blazen in het gezicht van de kat

Voor vragen over: krabben aan meubilair en behang, kauwen op electriciteitskabels en andere dingen die je kat niet mag, maar wel doet.
Plaats reactie
nirvajoy
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 22 sep 2013 15:24

blazen in het gezicht van de kat

Bericht door nirvajoy »

Hoi iedereen,

ik woon momenteel nog thuis bij mijn ouders, waar wij een hele lieve Heilige Birmaan hebben, zij is nu 4 maand oud. Ze is superlief en sociaal, maar af en toe een beetje wild en dan neigt ze wel eens naar 'stoutigheid' - nu ja, het zijn haar gekke minuten zegmaar, heel normaal en gezond dus voor een kitten/kat. Wel heeft ze (zeker dan) de neiging om in alles te bijten (kabels, touwtjes, mouwen, kleren, handen, voeten, alles werkelijk). Ik probeer haar dan meestal af te leiden met haar enorme assortiment speelgoed (haha), maar mijn vader heeft minder geduld. Hij wordt nooit fysiek, maar verheft wel zijn stem, en als ze bijt blaast hij vaak hard in haar gezicht. Nu hebben we allemaal (zowel ik als mijn ouders) hiervoor geen ervaring met katten, dus we baseren ons vooral op literatuur en online tips/tips van de fokker. Ik heb wel gehoord dat zachtjes blazen in het gezicht van een kat een grens kan aangeven, maar mijn vader blaast best hard, en ik voel mij daar soms slecht bij - ik weet namelijk niet of je kat hierdoor bang wordt van je, of dit het gedrag verergert of gewoon heel katonvriendelijk is. Het is zeker geen schuw beestje, maar toch. Wat denken jullie, is het katonvriendelijk om hard in het gezicht te blazen? En heeft iemand verder opvoedingstips?
Alvast bedankt!
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: blazen in het gezicht van de kat

Bericht door Adriana »

welkom op het forum!

het antwoord op je eerste vraag is ja! het is erg dieronvriendelijk en zeker niet bevorderlijk voor de band, die jullie aan het opbouwen zijn. en katzels zijn niet 'op te voeden' en missch zouden jullie het gezonde en normale kittengedrag kunnen respecteren... ;-) (vergelijk het met babies..die straf je toch ook niet omdat ze een luier volpoepen..?)

het antwoord op je tweede vraag is kittenmaatje erbij en je birmaan zal geen 'stoutigheid' meer uithalen want heeft een maatje om mee te spelen, stoeien, rollebollen en snurken.

;-) lees je uitgebreid in en zoek ook eens op 'solokitten' want er is al heel vaak over geschreven..

heeft de fokker van je birmaan bij de plaatsing van dit kitten niet gevraagd of er meer katzels aanwezig waren?
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
nirvajoy
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 22 sep 2013 15:24

Re: blazen in het gezicht van de kat

Bericht door nirvajoy »

Dankjewel voor jouw snelle antwoord.
Ik zal het er zeker met mijn vader ove hebben. Ik ga zeker wat opzoekwerk doen over een tweede kitten. Ik had voor het aanschaffen van mijn kitten veel info gezocht over kittens, vele tegenstrijdige antwoorden gelezen over 1 of twee. De fokker zei dat het voor haar een prioriteit was dat kittens veel aandacht kregen en dat ze dus zeker niet de hele dag alleen mogen zitten, dat je in dat geval zeker een tweede kitten moet nemen, maar dat eentje alleen wel kan als je veel thuis bent en hen veel aandacht geeft. Ze wist ook dat ik geen andere katten had, maar kende onze leefsituatie wel, en dus het feit dat wij veel thuis zijn. Aangezien mijn vader niet meer werkt en mijn moeder slechts parttime, en ik ook 70% van de tijd thuis ben, is er altijd minsters 1 iemand in huis, en we spelen ook echt veel met haar, dus ik dacht dat het dan oké ging zijn. Als ik het zo hoor/lees dus niet.
Ik had voordien echter gelezen dat meerdere katten in huis ook een stressfactor kan zijn, is dat dan niet zo?
Groetjes
Gebruikersavatar
eveline1982
Tijger
Tijger
Berichten: 2043
Lid geworden op: 16 okt 2012 19:50
Locatie: Alkmaar

Re: blazen in het gezicht van de kat

Bericht door eveline1982 »

Als je je kitten veel aandacht kan geven dan is een maatje niet altijd nodig. MAAR dit ligt compleet aan het karakter van de kitten en het energie niveau. Als ze nu al spullen stuk maakt dan zal dit op den duur alleen maar erger worden. Eigenlijk geeft ze met dit "stoute" gedrag al aan, dat ze iets mist.

In wat voor context bedoel je, meerdere katten = stress? Als je bij een oude kat, die altijd solo heeft gezeten ineens een kitten zet, of als je steeds oudere katten aan elkaar koppelt dan creeer je stress momenten, maar ook dat kan op den duur prima en stress loos verlopen.
The Lovers of my life, Banjer, Beer, Minoes (katjes) Diego, Jimmie (hondjes) Django, Rodney, Co en Moos (ratjes)
Roest
Huiskat
Huiskat
Berichten: 87
Lid geworden op: 22 aug 2013 19:21

Re: blazen in het gezicht van de kat

Bericht door Roest »

Straffen is geen goede manier om 'op te voeden'.

Natuurlijk kun je gedrag via straf beinvloeden maar je maakt ook heel veel stuk. In jouw voorbeeld zal de kat jouw vader absoluut als een gevaar gaan zien, in ieder geval iets dat gevoel van onbehagen en onveiligheid oproept. De kat kan niet klokkijken en weet niet wanneer je vader wel of niet thuis zal zijn, hij weet ook niet of het een doordeweekse dag of weekend is. Hij kan dus niet voorspellen wanneer je vader thuis zal zijn. Zo heb je een constante stressfactor voor de kat gemaakt. Vooral wanneer je vader niet thuis is zal de kat onrustiger zijn. enz. enz.

Straf is de slechtste manier om gedrag te sturen. Wat je zelf al doet, afleiden bij onwenselijk gedrag is daarentegen een hele goede manier. Op een speelse manier kun je heel veel bereiken.

Katten komen nu eenmaal met een bekje met tandjes en nageltjes, nieuwsgierigheid, energie en hun eigen katten impulsen. En hebben net als jonge kinderen een periode dat overal op wordt gebeten. Het is aan het baasje om te zorgen dat er geen gevaarlijke kabeltjes en dergelijke liggen. Niet andersom.
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5462
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: blazen in het gezicht van de kat

Bericht door nellebel »

je moet het blazen neit als straf gebruiken, zo maak je de kat alleen maar bang.
ik heb bij 2 van mijn katten dit wel gedaan om grenzen aan te geven. beide katten hadden de neiging om met hun snuitjes vol in mijn bord met eten te komen en gewoon zelfs met de poten erin te gaan staan. zodra het neusje over de rand van de bord kwam blies ik heeeeel zachtjes naar zijn snoetje. gevolg was dat door de wnd hij vanzelf zijn koppie terugtrok en het gewoon niet fijn vond de wind in het snoetje te voelen. hij heeft nooit in de gaten gehad dat dat van mij kwam. dus hij associeerde de bord met de wind en bleef voortaan netjes van mijn bord af.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Plaats reactie