Help, Kat maakt van alles kapot! Wat kan ik doen?

Voor vragen over: krabben aan meubilair en behang, kauwen op electriciteitskabels en andere dingen die je kat niet mag, maar wel doet.
Sheilo
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 28 jan 2012 09:58

Help, Kat maakt van alles kapot! Wat kan ik doen?

Bericht door Sheilo »

Hallo,

Ik heb een 9 maanden jonge 'geholpen' poes. Ik heb haar in huis sinds ze 8 weken is. Ik woon op een flat van ongeveer 55m2, met enkel mijn slaapkamer waar ze niet in mag. Ik heb twee balkons waar ze op wil en mag.
Ze is in verschillende opzichten een hele makkelijke kat, je mag alles met haar doen (teennagels knippen, wormenspul in bekje doen, over aaien). Het is een echte prater en ook een geregelde knuffelaar.
In huis heb ik veel speeltjes (muisjes, balletjes, piepdingen, sliertjes etc), een grote krabpaal en een bak met lianen erin waar ze in mag hangen, bijten, krabben.
Sinds 2 weken ga ik ook een half uurtje met haar aan een lijntje naar buiten, om verveling zoveel mogelijk te voorkomen. Ik ga samen met haar, omdat ik aan een drukke weg woon.

Echter nu is het probleem..
Ik kan geen enkele plant neer zetten, want mevrouw graaft alle aarde eruit. Steentjes op de aarde leggen etc. vist ze er allemaal uit.
Ik heb aluminiumfolie op mijn slaapkamerdeur geplakt (wat vooralsnog helpt) tegen het krabben op mijn slaapkamerdeur op de vreemste tijden. Waar ze om vraagt geen idee, aandacht wil ze niet als je naar buiten komt, eten en drinken staan er de hele dag door.
Ze bijt in mijn favoriete stoel. Je ziet overal tandafdrukken van mevrouw die er in gebeten heeft. Dit doet ze niet als ik het zie, dus waarschijnlijk 's nachts of als ik er niet ben.
Ik heb sinds kort ook van dat anit-kijkfolie op mijn raam geplakt (een strook), aangezien mijn buren aan de overkant zo naar binnen kunnen kijken. Ik heb er een krukje voorgezet zodat ze toch naar buiten kan kijken,, echter haalt ze het zo'n 4 keer per dag van het raam af door er aan te krabben tot dat het er af valt.
Ze reageert niet op de plantenspuit, in die zin dat ze het niet erg lijkt te vinden en het een aantal minuten later gewoon weer kan doen.

HELP! Wat kan ik hier aan doen? Het is verder namelijk echt een schat, maar wordt er af en toe moe van om alles weer te moeten repareren of op te ruimen!
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9328
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Help, Kat maakt van alles kapot! Wat kan ik doen?

Bericht door castratenkoor »

Als je een kat neemt is mijn advies het eerst wat je doet je huis katproof maken.
Ik heb hier geen planten, bloemen of breekbare spullen open en bloot.
De groenvoorziening zit mijn aquarium.

Advies luidt zorg dat ze niks stuk kan maken wat niet stuk mag.
Straffen met bv plantenspuit zou ik persoonlijk zeker niet doen - ook geen spuitbus pssssst cat.
(of hoe die troep maar mag heten) dat zijn echt middelen om andermans katten van je erf te verjagen, niet om je eigen kat wat aan te doen.

Geniet van je kat, dat is echt veel leuker dan spullen beschermen en ergernis opbouwen.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5566
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Help, Kat maakt van alles kapot! Wat kan ik doen?

Bericht door Anne »

Ik ben het met Dinie eens dat je je huis moet aanpassen aan je kat. Zo durven wij geen nieuwe bank te kopen want dat er aan gekrabd gaat worden weten we, we hebben er nu grand foullards over.
Ik denk dat jouw jonge poes zich verveelt en gefrustreert is. Een speelmaatje in de vorm van een kat van dezelfde leeftijd zou uitkomst kunnen bieden.
Zo te lezen is jouw poesje alleen opgegroeid zonder soortgenootje?
Was daar een reden voor?
Kittens die alleen opgroeien kunnen gedragsproblemen krijgen zoals in handen en of voeten bijten, aanvallen uit het niets en dingen stuk maken.
Mijn advies is dan ook, ga eens naar het asiel, praat met de medwerkers en zoek een leuk speelmaatje uit voor je poes, dan kan ze zich daar op gaan concentreren, spelen, samen slapen e.d.
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
catsini
Poema
Poema
Berichten: 266
Lid geworden op: 06 mar 2011 14:03

Re: Help, Kat maakt van alles kapot! Wat kan ik doen?

Bericht door catsini »

we hebben nooit planten of bloemen in huis.
het kapot maken en krabben, ja? dat is een goeie, plantenspuit werkte ook niet, toen Winny een kitten was.
goeie raad, geniet van je kat, als ze ouder is, word ze rustiger, je zal geduld moeten hebben :grin:
I'll Stay here forever, Winny* en Miets* Patty en Moessey....
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Help, Kat maakt van alles kapot! Wat kan ik doen?

Bericht door pearlsofpassion »

Als ze graag graaft, zou ik haar een eigen pot geven op een plaats waar je het snel kan opvegen. Je kan een kat gerust leren waar ze wel en niet mag graven. Desnoods zet je er een plant in die je gemakkelijk terugzet, als Madame een plant wenst... :roll: ;-)

Aan de deur krabben, dan moet je je afvragen waarom ze krabt. Het meest waarschijnlijke lijkt mij dat ze eenzaam is. Een kat is niet graag alleen. Ik lees uit je bericht dat ze de enige kat in huis is, en jij bent waarschijnlijk ook niet echt de hele dag thuis. Dan is het wel logisch dat ze bij je wil zijn als je er wel bent.
Waarom laat je haar niet op je kamer?

Een ander advies, om een heleboel redenen, zou zijn om er een 2e kitten bij te nemen. Om de eenzaamheid tegen te gaan en omdat ze terwijl ze met de andere kitten speelt al niets stuk maakt en haar energie goed kwijt raakt. Bovendien hebben kitten eigenlijk andere kittens nodig om tot evenwichtige katten uit te groeien, zowel emotioneel als lichamelijk.
Maar ik vermoed dat dat niet zal lukken? (is meestal zo als het aangeraden wordt, maar we blijven het maar zeggen)
2 kittens heb je minder werk aan, ze zijn nooit alleen, ze slopen minder en je kan ze wel buiten de slaapkamerdeur houden... Iedereen gelukkig dus...

Je kan ook een krabplank tegen je deur hangen, dan kan het krabben geen kwaad meer, maar ik vind het dus zielig om haar te negeren als er wel een reden achter het krabben zit. De kans zit er trouwens dik in dat ze dan gewoon begint te roepen ipv krabben als dat niet meer helpt. Dus daarmee los je het eerste probleem niet op.

Een oplossing voor dat raam weet ik niet precies. De folie aan de buitenzijde hangen dat gaat niet? Een hoekje vrijlaten en daar een leuk mandje plaatsen? Of anders zorgen dat het er niet af kan. Met een beetje creativiteit moet er wel wat op te vinden zijn. Maar de kat het afleren, dat kan je beter op voorhand opgeven. ;-)
Je kan het haar wel zeggen, maar dan zonder straf en zonder kwaad worden. Steeds als ze het doet, haar bij je roepen en afleiden. Als je een goede band hebt met je kat, is er kans dat ze het niet meer gaat doen als ze door heeft dat je het niet graag hebt. Maar dan enkel als het niet in haar weg zit natuurlijk. En je kan er natuurlijk enkel wat van zeggen als je er bent.
Het werkt ook enkel als ze altijd aandacht krijgt als ze erom vraagt. Anders gaat ze het vast nog meer doen om aandacht te zoeken. Dat is ook gekent fenomeen.
Verwacht er niet te veel van, zodat je je er zeker niet in frustreert, en dan zou het kunnen dat ze ermee stopt. Maar het zou ook kunnen van niet... Het blijven katten, en die doen toch enkel waar ze zin in hebben... ;-)
Je moet dus zorgen dat ze het zelf ook wil.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Sheilo
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 28 jan 2012 09:58

Re: Help, Kat maakt van alles kapot! Wat kan ik doen?

Bericht door Sheilo »

Iedereen heel erg bedankt voor de reacties!

Het wandelen buiten maakt een hoop verschil! Ze doet hier zoveel indrukken op en kan ook meer energie kwijt. Zij geniet en ik ook als ik haar zie spelen buiten :)
Rover123
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 18 nov 2018 16:24

Re: Help, Kat maakt van alles kapot! Wat kan ik doen?

Bericht door Rover123 »

Wat een onzin huis kat vriendelijk maken mijn katten bijten alles stuk dus moet ik alles weg halen en een vriendje erbij ook geen optie ik heb een broer en zus en tot overmaat van ramp doen ze allebei hetzelfde, ze bijten alles stuk, zelfs de krabpaal ze bijten meer dan dat ze krabben dus ben bang huis kat vrij maken geen optie is een kat erbij geen idee bij mij doen ze het allebei
Gebruikersavatar
Emmajoja
Poema
Poema
Berichten: 264
Lid geworden op: 20 sep 2018 20:02

Re: Help, Kat maakt van alles kapot! Wat kan ik doen?

Bericht door Emmajoja »

Ach ja, dat zijn katten voor je

Sent from my SM-G960F using Tapatalk

Gebruikersavatar
pinguin
Tijger
Tijger
Berichten: 2253
Lid geworden op: 03 jul 2011 19:54

Re: Help, Kat maakt van alles kapot! Wat kan ik doen?

Bericht door pinguin »

Ik ga een poging doen.

Wat doe jij om te voorkomen dat ze gaan bijten of slopen? Hebben ze genoeg beweeg ruimte, hoe zit het met spelen? Ook al eens bij een dierenarts geweest voor controle?

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk

groetjes sproet* 11jr*, snabbel 8jr en Simba 2jr
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9328
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Help, Kat maakt van alles kapot! Wat kan ik doen?

Bericht door castratenkoor »

Rover123 je huis katvriendelijk maken is verre van onzin...…...je kunt een kat niet afleren kat te zijn.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7657
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Help, Kat maakt van alles kapot! Wat kan ik doen?

Bericht door Rik »

Rover123 schreef: 18 nov 2018 16:29... dus ben bang huis kat vrij maken geen optie is...
Huis "kat vrij" maken is natuurlijk ook altijd een optie :roll:
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Help, Kat maakt van alles kapot! Wat kan ik doen?

Bericht door ErikPhilippus »

Rik schreef: 20 nov 2018 12:55 Huis "kat vrij" maken is natuurlijk ook altijd een optie :roll:
Ja, mijn gedachte :-|

Wat mij ook tegen de haren instrijkt, is dat iemand (dus rover123) die zich net heeft aangemeld op het forum, z'n eerste bericht begint met de mening van een zeer ervaren forumlid te betitelen als onzinnig. Wat kom je hier dan doen, vraag ik me af. Maar het zal wel weer een losse flodder zijn, een bericht dat we verder kunnen negeren.

Maar afgezien daarvan, en in z'n algemeenheid: wat ik geleerd heb van de dieren in mijn leven (katten vooral, maar ook honden, paarden, etc.) is dat een deel van hun gedrag een reactie, een reflectie is op van het gedrag van mensen, in casu de baasjes. Een dier 'liegt' nooit, en houdt je in mijn ervaring ook vaak een perfecte (en soms ongemakkelijke) spiegel voor. Uiteraard kan er een medische oorzaak zijn voor afwijkend, ongewenst of destructief gedrag - maar als dat is uitgesloten en een kat gaat toch z'n eigen krabpaal (en ander meubilair) kapot bijten, dan denk ik: er is iets niet OK, dit is een signaal dat het dier zich ongelukkig voelt, angstig is, genegeerd voelt, aandacht vraagt voor iets, .... Ik weet het niet - maar ik zou wel moeite doen om daar achter te komen, zodat je het ongewenste gedrag (voor beide!) stap voor stap kunt bijsturen.

Je huis zodanig inrichten dat je rekening houdt met de eigenaardigheden en wilde gedragingen van je kat, lijkt me een no-brainer. En je neerleggen bij (in onze ogen) raar gedrag hoort daar ook bij. Zo krabt onze Oscar diepe krassen in de kit van de raamsponningen, en maken onze Bengalen krassen in onze dure lounge-stoelen en lederen eetkamer stoelen. Jammer - maar ik vergeef het ze. Want zo werkt liefde.
Gebruikersavatar
maliejane
Lynx
Lynx
Berichten: 107
Lid geworden op: 03 jul 2018 16:11

Re: Help, Kat maakt van alles kapot! Wat kan ik doen?

Bericht door maliejane »

Zou get misschien kunnen dat de kat aan het wisselen is? Dan bijten ze ook veel meer...
Personeel van mijn twee meisjes Dusty (22/5/2017) en Vixey (18/5/2018) :grin:
Gebruikersavatar
Zotvanpoezen
Tijger
Tijger
Berichten: 1436
Lid geworden op: 19 sep 2018 16:19
Locatie: Pajottenland /Vlaams Brabant

Re: Help, Kat maakt van alles kapot! Wat kan ik doen?

Bericht door Zotvanpoezen »

Ik denk eerder dat Rover123 niet echt bij zijn/ haar katten past.
viewtopic.php?f=5&t=32802fotoalbum (fotoalbum)

Kopje van Filou (9- 2011), Duvel (4-2012) en Froufrou (7-2015)
Gebruikersavatar
Emmajoja
Poema
Poema
Berichten: 264
Lid geworden op: 20 sep 2018 20:02

Re: Help, Kat maakt van alles kapot! Wat kan ik doen?

Bericht door Emmajoja »

ErikPhilippus schreef:Ja, mijn gedachte :-|

Wat mij ook tegen de haren instrijkt, is dat iemand (dus rover123) die zich net heeft aangemeld op het forum, z'n eerste bericht begint met de mening van een zeer ervaren forumlid te betitelen als onzinnig. Wat kom je hier dan doen, vraag ik me af. Maar het zal wel weer een losse flodder zijn, een bericht dat we verder kunnen negeren.
Maar een nieuw forum lid is niet perse onervaren kat eigenaar. Gewoon ff devil's advocate spelen.

Sent from my SM-G960F using Tapatalk


Plaats reactie