Kat met problemen

Voor vragen over: krabben aan meubilair en behang, kauwen op electriciteitskabels en andere dingen die je kat niet mag, maar wel doet.
Gebruikersavatar
maceddy
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 03 jan 2011 10:54

Kat met problemen

Bericht door maceddy »

Hallo, ik ben hier nieuw en ga nog even op zoek naar een voorstel forum :-)

Wij hebben 2 katten (ze zijn 2,5 jaar) die broer en zus zijn en vanaf geboorte al samen.
Een rooie poes en een zwarte kater.

Echter is het rooigie een sloopster en vereist ENORM veel aandacht.
We weten niet echt wat we hiermee aanmoeten..
Krabt constant aan de deuren, maakt laatjes en kasten open etc.

Wil naar buiten en staat 30 seconden later weer te krabben en tegen de deur op te springen dat ze weer naar binnen wil... Je raadt het al, een minuut later wil ze weer naar buiten..

We proberen dit wel eens te negeren maar luisteren ho maar....

Ze heeft eerder problemen gehad. Plaste overal in huis in hoekjes.. Hier hebben we ook alles voor geprobeerd.. Dit is overgegaan toen ze een weekje bij de dierenarts heeft gelogeerd...

Wie heeft de ultieme tip voor ons eigenwijze rooigie??

We zijn echt desperaat en denken er soms aan om het rooigie weg te doen, maar oa. de reden dat ze al vanaf geboorte samen zijn houdt ons tegen.

Alvast bedankt!!!
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Kat met problemen

Bericht door pearlsofpassion »

Weet je wat het probleem was met het wildplassen?
Je hebt 3 kattenbakken nodig voor 2 katten. Op verschillende plaatsen en niet dicht bij het eten en drinken. En dagelijks de klonten eruit halen.
Minstens een grote krabpaal met veel klimmogelijkheden heb je ook zeker nodig, maar 2 of 3 met vele verschillende zaken (afwisseling) is beter.
Speel je actief met haar minstens een keer per dag? Vb Catdancer, laserlampje, balletje gooien...
Speelt ze veel met haar broer?
Heeft ze speeltjes waar ze zich zelf me bezig kan houden? vb Catit rail senses of een speeltje met veer...

Heb je ooit gedacht aan een kattenluik? Dan is het probleem dat je steeds de deur open en dicht moet doen toch al van de baan.

Ze zijn beide geholpen, ga ik vanuit? :-)
Waarom heeft ze een weekje bij de DA geweest?

Geef je al eens antwoord of je al deze zaken hebt? En hoe ze met haar broertje omgaat? Dan weten we al wat meer... ;-)
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
maceddy
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 03 jan 2011 10:54

Re: Kat met problemen

Bericht door maceddy »

Nee, waarschijnlijk was het plasprobleem stress, maar we zijn er nooit echt achter gekomen.

We hebben nu even 1 kattenbak staan, in de keuken. Deze staat wel bij het eten, maar dat is al vanaf het begin zo en hebben ze geen problemen mee... 2e kattenbak willen we wel weer neerzetten maar geen idee waar... 1e bak staat nu in de (open) keuken... 2e bak moeten we nog even een plek voor vinden.

We hebben 1 grote paal inderdaad en 1 kleine staan. Deze worden ook regelmatig misbruikt :-)
Ze hebben meer dan genoeg speeltjes en we spelen ook regelmatig met de beesjes.. Laserlampjes maken helaas geen indruk meer, maar een hengel met iets eraan wil nog wel eens wat doen....

Ze spelen regelmatig met elkaar.. Springen, 'vechten', rennen, noem maar op..
Ook liggen ze vaak samen 1 een mandje, ondanks dat het mandje daar eigenlijk te klein voor is haha!!

Kattenluik willen we inderdaad nog even uitproberen, maar dan eerst eentje in de schuurdeur, zodat ze een plekje hebben als we aan het werk zijn. De vraag is echter of het werkt, want er lopen nogal wat katten rond in de buurt en die ontdekken het luikje snel genoeg... Een sensor is geen optie want ze weigeren een halsband te dragen, en terecht :P Wordt dus even een lastige...

Ze zijn inderdaad beide geholpen uiteraard :-)

Ze is toen naar de DA gebracht voor de plasproblemen.. Ze plaste zelfs als ze niet hoefde te plassen, perste maar eruit wat eruit wou komen, soms tot bloedens aan toe....
We zouden echter een weekje op vakantie gaan, toen bood de dierenarts aan om haar een weekje te observeren. Na het weekje daar heeft ze nooit weer in huis geplast.
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Kat met problemen

Bericht door pearlsofpassion »

Dat plasprobleem had je ook kunnen oplossen door meer kattenbakken. Eentje is echt wel heel erg weinig... en vlak bij het eten is nooit leuk natuurlijk...

Dus als ik het goed begrijp is ze eigenlijk de hele tijd door enorm actief als ze niet slaapt...
Welk eten geef je? Want sommige voeren zorgen wel voor enorm actieve/ADHD katten... Je zou een koolhydratenarm voer kunnen proberen. (ook bij kinderen zorgt suiker voor hyperactief worden).

Er zijn ook luikjes die per chip werken, maar die zijn natuurlijk wel een stuk duurder...
En alle katten 'weigeren' een halsband. Na een weekje zijn ze het wel gewend (en ondertussen is ze daar dan wel mee bezig :lol: ). Maar haal er dan het belletje af want dat is echt gemeen vind ik.

Heb je ooit geprobeert van het krabben aan de deur af te leren? Doet ze het enkel als de deur dicht is, of ook gewoon terwijl je erop staat te kijken en ze er niets mee wil bereiken?
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Kat met problemen

Bericht door Adriana »

zoals Valerie al aangaf, met twee katzels heb je drie kattenbakken nodig op verschillende plaatsen!
een kattenbak dicht bij de voerplek zetten is niet geweldig, denk ik. wij hebben een deel van de smalle kattenbakken gewoon lang de muur in het toilet staan en dat werkt prima - kijk bij 'alles over de kattenbak - p pag 44 ong staat zelfs een foto..

en wat moet ik me voorstellen bij de kreet: 'denken erover om rooigie weg te doen...?'
daar zijn we hier niet zo van, hoor!

'wordt een lastige' ......er zijn kattenluiken die op de chip van een kat reageren en alleen die gechipte kat naar binnen/buiten laten. kost wel chippen van de kat en speciaal luik, zie Zooplus onderin..

en er zijn kalmeringsmiddelen, plantaardig en chemisch en googel of zoek zelf even op nadere info: telizen en zylkene bij de da en destress bij huisdierendokter en valeriaan en feliway verdamper etc bij de dierenspeciaalzaak.

en qua voer: hoe hoger het eiwitgehalte hoe hoger het adhd-effect bij sommige katten kan zijn en dat kan enorm schelen. daarom krijgen ze hier bijvoorbeeld geen Orijen met 40% eiwit..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
maceddy
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 03 jan 2011 10:54

Re: Kat met problemen

Bericht door maceddy »

Met wegdoen bedoelen we een nieuw, goed huisje voor haar zoeken uiteraard.. Mn schoonouders hebben een boerderij waar ook veel katten rondlopen, zou eventueel een optie kunnen zijn.

Ze krijgen Royal Canin Fit 32.

Kunnen de luikjes ook werken op de chip die ze al hebben? Ze zijn beiden gechipt namelijk, dat zou wel weer ideaal zijn, maar ik zal zelf even op onderzoek gaan. (intussen gezocht en dat werkt inderdaad)

Het krabben aan de deur doet ze als de deur dicht is. Overigens doet ze dit alleen bij de buitendeur en (soms) bij de deur naar de gang als we in boven in bed liggen.

Zwartje miauwt altijd netjes als hij naar buiten wil, maar rooigie begint meteen aan de deur te krabben...

Qua kalmeringsmiddelen hebben we wel rescue druppels geprobeerd met wisselend effect.
De Feliway hebben we ook gehad, dat maakte geen verschil.

Voor de kattenbak zal ik hier eens even wat opzoeken..
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Kat met problemen

Bericht door Adriana »

er zit 32% eiwit in RC fit, dat valt mee. maar je zou eens met voer kunnen experimenteren, de sensible van RC bijvoorbeeld.. en uit mijn hoofd er is een merk voer met kalmerend effect maar weet niet meer of dat Hills of RC of nog anders is.
je weet zeker dat ze geen blaasontsteking heeft en ook niet non-bacterieel (idiopatisch heet dat), want waarom zou ze bij de da dit gedrag niet hebben?
in Bach rescue zit alcohol en heel veel water en het eerste is giftig voor katten, dus hier niet het favo middel.
t lijkt me een sterke persoonlijkheid, die haar ei niet kwijt kan en missch heeft ze trekjes van een solo-diva en is ze beter alleen in een omgeving ipv dat ze aandacht moet delen met een andere katzel. we hebben ook zo'n poes, die leeft nu bij mijn lat-partner.
ik denk dat als er een oplossing is dat de meest voor de hand liggende het uitbreiden van kattenbakken is, want voor een poes en kater één bak is eerlijk gezegd vragen om problemen..
http://www.dekattensite.nl/phpBB2/viewt ... &start=615
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Kat met problemen

Bericht door pearlsofpassion »

Ik denk niet dat een huisje alleen een goed idee is hoor. Ze speelt namelijk veel met de kater, dus daar ligt het niet aan. Alleen zal ze juist nog meer aandacht nodig hebben en haar energie niet kwijt geraken.

Over dat aan de deur krabben: mijn Kleintje deed het ook. Ik kreeg het niet afgeleerd... Ze doet het nu niet in huis (sinds Cuzco kwam en ze daar bang van was en geen geluid durfde maken om zijn aandacht te trekken), maar als ze binnen wil durft ze het nog doen.
Ik weet niet of je het kan veranderen. Ik heb wel eens geprobeert met wachten tot ze stopt en dan de deur openen, maar dat heeft niet echt gewerkt...
En miauw voorzeggen ook niet :lol:

Ik weet het verder niet meer :???:
Maar ik denk niet dat je haar gelukkig maakt op een boerderij. Ze klinkt me niet als een rasechte buitenkat en dat moet daar wel...

Zoekt ze de kater meer op dan hij wil? Zou je denken dat ze meer wil spelen met hem dan dat hij wil? Anders zou een extra kitten voor haar misschien wel leuk zijn...
Ik kan niet inschatten waar ze juist het meeste zin in heeft...
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5567
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Kat met problemen

Bericht door Anne »

Je kan sinsasappelschillen insmeren op de plekken waar ze krabt. Grote kans dat ze het daarna niet meer doet...Ze houden niet van de geur die dan onder hun nageltjes komen.
Verder zou je het boek van Francien kunnen lezen, vast te leen in de bieb. Daar staan veel handige tips en adviezen in, weet alleen de titelnaam niet meer :edoh:
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
Umimeis
Tijger
Tijger
Berichten: 1708
Lid geworden op: 26 okt 2008 12:42
Locatie: Veendam

Re: Kat met problemen

Bericht door Umimeis »

Welkom op het forum!!!


Ik heb een kattenluik en het valt wel mee hoor,er komen hier geen vreemde katten in huis. Behalve dan de katten van m'n vorige buren,maar die zijn nu verhuisd.
Ik vind het ideaal,ze hebben dan toch meer vrijheid en hoeven niet buiten te schuilen voor de regen,sneeuw of kou. Ze kunnen elk moment naar binnen als ze dat willen.

Een luikje met magneet zou ik niet doen want dan moeten de katten een halsbandje om waar een magneetje aan zit.Als ze die kwijtraken buiten, dan kunnen ze niet meer naar binnen.
Flea 3 jaar 15-07-2008

Sam 2 jaar 07-04-2009

Ik kan soms echt een kat zijn......
Gebruikersavatar
maceddy
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 03 jan 2011 10:54

Re: Kat met problemen

Bericht door maceddy »

Nou, we hebben zoiezo de krabpaal even verplaatst. Deze staat nu weer voor het raam zodat ze weer naar buiten kunnen loeren vanaf de paal. Nadeel is dat de krabpaal nu ook dicht bij de deur staat en onze miep dus vanmorgen vanaf 6 uur aan de deur liep te krabben....

Kattebak/voer ook uit elkaar gehaald. Vanavond ga ik de 2e kattenbak vullen en neerzetten.
Zal mij benieuwen.

Inmiddels ook een kattenluikje gekocht (goedkope) puur om te kijken of ze het gaan snappen :P
Zo ja, dan gaat het definitieve luikje waarschijnlijk de versie die op de chip reageert worden.

Bij de voerbestelling ook gelijk weer wat hengeltjes/speeltjes en een tunneltje gekocht.

ow ja, is het een probleem dat de kattenbakken naast elkaar staan of moeten ze een eindje van elkaar af staan??
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Kat met problemen

Bericht door pearlsofpassion »

Als de bakken naast elkaar staan is het effect van 2 bakken wel minder natuurlijk. Maar van een extra kattenbak gaat ze niet rustiger worden, dat had je toch door? Het is gewoon dat het een stuk aangenamer is voor je katten en dat je zo'n probleem als voorheen niet meer voorhebt.
Verder is de krabpaal naast de deur juist goed als ze eraan zou krabben om haar nagels te scherpen. Ik denk echter niet dat dat het probleem is, maar eerder dat ze gewoon die deur open wil hebben. En zoals gezegd heb ik het mijn kat ook niet kunnen afleren :???: Een krabplank op de deur kan helpen zodat de deur niet afgebroken wordt, maar aan het eigenlijke probleem doet het ook niets natuurlijk. Is gewoon symtoomstrijding...

Ik weet niet wat voor speeltjes je al hebt? Iets waar ze helemaal mee uit de bol kan gaan? Hier zijn er goede ervaringen met een kong kickeroo of met een ama string of zoiets. Dat laatste was heel zeldzaam maar als ik het goed begrepen heb nu niet meer, en als je het niet zou vinden is er hier wel iemand die je verder kan helpen. Je kan hem in Dafpoetsers en MarjanB's album zien.
Catit senses rail is ook redelijke hit, maar is niet zo ontzettend actief, maar verder wel leuk natuurlijk...
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
jennli
Tijger
Tijger
Berichten: 1101
Lid geworden op: 20 aug 2010 15:09

Re: Kat met problemen

Bericht door jennli »

Eigenlijk zou er nog een derde kattenbak bij moeten. Ik kan je vertellen dat het toevoegen van de kattenbakken (aantal katten + 1) hier ook gedragsverandering teweeg heeft gebracht. Het klinkt onvoorstelbaar dat het aan kattenbakken ligt, maar voor veel katten werkt het echt zo. Wij hebben nu ook kattenbakken op de badkamer staan.

Je katten lijken verder lekker speels. Ben benieuwd of ze wat meer spullen met rust gaat laten nu ze extra speeltjes krijgt.
Like the great philosopher Jagger said: You can't always get what you want
But if you try sometimes you just might find you get what you need
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9337
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Kat met problemen

Bericht door castratenkoor »

In elke ruimte een kattenbak en een krabpaal doen wonderen. Probeer ook een hoge open bak.

Ik zou topic naam eerder maken "mens met problemen"
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
maceddy
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 03 jan 2011 10:54

Re: Kat met problemen

Bericht door maceddy »

Ze komen alleen buiten en in de woonkamer/keuken, dus in elke ruimte een krabpaal/kattenbak gaat hier niet echt op...
Plaats reactie