nieuwe huis elke keer op het aanrecht

Voor vragen over: krabben aan meubilair en behang, kauwen op electriciteitskabels en andere dingen die je kat niet mag, maar wel doet.
kimm1
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 13 sep 2012 09:03

nieuwe huis elke keer op het aanrecht

Bericht door kimm1 »

hallo,

Sinds kort zijn wij verhuisd en onze poes lola doet het erg goed ze is snel gewent aan haar nieuwe huisje er is alleen 1 ding wat zij in het oude huis niet deed ze springt nu elke keer op het aanrecht drink uit de wasbank enz. Nou vinden wij dit erg vervelend en willen eigenlijk ook niet dat ze hierop klimt. We hebben al geprobeerd aluminium folie op het aanrecht maar dit help maar een paar dagen en erna springt zij er toch gewoon op.

Hoop dat iemand een tip heeft hoe wij dit af kunnen leren.
Gebruikersavatar
lidewij020
Panter
Panter
Berichten: 453
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:03
Locatie: Amsterdam

Re: nieuwe huis elke keer op het aanrecht

Bericht door lidewij020 »

Vind je het vervelend als je daar bezig bent? of vind je het sowieso vervelend? ook als je niet in de keuken bent?
Doe mee aan het onderzoek naar links en rechtspotigheid bij katten. Het kost slechts 5 minuutjes ...afhankelijk van je kat...
Esther-K
Huiskat
Huiskat
Berichten: 16
Lid geworden op: 02 mei 2013 18:40

Re: nieuwe huis elke keer op het aanrecht

Bericht door Esther-K »

Ik zag laatst op tv dag ze placemats neerlegden die erg kleefden (wat er op zat weet ik niet) telkens als de kat er op sprong, had hij een vervelend plakkerig gevoel onder zn pootjes. Zo leerde hij al snel dat het aanrecht geen prettige plaats was.
Na een tijdje konden die placemats dan ook weg.
Misschien helpt dit ook voor jullie!
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: nieuwe huis elke keer op het aanrecht

Bericht door Adriana »

welkom op het forum!
misschien is het tijdelijk en missch is het aandacht.
en als ze uit de wasbak drinkt, dan grote kans dat het probleem niet het aanrecht is maar de waterbak.
katzels willen vers drinkwater en het is erg belangrijk dat katzels goed drinken.

zet een paar grote waterbakken/schalen (porselein, glas, geglazuurd keramiek -- kringloop oid) in huis en ververs ze om en om, dus niet allemaal tegelijk.

je kunt ook nog een 3Watt pompje bij de dierenspeciaalzaak/afd aquaria kopen en dat met een tijdschakelklok in een grote bak zetten voor zuurstof in het water.
succes verzekerd!

en niet straffen en niet verbieden. soplap erover en negeren..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Renatevanderveer

Re: nieuwe huis elke keer op het aanrecht

Bericht door Renatevanderveer »

Ik heb ook twee brutale aapjes en inderdaad wat Adriana zegt, ik ben het gaan negeren.
Ze zitten hier nog enkel in de vensterbank (die is niet groot genoeg, dus hun kontje zit op het aanrecht).
Dit is enkel om naar buiten te kijken, dus ik zeg daar nooit iets van.

Ze weten dat als ik met eten bezig ben, er niet op het aanrecht gesprongen mag worden.
Want, hihi, dan zet ik ze meteen weer op de grond. Als vrouwtje bezig is, niet storen, haha.

Ik heb hier twee hele grote waterbakken, die ik elke morgen ververs.
Als je daar een gewoonte van maakt, is de kans kleiner dat je het vergeet!
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6814
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: nieuwe huis elke keer op het aanrecht

Bericht door Dinky »

TS is voor het laatst online geweest op 13 sep 2012 13:18 ;)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Renatevanderveer

Re: nieuwe huis elke keer op het aanrecht

Bericht door Renatevanderveer »

Ja, ik zie het inderdaad te laat..
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: nieuwe huis elke keer op het aanrecht

Bericht door Adriana »

Dinky schreef:TS is voor het laatst online geweest op 13 sep 2012 13:18 ;)
hihi hihi niet gezien, maar ach, we hebben zoveel meelezers en die steken er altijd wat van op..
en we hebben boeiende topics over aanrechten en katzels en doorgaans onbegonnen strijd...
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
oes1966
Huiskat
Huiskat
Berichten: 41
Lid geworden op: 21 okt 2013 13:54

Re: nieuwe huis elke keer op het aanrecht

Bericht door oes1966 »

Ja, precies, want ik zit hier nu ook met jonge apekoppen van katten die doorlopend op het aanrecht springen, zeker zodra ze de kraan horen lopen of wanneer ik er bezig ben. Ik vind het niet smakelijk; eerst zitten ze in de kattenbak, daarna lopen ze over mijn aanrecht waar ik met ons eten bezig ben. Ze lopen ook graag over mijn fornuis, ook als er pannen op het vuur staan! Levensgevaarlijk dus. Ik zet ze iedere keer weer eraf. Maar ze sneupen ook op het aanrecht als ik niet in de buurt ben. Volgens mijn man kan je ze dit niet afleren. Is dat echt zo?
Tommy (19-04-2013)
Vinnie (30-07-2013)
Renatevanderveer

Re: nieuwe huis elke keer op het aanrecht

Bericht door Renatevanderveer »

Die eerste die het lukt om het zijn/haar katten af te leren, moet ik nog ontmoeten..
Er zijn katten die simpelweg niet op het aanrecht zullen springen, maar zodra ze het eenmaal door hebben?
Ik denk niet dat je het dan nog uit het systeempje krijgt.
Hier verschoon ik elke dag het vaatdoekje en sop elke avond, voordat ik ga koken, het aanrecht + fornuis.
Ik heb het inmiddels geaccepteerd, ik ben niet iemand die dan meteen gaat lopen gillen.

Het is trouwens wel een stuk minder interessant geworden, sinds ik er niet meer zo op let.
Gebruikersavatar
oes1966
Huiskat
Huiskat
Berichten: 41
Lid geworden op: 21 okt 2013 13:54

Re: nieuwe huis elke keer op het aanrecht

Bericht door oes1966 »

OK, dan weet ik in ieder geval waar ik aan toe ben ;-)
Tommy (19-04-2013)
Vinnie (30-07-2013)
Katelijne
Poema
Poema
Berichten: 322
Lid geworden op: 28 jul 2011 09:27

Re: nieuwe huis elke keer op het aanrecht

Bericht door Katelijne »

Ik hou er mij eerlijk gezegd niet meer mee bezig, met het afleren.

Osiris doet het niet, want die hadden we al als kitten en misschien ook gewoon 'geluk' gehad met hem. Obélix en vooral Astérix doen het wel. Astérix is ontzettend brutaal, in alles wat hij doet! Hij loopt dus ook gewoon op het aanrecht, gaat in kommen en potten in de wasbak snuisteren, enz. Ze hebben nochtans een kattenfontein, maar ja... het heet niet voor niets 'kattenkwaad', hè.

Ik geef hun gewoon met zachte hand een 'duwtje' als ze op het aanrecht zitten. Dan springen ze op een stoel (wij hebben een soort van kook'schiereiland', dus de stoelen staan aan het uiteinde van ons aanrecht). Het enige waar ik me soms zorgen in maak is dat het fornuis er natuurlijk dichtbij is. Als daar iets op staat te koken... brrrrr!
Astérix en Obélix (2012) en Juul (01/06/2014)
R.I.P. Azraël*: 20/07/1994 - 24/03/2013 en Osiris*: 01/08/2000 - 09/04/2018
Sydney
Poema
Poema
Berichten: 320
Lid geworden op: 27 feb 2012 17:00

Re: nieuwe huis elke keer op het aanrecht

Bericht door Sydney »

Ik zou ook zeggen, lappie over de aanrecht en klaar. Je kunt proberen het ze af te leren en in het beste geval doen ze het niet als je er bij bent. Maar als je weg bent, lopen ze waarschijnlijk weer vrolijk over je aanrecht te banjeren :)
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6814
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: nieuwe huis elke keer op het aanrecht

Bericht door Dinky »

Wanneer je ze niet op het aanrecht wilt hebben kan je nog wel proberen een alternatief te geven. Willen ze bijvoorbeeld goed in de gaten houden wat je doet kan je een krabpaal naast het aanrecht zetten waar ze wel op mogen zitten.
Dinky komt gelukkig nooit op het aanrecht (waar wij bij zijn tenminste), zelfs niet als we haar eten klaarmaken. Dan blijft ze ongeduldig tegen de keukenkastjes op staan ;)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
BillyJean
Jaguar
Jaguar
Berichten: 781
Lid geworden op: 22 feb 2011 10:57
Locatie: Bovenkarspel
Contacteer:

Re: nieuwe huis elke keer op het aanrecht

Bericht door BillyJean »

Fayline is zeven en die liep deze week voor het eerst op de aanrecht....
Groetjes van Elly, Fayline (29-02-2008) en Taffy ( 29-10-2012)
* BillyJean * * Bowie *

Hier vind je ons fotoalbum
Plaats reactie