil met haar kleine poezel.
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9333
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Mijn eerste kitten, tips voor het opvoeden?

Bericht door castratenkoor »

Een kitten willen opvoeden, dat werkt niet. Zoals je merkt wordt hij daar schrikachtig van. Dat is neem ik aan niet wat je wilt, een kat die voor je vlucht........

Ik zou adviseren breekbare dingen veilig weg te sluiten in een kast of zo. En dingen die kunnen vallen zoals de lamp, vastplakken.

Corrigeren kan wel door middel van negeren of wegzetten. Als hij aan de bank krabt, hem bij de krabpaal zetten. Afleiden door met hem te spelen, ik ben bang dat hij zit rot verveelt in zijn eentje.
Gezonde kittens bruisen van energie en wat jij ziet als ravage/kattenkwaad is voor hem simpelweg tijdverdrijf.

Probeer te werken aan een goede band met hem, niet laten schrikken, geen stemverheffing en zeker geen plantenspuit. Als hij groter wordt resulteert het anders in een machtstijd.
En dan heb je eenvoudig geen winnaar maar twee verliezers omdat jullie beide niet gelukkig zijn met de situatie.

Probeer je ruimte creatief te gebruiken, werk ook in de hoogte, maak zit- en ligplekker langs muren.
Heeft hij al een flinke krabpaal?
Waar mijn eigen kitten veel lol aan beleeft (als de grote katten slapen of zich elders vermaken) is een speelrails met discoballen.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Baloekebeer
Kitten
Berichten: 9
Lid geworden op: 16 okt 2014 09:07

Re: Mijn eerste kitten, tips voor het opvoeden?

Bericht door Baloekebeer »

Dag Tiger

Bedankt voor je reactie! Hij heeft een goede krabton, die ik binnenkort ga vervangen door een hoger exemplaar, ook heb ik gezorgd dat hij lekker veel speelmuizen en krabspeelgoed heeft en veel nestjes rond en op de zetel, en als ik thuiskom las ik steeds een speel-uurtje samen met hem in. Nadat ik gegeten heb, spelen we samen rustig verder, ik had ook bang dat hij zich eenzaam zou voelen maar de vrouw van wie ik hem kocht zei ook dat hij niet echt een "groepsdier" was, hij speelde vaak alleen en was niet vaak samen met zen zusjes op stap, dus had ik er wel een goed oog op.

Ik wil inderdaad geen bange poes, nu is hij heel lief en mag ik (en iedereen die op bezoek komt) hem oppakken en ligt hij heel graag op de schoot te spinnen, dus dat wil ik zeker niet weg.
Aan de zetel krabben doet hij gelukkig niet, ook de gordijnen laat hij links liggen, hij heeft het blijkbaar echt gezien in mijn salontafel, tv-kast en men lamp...

Die speelrail ga ik me misschien ook eens aanschaffen, heeft een vriendin van me ook goede resultaten mee gekregen.

Ik wil het beste voor men kleine poes, maar wil natuurlijk ook mijn appartement heel houden en hem proberen geen slechte gewoontes aan te leren...
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9333
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Mijn eerste kitten, tips voor het opvoeden?

Bericht door castratenkoor »

Je opent een nieuw topic "kitten krabt naast etensbak". Beter en voor iedereen overzichtelijker het bij een topic te houden.

Als je voor elk gedrag van het kitten een nieuw topic aanmaakt krijg je van diverse mensen uitgebreide adviezen in verschillende topics, die dan dubbel blijken te zijn.
Is gewoon zonde van tijd en energie.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9333
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Mijn eerste kitten, tips voor het opvoeden?

Bericht door castratenkoor »

Baloekebeer schreef:Hoi lieve mensen

Ook hier zou ik graag jullie expertise even aanspreken omdat ikzelf nog nooit een kitten gehad heb, en dus niet zo goed weet of dit normaal is?

Als ik Baloe zijn eetbakje neerzet gaat hij eerst ruiken, en dan gaat hij precies naast het bakje "graven" om dan te vertrekken. Enige tijd later wil hij toch gaan eten, maar altijd moet hij eerst precies graven? Het eten is wel altijd op dus goed eten doet hij wel...

Lieve groetjes
voor de volledigheid
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9333
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Mijn eerste kitten, tips voor het opvoeden?

Bericht door castratenkoor »

Er zijn verschillende meningen waarom een kat dat zou doen. Maar zeker weet niemand het. Sommige katten doen het voor het eten, andere juist na het eten.

Ik heb ook katten die het doen bij andermans braaksel. De zgn viezigheids-verklikkers.
het is een poging het op te ruiomen/te verbergen.

Misschien dat katten het bij een bakje vers voer doen om het voor later te bewaren? Niemand weet het zeker.......
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9333
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Mijn eerste kitten, tips voor het opvoeden?

Bericht door castratenkoor »

Ook Nikki haar tekst even verhuisd:
Nikki2309 schreef:Mijn poes doet dat ook. Zij doet het vooral als ze gegeten heeft of als ze net van de kattenbak komt, dan gaat ze naar haar brokjes en begraaft deze als het ware.

Als ik het goed heb heeft dit te maken met eten begraven om later te eten. Dus een instinct. Maar dit weet ik niet zeker.

Maar het is dus normaal gedrag dat sommige katten wel doen en sommige niet
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Mijn eerste kitten, tips voor het opvoeden?

Bericht door Cari »

Hallo Kim met Baloe.
Ik lees je bericht en ik krijg zo'n meelij met Baloe :cry: . Stel je voor: je bent een kleuter, je wordt ineens bij je mama en broertjes en zusjes weggehaald en bij een vreemd persoon in een vreemde kamer neergezet. Je snapt er niets van en je houdt je maar even rustig. Je nieuwe persoon lijkt echter wel lief en langzaam ga je je wat thuis voelen. Je gaat alles ontdekken en natuurlijk knuffelen en spelen met je mens.
Maar dan..... dan trekt je mens de deur achter zich dicht en wordt het stil.... heel stil. Wat moet je nou? Je verveelt je te pletter. Waar moet je heen met al je kleine kleuter energie? Er is niemand om mee te spelen. Nou, dan ga je maar iets anders verzinnen. Als een debiel door de kamer racen, overal op en in, aan dingen trekken, krabben... je verzint van alles.
En dan komt je mens weer thuis en wat gebeurt er? Ze is zeker niet blij als ze deze 'mini ravage' ziet. Maar jij bent je van geen kwaad bewust. Je wil gewoon lol en spelen. Je hebt inmiddels van alles ontdekt om te doen en probeert jezelf lekker bezig te houden. Maar wat doet je mens nou? Ze zegt heel onaardig nee, zet je weg en gaat dan ook nog met water spuiten. Je schrikt ervan en snapt echt niet waarom dit nou ineens gebeurt. Je neemt voortaan maar het zekere voor het onzekere, want als mens zomaar opstaat, weet je niet wat er gaat gebeuren, dus hup, schuilen in je ton.

Baloe is eenzaam, Kim. Wat die vrouw ook gezegd heeft... Misschien is Baloe wel rustiger dan zijn zusjes en broertjes, maar hij is gewoon nog te jong om hele dagen alleen te zijn. Waarom neem je er niet nog een kitten bij?
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Baloekebeer
Kitten
Berichten: 9
Lid geworden op: 16 okt 2014 09:07

Re: Mijn eerste kitten, tips voor het opvoeden?

Bericht door Baloekebeer »

Ik heb hem natuurlijk niet gestrafd als ik thuiskwam want ik weet dat dat natuurlijk geen zin meer heeft!

Ik wil hem alle ruimte geven om te spelen en te ontdekken, en ben een grote dierenvriend als in: je haalt een dier in huis, je moet je er dan ook aan aanpassen, niet het dier aan jou bij wijze van spreken.

Maar natuurlijk moet het ook wel een klein beetje regeltjes kennen, al is het maar voor zen eigen bestwil! voor zen eigen veiligheid, ik wil hem absoluut nergens in beperken maar wil hem helpen te leren wat gevaarlijk is en wat niet... Ik wou gewoon wat advies over hoe dat het beste te doen.

Een tweede kitten heb ik al aan gedacht, maar ik weet niet of ik dat kan in mijn ruimte...
Gizmobritsekorthaar
Tijger
Tijger
Berichten: 1235
Lid geworden op: 06 aug 2012 11:57
Locatie: Arnhem

Re: Mijn eerste kitten, tips voor het opvoeden?

Bericht door Gizmobritsekorthaar »

Cari want mooi verwoord zeg! Word er bijna ontroerd door
serieus!! Mooie tekst voor bij solo kittens!

Dat wou ik f kwijt
groetjes en knuffels van Cindy
En mijn 2 kattenkindjes Gizmo en Caya
Fotos van Gizmo en Caya
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7657
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Mijn eerste kitten, tips voor het opvoeden?

Bericht door Rik »

Volgens mij zijn 2 kittens in een kleine ruimte beter dan 1 in een grote ruimte :grin: Er zijn mensen genoeg die op een kleine appartement twee (of zelfs meer) katten houden. 2 kittens hebben ook niet zoveel meer ruimte nodig dan 1. Als ze wat ruimte hebben om achter elkaar aan te sjeesen dan is het al gauw goed (maar die ruimte zou je dus met 1 kat ook eigenlijk moeten hebben, je wilt niet hebben dat een kat alleen "weg kwijnt" en met zijn tweeën zie ik dat ook al minder snel gebeuren). Zeker gezien de eventuele problemen die een solo-kat later kan krijgen zou ik toch sterk overwegen om er (ongeacht de wat beperkte ruimte) een tweede bij te nemen. Ga wel voor een kitten die nog niet weet wat "buiten" is. Een wat oudere kat die al buiten is geweest heeft misschien wel meer problemen om binnen te moeten blijven. Verder, zoals al aangegeven, moet je je appartement natuurlijk kitten-proof maken. Dat heb je nu eenmaal met kitten(s). Wel is het zo dat (zelfs bij een kleine ruimte) een kat als het ware in 3D denkt. Dus als je ze de mogelijkheid geeft om de hoogte in te gaan dan hebben ze dus alle mogelijkheden. (Dus ook op kasten e.d. alles kitten-proof maken) Ik weet verder niet of je ergens in de ruimte zo'n uitgebreide krabpaal kunt zetten. (Naja... het zijn tegenwoordig geen enkele paal meer maar meer krab-paleizen :lol: )
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Mijn eerste kitten, tips voor het opvoeden?

Bericht door Cari »

Baloekebeer schreef: Een tweede kitten heb ik al aan gedacht, maar ik weet niet of ik dat kan in mijn ruimte...
Ik ben zó blij dat je niet meteen NEE zegt, maar het wil overwegen :grin: . Nee, je ruimte is niet te beperkt. Het is precies wat Rik ook zegt: liever 2 in een kleine, dan 1 in een grote ruimte. Wat vond jij als klein meisje leuker: in je eentje thuis met woonkamer, keuken en alle andere kamers ter beschikking maar met niets te doen (ik neem aan dat je ouders je dat nooit hebben aangedaan) óf met je vriendinnetje samen op je eigen kamertje met de deur dicht, waar je elkaar alles kon vertellen en samen kon spelen? Katten verschillen in veel opzichten niet zo erg van ons ;-).

@Cindy: thanks :smile: .
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Baloekebeer
Kitten
Berichten: 9
Lid geworden op: 16 okt 2014 09:07

Re: Mijn eerste kitten, tips voor het opvoeden?

Bericht door Baloekebeer »

Cari, ik wil niet de moeilijke uithangen, maar als kind was ik altijd alleen :). Geen broers of zusjes en op school ook geen vriendinnetjes... Ik ben heel lang gepest geweest en heb steeds 'geleerd' alleen te spelen en alleen te zijn... Ik heb ook nooit een broer of zus 'gevraagd' ik was graag alleen...
Maar dat ter zijde! ;-)
Vandaag thuis gekomen en geen ravage! Wel tekenen van veel gespeel met zen nieuwe speelgoed! Maar niets stuk, verplaatst,... We hebben lekker samen gespeeld en Baloe ligt nu op mijn schoot te spinnen en kijken we samen tv! Heb ook vele lieve woorden gebruikt waarmee ik probeer aan te tonen dat ik het goed vind wat hij doet! Na het spelen wou hij wel weer dollen met de kattenbakmat, ik ben rustig naar hem gestapt met een speeltje en de mat rustig vervangen door een speelmuis, dit leek goed te werken! Ik probeer men werkwijze te veranderen, 'slecht' gedrag niet te straffen maar goed gedrag extra te belonen... Baloe en ik hebben samen wel nog wel een lange weg voor de boeg om elkaar goed te keren kennen en te begrijpen, maar voorlopig gaat et wel goed en heb ik toch het idee dat hij wel men maatje wil zijn!
Bedankt iedereen al voor de tips en ihet advies en ik houd jullie op de hoogte van onze vorderingen. En als ik echt merk dat Baloe wegkwijnt of ongelukkig is, dan zal ik zeker overwegen om een tweede kitten te halen, maar voorlopig wil ik het even onder ons proberen. Kijken of we die 6uurtjes per dag kunnen overwinnen samen!
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Mijn eerste kitten, tips voor het opvoeden?

Bericht door Cari »

Je schrijft dat je als kind altijd alleen was. Triest dat je geen vriendinnen had, maar je was niet alleen: je ouders waren er. Je bent gepest en hebt geleerd alleen te spelen en zegt dat je graag alleen was. Dat wil ik best geloven. Een kind past zich aan aan de omstandigheden, zo goed en kwaad als het gaat en dat doet Baloe ook. Het verschil is dat jij wel altijd in aanraking bent geweest met andere mensen, je eigen soort dus. Op elk moment kan jij de keuze maken of je die mensen bij je toelaat of niet. Als je een loner bent, prima, zolang het maar vrijwillig is. Jij kan op elk moment besluiten of je iets aan je situatie wilt veranderen of niet. Voor Baloe ligt dat anders. Hij heeft geen keus en - als jij niet besluit er een kat/kitten bij te nemen - groeit hij op zonder enige soortgenoot. Dat betekent dat hij na verloop van tijd niet meer in staat is met andere katten om te gaan, omdat hij dat simpelweg niet geleerd heeft. Mocht hij later in zijn leven (noodgedwongen) toch in contact komen met andere katten (misschien omdat je naar een woning met tuin verhuist, omdat je op vakantie gaat, of ziek wordt en iemand anders tijdelijk zijn zorg moet overnemen, of omdat 't jouzelf over een paar jaar toch ineens wel leuk lijkt er eentje bij te nemen, omdat je wilt gaan samenwonen met iemand die al een kat (of ander dier) heeft, etc. etc.) dan heb je een probleem. Baloe zal niet met de nieuwe situatie om kunnen gaan. Hij groeit nu heel beschermd op en leert niets kennen, noch van zijn eigen soortgenoten, noch van de buitenwereld. Jíj bent lief voor 'm, daar twijfel ik niet aan, maar het leven heeft hem zoveel meer te bieden.
Misschien lijkt Baloe nu nog wel happy, maar - zoals ook bij mensen - worden de problemen vaak pas later zichtbaar, meestal beginnend in de pubertijd. Solo-kittens krijgen vroeg of laat vaak gedragsproblemen, problemen die voorkomen hadden kunnen worden door omgang met een soortgenoot.
Ik hoop dat je bovenstaande in je overweging meeneemt.
Daarbij wil ik je ook verzekeren dat een maatje erbij niet ten koste gaat van jouw band met Baloe, want dat is echt niet zo. Wél is het zo dat het kijken naar 2 spelende en samen slapende en elkaar wassende kittens prachtig is en elke keer een glimlach op je gezicht zal toveren. Met twee innig in elkaar verstrengelde kleine bontballetjes is het ook makkelijker om de deur achter je dicht te trekken ;-).
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Baloekebeer
Kitten
Berichten: 9
Lid geworden op: 16 okt 2014 09:07

Re: Mijn eerste kitten, tips voor het opvoeden?

Bericht door Baloekebeer »

Hoi cari, ik begrijp je natuurlijk wel... Baloe is op 18weken bij mij gekomen en heeft tot dan steeds bij zen zusjes en zen mama geweest. En ik begrijp ook wel dat het heel ingrijpend moet zijn om ineens alleen te staan.
Daarom dat ik ook eerst een asielkat gezocht heb, eentje die al 'gewend' was alleen te zijn, maar ook omdat ik het triest vind dat ze veel minder kansen krijgen dan kittens :(. Maar jammer genoeg was er nergens een klik. Vond ik hen leuk, waren het buitenkanten ofwel vonden ze mij niet leuk...
En toen kwam Baloe ineens, voor mij liefde op het eerste gezicht, ik heb helemaal het beste voor met hem en overweeg dan ook serieus om zen zusje ook op te halen. Of een andere kitten van zijn leeftijd.
Ik apprecieer jullie goede raad, wil niet eigenwijs overkomen. Als je geen raad wil, moet je maar niet op een forum komen denk ik zo ;-).
Dus ik denk er wel aan om een maatje voor hem te zoeken. Ik moet het ook allemaal financieel even bekijken. Het grote geld heb ik al uitgegeven aan spullen voor Baloe en ik denk niet dat je veel dubbel nodig hebt? Buiten eten en kattenbakgrind?
Maar ik ben inderdaad ook bang voor men band met Baloe, dat ie dan niet meer bij mik kruipt savonds in de zetel of als we gaan slapen :(. Of dat ik men liefde niet evenredig ga kunnen verdelen (klinkt misschien stom... :(. ).
Plaats reactie