Kat met problemen

Voor vragen over: krabben aan meubilair en behang, kauwen op electriciteitskabels en andere dingen die je kat niet mag, maar wel doet.
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Kat met problemen

Bericht door pearlsofpassion »

Ik snap er hier hoe langer hoe minder van.
Het enige wat ik voor gevoel hier aan overhoudt is dat de kat bij jullie wil zijn maar zich binnen steendood verveelt, dan maar naar buiten wil, maar daar zijn jullie dan weer niet en valt ook niets te beleven, dan maar weer naar binnen.... enz enz...

Ik ken dat gevoel wel van toen ik kind was, nergens weten wat doen en alles is saai...
Vreselijk gevoel...
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
maceddy
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 03 jan 2011 10:54

Re: Kat met problemen

Bericht door maceddy »

Nou, inmiddels een hoop speeltjes erbij waaronder een Rail Senses ding.
Maar er wordt nog niet echt actief mee gespeeld.. De hengeltjes springt ze wel achteraan, maar dan moeten we uiteraard wel door de kamer lopen...

Het railsysteem wordt af en toe wel eens mee gespeeld.. De eerste dag was het overigens wel bere interessant...

De 2 bakken worden wel intensief gebruikt, dus dat is een succes....

We wachten nog maar even af..

enne.. 'mens met problemen' ? Zulke opmerkingen zit ik niet op te wachten....
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Kat met problemen

Bericht door Anne »

Wat fijn dat jullie in ieder geval moeite doen :-P Hier is de cat sense rail een succes, elke dag word er door verschillende katten wel mee gespeeld.
Hier vinden ze de hengeltjes ook hardstikke leuk!
Ach, het houd me van de straat he ;-)
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5436
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Kat met problemen

Bericht door nellebel »

hier ook zo'n druktemaker. Gelukkig geen ongewenst gedrag meer sinds ze een vriendje heeft, maar onze flippie zit ook boordevol energie, dat kan zelfs sjefke niet bijhouden.
als ik s'middags thuis kom ligt de hele woonkamer vol met speeltjes, heb een grote mand vol. sjefke salaapt, maar flippie vliegt door de kamer. gelukkig kan zij haar ei zo goed kwijt, maar lijkt me erg lastig als je zo'n ADHD kat hebt.
Misschien eens informeren inderdaad voor ander voer. Ik weet niet of FIT extra energie geeft. en ze minder heftig op INDOOR ofzo reageren. succes ermee.
wat betreft het plassen, ik heb ook 2 bakken langs elkaar staan, en voorheen zelfs 1 langs het voer. heb ook geen plaats verder. op toilet gaat niet (kan de deur niet open zetten want dan gaat de keukendeur niet meer open en kunnen ze niet naar hun eten en bak) is bij ons ook nooit een probleem geweest. maar dat probleem is nu weer voorbij begrijp ik.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3010
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Kat met problemen

Bericht door Cari »

Wordt het kattenluikje al gebruikt?
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Gebruikersavatar
Miranda
Panter
Panter
Berichten: 573
Lid geworden op: 25 mei 2003 21:22
Locatie: Oosterwolde

Re: Kat met problemen

Bericht door Miranda »

Valerie; ik vind jouw opmerkingen niet altijd even begripvol. :???:

Ik vind het juist goed dat men zoveel doet met onze tips!

Het kattenluikje zullen ze eerst vreemd vinden, maar in ons vorige huis hadden we er eentje in een binnendeur (ging 's nachts wel dicht) en dat hebben we ze alle drie aan kunnen leren d.m.v. belonen (speelgoed, brokjes).

Ze komen bij jullie zo te horen niet in veel verschillende ruimtes (vinden katten vaak wel spannend; even de gang in, de trap op, etc.).
Maar als jullie dit echt niet zien zitten (om bepaalde redenen) is het ook een optie om ze in de toegestane ruimte meer plekjes te geven zoals je nieuw aangeschafte rol en zet er bv. eens een doos neer (kun je makkelijk zo nu en dan eens meenemen vanuit de supermarkt).

Hoop dat je nog even langs komt om te berichtten en je niet weg laat jagen door bepaalde opmerkingen. ;-)
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11244
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Kat met problemen

Bericht door Adriana »

Valerie bedoelt het altijd goed, om daar maar mee te beginnen..
en we geven ook wel eens een advies dat misschien niet in goede aarde valt. maar als je hier iets vraagt dan krijg je allerlei opmerkingen en adviezen en je pikt eruit wat je kunt gebruiken en hoe zo weg laten jagen...

ik denk dat je vrolijke levenslustige katten hebt en die hebben bepaald gedrag, scherpen hun nagels, zijn ondernemend en actief. niks mis mee, denk ik. wat je beschrijft is normaal kattengedrag, ze hebben alleen een vrij beperkte ruimte om zich uit te leven en daar houden katten van die leeftijd van. door het huis/door de kamer sjezen, trap op en af, even goed spieren strekken..
als je veel rustiger katzels wilt, dan moet je doorgaans wachten totdat ze > 10 jaar zijn, dan is bij een aantal de meeste pit er wel uit..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Miranda
Panter
Panter
Berichten: 573
Lid geworden op: 25 mei 2003 21:22
Locatie: Oosterwolde

Re: Kat met problemen

Bericht door Miranda »

Valerie bedoelt het altijd goed, om daar maar mee te beginnen..
en we geven ook wel eens een advies dat misschien niet in goede aarde valt. maar als je hier iets vraagt dan krijg je allerlei opmerkingen en adviezen en je pikt eruit wat je kunt gebruiken en hoe zo weg laten jagen...
Ik zeg niet dat ze het niet goed bedoeld, maar je moet je schrijfwijze wel in acht nemen, want iets kan gauw verkeerd overkomen.
Diverse adviezen aandragen is alleen maar goed, zolang je nieuwe mensen niet teveel afschrikt (althans, niet de mensen die bereid zijn stappen te ondernemen om hun problemen op te lossen).
Gebruikersavatar
MarjanR
Tijger
Tijger
Berichten: 2101
Lid geworden op: 03 aug 2010 10:57
Locatie: Zaandam

Re: Kat met problemen

Bericht door MarjanR »

Het is soms ook wel eens fijn om de positieve zaken te onderstrepen en het niet alleen te hebben over hoe "fout" mensen het doen met hun katzeltjes.

Ik denk dat deze mensen zeker de tips ter harte hebben genomen die zijn aangedragen.

Verder denk ik dat je dingen op een bepaalde manier kunt brengen.
Op dit moment vind ik dat er niet zo vriendelijk wordt gecommuniceerd (aanvallend).
En dan krijg je ook een minder vriendelijk respons terug (verdedigend).
En dat is jammer, want de goede tips die er eigenlijk tussen zitten worden niet meer gelezen.
Of erger, de mensen blijven weg.
Groetjes van Marjan, Prrrt van Sara (7-6-2010), mieuw van Tygo (01/11/2011)

In loving memory Moos, Teun, Puk, Roxy, Joop
Gebruikersavatar
Miranda
Panter
Panter
Berichten: 573
Lid geworden op: 25 mei 2003 21:22
Locatie: Oosterwolde

Re: Kat met problemen

Bericht door Miranda »

Hopelijk komt ze vandaag nog even langs om te vertellen hoe het gaat. We zijn inmiddels weer enkele dagen verder.
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Kat met problemen

Bericht door pearlsofpassion »

Miranda schreef:Valerie; ik vind jouw opmerkingen niet altijd even begripvol. :???:

Ik vind het juist goed dat men zoveel doet met onze tips!

Hoop dat je nog even langs komt om te berichtten en je niet weg laat jagen door bepaalde opmerkingen. ;-)

Euhm... mijn laatste bericht dateert van een hele tijd geleden... En de tips werden toch pas erna opgevolgd? :eeh:
Trouwens, ik val helemaal niemand aan, ik schets gewoon een situatie om het gevoel dat ik ervaar duidelijk te maken.
Ik zeg er toch bij dat ik het niet meer snap? Dat maakt toch duidelijk dat ik ervanuit ga dat de mensen dit helemaal niet willen en van goede wil zijn, maar dat ik het er niet uit kan halen? Ik leg de fout daarin toch bij mezelf?
Trouwens, waren mijn andere berichten niet begripvol??
Heb ik ergens gezegd dat er niet goed naar de tips geluisterd werd?
Ik zie om eerlijk te zijn echt niet het probleem in dit topic? Ik ben juist heel rustig en luchtig. Misschien dat dat luchtig zijn als sarcasme overkomt, maar dat is het dus niet!! :shock:
Ik probeerde in dat laatste echt gewoon de kern van het probleem bloot te leggen, zodat de mensen ook snappen waarom de tips aangegeven worden (als ze dat al niet voorheen snapten)... Wat is daar nu weer mis mee? Help, ik zie het niet hoor! :???:

Maccedy, vond jij mijn bericht een probleem??

Thanx!
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Ilone
Tijger
Tijger
Berichten: 2812
Lid geworden op: 13 feb 2010 23:09
Locatie: Dordrecht

Re: Kat met problemen

Bericht door Ilone »

Ik wil even terugkomen op het kattebakken aantal.
Ik lees dat nu heel vaak, aantal katten + 1.
Er wordt nu geopperd dat dat plasproblemen wegneemt. wanneer je meer bakken neerzet. Maar dit hoeft helemaal niet te zijn. Ik heb jaren met slechts 1 bak en 3 katten gedaan, dit ging prima. Wel regelmatig uitscheppen en schoonmaken natuurlijk.
Ik heb er ondertussen ook 1 bak bij (dus eigenlijk nog niet volgens "de regel" ;) ) en mijn ervaring is eigenlijk dat het alleen maar makkelijker is voor het vrouwtje ;) Ik hoef minder vaak op een dag te scheppen. Hoef de bakken niet zo vaak te verschonen, aangezien de plasjes en poepjes verdeeld worden nu.

Dus ik ben het niet geheel eens met de bakken regel ofwel dat meer bakken een plasprobleem oplossen ;) Ik zeg niet dat het niet kan, maar ik vind niet dat je kan zeggen dat het plasprobleem opgelost had kunnen worden door meer bakken ;)
Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel

Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Kat met problemen

Bericht door pearlsofpassion »

Ik denk dat je het een beetje verkeerd interpreteerd Ilone...

Als er geen probleem is met maar 1 bak, prima! Kan perfect (zijn genoeg voorbeelden van).
Maar ALS het misloopt (wat je ook vaak ziet, zeker als de katten elkaar nog niet zo goed kennen!),
kan een extra aantal bakken het probleem wel heel vaak oplossen!
Het is zo'n simpele oplossing, die vaak over het hoofd gezien wordt. Er wordt dan vanalles met de kat gedaan, of men schuift het af op stress, en het baasje blijft dan met plas in huis zitten, terwijl de oplossing zo simpel zou kunnen zijn.
Natuurlijk kan het zijn dat de kat iets mankeert en dat het daardoor komt. Maar als er medisch niets gevonden wordt, kan het heeeel vaak gewoon door een extra bak opgelost worden.
Vandaar dit advies...
(en omdat voorkomen beter is dan genezen)


Ik heb ook maar 2 bakken voor 3 katten. En op een bak ging het ook met Kleintje en Cuzco, maar dat bleef niet zo toen Cuzco een paar maanden ouder werd. Toen een extra bak bij gehaald, en probleem opgelost...
Ik weet ook gewoon dat ze nu wel op 1 bak zouden gaan, maar dat het niet van harte zou zijn (zeker Kleintje niet). En ik sluit ook niet uit dat er dan niet af en toe eens een ongelukje zou gebeuren... Bovendien ik vind het wel fair dat ze niet op een bak moeten die net gebruikt is. Daarom heb ik er twee...
En als er ooit eentje begint met wildplassen, dan is dat het eerste dat ik verander...
Laatst gewijzigd door pearlsofpassion op 24 jan 2011 11:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11244
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Kat met problemen

Bericht door Adriana »

de ervaringsregel leert en er wordt door de deskundigen aanbevolen om aan te houden:
één bak meer dan het aantal normaal plassende katten op verschillende plaatsen.

en kan het minder zonder problemen dan heb je mazzel maar het lijkt me voor de katten niet prettig om altijd een bak aan te treffen met plas of drollen, vaak van een andere kat.
en heel vaak en dat blijkt ook uit sommige reacties worden problemen (stress, vechten/elkaar niet verdragen, wildplassen, treiteren) heel simpel opgelost door er éen of twee bakken bij te zetten.
en zeker niet alle succesverhalen worden ons teruggemeld.

bij plasproblemen wordt hier op het Forum altijd geroepen: ga langs de dierenarts om medische oorzaken uit te sluiten (blaasontsteking, tumor, nierstenen oid) en kattenbakken erbij, verplaatsen of vulling varieren.
en in vrijwel alle gevallen heb je dan het lek boven water.. dan zal er nog missch 10 procent problemen overblijven waar je naar een andere oorzaak moet zoeken.
soms verdragen katten elkaar zo grondig niet dat je moet herplaatsen.. maar wel als het ff kan in die volgorde..

over de uitzonderingssituaties hebben we het toch niet? en als iemand met drie katten met één bak toe kan : bravo! maar dat is zeker weten geen standaardsituatie en dat gaat goed voor zo lang het duurt..

(en hier hebben we met drie normaal plassende katers zes bakken op drie verschillende plaatsen. de bakken zijn veel minder vuil en als ik door migr even geen bakken kan zeven/schoonmaken, dan heb ik wat reserve en alle bakken worden gebruikt! en met biokat klontvormend gaat dat geweldig snel en is ook nog eens reuze goedkoop want je vulling wordt veel minder snel smerig, dus hier alleen maar voordelen.)
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Ilone
Tijger
Tijger
Berichten: 2812
Lid geworden op: 13 feb 2010 23:09
Locatie: Dordrecht

Re: Kat met problemen

Bericht door Ilone »

Ik zeg ook niet dat het niet kan he, zoals in mijn vorige post ook al staat ;)
Ik lees ook genoeg verhalen van plassen op een bepaalde plek in de kamer wat vaak weggaat door op die plek een bak neer te zetten.
Maar niet altijd is die mogelijkheid er. Niet iedereen kan meerdere bakken in huis zetten of midden in de kamer, om wat voor reden ook.
En ook ik stuur mensen naar de DA wanneer ze over plasproblemen beginnen, en zélfs ik opper nog wel eesn "misschien kan je proberen nog een bak ergens anders te zetten" ;)
Maar wat ik wil zeggen is, dat wanneer iemand reageert dat het niet mogelijk is o.i.d. dat er dan soms best op doorgehamerd kan worden. Heus met de beste bedoelingen (ik "ken" de meeste hier nou wel zo'n beetje ;) ) maar dat kan weleens verkeerd overkomen.
Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel

Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
Plaats reactie