Kat springt bovenop kasten en tegen deuren aan

Voor vragen over: krabben aan meubilair en behang, kauwen op electriciteitskabels en andere dingen die je kat niet mag, maar wel doet.
JC Anja

Kat springt bovenop kasten en tegen deuren aan

Bericht door JC Anja »

Roos heeft na 7 maanden de kast ontdekt, die nogal hoog is en waar een mooi kaststel op staat. Heb die al weggehaald,omdat het een erf stuk is.
Plantenspuit helpt niet.

Ook als ze s'nachts in de huiskamer is en ik ga even naar het toilet, springt ze keihard tegen de deur aan. Je hoort het boven. Een schreeuw om aandacht????

Nou die krijgt ze meer dan genoeg.Het is een binnenkat. Ze mocht aan de lijn buiten,maar springt via de biobak op de schutting van de buren en hing van de week al aan de andere kant van de schutting.

Ben bang dat ze zich nog ophangt zo.

Dus nu wandel ik met haar door de tuin.Maar dat vind ze minder leuk natuurlijk.

Wat kan ik doen?????
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Kat springt boven op kasten en springt tegen deuren aan

Bericht door pearlsofpassion »

Oei, hier weet ik helemaal niets op te zeggen, buiten verhinderen dat ze het kan.

Als je echt niet wil dat ze op de kast gaat, moet je het haar consequent blijven verbieden he. Iets anders wordt moeilijk.
Tegen de deur aanspringen denk ik niet dat je zal afleren. Kan je de deur niet op een kier laten zodat ze erdoor kan? Hier krabben ze aan de deur als ze ze open willen krijgen.... Dat blijf je nog zien ook. Ik heb het nooit afgeleerd gekregen, wat ik ook probeer. Het enige wat nu toevallig gewerkt heeft is dat Cuzco afkwam als Kleintje het deed waardoor ze het een hele tijd niet meer gedaan heeft en hij het gelukkig niet van haar geleerd heeft. De laatste tijd durft het echter nog gebeuren.
Over de tuin: dat is de reden waarom ik nooit mijn katten met een tuigje buiten alleen vertrouw, ze kunnen ook altijd ergens in vast komen te zitten en paniekeren. Ook omdat ze er soms uit ontsnappen, en ik het nooit vertrouw maar toch niet té strak wil doen. Ale bon, dan moet je haar zo vastmaken met zo'n lengte touw dat ze niet over de schutting kan he... Zit niets anders op...
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
JC Anja

Re: Kat springt boven op kasten en springt tegen deuren aan

Bericht door JC Anja »

Inderdaad heb ik het koord nu al flink ingekort.De deur op een kier wil ik niet, want dan kan ze bij de slaaapkamers en ik wil haar niet s nachts bij ons op de kamer. En de deur dicht daar,vind ik stikbenauwd. Roos heeft de keuken en huiskamer ter beschikking. Dat is een hele ruimte hoor. Ik denk ook, dat het springen tegen de deur meer is van....hallo, ik ben er ook nog. Of het nu om 3 uur in de nacht is, of 6 uur, Roos is schijnbaar wakker.
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Kat springt bovenop kasten en tegen deuren aan

Bericht door pearlsofpassion »

Ja, negeren dan...
Zal niet veel anders op zitten...
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9338
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Kat springt bovenop kasten en tegen deuren aan

Bericht door castratenkoor »

Ik heb 8 katten en persoonlijk vind ik het heel normaal dat katten OVERAL bovenop springen.
Mijn Bram zit zelfs wel eens bovenop de kamerdeur. Ik heb daar wel een foto van.
Geen breekbare dingen op kasten is een deel van het kat-proof maken van je huis.
Mijn mening is niet de kat zich aan het huis aan laten passen maar het huis aan de kat.
Buiten zou je haar veilig moeten vastzetten zodat ze nergen zich op kan hangen, dus minder ver dan de schutting. Gewoon zonder de kat even uittesten hoever de lijn met tuig komt.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Kat springt bovenop kasten en tegen deuren aan

Bericht door Adriana »

helemaal eens met Dinie, huis en leefstijl aanpassen aan een kat en niet omgekeerd. dat lukt je trouwens toch niet..
hier hebben ze ook de bovenkanten van de deuren ontdekt.
bovendien.. ze zitten graag hoog voor uitzicht en overzicht.
en ik heb wel eens de indruk dat 's nachts goed doorvoeren (voerautomaat?) ook helpt om sommige katten rustiger te houden, dan hebben ze in ieder geval geen honger en hoeven niet op jacht..

en verder zijn ze dol op je gezelschap en snappen niet waarom dat af en toe, terwijl je toch thuis bent, niet bereikbaar is.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
ayla
Tijger
Tijger
Berichten: 1115
Lid geworden op: 11 nov 2009 11:45
Locatie: Leusden

Re: Kat springt bovenop kasten en tegen deuren aan

Bericht door ayla »

het deurprobleem is hier bekend. Tja je went eraan. En als ze door hebben dat je er geen aandacht aan besteed is het na een tijdje ( hier 5 maanden) de lol ervan af.
Felix heeft wel eens een uur lang aan de deur lopen trekken, probeerde de deur open te maken, wat hij ook kan. Op dat moment hebben wij de deur geblokkeerd zodat wij er geen aandacht aan hoefde te besteden. nu probeert hij het nog wel, inderdaad als we 's nachts naar toilet gaan maar stopt ook direct weer als ik terug naar bed ga. Voer staat tegenwoordig dag en nacht en dit heeft bijgedragen aan de rust 's nachts. en lekker spelen voor het slapen gaan werkt ook erg goed :)

en hier zitten ze gelukkig niet bovenop de kast, maar wel erin, op de tafel, etc etc. huis is catproof en gaat er een keer of 2 ( deze week) een vaas stuk, is het mijn eigen schuld.

tja ons leven wordt voor een deel ingevuld door onze katten :)
Groetjes van Marjoleine,
kopjes van Felix,
en een zoen van Garfield!
Gebruikersavatar
loek
Jaguar
Jaguar
Berichten: 786
Lid geworden op: 13 jun 2009 16:57

Re: Kat springt bovenop kasten en tegen deuren aan

Bericht door loek »

Heb je wel een (hoog) klimmeubel? Als alternatief voor de kast?
Kan het niet zijn dat Roos naar de klink springt? Maar dat dus (nog) net niet voor mekaar krijgt?

Hier maakt Diesel gewoon de deuren open. Op het toilet laat ik ze gewoon altijd binnen. Mijn slaapkamerdeur is wel dicht 's nachts. In het begin werd daar ook regelmatig tegenaan gesprongen. (stoel ertegenaan zodat deze niet open kan) Er is nog een fase geweest dat Diesel het iedere ochtendvroeg weer even probeerde. Maar inmiddels laten ze de deur 's nachts met rust. Ze kennen het 'ritueeltje'.

Dus negeren (en rekening mee houden dat Roos binnenkort misschien de deur gewoon zelf open krijgt) is denk ik het enige wat je kan doen.

Wat betreft het 'kastenspringen', da's een lastige. Ten eerste er dus zeker van zijn dat je leuke vergelijkbare alternatieve hebt. Maar verder ben ik zelf ook niet zo goed in 'dingen afleren'. Ik heb niet echt kasten, de kasten die er staan daar mogen ze op/ in. Ze mogen niet op de tv gaan zitten maar om 1 of andere reden doen ze dat ook (bijna) nooit. Als ze het doen dan springen ze er automatisch vanaf als ik er in het zicht kom. Op 1 of andere manier weten ze het dus wel ?

Steeds maar weer eraf zetten....denk ik?
Diesel (2 april '09) en Muis (3 april '09)
vanaf 11 Juni '09 mijn huisgenoten
Gebruikersavatar
Glowy
Huiskat
Huiskat
Berichten: 80
Lid geworden op: 03 aug 2009 10:55

Re: Kat springt bovenop kasten en tegen deuren aan

Bericht door Glowy »

Onze Glowy ligt altijd boven op de kast te gluren wat er allemaal in huis gebeurt. En als er iets gebeurt wat ze leuk vind springt ze er wel boven op.
Glowy gaat altijd mee naar boven, ze ligt ook op bed.Dat hebben we vanaf het begin goed gevonden en niemand heeft last van haar.
Misschien moet je bij haar blijven als ze buiten is,zo hebben we het tenminste gedaan.En in je handen klappen als ze richting schutting gaat.
Ze loopt niet weg, is wel gesteriliseerd.
Meestal ligt ze op de vensterbank of zit in de boom...maar even met de snoepbak rammelen en ze staat weer naast ons hahaha....zijn net kinderen die een snoepje krijgen.
JC Anja

Re: Kat springt bovenop kasten en tegen deuren aan

Bericht door JC Anja »

Dank voor jullie reacties. Ik merk dat ik er gewoon niet al te veel aandacht aan moet schenken. Nu zijn hier in huis ook allelrlei veranderingen geweest.Een nieuwe bank, nieuwe t.v.kast, steromeubel verkocht en ander torentje voor in de plaats, dus ik heb nu zoiets van.........Roos was haar plekje kwijt.Die ze zich nu dus toegeëigend bovenop de kast en op de inmiddels ingezegende bank.

Afbeelding


Afbeelding
Gebruikersavatar
MarjanR
Tijger
Tijger
Berichten: 2101
Lid geworden op: 03 aug 2010 10:57
Locatie: Zaandam

Re: Kat springt bovenop kasten en tegen deuren aan

Bericht door MarjanR »

Och kijk nou toch.
Hahaha, nou dat plekkie op de kast is toch perfect voor d'r?
Groetjes van Marjan, Prrrt van Sara (7-6-2010), mieuw van Tygo (01/11/2011)

In loving memory Moos, Teun, Puk, Roxy, Joop
Gebruikersavatar
Glowy
Huiskat
Huiskat
Berichten: 80
Lid geworden op: 03 aug 2009 10:55

Re: Kat springt bovenop kasten en tegen deuren aan

Bericht door Glowy »

Wat een leuke kat!
JC Anja

Re: Kat springt bovenop kasten en tegen deuren aan

Bericht door JC Anja »

Dank je.......
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5462
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Kat springt bovenop kasten en tegen deuren aan

Bericht door nellebel »

Onze flippie werd ook midden in de nacht wakker en dacht dan dat we wel wilden spelen. Negeren helpt het beste. We hebben haar pas 2½ week, maar nu is het zo dat ze even wakkeer wordt, koppie geeft en een natte neus, en daarna weer lekker tegen ons aankrult en verder slaapt. Onze vorgie kat moesten we s'morgens altijd wakkeer maken, die sliep nog langer als wij.
Die kwam ook buiten als wij naar buiten gingen (die durfde niet alleen), en ze kon niet weg uit de tuin. Met Flippie durf ik dat nog niet.
Weet je wat helpt bij losstaande opjecten. Buddies (van die kauwgomplakkers voor posters enz). Daarna kun je vazen, beelden enz vast zetten, maar ook gemakkleijk weer loshalen zonder blijvende schade. Bij ons stond vroeger alles vast met buddies, totdat onze nel het niet meer zo interessant vond wat er overal stond en niet meer overal langsaf streek of kopte. Nu met flippie merk ik ook weer dat hij overal tegenaan kopt of langsaf strijkt, dus ....we gaan weer buddies halen bij de boekenwinkel.
gr wen
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
ayla
Tijger
Tijger
Berichten: 1115
Lid geworden op: 11 nov 2009 11:45
Locatie: Leusden

Re: Kat springt bovenop kasten en tegen deuren aan

Bericht door ayla »

vind ik een super tip maar ik heb er bij mijn eigenwijze monsters een kanttekening bij...
Ook wij hadden vazen vastgezet met plakspul ( helemaal in begin toen ons huis nog niet zo catproof was ;)) en Felix ging alleen maar harder duwen tegen de vaas tot hij toch echt om lag :lol:.
alsof ze het weten!
Groetjes van Marjoleine,
kopjes van Felix,
en een zoen van Garfield!
Plaats reactie