kabels knauwen

Voor vragen over: krabben aan meubilair en behang, kauwen op electriciteitskabels en andere dingen die je kat niet mag, maar wel doet.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
xdenise
Huiskat
Huiskat
Berichten: 97
Lid geworden op: 01 jul 2012 10:43

kabels knauwen

Bericht door xdenise »

Hoi allemaal!

Ik ben vanochtend verrast door Mowgli en Nanuq. Ze hebben twee kabels van opladers doorgeknauwd en een kabel van de computer. Ik zit met een groot probleem wanneer ze dit gedrag volhouden, want de katten kunnen overal bij: tv kabels, laptop/pc kabels, opladerkabels etc. Ik hoop dat mensen op dit forum mij kunnen helpen met het achterhalen van de oorzaak en/of hopelijk een oplossing weten.

Mowgli en Nanuq zijn nu 1,5 jaar oud. Ze zijn sinds gisteren terug in huis (ze waren een week uit logeren) en vertonen verder geen 'raar' gedrag. Ik poets hun tanden wekelijks, tandvlees en tandjes zien er verder prima uit. Nanuq heeft, toen zij een paar maanden oud was, een keer of twee kabels doorgeknauwd maar is daar toen uit zichzelf mee gestopt.

Zou het te maken kunnen hebben met pubertijd of dat ze een paar dagen weg zijn geweest? Zijn er mensen die kabelbeschermers gebruiken? Of kauwspeeltjes ter vervanging (en hoe leer je ze die te gebruiken i.p.v de kabels)

Alvast bedankt

Liefs Denise
Meow is like aloha - it can mean anything ~
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9330
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: kabels knauwen

Bericht door castratenkoor »

Je zou kabelbeschermers overal omheen kunnen doen. Kauwspeeltjes zijn duidelijk minder interssant voor ze, dat beweegt niet zo leuk. En als ze een keer begonnen zijn met kabels doorknagen dan blijven ze dat wel doen vrees ik. Als je het verbiedt zullen ze het alleen laten als je erbij bent.

Mijn huidige kitten doet het gelukkig niet. Het kitten van 3 jaar geleden deed het wel, hij is op een gegeven moment vanzelf gestopt.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
LilyJane
Huiskat
Huiskat
Berichten: 38
Lid geworden op: 09 jan 2014 08:36
Locatie: Eindhoven

Re: kabels knauwen

Bericht door LilyJane »

Ons kitten (12 wk) knauwt ook op de kabels, ik hoop dat het overgaat, maar kabelbeschermers zijn wel een goede oplossing!
Wel raar dat ze dit gedrag nu opens weer vertonen, misschien is het van tijdelijke aard!
Met de kopjes van Jimi en Gambit!

Bekijk ons hier!
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: kabels knauwen

Bericht door Adriana »

sommige katzels hebben grote behoefte hun kaken ergens in te zetten en kabels zijn dan erg favo. soms is het tijdelijk (tijdens het wisselen) maar ik heb er twee die het nog steeds doen. geen potlood is veilig...
die hebben leren veters, berkentakken, grote tie-ribs, ganzen/duivenveren. vooral de schachten zijn jammie jammie!
ik heb ook nog wel kauwstaafjes voor kleine hondjes van gedroogd lamsvel gehad van carnibest, maar die zijn er niet meer..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6812
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: kabels knauwen

Bericht door Dinky »

Adriana schreef:ik heb ook nog wel kauwstaafjes voor kleine hondjes van gedroogd lamsvel gehad van carnibest, maar die zijn er niet meer..
Wat betreft gedroogde snacks zou je misschien hier eens kunnen kijken/rondvragen? Of zelf een droogmachine aanschaffen en zelf vleesjes/huiden/wat dan ook drogen om te knagen?
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Plaats reactie