Welke gepaste straf helpt een kitten?

Voor vragen over: krabben aan meubilair en behang, kauwen op electriciteitskabels en andere dingen die je kat niet mag, maar wel doet.
Gebruikersavatar
LilyJane
Huiskat
Huiskat
Berichten: 38
Lid geworden op: 09 jan 2014 08:36
Locatie: Eindhoven

Re: Welke gepaste straf helpt een kitten?

Bericht door LilyJane »

Onze Jimi (12wk) vertoont ook erg energierijk gedrag. Hij klimt/springt/jaagt op de bank en vind alles wat beweegt interessant. Momenteel heb ik al drie plaids op de bank liggen om deze te beschermen tegen de nageltjes. We worden er soms wel hordendol van, maar we moeten nog even geduld hebben. Eind maart komt er een kitten bij (een Maine Coon) en hopelijk kan hij dan zijn energie bij zijn "broertje" kwijt.
Ik ben soms wel bang dat als je nu niet aangeeft wat wel en niet mag, dit straks niet meer te corrigeren is. Klopt dit? Als ik nu dingen toelaat omdat eht nog een kitten is, krijg ik dat dan nog afgeleerd als hij ouder is?
We hebben enorm veel speeltjes in huis, maar de kabels van de laptop en telefoonopladers blijven favoriet.
Veel plezier met je kitten en een speelmaatje zal wel schelen!
Met de kopjes van Jimi en Gambit!

Bekijk ons hier!
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Welke gepaste straf helpt een kitten?

Bericht door Adriana »

LilyJane schreef: Ik ben soms wel bang dat als je nu niet aangeeft wat wel en niet mag, dit straks niet meer te corrigeren is. Klopt dit? Als ik nu dingen toelaat omdat eht nog een kitten is, krijg ik dat dan nog afgeleerd als hij ouder is?
We hebben enorm veel speeltjes in huis, maar de kabels van de laptop en telefoonopladers blijven favoriet.
nee, dat klopt niet.
het enige dat je ermee bereikt is dat je kitten angstig wordt en het is niet goed voor jullie relatie.
je zult zien dat een kitten alles probeert en heel vaak zijn sommige dingen na verloop van tijd niet meer interessant.
de beste manier is om de huis kittenproof te maken en alles toe te staan, mits niet gevaarlijk voor het kitten. zodra je verbiedt wordt het extra interessant en levert zoiets aandacht op. en een solokitten is daar dol op. dus je bevordert als het ware ongewenst gedrag dat met negeren vanzelf over zou gaan..
en het gedrag van een kitten verschilt nogal van dat van een volgroeide katzel, die doen bepaalde dingen echt niet meer.. en soms vind ik dat erg jammer..

voor je kabels/electriciteitssnoeren hebben ze bij HEMA/Blokker kabelbeschermers en dat staat ook nog veel netter.. en een paar leren veters is veel leuker dan een laptopkabeltje, want daar mogen ze hun kiesjes wel in zetten!
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Ikey
Jaguar
Jaguar
Berichten: 610
Lid geworden op: 13 nov 2012 12:26
Locatie: Omgeving Amsterdam

Re: Welke gepaste straf helpt een kitten?

Bericht door Ikey »

Met iets als kabels van laptops en telefoon is het gevaarlijk als Jimi hier mee speelt. En voor jullie knap irritant als hij erdoor heen bijt. Het is niet nodig want je kunt heel goed leren dat het niet mag, of om het in andere woorden te zeggen: leren dat je liever hebt dat hij met iets anders speelt.

het beste werkt om gedrag wat je niet graag ziet te corrigeren met gedrag wat je wel graag ziet. Dus krabt hij aan de bank dan pak je Jimi op en zonder wat iets te zeggen zet je hem met zijn voorpoten aan de krabpaal. Dit zul je eindeloos moeten herhalen en je kunt niet een keer overslaan omdat je even geen zin hebt om op te staan, want dan heeft het geen effect. Maar als je dit blijft doen de komende maanden heeft het wel effect.
Hetzelfde kun je doen met de kabels van laptop/telefoon. Elke keer als hij daarmee gaat spelen, haal je hem daar weg en geef je hem een veter of een touwtje of iets anders waar hij lekker op kan bijten. Uiteindelijk snapt hij het.

Negeren kan ook, maar is niet altijd even effectief en ook niet altijd even goed voor je humeur. En sommige dingen kun je niet negeren vanwege de veiligheid.
Groetjes, Paula
Pootje van Diesel, Skippy en engeltje Whisky. Likje van pup Isa

Kom je eens kijken welke avonturen wij beleven?
Gebruikersavatar
LilyJane
Huiskat
Huiskat
Berichten: 38
Lid geworden op: 09 jan 2014 08:36
Locatie: Eindhoven

Re: Welke gepaste straf helpt een kitten?

Bericht door LilyJane »

Afleiden is vaak de beste oplossing bij Jimi, dan vergeet hij waar ie mee bezig was.
Van de week maar even naar de HEMA of Blokker voor de kabel beschermers. Mijn telefoon ligt nu op het aanrecht op te laden, daar kan hij (nog) niet bij endat werkt prima. Stuk minder stressen zo.

Nu is het gewoon nog even twee maanden wachten op zijn nieuwe vriendje en dan zal hij denk ik wel rustiger worden of in ieder geval minder om onze aandacht vragen.

Bedankt voor de tips!
Met de kopjes van Jimi en Gambit!

Bekijk ons hier!
Gebruikersavatar
Ikey
Jaguar
Jaguar
Berichten: 610
Lid geworden op: 13 nov 2012 12:26
Locatie: Omgeving Amsterdam

Re: Welke gepaste straf helpt een kitten?

Bericht door Ikey »

Of hij leert zijn nieuwe vriendje meteen alle lekkere knaagkabels herkennen ;-)
Groetjes, Paula
Pootje van Diesel, Skippy en engeltje Whisky. Likje van pup Isa

Kom je eens kijken welke avonturen wij beleven?
Cerna

Re: Welke gepaste straf helpt een kitten?

Bericht door Cerna »

LilyJane schreef:Nu is het gewoon nog even twee maanden wachten op zijn nieuwe vriendje en dan zal hij denk ik wel rustiger worden of in ieder geval minder om onze aandacht vragen.
Eh.......wat dacht je van alle kattekwaad in tweevoud? :lol:
En een Maine Coon is helemaal een klimmer dus - mocht je dat nog niet hebben - zou ik maar een klimpaal tot aan het plafond aanschaffen.

Wij hebben naast 4 volwassen katten, sinds bijna 4 maanden 2 zusjes erbij. Het hele huis zetten ze op stelten en dat went uiteindelijk, maar in het begin vroeg ik me af waar ik aan begonnen ben.
Ze zijn nu bijna 7 maanden en nog steeds knettergek :eshifty:
Gebruikersavatar
LilyJane
Huiskat
Huiskat
Berichten: 38
Lid geworden op: 09 jan 2014 08:36
Locatie: Eindhoven

Re: Welke gepaste straf helpt een kitten?

Bericht door LilyJane »

Hahaha, lekker om zo gerust gesteld te worden ;-)

Maar dat ze samen meer kattekwaad uit kunnen halen, ben ik van overtuigd! Ben benieuwd of zo ook echt "partners in crime" worden. Nu vraagt Jimi gewoon erg veel aandacht van ons op, wat niet erg is, maar ik denk dat hij veel kan hebben aan een speelkameraad!

We hebben een krabton, waar onze Jimi helemaal weg van is en die gaan we nog eentje aanschaffen t.z.t. voor op de gang!
Met de kopjes van Jimi en Gambit!

Bekijk ons hier!
Plaats reactie