Beetje met de handen in het haar

Voor vragen over: krabben aan meubilair en behang, kauwen op electriciteitskabels en andere dingen die je kat niet mag, maar wel doet.
Gebruikersavatar
Kattebeest
Tijger
Tijger
Berichten: 1070
Lid geworden op: 14 apr 2013 16:08
Locatie: Zuidoost Brabant

Re: Beetje met de handen in het haar

Bericht door Kattebeest »

Misschien een domme reactie, maar wat als je een 'sloopstoel' aanschaft?

Mijn interieur is na al die jaren nog steeds een samenraapsel van meegenomen (ouderlijk huis) en/of van mijn vriend* geërfde meubels. Daarbij een heel oud stoeltje van mijn oma, zithoogte 30 cm :lol: . Is altijd een huisdierenstoel geweest zonder enige moeite daarvoor te moeten doen. Slapen maar ook slopen (Kasper) of een poging daartoe tot want de bekleding is onverwoestbaar. Nou ja, onverwoestbaar.... Is antiek en kan wel wat hebben, vind ik....

Kijken of ik vanavond nog een foto kan maken en plaatsen.
Nancy

Kasper, album van een senior
Voor nieuwe foto's van Kasper (1999) zie het album van Sifra en Pluis
artemis
Panter
Panter
Berichten: 445
Lid geworden op: 12 jan 2012 16:03

Re: Beetje met de handen in het haar

Bericht door artemis »

Hey Mirjam,

Wij hebben na heel lang rondkijken uiteindelijk 2 jaar geleden 2 sofa's (zo noemen wij in B wat jullie een bank noemen ;-)) bij Ikea gekocht, de Karlstad in de jutekleurige stof.
Wij hebben hier ook problemen met rug en nek en vinden nog steeds dat die Karlstad goed zit. Wij wilden sowieso geen fortuin aan de sofa's uitgeven door 1) onze katten en 2) 2 kleine kleinkinderen die hier heel vaak komen. Veel zitbanken die je tegenwoordig ziet zijn heel diep en daardoor desastreus voor de rug. Doordat wij beroepshalve regelmatig 'experimentmeubelen' in huis hebben (vintage/herstofferen) hadden wij allang ondervonden dat grof geweven of bouclette stoffen vééél te aantrekkelijk zijn voor kattennagels en op het eerste zicht lijkt de bekleding van jullie bank ook tot die categorie te behoren….

Onze Ikea sofa's zijn intussen zeer zeker al wat gehavend aan de hoeken, maar het valt nog heel goed mee, zeker vergeleken met de jouwe.
Een product wat ik je absoluut kan aanraden en waar ik ook al andere mensen blij mee heb gemaakt is
http://www.ecostyle.be/garden/cat-off-tegen-katten
Ik spray dat regelmatig op de strategische hoeken van de sofa en het helpt echt. Het is (voor ons) geurloos, maakt geen vlekken en het is niet zo dat je de katten daarmee uit de sofa bant want ze liggen er de hele dag in terwijl het hun krabreflex aan de hoeken echt tempert. Alleen als je stopt met regelmatig te herhalen (wat ik heb gedaan) beginnen ze natuurlijk opnieuw.

Als we een tijdje weg zijn of op vakantie dan doe ik zilverpapier om de hoeken en dat werkt hier wel. Propjes zilverpapier vinden ze inderdaad heel leuk om mee te spelen, maar zo'n strook om de hoeken van de sofa geplooid, daar zetten ze hun nagels niet in.

Veel succes!
Gebruikersavatar
poezzels
Huiskat
Huiskat
Berichten: 35
Lid geworden op: 09 apr 2014 21:58

Re: Beetje met de handen in het haar

Bericht door poezzels »

Gelukkig heb ik het bankkrabben van Odie af kunnen leren door een sisal voeten bankeje bij de kringloop :)
En mijn beentjes kunnen languit en mevrouw kan haar nagels vijlen :)
Kiwi daarintegen heeft 2 keer geprobeerd de bank te vernaggelen door te krabben.
Ik heb een spray gekocht die een voor katten niet frisse geur afgeeft zodat ze het laten te krabben.
Het verkleurt je bank ook niet.
Het heet:katzen fernhalte zerstauber. In duitsland gekocht dus, maar je kun jhet ook in nl kopen alleen dan is het wel 12 euro duurder.
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6812
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Beetje met de handen in het haar

Bericht door Dinky »

Aan de linkerkant van de bank staat de ektorp stoel van IKEA Nancy, daar lag ze altijd op voordat we deze bank hadden maar sinds aanschaf van deze bank ligt ze altijd op de bank. De onderkant daarvan is volgens mij wel gesloopt maar dat mag, die stoel is 6 jaar oud maar ziet er dus beter uit :-( aan de andere kant van de bank staat de eettafel en is geen ruimte voor nog een stoel maar staat dus ook de krabpaal die ze veel gebruikt (net als krabpaal aan andere kant van de kamer).

Stof van IKEA ektorp is inderdaad sterker dan deze helaas. Maar deze bank zit veel beter dan de ektorp van IKEA, je zakt hier niet in weg. Nicht had enorm spijt van de IKEA klippan en die vond ik ook vreselijk zitten. De karlstad zal ik eens opzoeken ;-)

Een keep off spray lijkt mij minder geschikt omdat haar mandje ook in de buurt ligt van de ergste hoek (rechts) maar ik zal hem morgen eens vergelijken met de feliway ;-)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5451
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Beetje met de handen in het haar

Bericht door nellebel »

tja, wij hebben ooit een nieuwe bank gekocht, met geweven stof. hoe dom ben ik geweest zeg. binnen een uur zag hij er al verschrikkelijk uit terwijl nellie helemaal niet krabte. ze liep erover heen en bleef continue met de nageltjes hangen in het weefsel, trok haar pootje los en weer een haak. heb zelfs overwogen de oude bank die buiten stond voor de 2e handswinkel terug naar binnen te halen. nu weer een 2e handsbank van soort veloursstof. wij hebben er echt rekening mee gehouden, ook met de nieuwe eetkamerstoelen. ruw leer.
ik vrees dat er weining is wat dinky gaat tegenhouden, vooral omdat al een gewenning is. vrees dat daar geen spray of folie aan helpt. proberen kan altijd, kan zeker geen kwaad.
misschien een soort van hoezen maken van dichtgeweven stof die je erover heen kunt schuiven? of zo'n klein hoekkrabpaalje die precieso m de poot passen?
ik heb nu gastendoekjes over de leuningen hangen van mijn stoelen voor de krassen (gelukkig geen haken in de stoel vanwege het ruwe leer). als er teveel stof overheen hangt (bijv mijn vest) dan gaan guusje en gijs juist in de aanval, vinden ze heerlijk om in te springen of zich onder te verstoppen tot de ander ze bespringt.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
Ikey
Jaguar
Jaguar
Berichten: 610
Lid geworden op: 13 nov 2012 12:26
Locatie: Omgeving Amsterdam

Re: Beetje met de handen in het haar

Bericht door Ikey »

Kan me voorstellen dat je het vervelend en zonde vindt.

Wij hebben ook een spray gekocht bij Zooplus (kan hem zo gauw even niet vinden), wat je op voorwerpen kunt sprayen om de kat weg te houden. Want Diesel is ook een bank sloper. vind die spray alleen zelf ook ontzettend stinken.
Bij ons is het alleen zo dat Diesel alleen aan de bank zit juist als wij thuis zijn, omdat het aandachttrekkerij is. Ik ben dus opnieuw heel strikt begonnen met hem zonder iets te zeggen aan de krabpaal te zetten als hij aan de bank zit en tegelijkertijd beloon ik hem ontzettend als hij uit zichzelf meteen de krabpaal neemt. Soms met lieve woorden, soms met lekker kroelen, soms met een snoepje. En ik geef hem vaker bewust aandacht als hij bijvoorbeeld naast mij komt liggen.

Maar ja, dat gaat bij jullie allemaal niet op aangezien ze het doet als jullie niet thuis zijn. Doet ze het echt nooit als jullie erbij zijn? En reageer je wel eens boos op haar als je thuis komt en je ziet weer een nieuwe haak in de bank?
Groetjes, Paula
Pootje van Diesel, Skippy en engeltje Whisky. Likje van pup Isa

Kom je eens kijken welke avonturen wij beleven?
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6812
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Beetje met de handen in het haar

Bericht door Dinky »

@Wendy: Het gedeelte waar ze overheen rent en sprint is de bovenkant en die ziet er dus juist nog gaaf uit. Het is dus echt het actief krabben aan de hoeken van de bank ;)
Zo'n hoes ontwerpen is misschien ook nog wel een idee, dan moet ik langs de jan sikkes en de naaimachine van mijn moeder lenen. Misschien wel goed idee inderdaad omdat het niet zo enorm verschuift als het fleecekleed waarschijnlijk :)

@Paula: moet zeggen dat nieuwe haken niet echt opvallen, het is meer één pluizige bedoeling en vooral de naad is dus stuk gegaan op de hoeken. Dus daar boos op worden, nee. In de tijd dat we de bank hebben heeft ze het misschien 3 keer gedaan toen wij erbij waren en dan was een simpel uh voldoende om haar te laten stoppen. Wel krabt ze zeer regelmatig aan de krabpalen (vriendje heeft al gezien dat de andere krabpaal ook duidelijk minder begint te worden :eangel: )
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Ikey
Jaguar
Jaguar
Berichten: 610
Lid geworden op: 13 nov 2012 12:26
Locatie: Omgeving Amsterdam

Re: Beetje met de handen in het haar

Bericht door Ikey »

Misschien nog een idee om die krabpaal te vervangen? Dan is de paal mischien aantrekkelijker dan de bank. En dan ook positieve aandacht geven als ze daaraan krabt. Misschien helpt het wat voor als jullie er niet zijn.
Groetjes, Paula
Pootje van Diesel, Skippy en engeltje Whisky. Likje van pup Isa

Kom je eens kijken welke avonturen wij beleven?
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6812
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Beetje met de handen in het haar

Bericht door Dinky »

De krabpaal achter de bank wordt op korte termijn vervangen ;-) wanneer wij er zijn worden de krabpalen beide meerdere malen per dag gebruikt dus die vind ze wel heel aantrekkelijk (loulou* zagen we ook nooit zoveel krabben als dinky). 2e krabpaal was ook aangeschaft om het krabben aan de bank te verminderen en dachten dat dat afdoende was (in het begin krabte ze ook aan de bank als we er waren maar dat is gestopt met nieuwe/extra krabpaal, met de nieuwe bank bleek het dus niet voorbij maar alleen als wij er niet zijn). *hoopt ergens dat de nieuwe krabpaal oplossing blijkt te zijn*
Ik overweeg in elk geval om wat catnip op nieuwe paal te sprayen wanneer die er is zodat hij aantrekkelijk ruikt ;-)

Iedereen alvast bedankt voor het meedenken en de verschillende tips!
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5451
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Beetje met de handen in het haar

Bericht door nellebel »

poezenwebshop.nl Hoek krabpaal Santo
niets voor jou?
kun je tegen de bank zetten, zit een hoek in
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
artemis
Panter
Panter
Berichten: 445
Lid geworden op: 12 jan 2012 16:03

Re: Beetje met de handen in het haar

Bericht door artemis »

Dinky schreef:
Een keep off spray lijkt mij minder geschikt omdat haar mandje ook in de buurt ligt van de ergste hoek (rechts) maar ik zal hem morgen eens vergelijken met de feliway ;-)
Hier slapen ze op de sofa, op 20cm van de plekken waar ik die cat off spray gebruik (verticale delen van en onderaan de armleuningen, de volledige hoeken dus) en als ik maar regelmatig genoeg herhaal (om de paar dagen) dan wordt er niet gekrabt. Voor mij werkt die spray prima want totaal niet hinderlijk of beperkend voor de katten. Bovendien is het een natuurlijk product.

PS Ze slapen ook op de rugleuning terwijl ik ook de hoeken aan de achtekant behandel. Het effect van de spray is echt heel plaatselijk.
Plaats reactie