Welke gepaste straf helpt een kitten?

Voor vragen over: krabben aan meubilair en behang, kauwen op electriciteitskabels en andere dingen die je kat niet mag, maar wel doet.
Scirocco
Poema
Poema
Berichten: 250
Lid geworden op: 16 sep 2013 02:15

Welke gepaste straf helpt een kitten?

Bericht door Scirocco »

Goedendag,

Ik heb sinds vorige week een kitten, zij is nu ongeveer 8 weken oud.

In de avond, is zij erg actief bezig, en doet zij veel stoute dingen zoals: op de bank springen, knagen aan draden, als ze bij mij op schoot zit steeds bijten in mijn kleding.

Het straffen doe ik door haar naam te zeggen, en een duidelijke 'Nee' te zeggen.
Soms spuit ik een beetje water op haar met een plantenspuit, maar heeft heel weinig tot geen effect, dat ze stoute dingen blijft doen, net als 'Nee' duidelijk zeggen.
Na 3x te hebben gewaarschuwd, zet ik haar voor 10 min in de keuken, en dan hoor je haar meestal ook wat piepen/miauwen.

Hebben jullie voor mij advies, hoe ik mijn kitten op een gepaste manier kan straffen, zodat resulteert in een positieve uitwerking, en dus een afname in het stoute gedrag?

Met vriendelijke groet,
Egon
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9309
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Welke gepaste straf helpt een kitten?

Bericht door castratenkoor »

Een kitten straffen is niet verstandig. Is heel slecht voor de band die je opbouwt.
Je loopt het risico dat het op latere leeftijd een stressplasser gaat worden.

In plaats van het kitten op proberen te voeden kun je beter je huis kitten-proof maken.
Hiermee bedoel ik: breekbare dingen veilig wegzetten achter slot en grendel, kabels beveiligen met kabelgootje, planten waar het kitten op kan gaan kluiven of welek het uit kan gaan spitten in een ruimte zetten waar het kitten niet komt, scherpe dingen en o.a. chocolade niet laten slingeren enz. enz.
Gezonde kittens horen ondernemend te zijn, dat kun je er niet uit"rammen".

Ik zie het als een gezond kitten wat vermaak zoekt. Misschien een tweede kitten als maatje een idee?
Dan slopen ze elkaar in plaats van je huis.
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
mittenslief
Tijger
Tijger
Berichten: 1675
Lid geworden op: 04 mei 2011 15:04
Locatie: enschede

Re: Welke gepaste straf helpt een kitten?

Bericht door mittenslief »

kittens zijn gewoon heel stout...het beste is inderdaad een maatje erbij
Honden hebben bazen, poezen personeel!
alle katzels: mittens, mr. cat, angel, rover, roosje en mitsie
op de regenboog: Ollie, Simba, Buck
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5434
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Welke gepaste straf helpt een kitten?

Bericht door nellebel »

een baby straf je toch ook niet? denk ook niet dat je kitten op de bank springen als iets stouts ziet.dat is spelen, jagen allemaal natuurlijke instincten.
bij een maand of 6 gaat kan het wel helpen om nee te zeggen en hem weg te zetten. bijv bij bank krabben, nee zeggen en hem bij de krabpaal zetten. maar in de keuken zetten of plantenspuit gebruiken daar snapt hij niets van. dan associeert hij jou met de plantenspuit en niet het fout dat hij iets "fout" doet.
en een maatje doet wonderen. dan spelen ze met elkaar en jagen ze op elkaar ipv op jouw spullen of jouw handen
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11244
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Welke gepaste straf helpt een kitten?

Bericht door Adriana »

welkom op het forum! eens met alle voorgaande berichten: kittens/katten kun je niet//nauwelijks opvoeden. ze zijn dwars en doen hun eigen zin, dat zit in hun karakter en daarom houden we zo veel van ze..
maatje erbij en huis en vooral jezelf kittenproof maken, dus proberen een iets andere houding aan te nemen en anders kitten ander huisje gunnen.
asiels hebben ruim aanbod en je kunt terugbreng-garantie afspreken als het niet matcht..
en je zult zien dat ook jij veel meer plezier aan twee kittens beleeft dan aan eentje..
twee kittens voeden elkaar op, mensen spreken geen kats en dat geeft op wat latere leeftijd veel minder kans op gedragsproblemen zoals bijvoorbeeld wildplassen, vernielen of overmatige stress en gezondheidsproblemen daardoor..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6803
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Welke gepaste straf helpt een kitten?

Bericht door Dinky »

Als ze bij je op schoot zit en gaat bijten is dat over het algemeen uitdagen om te spelen ;-)
En op de bank springen mag niet maar op schoot zitten wel? Hoe moet ze dan op je schoot komen zitten? Je hebt een klein kind in huis gehaald en je moet dus net als met een mensenkind het huis er op aanpassen ipv straffen. Zorg dus dat datgene dat niet mag onaantrekkelijk wordt en wees slimmer dan de kitten. Voor het spelen/bijten werkt dat het beste om een kittenmaatje aan te schaffen want drie kan dan terug bijten/spelen ;-)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
eveline1982
Tijger
Tijger
Berichten: 2043
Lid geworden op: 16 okt 2012 19:50
Locatie: Alkmaar

Re: Welke gepaste straf helpt een kitten?

Bericht door eveline1982 »

Niet elke kitten is geschikt om solo te houden, sterker gezegt bijna geen enkele kitten is geschikt om zonder maatje te houden! Het zijn kleine drukte makers en niet zoals een hond, af te richten. Ik heb nu zo een 70 kittens, in 3 jaar tijd, opgevangen en herplaatst. De kittens die een dusdanig energie niveau hadden, dat ze solo of bij een oudere kat konden, is op nog geen 2 handen te tellen ;) . Jammer genoeg zijn er nog veel mensen die denken dat kittens zich snel en makkelijk aanpassen aan de nieuwe situatie, in de praktijk is dit toch heel anders.

Ik zal je een voorbeeld geven, waarom een maatje ideaal zou zijn. Begin van het jaar had ik 3 zusjes, 2 werden solo geplaatst, beide kregen gedragsproblemen. De mensen aanvallen, hardhandig spelen, en zelfs wildplassen en poepen. 1 gezin was aan het wachten tot er weer een kitten beschikbaar was als maatje, het andere gezin wilde geen 2de kitten dus kwam de eerste terug. Die is even later verhuisd naar haar zusje, ennnnn de problemen waren dezelfde dag nog opgelost! De mensen konden eindelijk gaan genieten van beide dames, zonder hoofdpijn en wonden ;) .

Ik raad je dus, net als mijn voorgangers, aan om een maatje te zoeken. Na een korte wenperiode zal je zien, dat ook jij mag gaan genieten van 2 donderstralen :)
The Lovers of my life, Banjer, Beer, Minoes (katjes) Diego, Jimmie (hondjes) Django, Rodney, Co en Moos (ratjes)
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6803
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Welke gepaste straf helpt een kitten?

Bericht door Dinky »

Mocht je toch echt maar 1 kat willen (bijvoorbeeld qua ruimte of financieel) dan zou ik overwegen om hem te herplaatsen en in het asiel te kijken voor een volwassen solokat.
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Scirocco
Poema
Poema
Berichten: 250
Lid geworden op: 16 sep 2013 02:15

Re: Welke gepaste straf helpt een kitten?

Bericht door Scirocco »

Bedankt voor alle reacties.
Wij willen eigenlijk in eerste instantie 1 kitten, maar als het veel voordelen met zich meebrengt om een 2de kitten te nemen, is het wel iets om te overwegen.
Gebruikersavatar
eveline1982
Tijger
Tijger
Berichten: 2043
Lid geworden op: 16 okt 2012 19:50
Locatie: Alkmaar

Re: Welke gepaste straf helpt een kitten?

Bericht door eveline1982 »

Wat er al word gezegt, 1 kitten werkt (bijna) nooit. En deze heeft overduidelijk een maatje nodig, anders had ze dit gedrag niet vertoont :) . Mocht je toch tot de conclusie komen dat je echt maar 1 kat wilt, herplaats dan deze (hoeveel pijn het ook doet) bij iemand die al een kitten heeft tot max 6 maanden. En ga is bij asiels of opvangs langs, vaak zitten daar (helemaal nu nog) kittens die al iets ouder zijn en nog opzoek zijn. Hun karakters zijn al mooi te zien, en zo weet je (bijna) zeker dat je een goede match zal hebben :) . Bij een particulier langs gaan raad ik niet aan, vaak worden deze jonge dieren weer van de hand gedaan wegens gedragsproblemen en zal je pas weten wat je echt hebt, als hij/zij er al is.
The Lovers of my life, Banjer, Beer, Minoes (katjes) Diego, Jimmie (hondjes) Django, Rodney, Co en Moos (ratjes)
Scirocco
Poema
Poema
Berichten: 250
Lid geworden op: 16 sep 2013 02:15

Re: Welke gepaste straf helpt een kitten?

Bericht door Scirocco »

Als ik nou nog een poes erbij wilt hebben.
Is het dan verstandiger om een wat oudere poes te nemen, dan een kitten van ook 8 weken oud?
Gebruikersavatar
Ms Maaike
Tijger
Tijger
Berichten: 1611
Lid geworden op: 25 okt 2012 13:17

Re: Welke gepaste straf helpt een kitten?

Bericht door Ms Maaike »

Juist een kitten die er dichtbij zit qua leeftijd, die heeft hetzelfde energieniveau. :) Bovendien accepteren ze elkaar ook sneller.
Met diervriendelijke groeten,
Maaike

Klik hier voor het fotoalbum van Mickey* (26-02-1999, 04-11-2014), Pippi (15-03-2011) en Tommy (11-02-2013).
Cerna

Re: Welke gepaste straf helpt een kitten?

Bericht door Cerna »

Wanneer het jou niet uitmaakt, zou ik voor dezelfde leeftijd gaan. En een grote klimpaal tot het plafond aanschaffen, dan kunnen ze daar in klauteren ipv op de bank (al zul je niet kunnen voorkomen dat ze daar ook op springen).
Het is meestal zo dat zuinig op je spullen zijn en katten hebben slecht samengaan. Je kunt er rekening mee houden bij de aanschaf van meubels, maar voorkomen dat alles er krasvrij uit blijft zien, lukt je niet.
Gebruikersavatar
eveline1982
Tijger
Tijger
Berichten: 2043
Lid geworden op: 16 okt 2012 19:50
Locatie: Alkmaar

Re: Welke gepaste straf helpt een kitten?

Bericht door eveline1982 »

Hahaha ik ben zelfs vergeten, dat ik ooit meubels heb gehad, die er spiksplinter gaaf uitzagen ;) . Aan de tafels, kasten, bank, gordijnen...overal zie je dat hier katten en kittens rondlopen hihi.

Ja, het beste ga je voor een maatje van zoveel mogelijk dezelfde leeftijd. Het liefste ook eentje die aansluit bij haar karakter. Als ze al erg dominant is, zou ik voor een katertje gaan. Die zijn toch wat makkelijker in de omgang, met nog een poes zou dat op den duur problemen kunnen opleveren. Wel goed in de gaten houden, dat je ze dan met 5 a 6 maanden laat castreren, anders heb je straks nog meer druktemakertjes erbij ;) .
The Lovers of my life, Banjer, Beer, Minoes (katjes) Diego, Jimmie (hondjes) Django, Rodney, Co en Moos (ratjes)
Roest
Huiskat
Huiskat
Berichten: 87
Lid geworden op: 22 aug 2013 19:21

Re: Welke gepaste straf helpt een kitten?

Bericht door Roest »

Je verwacht dat die kat jou begrijpt? Het is een kat, nog een kitten ook. Hersentjes zo groot als een hazelnoot. Het enige wat ze kan is zich natuurlijk gedragen.
Zij volgt haar instinct en verder niks.
Vanuit het poesje bekeken heeft ze een baasje dat soms lief is en soms ineens gemeen doet. Wat moet ze daar van maken?
Het enige wat je bereikt is dat je een vreselijk onzekere kat aan het maken bent. En het onvoorwaardelijk vertrouwen dat ze in je heeft ben je aan het stukmaken. Dat kan nooit je bedoeling zijn...

Vergeet alsjeblieft ideeën over opvoeden en straffen. Maak je huisje zoveel mogelijk kittenproof en neem verantwoording voor haar gedrag. Dat wil zeggen, de kat kan nooit iets fout doen, het baasje moet aanpassen en voorkomen.
Plaats reactie