Katten worden steeds ondeugender, steeds meer kattenkwaad

Voor vragen over: krabben aan meubilair en behang, kauwen op electriciteitskabels en andere dingen die je kat niet mag, maar wel doet.
Plaats reactie
renate-86
Huiskat
Huiskat
Berichten: 18
Lid geworden op: 04 jul 2008 20:16

Katten worden steeds ondeugender, steeds meer kattenkwaad

Bericht door renate-86 »

Hallo allemaal!

Puck en Moortje zijn nu ruim 3 maanden oud. Maar ze worden steeds ondeugender, halen steeds meer dingen uit die ze niet mogen terwijl ze weten dat het niet mag.

Zo klimmen ze op het aanrecht, op de vensterbank, op tafel, gooien dingen om, enz.
Ik straf ze hiermee met de plantenspuit of een corrigerende tik, maar dit lijkt niet te helpen. ook spreek ik ze met een harde zware stem aan door 'nee' te zeggen. Maar niets lijkt ze te interesseren. 5 minuten later doen ze precies het zelfde weer.

Is dit gedrag wat typisch past bij 2 katten van 3 maanden oud of komt het doordat ze nu groter zijn en overal beter bij kunnen of op kunnen klimmen.

Wat moet ik met het gedrag van mijn schattige kittens, maar soms heel erg vervelende!

Groetjes, Renate, Puck en Moortje
Gebruikersavatar
Shaz
Tijger
Tijger
Berichten: 1271
Lid geworden op: 10 jan 2003 18:56

Re: katten worden steeds ondeugender, steeds meer 'katten'kwaad

Bericht door Shaz »

Slaan moet je absoluut nooit doen, dit leert ze alleen maar om bang voor jou te zijn maar ze zullen het net zo hard blijven doen als je er niet bij bent.
Het is typisch kittengedrag en wordt waarschijnlijk eerst nog erger voor ze wat uitgeraasd zijn en het beter zal gaan. Want echt, het komt goed ;-) Concequent NEE blijven zeggen en als het nodig is met de plantenspuit werken. Leid ze daarna af zodat ze niet tien keer hetzelfde achter elkaar doen, worden jullie allemaal alleen maar vervelend van. Laat ze het speelgoed zien waar ze wel mee mogen spelen en daag ze daarmee uit.
Veel succes!
groetjes Sharon
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2525
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Re: katten worden steeds ondeugender, steeds meer 'katten'kwaad

Bericht door Sandra W »

Je schattige kittentjes beginnen langzamerhand pubers te worden en zoals je weet zijn die soms heel erg vervelend ;-). Gelukkig gaat dit vanzelf over als ze ouder en dus rustiger worden.

groeten,
Sandra
Gebruikersavatar
Hilda
Lynx
Lynx
Berichten: 127
Lid geworden op: 03 apr 2008 09:31
Locatie: Groningen

Re: katten worden steeds ondeugender, steeds meer 'katten'kwaad

Bericht door Hilda »

Wat je ermee moet?
Je spulletjes die je heel wilt houden tijdelijk wegzetten en van ze genieten.
En als iets echt niet mag ...ze oppakken,weg zetten en zachtjes "nee" zeggen en dat dan 20 keer achter elkaar of ze afleiden met iets anders.
Groetjes Hilda
Gebruikersavatar
freija
Poema
Poema
Berichten: 338
Lid geworden op: 14 apr 2004 15:23
Locatie: lokeren
Contacteer:

Re: katten worden steeds ondeugender, steeds meer 'katten'kwaad

Bericht door freija »

Sandra W schreef:Gelukkig gaat dit vanzelf over als ze ouder en dus rustiger worden.
maar de eerlijkheid gebied ons te zeggen dat niet élke kat rustiger wordt. Sommige katten blijven ook als ze al de gezegende leeftijd van 6 jaar hebben bereikt de hele nacht op en af het bed springen recht op jouw buik en als je dan niet reageert gaan ze doodleuk met je tenen beginnen spelen :evil:

snert beesten zijn het :evil: Maar 's ochtends wanneer ze dan wél braaf en stilletjes op hun kussen liggen te slapen ben je dat alweer vergeten ;-)
How come people with a lot of money but no cats are still called rich?
kir-Lola
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 25 sep 2008 22:46

Re: katten worden steeds ondeugender, steeds meer 'katten'kwaad

Bericht door kir-Lola »

Hoi,

Ik heb er ook last van, ik heb nu een kitten van ong 4 mnd oud en ze begint nu heel vervelend te worden.
Ze ziet de krabpaal niet meer staan terwijl ze vroeger er altijd inhing en nu gebruikt ze alleen nog maar mijn bank.
En als ik met haar speel dan begint ze zo hard te bijten, laatst zelfs tot bloedens toe.
Ook is ze niet bang voor water want ze staat 's ochtends bij me onder de douche. en als ik haar bij dr nekvel pak (hoe zielig ik dat ook vind) of ergens anders neerzet, begint ze weer opnieuw.
Hoe kan ik haar dingen afleren als ze zich nergens wat van aantrekt??

Groetjes
Gebruikersavatar
p0es
Huiskat
Huiskat
Berichten: 19
Lid geworden op: 22 sep 2008 15:50
Locatie: Leeuwarden

Re: katten worden steeds ondeugender, steeds meer 'katten'kwaad

Bericht door p0es »

heey,

Mijn (ex)kater van anderhalf is nog steeds zo druk als toen hij klein was. hij houd er nog steeds van om je voeten aan te vallen wanneer je door de kamer loopt. maar omdat hij alleen is opgegroeit denk ik dat ik er goed aan doe om er een kat bij te nemen. kan hij daar zn energie in kwijt.
Mijn kat liet op een gegeven moment ook de krabpaal met rust en begon aan muren/deurposten zn nagels te scherpen.
Mijn vader heeft toen een extra lange krabpaal gemaakt (houten paal met vloerbedekking erom heen) dit heeft erg geholpen :smile: hij moest eerst wel ff wennen maar nu zit hij niet meer aan het behang of de deurposten :smile:

suc6 met de wildebrassen

groetjes
Gebruikersavatar
Maartje
Lynx
Lynx
Berichten: 143
Lid geworden op: 30 aug 2008 10:26
Locatie: Beuningen (gld)
Contacteer:

Re: katten worden steeds ondeugender, steeds meer 'katten'kwaad

Bericht door Maartje »

nou ik ken het (nu ook :grin: ) ik zit nu met mijn laptop op schoot en hup springt er weer 1 op het aanrecht dan weer op het aquarium... eraf en roepen werkt al niet meer ik moet er echt naartoe lopen, maarja inderdaad doen ze dat zo'n 10 x achter elkaar :???: maar ik haal ze er wel iedere keer vanaf :enaughty: want 1x ja is altijd ja. Nouja ik hoop inderdaad dat het op den duus minder wordt want het is zo wel heel erg irritant. En nog gemener is dat als mijn vriend naar beneden komt bijvoorbeeld liggen ze net 5 minuutjes lekker rustig te slapen :twisted:
En hij maar zeggen wat zijn het toch rustige schatjes... JAAA JAAA dan wel inderdaad.

Groetjes Maartje
Luca (Zwart/Wit) 27-07-08
Kenji (Cypers) 27-07-08
Amber (Beige/Wit) 30-04-09

viewtopic.php?f=5&t=16743
Gebruikersavatar
Tommy2008
Huiskat
Huiskat
Berichten: 61
Lid geworden op: 18 nov 2008 23:00

Re: Katten worden steeds ondeugender, steeds meer kattenkwaad

Bericht door Tommy2008 »

Nou wij treffen het met Tommy die nu 20 weken is !
Hij is hier gekomen met 11/12 weken en luisterd zeer goed ! :eshhh: hopen dat het zo blijft natuurlijk !
Als hij iets doet wat niet mag is meestal een klap in me handen en een foei voldoende en ja natuurlijk probeert hij het later nog eens maar na een paar keer weet hij het donders goed !
En die heerlijke 5 minuten race momenten door het huis ...dan mag hij ff los maar ook dan als hij richting me gordijnen sprint is een klap in me handen voldoende , hij mauwt dan wel een keer zo van grrr... maar gaat dan vrolijk wat anders doen !
Plaats reactie