Straffen kat die aan de bank krabt?

Voor vragen over: krabben aan meubilair en behang, kauwen op electriciteitskabels en andere dingen die je kat niet mag, maar wel doet.
Plaats reactie
Jolannie
Huiskat
Huiskat
Berichten: 12
Lid geworden op: 29 sep 2008 16:53

Straffen kat die aan de bank krabt?

Bericht door Jolannie »

Ik heb 2 lieve Britten van 4 jaar oud. 1 is de rust zelve, de ander haalt volcontinue kattenkwaad uit.
een van zijn favoriete bezigheden is als een dolle aan de hoek van de bank krabben. Ik heb alle kattenwijsheden geprobeerd zoals allerlei geurtjes sprayen, snel afleiden als hij richting bank gaat, catnip op krabpalen en speeltjes in huis (die ze al veeel te veel hebben), en nog geen resultaat.

Het ergste is nog dat als ik mijn stem verhef en hem aangeef dat hij niet aan de bank mag krabben, hij me aankijkt, begint te spinnen en om mijn benen gaat draaien. het is dus een vorm van aandacht zoeken. echter; ik kan dat niet plaatsen want soms zit hij gewoon bij mij op schoot te relaxen, springt hij ineens op en hangt hij aan de bank! Beetje krijgt aandacht genoeg, er wordt veel met de heren gespeeld en het is 1 grote speeltuin in huis vwb speeltjes, krabpalen en dergelijke.

Ik weet het niet meer.
Tips anyone?

Gr, Jolanda
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9309
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Straffen kat die aan de bank krabt?

Bericht door castratenkoor »

Een krabpaal erbij en op die plek voor de bank zetten?
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6806
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Straffen kat die aan de bank krabt?

Bericht door Dinky »

Je hebt van die hoek krabplanken, die zou je tegen die hoek van de basnk kunnen zetten.
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Jolannie
Huiskat
Huiskat
Berichten: 12
Lid geworden op: 29 sep 2008 16:53

Re: Straffen kat die aan de bank krabt?

Bericht door Jolannie »

Helaas, er staat al een krabpaal op krabhoogte tegen de bank. Helaas heeft dat niet mogen baten. Ik heb er zelf catnip op gedaan!
Verder vind ik een hoekkrabplank wel slim maar zonde om tegen mijn bank aan te timmeren....
Cerna

Re: Straffen kat die aan de bank krabt?

Bericht door Cerna »

Accepteren?
Natuurlijk het is zonde, maar soms is zo'n gewoonte zo hardnekkig dat niets helpt, zelfs niet bij lieve Britjes. Ik heb er een rondlopen die al vanaf dat ik haar heb, de poten van mijn mooie kaptafel onder handen neemt. En nu heb ik nog twee van die poezelige Brittenbaby's erbij en een van hen volgt Noa's voorbeeld en wil het karwei afmaken (dus dadelijk zakt de tafel ineen :-( )).
In het begin was ik boos op Noa, riep steeds èh wanneer ik het zag gebeuren, maar het hielp geen barst en nu heb ik me erbij neergelegd. Het is niet anders en tzt laat ik er wel nieuwe poten onder zetten.

Iedereen denkt dat Britjes zulke braverikken zijn, maar ook zij zijn net katten.......... :eshifty:

Dus tzt ook maar een nieuwe bank? Kan je alcantara adviseren; is oersterk. Zelfs na 7 jaar gebruik ziet mijn bankstel er nog bijna als nieuw uit en er wordt wat overheen gesjeesd door onze 6 dames.
Gebruikersavatar
eveline1982
Tijger
Tijger
Berichten: 2043
Lid geworden op: 16 okt 2012 19:50
Locatie: Alkmaar

Re: Straffen kat die aan de bank krabt?

Bericht door eveline1982 »

Heb je al geprobeerd om het compleet te negeren? Niet kijken naar hem, niks zeggen en pas aanhalen of tegen hem praten als hij weg is van de plek. Negatieve aandacht is ook aandacht....
The Lovers of my life, Banjer, Beer, Minoes (katjes) Diego, Jimmie (hondjes) Django, Rodney, Co en Moos (ratjes)
Jolannie
Huiskat
Huiskat
Berichten: 12
Lid geworden op: 29 sep 2008 16:53

Re: Straffen kat die aan de bank krabt?

Bericht door Jolannie »

Hi Tiger,

Dat heb ik inderdaad ook geprobeerd. Hij stopt ook pas als ik heb aankijk!
Hij heeft inmiddels ook in de gaten dat hij niet aan de bank mag krabben maar het lijkt er gewoon op dat hij wacht totdat je kijkt en hij het vervolgens doet. Hij waarschuwt met een mauw voorafgaand!
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9309
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Straffen kat die aan de bank krabt?

Bericht door castratenkoor »

Wat bij mij het beste werkt is tweede hands banken kopen en ze hun gang te laten gaan. Zo heb ik vaak jaren plezier van bank of stoel en dat voor een paar tientjes.
Soms doe ik een miskoop en kan een bank niet tegen het geweld van zoveel katten. Maar ook dan geen man over boord, laatst een stoel binnen 6 maanden weggedaan. Zou erg zijn geweest als het een design ding was van 1000 euro. Nu ging het om 40 euro miskoop.
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Ikey
Jaguar
Jaguar
Berichten: 610
Lid geworden op: 13 nov 2012 12:26
Locatie: Omgeving Amsterdam

Re: Straffen kat die aan de bank krabt?

Bericht door Ikey »

Hier nog zo'n deugniet van een kat die het leuk vindt alles te doen wat niet mag. Wij hebben naast beiden banken een krabpaal. Wanneer ze aan de bank krabben zeg ik helemaal niks, maar zet ze resoluut aan de krabpaal. Wanneer ze uit zichzelf de krabpaal gebruiken, prijs ik ze de hemel in en vooral ons deugnietje geef ik dan extra positieve aandacht. Want een vorm van aandacht trekken is het zeker.

Hij vond het ook geweldig om op de kerstboom te knagen, waar we uiteraard ook niet blij mee zijn. Ik kreeg de tip om eens de feun (hoe schrijf je dat eigenlijk??) erbij te pakken, daar is hij bang voor. Dat blaasding ligt naast de kerstboom en elke keer als hij aan de boom knaagt zet ik de feun aan. Ik richt er niet mee op hem, ik zet hem alleen even aan. Werkt perfect. Hij laat de kerstboom nu met rust, tot ik de feun weghaal ;-) Misschien iets om te proberen?

Blijf vooral zelf kalm. En probeer er geen gevoelens bij te hebben. Als het jou niks kan schelen, houdt hi er vanzelf mee op. Want dan krijgt hij geen aandacht meer. Maar het moet je echt niks kunnen schelen. Onderhuidse irritatie voelt hij heel goed en dan zal hij het ook blijven doen!
Groetjes, Paula
Pootje van Diesel, Skippy en engeltje Whisky. Likje van pup Isa

Kom je eens kijken welke avonturen wij beleven?
Gebruikersavatar
eveline1982
Tijger
Tijger
Berichten: 2043
Lid geworden op: 16 okt 2012 19:50
Locatie: Alkmaar

Re: Straffen kat die aan de bank krabt?

Bericht door eveline1982 »

Ik heb hier overigens ook 1 poes die haar nagels niet kan inhouden ;) . Zo ziet de post van de achterdeur en 2 poten van me eettafel er niet meer uit! Ik heb ook alle, diervriendelijke, oplossingen geprobeerd die er zijn. Dat zijn er eigenlijk maar 2, negeren of iedere keer duidelijk nee en weg zetten. Maar mevrouw blijft het doen, heb het nu maar opgegeven. En ach een mooi huis met 2 honden, 3 katten en 3 ratten.....ik droom lekker verder ;)
The Lovers of my life, Banjer, Beer, Minoes (katjes) Diego, Jimmie (hondjes) Django, Rodney, Co en Moos (ratjes)
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9309
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Straffen kat die aan de bank krabt?

Bericht door castratenkoor »

Ach gelukkige katten en een goede band met je katten is toch veel belangrijker dan een ongeschonden huis?
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Cyamytha
Poema
Poema
Berichten: 299
Lid geworden op: 29 dec 2013 13:51
Locatie: Deventer

Re: Straffen kat die aan de bank krabt?

Bericht door Cyamytha »

Vind ik ook! Gelukkig hangt die van ons alleen aan de zelf gemaakte krab-/klimpaal.
Heb in het begin hem hier 1 keer tegenaan gezet met zijn pootjes en begon meteen enthousiast te krabben. Dus wij hebben gewoon mazzel gehad :)
Het golfkarton doet het hier trouwens ook goed, kreeg er katnip bij, helemaal niet nodig!
Ankie, personeel van Beer en vrouwtje van Astor de hond!

Album Karel en Beer


*Karel* (28-7-'13..5-6-'18)
Cerna

Re: Straffen kat die aan de bank krabt?

Bericht door Cerna »

Ikey schreef: Ik kreeg de tip om eens de feun (hoe schrijf je dat eigenlijk??) erbij te pakken
föhn
Jolannie
Huiskat
Huiskat
Berichten: 12
Lid geworden op: 29 sep 2008 16:53

Re: Straffen kat die aan de bank krabt?

Bericht door Jolannie »

Hallo allemaal,

Ik ben het er helemaal mee eens, een goede band met je katten gaat boven alles.
Alhoewel het soms ook wel fijn is als ze een beetje meer opvoeding wilden accepteren. Maar ach, het blijven katten:-)

Dank voor alle leuke tips!
Gebruikersavatar
eveline1982
Tijger
Tijger
Berichten: 2043
Lid geworden op: 16 okt 2012 19:50
Locatie: Alkmaar

Re: Straffen kat die aan de bank krabt?

Bericht door eveline1982 »

Hihi een kat opvoeden is een onmogelijke opgave, gaat hem gewoon niet worden.
The Lovers of my life, Banjer, Beer, Minoes (katjes) Diego, Jimmie (hondjes) Django, Rodney, Co en Moos (ratjes)
Plaats reactie