Kat krabt aan behang, meubilair etc.

Voor vragen over: krabben aan meubilair en behang, kauwen op electriciteitskabels en andere dingen die je kat niet mag, maar wel doet.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Anne_Zwarts
Huiskat
Huiskat
Berichten: 77
Lid geworden op: 22 jul 2009 21:02
Locatie: Zwolle

Re: Kat krabt aan behang, meubilair etc.

Bericht door Anne_Zwarts »

Mijn ouders hadden een kat die eigenlijk alleen in de kokosmat bij de achterdeur aan het krabben was. Héérlijk vond hij dat. Hij heeft volgens mij in zijn hele leven nog niet 1 krabpaal gezien, maar wel alle behang, meubels en gordijnen met rust gelaten. Alleen als kitten misschien een keer in de gordijnen geklommen.

Ik heb zelf ook een aantal mooie hoge krabpalen in huis, maar als Romy de kans krijgt, dan slaat ze haar klauwen toch graag uit in het vloerkleed. Gelukkig zie je er niks van.

Wat betreft het zilverfolie: als je kat het er niet tegen kan, is het echt prima en fijn, maar als je kat het geen probleem vindt... dan ben je goed in de aap gelogeerd!

Daarnaast, als je behang hebt en het netjes wilt houden: zorg dat er geen schakelaars met touwtjes in de buurt hangen (ook beter voor de touwtjes en alles wat eronder staat), en vooral ook dat ze niet achter vliegjes op de muren aan gaan!
Duffy (12-10-2009)
Sollie (10-08-2011)

Voor altijd in onze gedachten:
Romy - 2 jaar (28-05-2009 - 12-04-2012)


Ons fotoalbum!
Gebruikersavatar
Ilone
Tijger
Tijger
Berichten: 2812
Lid geworden op: 13 feb 2010 23:09
Locatie: Dordrecht

Re: Kat krabt aan behang, meubilair etc.

Bericht door Ilone »

Dat van een stukje vloerbedekking of een matje ga ik hier ook toepassen.
Mijn "huidige" 3 katten sloopten alleen behang. Maar heb slechts 1 kamer met behang en daar komen ze niet meer ;)
Maar nu, heb ik sinds kort glasweefselbehang op de overloop en trappengat ;)
Alledrie bleven ze er netjes van af. Totdat Lotje ruim anderhalve week geleden kwam :-P Die vond dat glasweefsel wel erg leuk ;) Ik het resultaat wat minder :lol:
Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel

Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
Gebruikersavatar
pinguin
Tijger
Tijger
Berichten: 2253
Lid geworden op: 03 jul 2011 19:54

Re: Kat krabt aan behang, meubilair etc.

Bericht door pinguin »

vraagje zou een kat van 6mnd snabbel in staat zijn om van sproet te leren de krabpaal te gebruiken i.p.v mijn bank. hij heeft al wel op de krabpaal gezeten. en heeft sproet daar ook al zijn nagels aan zien scherpen. heb ook nog een grote deurmat waar die zich op mag uitleven. toen snabbel vanmorgen aan mijn bank begon heb ik hem opgetilt en op de krabpaal gezet. en ben zelf met mijn nagels over de krabpaal heen gegaan. hij keek wel geintreseerd.
groetjes sproet* 11jr*, snabbel 8jr en Simba 2jr
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9333
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Kat krabt aan behang, meubilair etc.

Bericht door castratenkoor »

Zoals je het aanpakte was goed. Consequent hem oppakken als hij aan de bank krabt en bij de krabpaal zetten. Niet straffen. Misschien nog een klein paaltje erbij kopen en die naast de bank zetten?
dat wil ook nog wel een werken.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Mirjam86
Cheetah
Cheetah
Berichten: 862
Lid geworden op: 15 apr 2011 11:08
Locatie: Assen

Re: Kat krabt aan behang, meubilair etc.

Bericht door Mirjam86 »

En dubbelzijdig tape over de bank kan ervoor zorgen dat hij een andere optie zoekt.
Ik ga eens even in je album kijken naar je verhaal over Snabbel!
Groetjes Mirjam en krabbeltjes van Tsuki (april 2011) en Taiyo (april 2011)
Devi*
Gebruikersavatar
pinguin
Tijger
Tijger
Berichten: 2253
Lid geworden op: 03 jul 2011 19:54

Re: Kat krabt aan behang, meubilair etc.

Bericht door pinguin »

castratenkoor en mirjam86 thanks voor de tips. kleine krabpaal zou ik eens voor kunnen kijken. dubbelzijdig plakband gaat hellaas niet omdat die op het zitvlak begon. maar als die het aan de zijkanten gaat doen zou het wel kunnen
groetjes sproet* 11jr*, snabbel 8jr en Simba 2jr
silfje
Huiskat
Huiskat
Berichten: 97
Lid geworden op: 16 aug 2011 11:58

Re:

Bericht door silfje »

Gast schreef:Mijn nieuwe kat deed het ook. Ik heb toen van die spray gekocht bij de dierenwinkel.
Ook met citroengeur en dat er op gespoten. Het hielp perfect, ze gebruikt nu netjes de krabpaal.
komen ze dan nog wel op de bank bij je zitten of mijden ze de bank nu helemaal?
Die van ons krabben aan de paal, maar de kat van 7 maanden "vergist" zich heel soms.
uit voorzorg zou ik dat spul best willen gebruiken maar ik ben zo bang dat ze dan niet graag meer bij je op de bank komen zitten.
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9333
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Kat krabt aan behang, meubilair etc.

Bericht door castratenkoor »

Pinguin ik zou geen kat-wegjaar spray kopen. Als jij Spropet zijn vertrouwen wil winnen is dat DE manier om hem niet alleen van de bank maar ook van jou weg je houden.
Dat spul is meer om vreemde katten uit je tuin te jagen.
In huis wil je dat je kat zich veilig en gewenst voelt.

Dus valeriaan op de krabpaal ipv wegjaarspul op de bank.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
pinguin
Tijger
Tijger
Berichten: 2253
Lid geworden op: 03 jul 2011 19:54

Re: Kat krabt aan behang, meubilair etc.

Bericht door pinguin »

er komt GEEN spray in huis om katten van een bepaalde plek te verjagen. heb inmiddels krabspeelgoed naast bank gezet,en op de plek waar snabbel het vaakst krab een handdoek gelegd. inmiddels begint hij de krabpaal te gebruiken. maar hij vind de bank ook erg intresant. blijf gewoon nee zeggen en hem op de krabpaal zetten. ooit gaat die het wel leren. ooit
groetjes sproet* 11jr*, snabbel 8jr en Simba 2jr
Gebruikersavatar
marline91
Poema
Poema
Berichten: 229
Lid geworden op: 20 jul 2011 14:57

Re: Kat krabt aan behang, meubilair etc.

Bericht door marline91 »

Hallo, ik heb ook een vraagje over ongeveer het zelfde moet ik daar een nieuw topic over openen?

Hier over:

als ik bij mijn ouders logeer in het weekend neem ik de kat mee,
daar heeft de poes ook een krabpaal maar wel een kleintje, alleen ze gebruikt altijd de kast ipv de krabpaal, ik dacht zelf dat ik misschien een grotere paal moet kopen zodat ze rechtop kan staan als ze krabt, maar ik weet niet of dat het probleem is.'
dus, wat is het probleem? en wat doe ik eraan.

mijn ouders vinden het niet erg dat ze aan de kast krabt, omdat die toch altijd al krassen had, maar zelf vind ik het minder, want ze heeft er speciaal een krabpaal voor gekregen..
Groetjes van Marline, Manja, en de viskes
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5453
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Kat krabt aan behang, meubilair etc.

Bericht door nellebel »

dubbelzijdeige plakband aan de krabplek plakken, en krabpaal er vlak bij zetten, mogelijk dat ze dan stopt met de kast (want dat vieze plakspul aan de pootjes is niet fijn) en dat ze overstapt naar de krabpaal.
ik heb er 3 staan, verschillende maten en vormen, elke kat heeft zo zijn voorkeur. gijs zit altijd op de kleinere paal, maar guusje wil ook liever languit rechtop staan.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
pinguin
Tijger
Tijger
Berichten: 2253
Lid geworden op: 03 jul 2011 19:54

Re: Kat krabt aan behang, meubilair etc.

Bericht door pinguin »

Vraagje. Snabbel vind het nodig om aan mijn buitendeur die van hout is te krabben. Ik heb al een kleine krabpaal neergezet werkte niet. Vervolgens een deurmat/krabmat neergelegd werkte ook niet. Snabbel nee werkt ook niet want meneer is oost indisch doof. (zoals de meeste katten). Heb hem al vele keren opgetild en op de grote krabpaal gezet. Maar ook dat werkte niet.
Zijn er nog tips die ik over het hoofd heen heb gezien? Wil graag mijn deur zo lang mogenlijk heel houden. Dubbelzijdig plakband gaat vrees ik niet lukken omdat ik dan de laklaag er af trek. Of moet ik me er maar bij neerleggen dat mijn deur vernield word?
groetjes sproet* 11jr*, snabbel 8jr en Simba 2jr
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Kat krabt aan behang, meubilair etc.

Bericht door Adriana »

missch zou je een bredere krabplank ergens hoog aan de muur in de buurt moeten bevestigen. veel katten willen zich staand op hun achterpoten flink kunnen rekken en strekken en dat is niet horizontaal op de vloer maar op een breed vlak waar ze hun beide klauwen goed in kunnen verankeren.
hier heb ik een hoekkrabplank (en dan twee boven elkaar) en daar wordt vooral als ze geslapen hebben, dankbaar gebruik van gemaakt.
ze krabben hier ook eigenlijk niet aan de krabpalenconstructie. Enzo wil nog wel eens op een horizontale krabplank krabben en krabt de stofbedekking van de plateaus af, maar dat is om zijn luchtje te verspreiden.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9333
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Kat krabt aan behang, meubilair etc.

Bericht door castratenkoor »

Is dat de deur waar je hem wel eens naar buiten doet in tuigje?
Dan zou het erop kunnen duiden dat hij eruit wil.
Ik zou een plaat hardboord kopen en ervoor zetten. met iets zwaars ervoor.
Dan krabt hij aan het hardboord ipv aan de deur.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
pinguin
Tijger
Tijger
Berichten: 2253
Lid geworden op: 03 jul 2011 19:54

Re: Kat krabt aan behang, meubilair etc.

Bericht door pinguin »

Bedankt voor tips.
Het is wel de deur die ik gebruik om hem mee naar buiten te nemen in tuig. Zou die dan toch meer naar buiten willen dan dat ik door heb?

Ik zal eens kijken of ik er iets voor kan zetten. Hij gebruikt de grote krabpaal wel intensief. Zeker om zijn nagels aan te scherpen. Misschien een grote kartonnen doos? Daar had ik nog niet aan gedacht. Die worden hier ook wel gesloopt door beide katten.
groetjes sproet* 11jr*, snabbel 8jr en Simba 2jr
Plaats reactie